Často kladené dotazy (FAQ)
Missing translate, sorry 😢
Často kladené dotazy (FAQ)
Zvýhodněné cestování
Je mi nad 65 let, mám cestování v Praze (P, 0, B) zdarma?
Na běžných linkách veřejné dopravy v Praze, tedy v metru, tramvajích, autobusech, trolejbusech, nebo na přívozech, má jakýkoli cestující ve věku 65 let a výše možnost přepravovat se zcela bezplatně, v případě přepravní kontroly je dostačující předložit občanský průkaz nebo cestovní pas. Odlišná pravidla platí pouze ve vlacích, kde je pro přepravu bez další jízdenky zapotřebí zvláštního průkazu nebo jeho elektronické alternativy, zcela samostatnou kategorií jsou pak linky se zvláštním tarifem, jimiž jsou autobusová linka Airport Express, spojující pražské hlavní nádraží s letištěm, historické tramvajové linky 41 až 43 a historická autobusová linka K. Tato výhoda platí i pro cestující ze zahraničí.
Má držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P nějaké zvýhodnění na MHD v Praze?
Ano, na základě průkazu ZTP a ZTP/P je možné cestovat v rámci městské dopravy v Praze zcela zdarma. Stačí při případné kontrole ukázat platný průkaz ZTP či ZTP/P. Tato výhoda se týká pouze průkazů vydaných na území České republiky – neplatí ve vlacích.
Z jakého důvodu se neuznávají studentské slevy v Praze na jednorázové jízdné?
O slevách v příměstské dopravě rozhoduje stát prostřednictvím Ministerstva dopravy a Středočeský kraj, o slevách v Praze pak Magistrát hl. m Prahy. Oba mají rozdílné zájmy upřednostňovat rozdílné skupiny cestujících a rozdílné finanční možnosti, aby mohly jednotlivé slevy kompenzovat dopravcům, není to pouze o samotném rozhodnutí. Cestující ve věku od 15 do 26 let mají zvýhodněné pouze předplacené jízdné, jednotlivé nikoliv. Právě v Praze je ovšem předplacené jízdné zvýhodněné podstatně, tudíž se vyplatí již při třech obousměrných cestách do města v měsíci.
Přepravní podmínky
Může řidič autobusu odmítnout přepravit cestujícího se psem, pokud se ve voze již jeden pes nachází?
Přepravní podmínky PID umožňují přepravu pouze jednoho psa, na jedné plošině. Výjimkou je situace, kdy přepravuje dva psy jeden cestující, případně je již přepravován kočárek.
Jak je to v PID se zastávkami na znamení?
Od roku 2024 jsou všechny autobusové a trolejbusové zastávky v rámci Pražské integrované dopravy (PID) sjednoceny na zastávky „na znamení“. Cestující tak musí včas signalizovat svůj záměr vystoupit stiskem tlačítka ve vozidle, při nástupu stačí stát viditelně v prostoru zastávky tak, aby řidič stihl včas reagovat na požadavek cestujícího nastoupit. Cílem této změny je zrychlení dopravy, snížení spotřeby paliva a zvýšení komfortu cestování. Změna se týká jak městských, tak příměstských linek v celém systému PID.
Jak je to s konzumací jídla a pití ve vozech?
Ve veřejné dopravě je zakázáno jíst a pít stejně jako vnášet nápoje v otevřených nádobách, nebo nezabalené potraviny (s výjimkou vlaků), aby se zachovala čistota a pohodlí všech cestujících. Řidič má právo zakázat jízdu cestujícím, kteří tento zákaz porušují, protože je zodpovědný za bezpečnost a pořádek ve vozidle.
Jak poznat, zda je kelímek vhodný k přepravě?
Jednoduchý test: otočte kelímek vzhůru nohama. Pokud se tekutina nevylije, znamená to, že je správně uzavřený a vhodný k přepravě.
Aplikace PID Lítačka
V aplikaci PID Lítačka byla odečtena platba za nákup jízdenky, ale jízdenka nepřišla. Je možnost platbu reklamovat?
Samozřejmě, v této záležitosti vám doporučíme se obrátit na správce systému elektronického jízdného v síti Pražské integrované dopravy, městskou společnost Operátor ICT, využít lze e-mailovou adresu info@pidlitacka.cz, případně telefonickou informační linku 246 030 970 s provozní dobou v pracovní dny od 8:00 do 16:00.
V aplikaci PID Lítačka nemohu zakoupit zvýhodněnou předplatní jízdenku, co mám dělat?
Aplikace je primárně nastavena na základní jízdné (bez slevy). Pokud cestující nějakou slevu požaduje, a příslušný nárok doložil již dříve, pak je nutné jednorázově navštívit jedno z předprodejních míst PID, kde provedou ověření slevy a následně dojde k jejímu propsání do aplikace. Při dalších nákupech pak není nutné pobočky fyzicky navštěvovat. V případě tarifní kategorie Student 18-26 let se dokládá nárok na zvýhodnění každý školní/akademický rok zvlášť. Vše je ale možné vyřídit on-line, doplněním uživatelského profilu o číslo ISIC karty.
Platba kartou
Při platbě v MHD neodpovídá vyúčtování za projeté cesty, případně se odečetla pouze 1 Kč?
Při nákupu jízdenek platební kartou se může stát, že se vám z účtu dočasně odečte malá částka, například 1 Kč. Jde o běžný bezpečnostní postup banky, která si tímto způsobem ověřuje, že je karta aktivní. Tato částka je pouze dočasná a automaticky se vrací zpět na účet při konečném zúčtování.
Stejně tak se může stát, že pokud během několika dnů uskutečníte více jízd, banka spojí více plateb dohromady. Místo několika jednotlivých položek pak uvidíte jednu souhrnnou částku. Například místo dvou oddělených plateb 70 Kč a 40 Kč se může zobrazit jedna platba 110 Kč.
Toto chování záleží čistě na nastavení vaší banky a nejde nijak ovlivnit z naší strany. Nejde o chybu, ale o zcela běžný způsob zpracování plateb, který banky používají kvůli efektivitě a úspoře nákladů.
Při jízdě autobusem nefungoval terminál na platbu kartou, má řidič právo mě nepřepravit?
Platba kartou není garantována. Možnost platit kartou ve vozidle je doplňková služba, nikoliv povinnost. Stejně jako v obchodě – když nefunguje terminál, nedostanete nákup zadarmo. Platí to i v dopravě. Pokud nelze z technických důvodů zaplatit kartou, je cestující povinen použít jiný způsob platby – například hotovost, mobilní aplikaci PID Lítačka nebo jiný dostupný způsob. Pokud cestující není schopen jízdné uhradit žádnou z možností, řidič má plné právo odmítnout přepravu cestujícího.
Ostatní
Ztratil jsem nějakou věc při cestování, co mám dělat?
- Městská doprava v Praze: Pokud linku provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy, pak jej můžete kontaktovat na telefonním čísle 296 19 18 17, a to každý den od 07:00 do 21:00 nebo na odkazu zde.
- Regionální autobusová doprava: V takovém případě je nutné kontaktovat přímo dopravce, který danou linku provozuje. Název dopravce zjistíte na jízdence, případně v jízdním řádu. Kontakty na dopravce pak zde.
- Vlaková doprava: V tomto případě je nutné obrátit se na dopravce, který linku provozuje. Může se jednat o České dráhy, RegioJet, Arriva vlaky, Die Länderbahn či KŽC Doprava.
Instruktážní videa
Stáhněte si aplikaci PID Lítačka
Mobilní aplikace PID Lítačka je oficiálním nástrojem pro cestování v rámci Pražské integrované dopravy. Umožňuje jednoduše vyhledávat spojení, zobrazovat aktuální odjezdy z nejbližších zastávek, zakoupit jednotlivé i krátkodobé jízdenky nebo spravovat předplacené kupony. Aplikace nabízí také informace o mimořádnostech, plánování cest s přestupy i možnost uložit oblíbené trasy. Díky propojení s účtem PID Lítačka je možné mít vše přehledně na jednom místě – od jízdních dokladů až po historii cest. Aplikace je dostupná zdarma pro Android i iOS a je pravidelně aktualizována podle potřeb cestujících.
Více o aplikaci najdete zde.
Kontaktujte nás