Pražský železniční den v sobotu 11. září nabídne jízdy historickými i moderními vlaky
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 09. 09. 2021
Na sobotu 11. září připravil národní dopravce České dráhy ve spolupráci se Správou železnic, Pražskou integrovanou dopravou, hlavním městem Prahou, Středočeským krajem a dalšími partnery atraktivní program u příležitosti oslav Regionálního dne železnice. Hlavním dějištěm oslav se od 9 do 17 hodin stane pražské Masarykovo nádraží, odkud budou vypravené zvláštní historické i moderní vlaky po Praze a jejím okolí. Návštěvníci si na tomto centrálním pražském nádraží budou moci prohlédnout historický Masarykův salonek či výstavu kolejových vozidel. Připravené budou také jízdy historickými autobusy a tramvajemi a další doprovodný program.
K největším atrakcím během Pražského železničního dne budou patřit jízdy historickými vlaky. „Návštěvníci se budou moci svézt parním vlakem v čele s lokomotivou ‚Šlechtična‘, který během dne postupně pojede do Hostivice, Neratovic a Českého Brodu. Další historická souprava, tentokrát tažená parní lokomotivou ‚Heligon‘, pojede celkem čtyřikrát z Masarykova nádraží do Dejvic a zpět. Tento stroj nedávno prošel nákladnou opravou a přímo v hlavním městě se představí vůbec poprvé,“ říká Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed Českých drah. Na dejvickém nádraží bude v sobotu souběžně probíhat Rodinný den se Správou železnic.
V provozu budou také další historická vozidla. Na vybraných pravidelných vlacích mezi Masarykovým nádražím a Českým Brodem bude nasazena ikonická pantografová jednotka řady 451 „Žabotlam“, která dlouhá desetiletí zajišťovala velkou část regionálních vlaků v pražské aglomeraci. Historická souprava sestavená z motorového vozu řady M240, přípojného vozu Bix a vozu řady M262 přijede ráno z Lužné u Rakovníka, poté bude střídavě jezdit z Masarykova nádraží do Dejvic a přes Negrelliho viadukt také do Prahy-Buben. Na tomto nádraží budou zájemci moci navštívit Legiovlak.
Letošní novinkou budou jízdy historické patrové soupravy řady Bpjo tažené motorovými lokomotivami „Brejlovec“ a „Zamračená“. „Tento vlak pojede celkem čtyřikrát po okružní trase z Masarykova nádraží přes stanice Běchovice, Malešice, Zahradní Město, Vršovice, Vyšehrad, hlavní nádraží a Libeň zpět na Masarykovo nádraží. Jízda po pražských spojkách bude trvat zhruba 70 minut,“ doplňuje Jakub Goliáš.
Moderní vozidla budou zastoupená elektrickou jednotkou řady 660 „InterPanter“, určenou pro rychlou meziregionální dopravu. Ta bude nasazena na vybraných pravidelných spojích mezi Masarykovým nádražím a Kralupy nad Vltavou jako ukázka plánovaného nasazení tohoto typu vozidel. Cestující je mohou využít např. k cestě do Roztok u Prahy, kde bude v prostorách stanice vystavené modelové kolejiště zdejšího Klubu železničních modelářů.
Přímo na Masarykově nádraží bude otevřen historický Masarykův salonek a návštěvníci si tu prohlédnou také výstavu kolejových vozidel. K vidění budou mimo jiné dva poštovní vozy (jeden z 1. pol. 40. let 20. století a druhý z roku 1985). V obou je instalována expozice věnovaná konkrétnímu vagonu a historii vlakové pošty, doplněná dobovými listovními a balíkovými zásilkami. Chybět nebude ani doprovodný program pro děti pořádaný DDM Praha 5 a prezentace partnerů akce.
Během sobotních oslav si přijdou na své také příznivci vozidel městské hromadné dopravy. Po hlavním městě budou jezdit historické autobusy i tramvaje. Zvláštní autobusová linka „PID“ pojede v polookružní trase Masarykovo nádraží – Florenc – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží. Návštěvníky akce zde zdarma svezou autobusy Karosa ŠD 11, Škoda 706 RTO LUX nebo kloubový Ikarus 280, přičemž s autobusy bude možné navštívit například Rodinný den se Správou železnic na nádraží Praha-Dejvice nebo Muzeum MHD ve Střešovicích. Centrem metropole včetně Masarykova nádraží pak bude projíždět i pravidelná linka 42, která nabízí tradiční vyhlídkové jízdy Prahou historickými tramvajemi. Cestující si zde mohou zakoupit celodenní jízdné ve výši 200 Kč (základní) nebo 100 Kč (zlevněné).
Jízdné během Pražského železničního dne 11. září 2021
- Parní vlaky tažené lokomotivou „Šlechtična“ do Hostivice, Neratovic a Českého Brodu: Zvláštní jízdné za jednosměrnou cestu 100 Kč, snížené jízdné *) 60 Kč. Předprodej ve všech pokladnách a v e-shopu ČD, doprodej u vlakového personálu.
- Vlak s historickou patrovou soupravou ř. Bpjo: Zvláštní jízdné za okružní trasu 80 Kč, snížené jízdné *) 50 Kč. Předprodej ve všech pokladnách a v e-shopu ČD, doprodej u vlakového personálu.
- Parní vlaky tažené lokomotivou „Heligon“ do Dejvic: Zvláštní jízdné za jednosměrnou cestu 50 Kč. Prodej v den akce v pokladnách ČD a u vlakového personálu.
- Motorové vlaky ve složení M240 + Bix + M262 do Dejvic nebo Buben: Zvláštní jízdné za jednosměrnou cestu do Dejvic 50 Kč, zpáteční jízdné přes Negrelliho viadukt do Buben za 50 Kč. Prodej v den akce v pokladnách ČD a u vlakového personálu.
- Vlaky zajištěné pantografovou jednotkou „Žabotlam“ do Českého Brodu a elektrickou soupravou „InterPanter“ do Kralup nad Vltavou: Platí tarif Českých drah a Pražské integrované dopravy.
- Zvláštní spěšný vlak z Lužné u Rakovníka na Masarykovo nádraží a zpět: Platí tarif Českých drah a Pražské integrované dopravy.
- Historické autobusy: Přeprava zdarma.
- Historické tramvaje na lince 42: Celodenní jízdné za 200 Kč, snížené (děti od 4 do 15 let, studenti do 26 let, ZTP, senioři od 65 let) za 100 Kč.
*) Snížené jízdné v parním vlaku s lokomotivou „Šlechtična“ a v historické patrové soupravě ř. Bpjo platí pro děti od 6 do 18, let a cestující s průkazy ZTP a ZTP/P. Děti do 6 let cestují vlaky bezplatně bez nároku na místo k sezení.
Podrobnosti o akci včetně jízdních řádů a ceníku jízdného jsou na portálu Vlakem na výlet. Oslavy Dne železnice jsou v průběhu září plánované na řadě dalších míst v České republice. Hlavní akci ČD společně s partnery připravují na 18. a 19. září 2021 v Lužné u Rakovníka. Detaily jsou na webu www.denzeleznice.cz.
Proč se slaví Den železnice?
Den železnice se každoročně slaví v průběhu září jako vzpomínka na den 27. září 1825, kdy na svou první cestu vyjel vlak vynálezce parní lokomotivy George Stephensona. Tento vlak spojil britský Stockton a Darlington.