Průzkum odhalil, jak vylepšit informační systémy na vlakových nádražích

Naposledy aktualizováno: 09. 07. 2025 | Publikováno 09. 07. 2025

Na jaře 2025 proběhl kvalitativní průzkum zaměřený na informovanost cestujících na železničních stanicích a zastávkách v Praze a Středočeském kraji. Průzkum mapoval chování, potřeby a vnímání informačních a navigačních prvků mezi pravidelnými i příležitostnými cestujícími vlakem. Výstupy poslouží jako základ pro návrh nové podoby informačních systémů v rámci projektu Čitelná Praha, jehož cílem je zlepšit čitelnost, orientaci a informační komfort ve veřejném prostoru. Zadavatelem průzkumu byl ROPID, realizátorem bylo sdružení společností VML a Kantar.

Cíl a metodika průzkumu

Průzkum se soustředil na hodnocení současného informačního prostředí městské a příměstské železnice a testování nových prvků ve stanici Praha-Dolní Počernice. Formou moderovaných skupinových diskusí (focus groups) byly zkoumány postoje dvou skupin respondentů – pravidelných a příležitostných cestujících – s důrazem na různorodost z hlediska věku, pohlaví a regionálního zastoupení.

Diskuse byly vedeny na tato témata:

  • Jaké informační a navigační prvky cestující vnímají a využívají
  • Jak hodnotí jejich srozumitelnost a užitečnost
  • Jaké jsou jejich zkušenosti s informováním v mimořádných situacích a při výlukách
  • Jak vnímají nové informační prvky testované v Dolních Počernicích

Klíčová zjištění

  • Občasní cestující vykazují největší potřebu informačních a navigačních prvků, zejména při změnách dopravního režimu, výlukách a přesunech mezi nástupišti.
  • I zkušení cestující se mohou dostat do situací, kdy potřebují asistenci – například při mimořádnostech nebo změně nástupiště na poslední chvíli.
  • Nejvíce využívanými prvky jsou digitální tabule s aktuálními odjezdy a směrovky k nástupištím.
  • Cestující postrádají informace o návazné dopravě a cílech v okolí nádraží – tyto informace jsou potřebné už přímo z prostoru stanice.
  • Stávající informační vitríny PID jsou považovány za obsahově důležité, ale jejich struktura a grafické zpracování jsou vnímány jako zastaralé a složité.
  • Pozitivní zpětnou vazbu jsme získali na nové orientační prvky v Dolních Počernicích – zejména:
    • „Teploměry“ s linkovým schématem
    • Mapové obelisky se směrovkami
    • Navigační totemy zviditelňující nádraží z dálky
  • Symbol „S“ není pro občasné cestující snadno pochopitlený.
  • Nový design je obecně hodnocen kladně, včetně doporučení na zpřesnění obsahu.

Doporučení pro budoucí rozvoj

  1. Zacílit informační systém primárně na občasné cestující, kteří ho nejvíce využívají.
  2. Zjednodušit obsah a strukturu: méně textu, více grafických prvků.
  3. Posílit prostorovou orientaci, včetně navigace do okolí stanic.
  4. Propojit fyzické a digitální informace – např. formou QR kódů.

Další kroky

Na základě výzkumu dojde v následujících měsících k návrhu nové podoby a struktury informací na železničních stanicích a zastávkách v rámci systému PID, které budou navazovat na nový informační a orientační systém Správy železnic a budou ho doplňovat právě pro potřeby frekventované městské a příměstské železnice, která je čím dál víc běžnou součástí i pražské MHD:

  • Redesign informačních vitrín: přehlednější obsah, nové grafické zpracování, doplnění informací o okolí a novinkách z provozu. Cílem je prezentovat tyto informace v kultivovanější podobě než dnes včetně náhrady nevzhledných plechů designovými vitrínami.
  • Zavedení „teploměrů“ (schémat linek ve stylu MHD) na páteřní linky systému S. Tím chceme zejména usnadnit navigaci tam, kde jedou vlaky do různých směrů z různých nástupišť
  • Instalace navigace do okolí: směrovky na MHD, významné pěší cíle, veřejné instituce, aby lidé zbytečně nebloudili.
  • Rozšíření totemů pro vizuální zvýraznění nádraží z dálky (dnes již instalováno na Rajské zahradě, v Edenu a Dolních Počernicích).
  • Důraz na mimořádné situace: přehledná navigace a aktuální informace při výlukách, což je velmi důležité i pro každodenní cestující, kteří běžné navigaci nevěnují pozornost.

Naším cílem je vtáhnout železnici ještě silněji do života metropole i jejího okolí a nabídnout ji jako přirozenou a atraktivní volbu i těm, kteří ji dosud míjeli. Jako páteř celého systému veřejné dopravy si železnice zaslouží nejen funkční, ale i vizuálně srozumitelný a vstřícný informační systém. Mnohé stanice totiž nejsou jen koncovými cíli cest, ale klíčovými uzly mobility – propojené s autobusovou dopravou i městskou infrastrukturou. Díky jednotnému systému PID chceme, aby byla tato návaznost zřejmá nejen v jízdních řádech, ale i ve fyzickém prostoru. Informační propojení všech módů dopravy je tak nejen logickým krokem, ale i silným symbolem skutečně integrované veřejné dopravy.