Zpožděnky, místenky, skupiny

Missing translate, sorry 😢

Zpožděnky, místenky a cestování skupin v PID

Zpožděnky

Zpožděnky jsou dokumenty potvrzující zpoždění dopravního prostředku v rámci Pražské integrované dopravy (PID). Tyto dokumenty slouží především cestujícím, kteří z důvodu zpoždění spoje nestihli své pracovní či školní povinnosti, a mohou být využity jako oficiální doklad pro zaměstnavatele, školu nebo jinou instituci.

Zpožděnky mohou být vydávány v případech, kdy zpoždění spoje přesáhne 10 minut. Dokument může být vystaven pouze v případě, že zpoždění je oficiálně zaznamenáno v interním systému. Zpožděnky nelze vydávat na základě neoficiálních informací.

  • Možnost vystavení u řidiče příměstského autobusu nebo online
  • Platí pouze pro spoje provozované v rámci PID
  • Vyžaduje zadání data a času spoje

Způsoby získání zpožděnky

Cestující mohou o zpožděnku požádat několika způsoby:

1. Přímo u řidiče příměstského autobusu nebo průvodčího – Řidiči zpožděnku vydávají na základě ústní žádosti cestujícího, případně jej mohou odkázat na elektronickou žádost prostřednictvím e-mailu, nebo kontaktního formuláře. V městských linkách řidiči zpožděnky nevydávají. K získání zpožděnky můžete využít kontaktní formulář. Ve vlaku může průvodčí vydat zpožděnku přímo na místě.

2. Na infocentrech PID – na vybraných místech v Praze mohou cestující požádat o zpožděnku na základě údajů z informačního systému. Infocentra Dopravního podniku hl m. Prahy (DPP) vydávají zpožděnky pouze pro linky DPP.

3. On-line žádost – o zpožděnku můžete požádat i on-line prostřednictvím e-mailové adresy: info@pid.cz, kde je nutné uvést základní informace o spojení (datum, čas, linka, nástupní a výstupní zastávka,… Případně můžete zažádat přes kontaktní formulář vybráním předmětu zprávy “ZPOŽDĚNKA” a vyplněním všech potřebných údajů.

Místenky

V rámci Pražské integrované dopravy (PID) většina spojů funguje na principu volného sezení, tedy bez možnosti rezervace míst. Existují však výjimky, kdy je možné si místenku zajistit.

Místenky v příměstských a dálkových vlacích

V rámci PID jsou do systému začleněny i regionální a dálkové vlaky, kde může být místenka k dispozici.

  • Regionální a příměstské vlaky (S linky) – ve vlacích zařazených do systému PID není možné si místenku pořizovat. Cestující mohou využít jakékoli volné místo.
  • Rychlíky a dálkové vlaky (R linky) – u některých dálkových spojů (např. expresních vlaků a některých rychlíků) může být místenka k dispozici. Na některých dálkových spojích mohou mít cestující PID platný jízdní doklad jako jízdenku, ale místenku je nutné zakoupit zvlášť.

Místenky do vlaku lze zakoupit:

  • Na pokladnách Českých drah (ČD).
  • V e-shopu a mobilní aplikaci ČD.
  • U průvodčího ve vlaku (s případným příplatkem).

Místenky v autobusech PID

V běžných městských a příměstských linkách PID nejsou většinou místenky zavedeny. Každý cestující obsadí libovolné volné místo podle dostupnosti. Výjimkou mohou být dálkové spoje, kde dopravce umožňuje rezervaci místa. Jedná se o linky (400, 405, 410, 700, 720, 730), na které lze místenku získat skrze webový portál IDOS, nebo AMS Bus, případně osobně na našich infocentrech Černý Most a Zličín, či v jiných předprodejích.

Speciální místa v PID

I bez místenky existují určité skupiny míst, která jsou určena pro cestující se specifickými potřebami:

  • Vyhrazená místa pro osoby se zdravotním postižením
  • Místa pro kočárky a vozíčkáře

Cestování skupin

Při cestování více osob v rámci Pražské integrované dopravy (PID) záleží na tom, jakým dopravním prostředkem skupina cestuje a v jaké oblasti se pohybuje. V následujícím přehledu uvádíme základní pravidla a možnosti pro cestování skupin v jednotlivých druzích dopravy.

Skupinové cestování ve vlacích (linky S a R)

Ve vlacích zařazených do systému PID je možné využít skupinové jízdenky Českých drah, případně jízdenky ostatních železničních dopravců, pokud je trasa obsluhována právě jimi.

Skupinová sleva u ČD:

  • Je určena pro skupiny od 2 osob.

  • Jízdenku lze zakoupit online (e-shop ČD, aplikace Můj vlak) nebo na pokladně.

Skupinové cestování v městské hromadné dopravě v Praze

V rámci MHD na území Prahy (metro, tramvaje, autobusy, trolejbusy, přívozy) není nutné hlásit skupinu. V městské dopravě jsou spoje tak časté, že stačí větší skupinu rozdělit do více spojů a také není k dispozici klasická skupinová jízdenka, nicméně jsou zde určité možnosti a výjimky:

a) Cestování dětí zdarma (6–10 let):

  • Děti ve věku 6–10 let mají v Praze nárok na bezplatné jízdné – není nutné prokázat svůj věk. Ve vlacích je řešeno odlišně.

b) Cestování dětí zdarma (10–15 let):

  • Děti ve věku 10–15 let mají v Praze nárok na bezplatné jízdné – od 10 do 15 let je nutné prokázat věk jakýmkoliv oficiálním průkazem (pas, občanský průkaz, aj.) – ve vlacích řešeno odlišně.

  • Pokud se jedná o školní skupinu, lze místo každého individuálního dokladu akceptovat jmenný seznam žáků jako náhradu za slevový průkaz.

Seznam musí obsahovat:

  • Hlavičku školy

  • Jméno, příjmení a datum narození každého žáka

  • Razítko školy s podpisem oprávněné osoby

  • Datum akce

Tento způsob je vhodný pro školní výlety, exkurze nebo pravidelné cesty skupin žáků v rámci výuky.

c) Cestování ostatních skupin:

  • Každý cestující musí mít platný jízdní doklad.

  • Je možné využít mobilní aplikaci PID Lítačka, kde zle zakoupit až 10 jednotlivých jízdenek z jednoho zařízení. Tato možnost je vhodná pro organizátory skupin, kteří chtějí mít jízdenky pod kontrolou.

Skupinové cestování v regionálních autobusech

V příměstských a regionálních autobusových linkách PID není zavedena skupinová jízdenka. Každý cestující musí mít svou vlastní platnou jízdenku (jednorázovou nebo předplatní).

Užitečné tipy pro skupinové cestování:

  • Vždy plánujte cestu s předstihem – zejména u větších skupin.
  • Využijte aplikaci PID Lítačka, kde lze z jednoho zařízení zakoupit až 10 jízdenek.

  • Pro velké skupiny je vhodné cestovat mimo dopravní špičku, ideálně v dopoledních nebo časně odpoledních hodinách.

  • Pokud je skupina větší (např. školní výlet), doporučujeme kontaktovat konkrétního dopravce dané autobusové linky, aby posoudil kapacitu vozidla.

  • Seznam dopravců a kontakty najdete na stránkách PID.

Často kladené dotazy

Ano, je to běžný postup. Pokud řidič na místě odmítne vydat zpožděnku, můžete si o ni zažádat zpětně v kontaktním formuláři. 

Ano, elektronická zpožděnka je běžně uznávána jako doklad o zpoždění. Na základě žádosti vám bude zaslána do e-mailu, který uvedete v žádosti.
Řidič na místě zpožděnku může vydat. Ale v rámci neúměrného navyšování zpoždění vás může odkázat na on-line žádost prostřednictvím kontaktního formuláře.

 

Nenašli jste, co jste hledali?

Kontaktujte nás