O projektu
- Hlavní cíle projektu
- Časový harmonogram projektu
- Kdo stojí za Čitelnou Prahou?
- Pilotování a výzkum
- Světový wayfinding
- Rozhovory a videa
- Často se ptáte
Hlavní cíle projektu
- Sjednotit informačně-navigační systémy pro veřejnou dopravu a veřejná prostranství
- Zkvalitnit estetiku a srozumitelnost informací
- Zefektivnit a zkvalitnit správu a údržbu jednotlivých prvků informačního systému
- Snížit závislost na individuální automobilové dopravě
Co v Praze hlavně chybí
- Nedostatečná navigace pro pěší v rámci centra města i na okrajích
- Chybějící výrazné označení vstupů do metra a reklamní smog
- Chybějící mapy okolí na zastávkách veřejné dopravy
- Chybějící navigace k vlakovým zastávkám
- Chybějící on-line informace na zastávkách veřejné dopravy
Časový harmonogram projektu
Jednotný informační systém je dlouhodobý projekt sestávající z několika na sebe navazujících či souběžných aktivit. Na schválení Realizační studie navázala graficko-designérská soutěž, zároveň se budou řeší další dílčí podpůrné projekty pro zahájení fáze testování a následně naváže postupná implementace nového systému.
- 2021–2022 – graficko-designérská soutěž
- 2021–2023 – příprava pilotních projektů
- 2022–2025 – realizace pilotních projektů
- 2023–2026 – uživatelské výzkumy
-
od roku 2023 – postupná celoměstská implementace
Na cestě k Čitelné Praze
Kdo stojí za Čitelnou Prahou?
Pro město zajišťuje administraci projektu organizace ROPID v úzké spolupráci s dalšími městskými společnostmi (Dopravní podnik hl. m. Prahy, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Prague City Tourism, Operátor ICT a vybrané odbory Magistrátu hl. m. Prahy). Kromě stálých účastníků pracovní skupiny zprostředkovávají zapojení členové v konkrétních případech i stanoviska příslušných odborných zaměstnanců či útvarů.
Realizační studii k JIS pro ROPID zpracovalo konsorcium společností Ernst&Young, PRO CEDOP a Beef Brothers ve spolupráci s odborníky z ČVUT a z Německa.
Graficko-designérskou soutěž organizoval Czechdesign, který s námi dál spolupracuje na osvětě a propagaci Čitelné Prahy. Vítězem soutěže na podobu Čitelné Prahy se stalo studio Side2 ve spolupráci s ateliérem A69 architekti a písmolijnou Superior Type.
Pilotování a výzkum
Tým projektu Čitelná Praha pod vedením ROPID a v úzké spolupráci s dalšími organizacemi hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Operátor ICT, Prague City Tourism, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Technologie hl. m. Prahy, ale i jednotlivé odbory Magistrátu HMP, Středočeský kraj – IDSK a také třeba Správa železnic) podrobuje prototypy nových prvků nejen technické odolnosti ve fyzickém prostředí, ale i řadou uživatelských výzkumů s veřejností. Zajímá nás pohled Pražanů i návštěvníků metropole na tyto nové prvky, a to především z pohledu čitelnosti, srozumitelnosti a hlavně funkčnosti v širších kontextech jednotlivých lokalit.
Výzkumy probíhají především v terénu přímo u zkoumaných prvků a to buď formou kvalitativního hloubkového dotazování předem vybraných respondentů nebo kvantitativním sběrem většího vzorku dat od náhodných kolemjdoucích. Specifickou zpětnou vazbu získáváme také prostřednictvím řízených skupinových rozhovorů, tzv. Focus groups.
Výzkum Palmovka
V rámci projektu Čitelná Praha proběhl na jaře 2023 uživatelský výzkum s širokou veřejností ve stanici metra Palmovka. Zaměřili jsme se na pilotní návrhy systému aplikované v polovině této stanice na stávající nosiče. Cílem výzkumu bylo hloubkově prozkoumat uživatelské chování při navigaci a orientaci v pražské MHD, uživatelsky zhodnotit přístupnost, použitelnost, čitelnost, viditelnost a srozumitelnost grafických návrhů nosičů, ale také zjistit vhodné umístění jednotlivých nosičů v návaznosti na kritická místa v prostoru či identifikovat přebývající a chybějící informace na nosičích.
Palmovka je „laboratoří projektu“, jedná se o pilotní stanici, ve které postupně otestujeme všechny prvky nové navigace pro velký přestupní uzel. Na jaře letošního roku šlo o prvotní sběr zpětné vazby na navigační systém v polovině stanice metra. Kvalitativní výzkum, do kterého se zapojila téměř stovka respondentů, kombinoval dvě metody, ty umožnily získání co nejširší zpětné vazby. Jednalo se o hloubkové rozhovory s pečlivě vybraným reprezentativním vzorkem respondentů, tzv. doprovázené návštěvy, a pozorování přirozeného chování cestujících s cíleným dotazováním.
Celkově se potvrdila dobrá čitelnost a kontrast bílé a žluté barvy písma vůči tmavému podkladu. To ostatně potvrdili také zástupci nevidomých a slabozrakých z organizace SONS. Mírně problematické však bylo použití šedé barvy pro doplňkové texty. Připomínky se týkaly například nového způsobu značení bezbariérovosti stanic nebo čitelnosti schématu metra u vstupu do stanice. Opakující se výtky byly také k umístění nosiče s úplným seznamem stanic (tzv. „teploměru“) daleko za vstupem na nástupiště, kde se lidé rozhodují, na kterou stranu se mají vydat.
„Na základě těchto poznatků jsme pro rekonstruovanou stanici Jiřího z Poděbrad upravili základní směrové tabule navigující do jednotlivých směrů jízdy metra, vznikly dvě upravené varianty teploměru i zcela nový „vertikální teploměr“. K úpravě došlo také u schématické mapy metra, kterou nyní testujeme i s novým detailem centra ve vybraných vozech,“ říká Tomáš Machek za designérské studio Side2.
Podrobné výsledky výzkumu najdete pod tímto odkazem.
Výzkum HolKa
Na podzim roku 2023 jsme pilotovali prvky pěší navigace u nové Štvanické lávky. Šetření probíhalo přímo na lokaci před areálem Holešovické tržnice, kde výzkumníci formou hloubkového rozhovoru s pečlivě vybraným reprezentativním vzorkem respondentů zjišťovali, zda obelisk a směrovka fungují tak, jak mají. Zajímala je zejména čitelnost a srozumitelnost zobrazených informací, ale i vhodnost umístění prvků nebo jejich viditelnost.
Podrobné výsledky výzkumu najdete pod tímto odkazem.
Výzkum jezevčíků
Na začátku roku 2024 byl podroben uživatelskému zkoumání návrh zobrazení informací ve vozech metra. V hloubkových kvalitativních rozhovorech i v rozsáhlém anketním průzkumu jsme přímo ve vozech zjišťovali čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků, co lidem ve schématech chybí nebo naopak přebývá, co vyplývá pro nové návrhy z funkčního porovnání s původní grafikou, i jakou variantu schématu nad dveřmi preferují. Na základě těchto průzkumů dopracovalo grafické studio Side2 systém do finální podoby, která reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe. Noví „jezevčíci“ jsou následně instalováni do všech vozů metra.
Podrobné výsledky výzkumu najdete pod tímto odkazem.
A co bude dál?
Po vyhodnocení jednotlivých výzkumů, vedených týmem odborníků na UX design a výzkum ve veřejném prostoru, budou data promítnuta do finálních úprav podoby i obsahu prvků, které budou následně umístěny v rámci celé Prahy.
Ve spolupráci s jednotlivými městskými částmi připravujeme plán rozmístění dalších obelisků a směrovek v oblasti Prahy 7, v okolí vstupů do stanic metra Palackého náměstí, Palmovka a Háje, a v neposlední řadě také pro pilotní trasu ze Staroměstského náměstí na holešovické výstaviště. I na tyto plánované pilotní prvky a ucelenou trasu nás čekají odborné průzkumy se širokou veřejností. Některé obelisky a směrovky by se v těchto lokalitách měly objevit ještě letos, osazení všech pilotních lokalit plánujeme během příštího roku tak, aby bylo možné od roku 2025 začít postupnou implementaci v celé Praze.
Světový wayfinding
Londýn
V Londýně byl proveden průzkum z pohledu zahraničního návštěvníka, který není detailně obeznámen s místním informačně-navigačním systémem, a to v centrální části města. Zmapovány byly všechny způsoby přepravy s důrazem na systém metra a na pěší pohyb po městě. Pro většinu dopravních služeb je informační systém standardizován, jednoduše komunikován, používá funkčně i designově sjednocené prvky a je konzistentní napříč dopravními subsystémy a veřejným prostranstvím. Nejsilnější inspirací z Londýna byl systém informačně-navigačních prvků pro aktivní mobilitu, především pro chůzi (Legible London).
Mnichov
Informační systém Mnichova se vyznačuje vysokou mírou interakce mezi jednotlivými informačními prvky a jednotností jejich logiky napříč módy dopravy. Silnou stránkou celého systému je rovněž úzká provázanost informačních prvků metra a metropolitní železnice (U-Bahn a S-Bahn) – páteřních subsystémů města, které mají odlišné provozovatele. Důležitou součástí nastavení informačního systému je rovněž práce se světlem v uzavřených prostorách stanic a efektivní využívání dostupných nosičů pro informační plochy. Slabou stránkou systému je propojení dopravních subsystémů s veřejným prostranstvím a malý počet prvků pro navigaci v prostoru města.
Vídeň
Ve Vídni se jedná o systém metra (U-Bahn), povrchovou dopravu a linky železnice (S-Bahn), jejich oddělené informační a orientační systémy spolu interagují pouze na nízké úrovni. Za dobrou praxi města Vídeň vhodnou k začlenění do JIS je považováno stanovení vize a priorit informačního systému, nastavení pravidel pro reklamu (vedoucí ke snížení vizuálního smogu), vyšší míra využívání elektronických informačních prvků a nových technologií v systému, vyšší míra přizpůsobení navigace konkrétní zastávce prostřednictvím systematického rozmístění map bezprostředního okolí na zastávkách a dostatečné personální zajištění péče o informační a navigační systémy, včetně existující pozice koordinátora informací pro cestující.
Brno
Systém města Brna se vyznačuje úzkou spoluprací mezi jednotlivými zainteresovanými subjekty v dopravních informačních systémech (konkrétně mezi organizátorem KORDIS a dopravním podnikem DPMB), a to včetně sdílení informací, které je vysoce automatizované. Celý dopravní systém rovněž vykazuje vysokou kvalitu informování o mimořádných a výlukových stavech, relativně vysokou penetraci informací v reálném čase zobrazovaných na displejích v prostorách zastávek a efektivním informováním cestujících ve vozidlech prostřednictvím elektronických panelů. Slabou stránkou je nedostatečná vazba mezi dopravními systémy a veřejným prostranstvím a nízký počet esteticky kvalitních směrovek pro navigaci v prostoru města.
Plzeň
Plzeň se vyznačuje vysokým počtem panelů s aktuálními odjezdy v zastávkách, zobrazováním aktuálních odjezdů z uzlu ve vozidle, zobrazováním informací o aktuálních odjezdech MHD a regionálních autobusů na hlavním nádraží. Za přednosti systému je považováno informování cestujících o mimořádnostech prostřednictvím mobilní aplikace a existence funkce dispečera – informátora. Mezi slabiny plzeňského informačního systému patří poskytování informací o výlukách a mimořádnostech na dotčených zastávkových stanovištích a estetická stránka některých dopravních informací.
Rozhovory a videa
Představení systému
Jak se hledala Čitelná Praha
Rozhovory s porotci
UX Monday: Uživatelská zkušenost ve veřejném prostoru
Identita – příběh českého grafického designu / Veřejný prostor (2024)
Odkaz na video (stream) : ᐅ Seriál Identita zdarma online – Veřejný prostor | Stream
JIS v Campu: Designers Mixer/ Čitelná Praha aneb nový wayfinding české metropole (2022)
Odkaz na video: Facebook
JIS v Campu: Principy navigace v ulicích a dopravních systémech Prahy (2022)
Odkaz na video: Facebook Live | Facebook