Zpožděnky, místenky, skupiny
Missing translate, sorry 😢
Zpožděnky, místenky a cestování skupin v PID
Zpožděnky
Zpožděnky jsou dokumenty potvrzující zpoždění dopravního prostředku v rámci Pražské integrované dopravy (PID). Tyto dokumenty slouží především cestujícím, kteří z důvodu zpoždění spoje nestihli své pracovní či školní povinnosti, a mohou být využity jako oficiální doklad pro zaměstnavatele, školu nebo jinou instituci.
Zpožděnky mohou být vydávány v případech, kdy zpoždění spoje přesáhne 10 minut. Dokument může být vystaven pouze v případě, že zpoždění je oficiálně zaznamenáno v interním systému. Zpožděnky nelze vydávat na základě neoficiálních informací.
- Možnost vystavení u řidiče příměstského autobusu nebo online
- Platí pouze pro spoje provozované v rámci PID
- Vyžaduje zadání data a času spoje
Způsoby získání zpožděnky
Cestující mohou o zpožděnku požádat několika způsoby:
1. Přímo u řidiče příměstského autobusu nebo průvodčího – Řidiči zpožděnku vydávají na základě ústní žádosti cestujícího, případně jej mohou odkázat na elektronickou žádost prostřednictvím e-mailu, nebo kontaktního formuláře. V městských linkách řidiči zpožděnky nevydávají. K získání zpožděnky můžete využít kontaktní formulář. Ve vlaku může průvodčí vydat zpožděnku přímo na místě.
2. Na infocentrech PID – na vybraných místech v Praze mohou cestující požádat o zpožděnku na základě údajů z informačního systému. Infocentra Dopravního podniku hl m. Prahy (DPP) vydávají zpožděnky pouze pro linky DPP.
3. On-line žádost – o zpožděnku můžete požádat i on-line prostřednictvím e-mailové adresy: info@pid.cz, kde je nutné uvést základní informace o spojení (datum, čas, linka, nástupní a výstupní zastávka,… Případně můžete zažádat přes kontaktní formulář vybráním předmětu zprávy “ZPOŽDĚNKA” a vyplněním všech potřebných údajů.
Místenky
V rámci Pražské integrované dopravy (PID) většina spojů funguje na principu volného sezení, tedy bez možnosti rezervace míst. Existují však výjimky, kdy je možné si místenku zajistit.
Místenky v příměstských a dálkových vlacích
V rámci PID jsou do systému začleněny i regionální a dálkové vlaky, kde může být místenka k dispozici.
- Regionální a příměstské vlaky (S linky) – ve vlacích zařazených do systému PID není možné si místenku pořizovat. Cestující mohou využít jakékoli volné místo.
- Rychlíky a dálkové vlaky (R linky) – u některých dálkových spojů (např. expresních vlaků a některých rychlíků) může být místenka k dispozici. Na některých dálkových spojích mohou mít cestující PID platný jízdní doklad jako jízdenku, ale místenku je nutné zakoupit zvlášť.
Místenky do vlaku lze zakoupit:
- Na pokladnách Českých drah (ČD).
- V e-shopu a mobilní aplikaci ČD.
- U průvodčího ve vlaku (s případným příplatkem).
Místenky v autobusech PID
V běžných městských a příměstských linkách PID nejsou většinou místenky zavedeny. Každý cestující obsadí libovolné volné místo podle dostupnosti. Výjimkou mohou být dálkové spoje, kde dopravce umožňuje rezervaci místa. Jedná se o linky (400, 405, 410, 700, 720, 730), na které lze místenku získat skrze webový portál IDOS, nebo AMS Bus, případně osobně na našich infocentrech Černý Most a Zličín, či v jiných předprodejích.
Speciální místa v PID
I bez místenky existují určité skupiny míst, která jsou určena pro cestující se specifickými potřebami:
- Vyhrazená místa pro osoby se zdravotním postižením
- Místa pro kočárky a vozíčkáře
Cestování skupin
Při cestování více osob v rámci Pražské integrované dopravy (PID) záleží na tom, jakým dopravním prostředkem skupina cestuje a v jaké oblasti se pohybuje. V následujícím přehledu uvádíme základní pravidla a možnosti pro cestování skupin v jednotlivých druzích dopravy.
Skupinové cestování ve vlacích (linky S a R)
Ve vlacích zařazených do systému PID je možné využít skupinové jízdenky Českých drah, případně jízdenky ostatních železničních dopravců, pokud je trasa obsluhována právě jimi.
Skupinová sleva u ČD:
-
Je určena pro skupiny od 2 osob.
-
Jízdenku lze zakoupit online (e-shop ČD, aplikace Můj vlak) nebo na pokladně.
Skupinové cestování v městské hromadné dopravě v Praze
V rámci MHD na území Prahy (metro, tramvaje, autobusy, trolejbusy, přívozy) není nutné hlásit skupinu. V městské dopravě jsou spoje tak časté, že stačí větší skupinu rozdělit do více spojů a také není k dispozici klasická skupinová jízdenka, nicméně jsou zde určité možnosti a výjimky:
a) Cestování dětí zdarma (6–10 let):
- Děti ve věku 6–10 let mají v Praze nárok na bezplatné jízdné – není nutné prokázat svůj věk. Ve vlacích je řešeno odlišně.
b) Cestování dětí zdarma (10–15 let):
-
Děti ve věku 10–15 let mají v Praze nárok na bezplatné jízdné – od 10 do 15 let je nutné prokázat věk jakýmkoliv oficiálním průkazem (pas, občanský průkaz, aj.) – ve vlacích řešeno odlišně.
-
Pokud se jedná o školní skupinu, lze místo každého individuálního dokladu akceptovat jmenný seznam žáků jako náhradu za slevový průkaz.
Seznam musí obsahovat:
-
Hlavičku školy
-
Jméno, příjmení a datum narození každého žáka
-
Razítko školy s podpisem oprávněné osoby
- Datum akce
Tento způsob je vhodný pro školní výlety, exkurze nebo pravidelné cesty skupin žáků v rámci výuky.
c) Cestování ostatních skupin:
-
Každý cestující musí mít platný jízdní doklad.
-
Je možné využít mobilní aplikaci PID Lítačka, kde zle zakoupit až 10 jednotlivých jízdenek z jednoho zařízení. Tato možnost je vhodná pro organizátory skupin, kteří chtějí mít jízdenky pod kontrolou.
Skupinové cestování v regionálních autobusech
V příměstských a regionálních autobusových linkách PID není zavedena skupinová jízdenka. Každý cestující musí mít svou vlastní platnou jízdenku (jednorázovou nebo předplatní).
Užitečné tipy pro skupinové cestování:
- Vždy plánujte cestu s předstihem – zejména u větších skupin.
-
Využijte aplikaci PID Lítačka, kde lze z jednoho zařízení zakoupit až 10 jízdenek.
-
Pro velké skupiny je vhodné cestovat mimo dopravní špičku, ideálně v dopoledních nebo časně odpoledních hodinách.
-
Pokud je skupina větší (např. školní výlet), doporučujeme kontaktovat konkrétního dopravce dané autobusové linky, aby posoudil kapacitu vozidla.
-
Seznam dopravců a kontakty najdete na stránkách PID.
Často kladené dotazy
Lze vystavit zpožděnku zpětně?
Je elektronická zpožděnka akceptována zaměstnavatelem či ve škole?
Řidič mi odmítl vystavit zpožděnku, je to v pořádku?
Kontaktujte nás