Praha usiluje o to, aby se v metropoli už nikdy nikdo neztratil. Společně s odborníky město vypracovalo analýzu navigačního a informačního systému jako podklad pro vypsání kreativní graficko-designérské soutěže, ze které vzejde přesná podoba pražského informačního systému. Výsledkem bude jednotný a přehledný navigační systém v ulicích i ve veřejné dopravě.

Novinky
Co je to JIS?
Jednotný informační systém hl. m. Prahy („JIS“) je komplexním projektem řešícím celkovou prezentaci Prahy a její informační a orientační systém v rámci všech druhů mobility (veřejná, pěší, cyklistická i individuální automobilová doprava) s důrazem na preferenci udržitelných druhů mobility a podporu multimodality. Myšlenka zpracování projektu sjednocení a zkvalitnění informačního a navigačního systému v Praze vychází z dlouhodobě neutěšených poměrů v této oblasti, kdy na území Prahy existuje více samostatných systémů pro navigaci pěších (místních nebo turistů), cyklistů a cestujících veřejné dopravy (i více nesourodných subsystémů v rámci jednoho systému veřejné dopravy). Tyto systémy spolu nejsou koordinovány esteticky ani obsahově. Často také informační systém zaniká ve vizuálním smogu tvořeném reklamou a jinými komerčními sděleními.
Proto vznikla Realizační studie popisující současný stav a požadavky uživatelů a obsahující inspiraci z jiných měst z České republiky i zahraničí. Na základě toho navrhuje celkem 53 opatření. Na schválení studie bude navazovat graficko-designérská soutěž na konkrétní podobu jednotlivých informačních a navigačních prvků. Dalším krokem bude testování a pilotování jednotlivých opatření a na základě těchto zkušeností začne nový systém postupně nahrazovat ten dosavadní.
Hlavní cíle projektu:
- Sjednotit informačně-navigační systémy pro veřejnou dopravu a veřejná prostranství
- Zvýšit estetickou kvalitu a srozumitelnost informací
- Zefektivnit a zkvalitnit správu a údržbu jednotlivých prvků informačního systému a ve výsledku zvýšit podíl veřejné dopravy a aktivní mobility a jejich propojování, podpořit snižování závislosti na individuální automobilové dopravě
Časový harmonogram projektu
Jednotný informační systém je dlouhodobý projekt sestávající z několika na sebe navazujících či souběžných aktivit. Na schválení Realizační studie naváže graficko-designérská soutěž, zároveň se budou řešit další dílčí podpůrné projekty pro zahájení fáze testování a následně naváže postupná implementace nového systému.
- Březen – prosinec 2021 – graficko-designérská soutěž
- Březen 2021 – prosinec 2022 – Příprava a realizace pilotních projektů
- Listopad 2022 – září 2023 – Rámcová příprava celoměstského projektu (jako souboru dílčích projektů tvořících JIS)
- Červenec – září 2023 – Souhrnné vyhodnocení pilotního provozu
- Září 2023 – Schválení realizace celoměstského projektu
- Leden 2024 – Začátek realizace celoměstského projektu JS
Kdo za tím stojí?
Pro město zajišťuje administraci projektu organizace ROPID v úzké spolupráci s dalšími městskými společnostmi.
Realizační studii k JIS pro ROPID zpracovalo konsorcium společností Ernst&Young, PRO CEDOP a Beef Brothers ve spolupráci s odborníky z ČVUT a z Německa.
Zpracovatel úzce spolupracuje s pracovní skupinou JIS, která se skládá ze zástupců ROPID, Dopravního podniku hl. m. Prahy, Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Technické správy komunikací hl. m. Prahy, Prague City Tourism, Operátora ICT a vybraných odborů Magistrátu hl. m. Prahy. Kromě stálých účastníků pracovní skupiny zprostředkovávají zapojení členové v konkrétních případech i stanoviska příslušných odborných zaměstnanců či útvarů.
Ke stažení
Výchozí stav aneb jak to v Praze (ne)funguje?
Myšlenka zpracování projektu sjednocení a zkvalitnění informačního a navigačního systému v Praze vychází z dlouhodobě neutěšených poměrů v této oblasti, kdy na území hl. m. Prahy existuje více samostatných systémů pro navigaci pěších (místních nebo turistů), cyklistů a cestujících veřejné dopravy (i více nesourodných subsystémů v rámci jednoho systému veřejné dopravy). Tyto systémy spolu nejsou koordinovány esteticky ani obsahově, a zatímco samostatně mohou tyto systémy fungovat vyhovujícím způsobem, jejich bezešvé provázání co se týče obsahu informací i umístění nosičů a hladký přechod uživatele z jednoho systému do druhého je nyní spíše výjimkou. Často také informační systém zaniká ve vizuálním smogu tvořeném reklamou a jinými komerčními sděleními.
Co v Praze hlavně chybí?
- Chybějící navigace k vlakovým zastávkám
- Nedostatečná navigace pro pěší v rámci centra města i na okrajích
- Chybějící výrazné označení vstupů do metra a reklamní smog
- Chybějící mapy okolí na zastávkách veřejné dopravy
- Chybějící on-line informace na zastávkách veřejné dopravy

Nedostatečná navigace k vlakovým zastávkám, pro pěší v centru města i do vstupů do metra
Kde jsme se inspirovali?
Londýn
V Londýně byl proveden průzkum z pohledu zahraničního návštěvníka, který není detailně obeznámen s místním informačně-navigačním systémem, a to v centrální části města. Zmapovány byly všechny způsoby přepravy s důrazem na systém metra a na pěší pohyb po městě. Pro většinu dopravních služeb je informační systém standardizován, jednoduše komunikován, používá funkčně i designově sjednocené prvky a je konzistentní napříč dopravními subsystémy a veřejným prostranstvím. Nejsilnější inspirací z Londýna byl systém informačně-navigačních prvků pro aktivní mobilitu, především pro chůzi (Legible London).

Mnichov
Informační systém Mnichova se vyznačuje vysokou mírou interakce mezi jednotlivými informačními prvky a jednotností jejich logiky napříč módy dopravy. Silnou stránkou celého systému je rovněž úzká provázanost informačních prvků metra a metropolitní železnice (U-Bahn a S-Bahn) – páteřních subsystémů města, které mají odlišné provozovatele. Důležitou součástí nastavení informačního systému je rovněž práce se světlem v uzavřených prostorách stanic a efektivní využívání dostupných nosičů pro informační plochy. Slabou stránkou systému je propojení dopravních subsystémů s veřejným prostranstvím a malý počet prvků pro navigaci v prostoru města.

Vídeň
Ve Vídni se jedná o systém metra (U-Bahn), povrchovou dopravu a linky železnice (S-Bahn), jejich oddělené informační a orientační systémy spolu interagují pouze na nízké úrovni. Za dobrou praxi města Vídeň vhodnou k začlenění do JIS je považováno stanovení vize a priorit informačního systému, nastavení pravidel pro reklamu (vedoucí ke snížení vizuálního smogu), vyšší míra využívání elektronických informačních prvků a nových technologií v systému, vyšší míra přizpůsobení navigace konkrétní zastávce prostřednictvím systematického rozmístění map bezprostředního okolí na zastávkách a dostatečné personální zajištění péče o informační a navigační systémy, včetně existující pozice koordinátora informací pro cestující.

Brno
Systém města Brna se vyznačuje úzkou spoluprací mezi jednotlivými zainteresovanými subjekty v dopravních informačních systémech (konkrétně mezi organizátorem KORDIS a dopravním podnikem DPMB), a to včetně sdílení informací, které je vysoce automatizované. Celý dopravní systém rovněž vykazuje vysokou kvalitu informování o mimořádných a výlukových stavech, relativně vysokou penetraci informací v reálném čase zobrazovaných na displejích v prostorách zastávek a efektivním informováním cestujících ve vozidlech prostřednictvím elektronických panelů. Slabou stránkou je nedostatečná vazba mezi dopravními systémy a veřejným prostranstvím a nízký počet esteticky kvalitních směrovek pro navigaci v prostoru města.

Plzeň
Plzeň se vyznačuje vysokým počtem panelů s aktuálními odjezdy v zastávkách, zobrazováním aktuálních odjezdů z uzlu ve vozidle, zobrazováním informací o aktuálních odjezdech MHD a regionálních autobusů na hlavním nádraží. Za přednosti systému je považováno informování cestujících o mimořádnostech prostřednictvím mobilní aplikace a existence funkce dispečera – informátora. Mezi slabiny plzeňského informačního systému patří poskytování informací o výlukách a mimořádnostech na dotčených zastávkových stanovištích a estetická stránka některých dopravních informací.

Návrh nového systému
Metro
Projekt JIS se zabývá informačním systémem v metru – přestože je původní systém ze 70. let minulého století stále dobře esteticky vnímán a hodnocen, má jen omezenou možnost reagovat na změny a pro jeho správce je velmi náročné do něj doplňovat nové informace. Nový design informačního systému metra tak bude patřit mezi klíčové části nového design manuálu JIS. Mezi novinky v informačním systému metra by se měly zařadit např. výrazněji značené vstupy, lepší systém navigace k východům či třeba mapy okolí. Informace na cedulích informačního systému by měly dostat novou strukturu a konzistentně napříč sítí metra by měly být aplikovány stejné zásady hierarchie a výběru cílů.

Povrchová doprava
V rámci povrchové dopravy JIS řeší podobu dopravních informací na označnících zastávek,
v přístřešcích, na internetu či třeba v mobilní aplikaci. Kromě doplnění panelů s informacemi o odjezdech spojů v reálném čase se na zastávkách nově objeví mapy okolí či schémata pro přestup. Bude stanoven jednotný systém toho, jaké informace se objevují na označnících zastávek, jaké v přístřešcích a jaké na jednotlivých typech informačních panelů. Zejména autobusová doprava je pak také zmítána „kompetenčním chaosem“ z hlediska správy a údržby jednotlivých prvků zastávek, i na to by měl JIS reagovat a navrhnout nový, systematický přístup.

Metropolitní železnice
Systém metropolitních železničních linek „S“ podle průzkumů provedených v rámci realizační studie JIS zná a pravidelné využívá jen asi 13 % Pražanů. Mnoho z nich ale bere vlakové linky pouze jako možnost vyrazit si o víkendu za Prahu na výlet, cílem JIS tak bude vyzdvihnout v očích občanů Prahy vlak jako plnocenný dopravní prostředek pro každodenní cesty po městě. Zvýraznění se tak určitě dočkají železniční zastávky a stanice, které jsou mnohdy v území zcela neviditelné, zvlášť v kombinaci s protihlukovými stěnami.

Pěší a cyklistická doprava
Z hlediska alternativní mobility se podle průzkumů téměř tři čtvrtiny Pražanů a polovina mimopražských pohybují pěšky na denní bázi či alespoň několikrát v týdnu. Zbytek Pražanů využívá chůzi alespoň příležitostně, zatímco celá třetina mimopražských udává, že pěšky chodí naprosto minimálně. Kde se data u Pražanů a mimopražských téměř shodují, je v oblasti cyklistické dopravy. Více jak 50 % respondentů z obou skupin nevyužívá kolo vůbec, pouze čtvrtina, resp. pětina využívá kolo alespoň příležitostně (méně než jednou za měsíc).
Přitom některé cesty zejména v centru města mohou být pěšky nebo na kole rychlejší než autem, tramvají nebo metrem. JIS by měl proto podpořit vyšší využívání chůze a cyklistiky jako plnohodnotného způsobu dopravy po městě zpřehledněním, sjednocením a instalací nových rozcestníků a map přímo v ulicích například po vzoru Londýna. Nové rozcestníky by měly obsahovat mapu blízkého okolí s vyznačenou docházkou 5 minut, přehledovou mapu pro plánování delších cest, navigační směrovky či např. rejstřík ulic.

Elektronické informace
Jednotný informační systém nebude cílit jenom na spektrum fyzických prvků či papírových map – asi třetina lidí podle průzkumů v rámci JIS při navigaci využívá mobilní aplikace, je proto nutné se zaměřit i na ně – sjednocené informace v aplikacích i v terénu pomohou snáze dojít k cíli, vyhledávač spojení v mobilu či třeba informace o mimořádnostech pomohou při cestě pomocí PID. Stávající mobilní aplikace PID Lítačka se tak integrací nových funkcí, sdílené mobility či navigace stane základem integrované platformy městské mobility v duchu zásady Mobility as a Service. Výrazně by mělo v ulicích přibýt také elektronických prvků informačního systému, které umí pružně reagovat na jednotlivé, mnohdy operativní změny provozu.

Katalog opatření
Katalog opatření je základním zásobníkem konkrétních návrhů na zlepšení srozumitelnosti informací, zvýšení počtu nebo hodnoty informací v jednotlivých lokalitách, propojení jednotlivých dopravních subsystémů mezi sebou a systémové aktualizace těchto prvků.
Katalog obsahuje 53 opatření dle charakteru klasifikovatelná jako:
- Teoretická opatření (metodická, platná pro všechny navrhované prvky napříč systémem)
Servisní opatření (podpůrné prvky charakteru ICT:
– komplexní databáze informací pro automatickou aktualizaci při změnách
– metodika určení relevantních cílů na obeliscích, směrovkách, navigaci v metru atd.
- Základní (fyzické) informační prvky tvořící kostru celého systému (například zastávkové označníky, přístřešky, obelisky pro pěší, totemy zvýrazňující vstup do dopravního uzlu)
- Doplňkové (fyzické) informační prvky zvyšující informační komfort uživatelů (například neoficiální informační tabule mimo zastávky veřejné dopravy, označení dvojité tramvajové zastávky nebo navigace k parkovištím P+R)
Teoretická (metodická) opatření
- Sjednocení způsobu zobrazení základních informací napříč celým systémem
- Názvy zastávek
- Označení linek
- Zobrazení odjezdů spojů
- Označení orientačních bodů v uzlech
- Označení bodů zájmu v dopravě i ve městě
- Sjednocení pravidel orientačního systému
- Předvídatelné a přehledné pro uživatele
- Respektující charakter daného místa
- Jednotná a spolehlivá navigace až k cíli
Hlavní nosiče informací:
- Označníky
- Přístřešky
- Obelisky
- Nosiče v metru a na železnici
Vybavení zastávek
- Souvislost s běžícími projekty designu přístřešku a označníku
- Odjezdové panely s on-line informacemi
- Elektronizace informací včetně úspory místa
- Rozlišení jednotlivých zastávkových stanovišť
- Nové mapy okolí, navigace na okolní pěší cíle
- Lepší orientace v přestupních uzlech

Rozšíření elektronických informačních panelů
- Zobrazování aktuálních údajů
- Jednotná podoba zobrazovaných informací napříč systémem
- Možnost zobrazení dispečerských hlášení
- Výhledově na většině zastávek
- Možnost umístění na označníku, v přístřešku nebo samostatně dle místní situace
- Výhledově ve všech vozidlech včetně zobrazení navazujících spojů

Vybavení vozidel
- Displeje s on-line přestupy
- Rozšířené akustické hlášení
- Vnější informační panely i na levém boku

Nová navigace v metru a na železnici
- Nová grafika i design nosičů
- Adresnější informace o návazných linkách i bodech zájmu v okolí stanice
- Značení jednotlivých výstupů z metra
- Výrazné značení vstupů do metra
- On-line informace o odjezdech
- Nové mapy okolí

Orientace v dopravních uzlech
- Výrazné označení uzlu zdálky (totem)
- 3D schémata uzlu
- Mapy okolí
- Souhrnné on-line odjezdy
- Rozlišení výstupů z metra (E1, E2, E3, …)
- Rozlišení zastávkových stanovišť (A, B, C, …)
- Navigace na okolní cíle
- Posílení přítomnosti informátorů

Nová navigace pro pěší
- náhrada stávajících „hnědých“ směrovek
- důsledné použití map blízkého i vzdálenějšího okolí (přehledová)
- orientace map dle směru pohledu
- cca 800 obelisků na celém území Prahy
- integrace se stávajícími prvky zastávek
- obsah obelisku:
- Název místa, kde je instalován
- Komplexní navigační informace
- Směrovky k významným cílům – rychlá orientace
- Mapa blízkého okolí – plošné pokrytí území
- Přehledová mapa – kontext v menším měřítku
- Index ulic – urychlení vyhledávání cíle
- Umístění:
- U významných dopravních uzlů
- U významných bodů zájmu
- Dle potřeby pro zajištění plošného pokrytí území mapami blízkého okolí
- Různé varianty velikosti a formátu obelisku pro přizpůsobení charakteru místa instalace
- Mapy blízkého okolí:
- Plošné pokrytí území města (síť tvořená obelisky a označníky)
- Propojení veřejné dopravy a okolního území
- Naznačení docházky do 5 minut
- Orientace dle směru pohledu (jako mobilní navigace)
- Zobrazení bodů zájmu
- Zvýraznění významných budov a dalších orientačních prvků
- Budoucí základ orientace ve městě

Zlepšení navigace na železnici
- Důsledné používání názvů zastávek a označení linek S
- Výrazné označení vstupů do stanic (totemy)
- Nové odjezdové displeje na zastávkách, u vstupů do stanic
- Navigace v přestupních uzlech (schémata uzlů, indexy odjezdů, mapy sítě)
- Mapy blízkého okolí, směrovky na okolní cíle (dopravní i pěší)
- Rozšířené informování o výlukách a mimořádnostech (infodispečink, informátoři)
- Informace o řazení vlaku
- Propagace záchytných parkovišť P+R
Digitální nosiče / informace
- On-line informace o polohách vozidel
- Mobilní aplikace (PID Lítačka)
- Rozšířené funkce vyhledávače
- Personalizace informací, nastavení osobních preferencí vyhledávače
- Navigace z/do polohy, která není určena zastávkou
- Rozšířená integrace plateb i za jiné služby
- Propojení s informačním dispečinkem
- Propojení se službami jiných poskytovatelů služeb mobility (např. bikesharing, carsharing, scootersharing), vč. parkovacích služeb a motivačních programů na podporu aktivní mobility
- Integrace rozšířené reality
- Rozšířené informace o spojích a provozovaných vozech a soupravách
- Možnost zpětné vazby od cestujícího
- Twitterové účty (pro větší personalizaci podle požadavků uživatele pouze omezeného okruhu linek)
- Facebookový travelbot (okamžité automatické odpovědi na nejběžnější dotazy)
- Otevřená data pro použití třetími stranami
- Rozšířená realita pro orientaci v přestupních uzlech
Graficko-designérská soutěž na podobu jednotlivých prvků
Na základě výstupů studie bude následně vyhlášena graficko-designérská soutěž, ze které by měl vzejít nový „design manuál“ pražského informačního a navigačního systému.
Co bude předmětem soutěže?
- vzhled obsahu jednotlivých informačních prvků (směrovky, rozcestníky, informační tabule)
- vzhled jednotlivých nosičů (obelisky pro pěší, cedule v metru a na železnici, totemy v dopravních uzlech atd.)
- jednotné písmo, použití barevnosti, piktogramy, další podpůrné navigační grafické prvky
- vzhled map, dopravních schémat, jízdních řádů apod.
Vítěz soutěže následně vytvoří komplexní grafický manuál po celý JIS, který bude sjednocovat podobu všech navigačních a informačních prvků jak ve fyzické, tak elektronické podobě napříč všemi druhy mobility.
Pilotní projekty
Po schválení realizační studie a v koordinaci s připravovanou graficko-designérskou soutěží bude probíhat pilotní provoz vybraných nových prvků a opatření, kdy se bude testovat nová hierarchie a uspořádání informací na stávajících nosičích, rozmístění stávajících i nových nosičů v prostředí a v neposlední řadě nový grafický design. V rámci pilotního provozu se také vybere finální varianta některých vybraných opatření, která jsou navrhována k implementaci ve dvou či více variantách.
Pro pilotní projekty jsou vybrány například tyto lokality:
- Florenc
- Palmovka
- Budějovická
- Nádraží Holešovice
- Háje
- Pěší trasa Pařížská – Výstaviště Holešovice
- Vybrané linky tramvají, autobusů a vlaků
- Vybrané ucelené úseky tramvajových tratí
Řešení kompetencí anebo kdo to všechno zajistí?
Pro zodpovědnou správu a údržbu jednotlivých prvků Jednotného informačního systému je nutné zajistit také jednoznačné přiřazení kompetencí jednotlivým správcům těchto prvků, aby bylo vždy jasné, kdo se o co má starat a těmto správcům zajistit adekvátní podmínky a podporu. Zároveň je nutné nastavit model vzájemné spolupráce a koordinace takto složitého systému. V současné době je totiž situace v tomto ohledu značně nepřehledná:

Galerie příspěvků
Jedním ze zdrojů inspirace a podkladem pro doporučení odborníků budou také vaše příspěvky. Děkujeme za ně!
V dopravních prostředcích tlačítka dobře označit, případně popsat pro všechny, dobře umístit (v dosahu), sjednotit systém a manipulaci, mít zpětnou vazbu o stisku (použití) tlačítka.
Především by ve veřejném prostoru neměl překážet. Dnešní záplava Citylightů, které občas nesou mapu, ale v drtivé většině jsou pouhou komerční plochou umístěnou napříč chodníkem a cílenou na silniční provoz, je příkladem, jak by to vypadat nemělo.
Metro
- Informační cedule o směru jízdy a stanicích by měly být blíže vstupu, nikoliv až na nástupišti.
- Na povrchu vstupy více vyznačit.
- Popis východů z metra a návaznost dopravy je nepřehledný.
- Používat jednotné piktogramy.
Chybí značení čísla i případně trasy tramvají na levé boční straně vozidla.
Tlačítka vně i uvnitř vozidel nejsou jednotná a rozlišitelná pro nevidomé a slabozraké. Systém jejich používání také není jednotný.
Inspirace z Budapešti: nad dveřmi není mapa všech linek, ale pouze jedné konkrétní, s přestupy na všechny ostatní druhy dopravy, jsou orientovány podle směru jízdy. U eskalátorů svislý teploměr se stanicemi, znázorněn směr jízdy.
Metro Hradčanská nekomunikuje název stanice na povrchu, je nutné sejít dolů, abych zjistil, kde jsem, pro místní není problém, pro turisty je to důležitý uzel.
Jednotný vizuál informací, rozlišit značení k památkám/službám, méně cílů ALE navigovat, spolupráce / oponentura Klubu českých turistů (využití zkušeností, propojení značení). Přejmenovat Pražský/Městský okruh (splývá), označovat spoje i zezadu...
Inspirace z vídeňského metra - využití panelu s názvem další stanice pro informaci o směru výstupu z vozu, tzn. buď vpravo šipka směrem vpravo nebo vlevo šipka doleva, zvládají to i ve stanicích, kde vlaky jezdí střídavě na různé strany nástupiště.
U velké části vozidel, zejména tramvají, chybí zvenčí i zevnitř informace o trase linky (hlavních bodech na trase), které přitom byly samozřejmostí od první republiky až do doby krátce po roce 2000.
Současné cedule se šňůrou stanic a šipkami směřujícími ke kolejím jsou sice elegantní, avšak pro návštěvníky ne příliš výrazné a pochopitelné, kterou kolej mají vlastně využít. Každá hrana by tedy měla mít samostatné schéma pouze se stanicemi, kam míří
U vstupu do metra, pokud možno ještě před označovačem, umístit ukazatel nejblližšího odjezdu. Odpadne tak preventivní spěchání, pokud je dost času do odjezdu.
JIS musí být vhodný pro Čechy i cizince z různých jazykových oblastí. Rozhodně nespoléhat pouze na AJ. Lepší jsou mezinárodně srozumitelné piktogramy. Aby lidé pochopili, že jde o nádraží, nesmí tam být ikona Fantovy budovy, ale parní lokomotiva atd.
Na všechny cedule doplnit vzdálenosti k objektům, zvýšit množství značek a zvětšit jejich velikost. Rozmístit po městě velké mapy s označením místa, kde turisté stojí. Na zastávkách umístit mapky okolí a upozornění na památky, které jsou poblíž.
Současné cedule ukazují často opačným směrem. Zlepšit značení v okrajovějších částech města.
Sjednotit označení informačních center s Evropou - viz skvělá Francie. Zlepšit značení na nádražích a na letišti - např. Airportexpres nebo cesta do centra.
Lépe označit vstupy do metra - viz Vídeň, Paříž. Dát cedule s názvy stanic hned na začátek nástupišť. Nepřehledná je situace na přestupech. Lépe označit jednotlivé východy z metra - jmenovat konkrétní památky, čísla a cíl tram a busů.
Vrátit se k praktickým plechovým cedulím v tramvajích - seznam zastávek byl čitelný zevnitř i zvenčí ze všech úhlů i z velké dálky. Digitální jdou přečíst jen zevnitř, navíc nutno stát přímo před seznamem. Z boku kvůli hloubce nelze přečíst. Malé.
Nepoužívat v metru styl východ E5 (co znamená E5 si musíte jít přečíst na druhou stranu nástupiště). To je otřes. Hlášení v MHD doplnit o němčinu. Zvětšit písmo na jízdních řádech.
Vždy vyznačit vhodnou cestu pro handicapované občany. V MHD maximálně pomoci nevidomým a hluchým osobám - orientační systém není jen pro zdravé.
1 - M označit zvenku nápadně a viditelně (foto M Želivského), kolmo k uliční frontě.
2 - hlášení ve vozech o příští stanici trochu dřív.
3 - Uklidit chlév a udržovat před vstupem do M Kobylisy
V hlášení zastávek v povrchových dopravních prostředcích většinou chybí hlášení možných přestupů na další linky (tramvaje, autobusy). U hlášení přestupu na vlakové linky S chybí určení směru, kam příměstská linka směřuje. Vzorově toto vše je ve Vídni
Každá zastávka by měla mít mapu ve stylu londýnských "Spider maps". Zastávkový uzel je vyobrazen detailně (jednotlivé sloupky i významné budovy), vzdálenějši okolí ukazuje schéma linek z uzlu se všemi zastávkami, ještě dál jsou pouze ty významné.
Zastávku na znamení "Prosek" pro autobusy 151 a 166 navrhuji přejmenovat na "LITOMĚŘICKÁ", což lépe odpovídá poloze zastávky. Viz podobná konverze názvu zastávky Na Groši / Záveská v Hostivaři. V obou případech je název zastávky zavádějící.
Bylo by hezké, kdyby na tabulích ve vagonech místo nezajímavých informací byly nějaké vtipné obrázky /vtipy, fotky/, aby se lidé cestou do práce, z práce odreagovali a nemračili na okolí.
Návh myšlenky z Budapešti, na některých stanicích metra jsem viděl plány průchodů s písmennými označeními východů, čili se můžu zorientovat podle písmen. Když potom bych měl sraz s někým, tak mu můžu říct, že se sejdeme například u východu A.
Prakticky každý den přestupuji na Veleslavíně z autobusu na metro a pokaždé stojí dole na nástupišti několik turistů a zkoumá na jakou stranu to jede do centra. Možná by stálo za úvahu zviditelnit právě onen směr.
Ceduli s JEDNOTLIVÝMI stanicemi Metra pověsit nad eskalátory ,aby člověk věděl hned na kterou stranu potřebuje.Někde jsou tyto až na konci chodby(Hradčanská) takže když špatně vidíte, musíte běžet až tam a mezitím Vám to UJEDE!
Východy z metra by měly být označeny čísly nebo písmeny. Plánek by měl být k dispozici na nástupišti i na internetu, aby si cestující mohli najít trasu předem.
Výtahy v metru by měly mít na tlačítkách šipky nahoru a dolů, ne nesmyslná čísla.
Prosím upravit v dopravních prostředcích, busech, hlášení příští zastávky až na dobu po odjezdu z původní zastávky. Cizinci nerozumí česky ,,příští zastávka" a vystupují předčasně, když slyší jméno zastávky. Díky. Belšanová
Zkušenost z návštěvy německé rodiny v Praze (která se jim velmi líbila): zdálo se jim, že by měly být u nás výrazněji označeny vstupy do metra, podobně jak u nich - viz foto. Někdy měli kvůli tomu u nás problém vstup do metra na dálku najít.
V některých regionálních vlacích krajů KV, UL, Vys se zobrazují stanice na trase i s časovým údajem, někdy i zpožděním. V dálkových vlacích Praha - Berlín také, nadto i přehled přípojů před příjezdem do stanic. Přišlo by vhod i v PID. (foto MV)
Bylo by fajn, kdyby všechny tramvaje měly aspoň na jednom místě číslo linky na levé straně vozu. Přicházím-li k tramvaji z levé strany, není tam často vůbec nikde její číslo (jen vpředu, vzdau a vpravo) a musím celou tramvaj obejít na druhou stranu.
Rád bych na eskalátoru metra při cestě dolů viděl, na jaké straně jede metro za jak dlouho. Pokud uvidím že jede za 10 vteřin, vím že nemusím spěchat. Pokud bych ještě navíc viděl, že hned další jede za 2 minuty, jsem ještě víc v pohodě a nespěchám.
V Singapuru cestuji i psi sami a nepotrebuji pruvodce. Kazda zastavka metra ma cislo (a nazev), kazda konecna zastavka ma teke velke cislo, kazdy exit je ocislovany, napr Exit 1. Kazdy pruvodce obsahuje info jaky Exit pouzit pri navsteve pamatek.
Na výstupu metra B - Florenc, denně potkávám zmatené cizince i domácí, jak hledají autobusové nádraží. Nápis nádraží, není z chodníku, díky vstupu do metra C, na opačné straně vidět. Informace by měla být již u eskalátoru ve vestibulu.
Velmi by pomohlo, kdyby výstupy ze stanic metra měly svá označení, stejně jako zastávky stejného jména u tram/bus. Pak by např. navigace vypadala: "Metrem na Palmovku, vylézt výstupem 'E' a ze zastávky Palmovka č.3 tramvají 16."
Námět - navigační systém by kromě názvů v češtině mohl obsahovat i názvy v angličtině (český název by stále byl domininantní, zabíral by zhruba 2/3 prostoru, a anglický pak byl ve spodu menším písmem) - usnadnilo by to orientaci i kde je pošta atd.
Uvádím tyto nedostatky: v některých vestibulech jsou špatně umístěny poutače na směr vstupu do metra, jinde docela chybí. Navíc by měly být označeny barvou linky.Chybí “koleje” na schodech vstupů a výtahy pro cestující se zavazadly
Stále nechápavě zírám v přestupních stanicích na modré cedule, kde je "tramvaj se 2 pantografy" hned vedle té "normální tramvaje s 1 pantografem". Obecně se u nás používá pro vlak označení kouřící parní lokomotiva. Ta je i dopravních značkách...
Číselný údaj o odjezdu další soupravy metra musí být před a nikoli za turnikety.
Při výstupu z metra, musí být ulice označeny i směrem (třeba Veselá směr centrum a Veselá směr periferie) a to i ve výstupním tubusu.
- navigační systém (hnědé tabule) - určitě alespoň ještě anglicky, dále vložit jednoznačnější obrázky daného objektu a přidat vzdálenost v km nebo m nebo v minutách. Výstup z metra na povrch - ve vestibulu uvést čísla tram a busů
Vchody do metra jsou v Praze velmi špatně značené a často je nelze najít. Např. náměstí Míru je pro turisty jedna velká past. Logo metra by mělo být na svítící kostce na sloupu nebo rámu, aby bylo vidět dobře že všech stran, jako v Německu
Je běžné vizuálně rozlišit různé varianty jedné linky - vídám zmatené turisty, co se snaží dostat na letiště spojem linky 191, který končí u Šestky. Navrhuji zkrácené verze linek označit písmenem za číslem linky, např. 191C u spoje, co končí na Ciol.
Při popisu cesty někomu jinému je nejsložitější popsat kudy vylézt z metra. Jednotlivé výstupy nemají žádné značení nebo název, takže každý popis je zdlouhavý a nejasný. O co by bylo lepší např.: "Dojedete na Hradčanskou, vylezete výstupem E..."
Prosím doplnit navigaci od parkovacího domu Eltodo na hlavní nádraží, lidé nebezpečně přebíhají Legerovu, navigovat lze do podchodu a k nádraží, nebo do podchodu a do Vrchlického sadů. Děkuji.
Prosím o zanesení jednobarevné tenké čáry značení vedení cyklotras.
Děkuji mnohokrát.
Je nejednotné značení tlačítka pro otevření dveří a nebývá jasné, jestli už budou dveře otevřeny nebo je nutné tlačítko stisknout.
V některých prostředcích MHD jsou nejasně (nebo vůbec) označena tlačítka "Znamení k řidiči" pro použití v případě zastávky "na znamení" s jednoduchým popiskem jak je použít (1x, 2x).
Na eskalátorech a schodech cestou do metra mi chybí cedule, na kterou stranu dole jít. Přehled zastávek metra (vlevo-vpravo) je často až uprostřed haly schovaný za jinými, někde dokonce úplně vzadu. Směr mi často nic neříká (jedu na Zličín? Což vím?)
Uvadzanie predchadzajucich zastavok na cestovnom poriadku na zastavke je zbytocne a zbytocne matie turistov, cestovny poriadok by mal zacinat zastavkou kde sa nachadzam,aby som hned videl ci som v spravnom alebo zlom smere bez citania desiatok zast.
Hlasenia stanic aspon v metre by mali byt aj v anglictine. Cestovne poriadky na oznacnikoch by mali mat pri zastavkach pri turisticky zaujimavych bodoch aj piktogram ci nazov najznamejsej pamiatky/atrakcie, taktiez pokial mozno v anglictine.
V Pekingu mate na kazdej vacsej ulici po chodnikoch smerove tabule k najblizsiemu metru so vzdialenostou v stovkach metrov (ktora ubuda ako sa priblizujete), takze clovek vie jednoducho vyhladat vzdy najblizsiu zastavku metra, bolo by uzitocne v PH
v metre chyba jasne oznacenie smeru, ktore by malo byt tam kde su plastiky na druhej strane kolaji kazdych par metrov, v nejakom pase nad hranou nastupiska,popripade aj priamo na samotnej podlahe nastupiska kde ma byt aj smer na prestup/WC/vytah
Vychody z metra v Prahe su dezorientujuce, navstevnik netusi kde skonci, v pekingskom metre mate u kazdeho jedneho vychodu mapu s okolitymi ulicami a jasne vyznacenym vychodom, takze viete kde opustate metro,v Prahe netusim kde sa octienm pri vychode
Nazvy zastavok v Prahe su zmatocne, vzdialene zastavky maju rovnake meno, vid Zelivskeho, Vozovna Strasnice a pod. V Pekingu maju jednod. riesenie,zastavky su rozlisene Zelivskeho zapad, Zelivskeho vychod, atd. takze hned viete kde budete prestupovat
Inspirace z Londýna, takovýto systém bych uvítal) https://tfl.gov.uk/info-for/boroughs/legible-london
Veřejná doprava není přístupná lidem s handicapem a to i po stránce orientace.. nová koncepce by měla reflektovat potřeby těchto skupin (lidé s částečnou nebo úplnou ztrátou zraku/sluchu, barvoslepost..)
Zlepšit označení stanic v Google maps. Pojmenování výstupů podle světových stran (např. Můstek - A Sever), názvy ulic a čtvrtí moc nepomáhají (pracuji v Praze 5 let a stále ji celou neznám), orientace má být intuitivní nebo/a spojená s online mapami
Netýká se to přímo PID, ale zkuste si představit návštěvníka, který stojí uprostřed některé pražské ulice a na domě vidí č. popisné, orientační, název čtvrti, ale vůbec netuší, ve které ulici je. Stačí vyměnit čtvrť za název ulice a je po problému.
S početnější mezinárodní komunitou je žádoucí rozšířit navigaci a informace v angličtině (vizuální i akustické) i do širšího centra (Holešovice, Anděl, Karlín.. i okolí univerzitních kampusů). I expats mají právo cestovat bez zbytečného zdržení
Hlášení o přestupech i ve vlacích PID
Před zavřením dveří by se v metru měl ozvat jen zvonek, a to tak aby byl slyšet i na nástupišti. Tomu předčítanému románu žádný turista nerozumí, a navíc to ve zbytku MHD není.
Velice bych si přála aby nový informační systém využíval písmo Metron, které bylo pro pražské metro navrženo. Je krásné, osobité, nezaměnitelné a je převeliká škoda, že z pražského metra téměř vymizelo.
Dejme nad a pod eskalátory v metru cedule s informací, jak dlouho trvá jízda, pokud zůstanu stát, a jak dlouho při průměrném tempu chůze! V současnosti se lidé na přestupech často zbytečně honí, i když není kam spěchat, nebo jim naopak spoj ujede.
V Japonsku mají na jednotlivých stranách nástupiště schéma, kam daný vůz pokračuje. Stanice, odkud přijel, jsou zesvětlené a stanice, kam míří, jsou normálním fontem. Velice dobře se v tom orientuje. Stejně tak mají zastávky číselné označení (A1, C7)
Zavedl bych barevné značení linek autobusů i tramvají. Aby bylo číslo linky na barevném pozadí i na panelech na vozidle, jako je to například v Ženevě. Velmi to zjednodušuje orientaci, jaká linka se blíží.
Pokud přijedete na tramvajovou zastávku Hlavní nádraží a chcete se dostat na Hlavní nádraží (ať už na vlak nebo metro), tak neznalý místopisu poměrně lehce zabloudí... 🙂
Každý výstup z metra by měl mít unikátní označení, stejně jako kdysi zkušebně ve stanici Karlovo náměstí (EXIT 1, EXIT 2 apod.). Při navigování lidí, jak se kam dostat, je jednoduché: "použij EXIT 4 dané stanice, zahni doleva a jseš tam".
Při výstupu z metra bych uvítala šipky a popisky na zemi.
Měly by být jednoznačně rozlišeny zastávky, které se jmenují stejně, např. zastávka I.P. Pavlova existuje cca 8x, což je naprosto chaotické.
Podobný obrázek je nad každými dveřmi metra. Bohužel jen na jedné straně ukazuje správně ve směru jízdy. na druhé straně by to mělo být zrcadlově otočené. Vím že to mate cestující, nejenom cizince.
Bylo by dobré v orientačním plánu u zastávek poblíž autobusových/vlakových nádraží zdůraznit, že se tu nějaké nádraží nachází a napsat důležité destinace (města)
Příklad: Roztyly - BUS České Budějovice, Jihlava, Pelhřimov, ...
Poměrně často chybí výraznější označení vstupu do metra, měl by být dobře viditelný na větší vzdálenost. Dost matoucí je to obvlášť, když je vstup z ulice schován v nějakém domě.
Byl bych rád,aby se také s informačními tabulemi i jinými pamatovalo na nevidomé a neslyšící spoluobčany.Ti mají největší problém se orientovat.A hlavně ty tabule ,,nepřeplácávat",někdy více škodí.
Směrové ukazatele památek a zajímavých míst v ulicích, by rozhodně měly být minimálně i v angličtině.
dodnes jsem se nevyrovnal s tím, že už v tramvajích nejsou cedule, kde člověk z venku viděl všechny stanice. Stačil jeden pohled. Žiju tady celý život, a fakt nepoznám kam to jede, když třeba vyběhnu z metra v Jindřišské a stojí tam 3 různé vozy...
v New Yorku fungují cedule, jednu máte i tady v tom nadpisu, tak to je super věc. Člověk zadá odkud kam chce a ona mu to najde, funguje jako velký tablet.
Ve vestibulu metra by bylo dobré umístit dostatečně velkou mapu (popřípadě schéma)
I jako rodilý pražák mívám problém vybrat si ten správný výstup z mětra či vestibulu (Anděl, Můstek, Kobylisy, aj.). Přijde mi, že navigační systém ve směru z metra ven by si zasloužil revizi. Dobře mohou posloužit orientační body -budovy, památníky.
Jako expat v Seoulu jsem ocenila číslování východů z metra. U turistických infostánků byly k dispozici brožurky s mapkou města i jednotlivých čtvrtí a co v nich dělat - viz http://english.visitseoul.net/map-guide-book
Líbilo by se mi, kdyby se Praha trochu inspirovala Ženevou. Tam jsou součástí orientačního systému na zastávkách a nádražích směrovky, které ukazují odkud odjíždí jaké linky. Na větších přestupních uzlech či by se takovýto systém hodil.
Bylo by super kdyby vychody z metra na povrch mely cisla jak v Parizi.
Hodne by to usnadnilo orientaci. Nektere stanice maji dost vychodu a zorientovat se v tom neda.
Napr. Potkame se na Mustku vychod c.1 nahore a hned je jasny kam ma clovek jit.
Dobrý den,
bylo by vhodné upravit informace na vnějších bočních displejích tramvají tak, jako to je v autobuse. Myslím to promítání, přes které "hlavní" zastávky linka jede
Stanice metra Želivského - vystoupí-li návštěvník z metra, nemá šanci rychle zjistit, kterým autobusem se kam dostane a hlavně odkud mu ten bus jede, protože část jich odjíždí ze zastávky u silnice a ne z nádraží. Chybí mapa nebo šipky, cokoliv.
nejlepší navigační cedule město Pardubic a český taky anglicky jazyk
např: národní divadlo 500 m , Masarykovo náměstí 880 m )
Informace o změnách v dopravě by měly být dostupné minimálně v angličtině, případně i v jiných jazycích.
Na cedulích u výstupů z metra uvést u názvů ulic čísla tramvají a autobusů, na které lze přestoupit. Mnohem více obyvatelům i turistům pomůže číslo linky než pouhý název ulice, na kterou mají vyjít. Například jako to mají v Budapešti.
Proč má každá zastávka jiný piktogram autobusu? Nechcete použít ten, který se používá v propagačních materiálech?
Myslím, že např. vestibulům metra by pomohlo při orientaci, kdyby jím od výstupu ze stanice k jednotlivým výstupům na povrch vedla navigační čára (barevná?) s označením daného výlezu. Každá stanice by tak byla vybavena ještě mapkou okolí.
Špatná až nedostatečná navigace k jednotlivým stanovištím autobusů na autobusovém nádraží Zličín z metra. Mapa areálu se nachází pouze na přehlíženém místě prostoru zastávky pro výstup z autobusu, většinou již s neaktuálními informacemi o linkách.
U větších přestupních uzlů z metra na bus, např. Florenc, Palmovka, Letňany, Želivského, apod. by stálo za zvážení někde ve stanici umístit plánek, kde jaký bus má nástupní a výstupní zastávku
Ve vestibulech metra na informačních tabulích u výstupech zobrazovat čísla spojů jedoucích z dané zastávky...
Označit různé výlezy z metra čísly/barvou a navigovat lidi pomocí čáry příslušné barvy na stropě/podlaze.
Používat při výlezu z metra navigaci pomocí názvu ulic je na nic. Nikdo neví jak se menuje která ulicie na výlezu. Dali by se použít Tramvajové/bus zastávky/linky, či místní názvy.
V metru by se hodily mapky vnitřních prostor (+hodit je na web).
Možnost sledovat reálnou pozici vozidla s aktuálním časem příjezdu v telefonu/na infopanelu na zastávce. Normální ve většině českých i zahraničních městech.
Využití hlášení v MHD k oznámení, co důležitého se nachází v okolí zastávky/stanice. Inspirace Londýnem - This is Green Park, exit for the Buckingham Palace.
Lepší informace na přestupních stanicích všech dopravních prostředků - např. využití audio hlášení a moderní vizuální techniky v nových tramvajích k oznámení, na které linky je v dané zastávce možno přestoupit
Na Betlémském náměstí na Praze 1 je z mého pohledu nepochopitelně směrovka k Národnímu divadlu, která ukazuje naprosto opačným směrem než, kde se ND nachází.
Umístit informační značení již na jezdící schody. Všude spousta zbytečné reklamy, ale směr jízdy a názvy stanic se dočtete až na nástupišti. Některé reklamní plochy jsou ještě volné, tím se nabízí rychlé a levné řešení.
Při vstupu do prostoru nástupiště metra je vždy okamžitě v místě, kde cestující váhá jaký směr využít, umístěn seznam stanic vlevo a seznam stanic vpravo, kam dané metro bude směřovat. Výrazné šipky a jen následující stanice. např. London, Budapest..
Šílená situace pro všechny návštěvníky Prahy v ulici Husova, kde se kříží s Královskou cestou. Většina turistů se zde ztrácí, neví, kudy kam, neb tam není jediná cedule!
Prosím o zanesení cyklistických tras. Děkuji.
Dobrý den, kdesi v ČR ( bohužel si již nepamatuji kde ) jsem viděl informační systém v autobuse, který ukazoval online zpoždění spoj(ů) v následující zastávce a informace jaké spoje v následující zastávce staví. Určitě by to bylo příjemné info do pří
Vhodné je myslet i na částečně barvoslepé lidi. Nepoužívat k rozlišení věci pouze barvy!
Momentálně neexistuje veřejná mapa tzv. záchraných bodů v parcích a lesích v Praze, které byly zavedeny minulý rok. Bylo by vhodné tyto body zaintegrovat do map, aby se veřejnost s nim seznámila.
Myslím, že to je samozřejmost a s tímto už počítáte, ale absence angličtiny či jakéhokoliv jiného jazyka než češtiny na pozemních informačních směrovkách je naprosto zdrcující a pro cizince velká komplikace.
Použijte prosím symbol tramvaje takový, jaký je na dopravním značení a ne ten, který se používá v metru a vůbec jako tramvaj nevypadá.
info kdy jede metro už při vstupu
Udělat přehlednější informační cedule při výstupu z metra. Např. přidat na cedule barevně odlišená čísla linek povrch. dopravy.
Designmanuál společnosti Ruter AS - koordinátor dopravy v Oslu a okolí.
https://designmanualen.ruter.no/om-ruter/designmanual/designmanualen/
Je treba digitalizovat tramvajové zastávky, které budou ukazovat za kolik minut tramvaj přijede. Na nějakých stanicích jsou, na nějakých ne.
90 % tabulí s názvy ulic dle § 2/2 326/2000 Sb. chybí, městské části to nekoordinovaně suplují dopravními značkami IS 22 dle 294/2015 Sb. či parodiemi na ně.
Velmi se mi líbí piktogramy použité v pražské MHD a propagačních materiálech PID, které bych moc rád viděl i v rámci budoucího JIS!
Hlášení "příští zastávka" je nejednoznačné, hlavně ve spojení s tím, že hlášení není uvozeno a hned skočí na jméno aktuální zastávky. Něco jako "Zastávka ... (zastavíme), další zastávka ..." by bylo srozumitelnější.
Hlášení zastávek - cestující potřebuje před hlášením "přepnout" pozornost na hlášení, bylo by dobré ho tedy uvést neutrálním slovem, např. "Zastávka ...". U zastávky na znamení i informací "Zastavíme" - svítící "Stopka" vetšinou není vidět.
Ve Švýcarsku (ale například i v Kanadě) se s velkými písmeny, následující zastávka je nahoře na nejlépe viditelném místě, ve Švýcarsku diplej po zastavení zobrazí i návazné spoje. Údaje přečte z kteréhokoli místa ve voze i mírně krátkozraký pasažér.
V návaznosti na označení zastávek písmeny je možné použít odkaz na Písmeno/Číslo stání i na informačních panelech v metru místo informace typu "Tram směr Lehovec", kterou bez znalosti pražského místopisu nepochopíte.
V Londýně (ale i jinde) jsou zastávky stejného jména označeny velkými písmeny. Písmena jsou pak i v jízních řádech. Není pak problém najít správné stání. Tento způsob označení zastavek nevyžaduje žádné znalosti místopisu.
Prestup z metra na povrchovú MHD je pre turistu komplikovaný. V metre sú pri prestupoch písané len časti Prahy, kam MHD ide. Pri prestupe turista často vie len číslo linky, na ktorú prestupuje a smer. Tieto informácie by mali byť na informačných tab.
Hodně turistů jezdí na Pražský hrad metrem a vystupují na Hradčanské - až potud navigace funguje dobře. Tam ale vylezou na povrch a ihned se ztratí - čekají že Hrad buď bude vidět nebo je navigační systém k němu dovede. Ani jedno ale neplatí.
Je třeba v maximální míře vycházet z fontu a piktogramů METRON, který byl vytvořen pro pražské metro. Také doporučuji se omezit na barevnost černá, bílá, popř. oranžová.
Též je třeba celostátní standardizace autobusových označníků.
A tady od foto 644 https://imhd.sk/ke/galeria-media/1231/zastavky/149107/Sestriadkovy-displej-integrovany-do-oznacnika?&ref=ke%2Fgaleria%2F1231%2Fzastavky%3F%26p%3D29
Mala inspirace ze Slovenska, doporucuji od foto 9 https://imhd.sk/ba/galeria-media/update/11168/zastavky-a-ich-vybavenie-21-8-2017/178202/Zastavkova-tabula-na-Hlavnej-stanici-oznamuje-odchod-historickej-elektricky-na-linke-H2?&ref=ba%2Fgaleria%2Fupd
Název stanice metra a zastávek MHD VYSOČANSKÁ je chybný. cestující, které sem poslal nějaký internetový vyhledávač, často hledají adresy (hotely) ve Vysočanské ulici na Proseku. Stanici a zastávky by bylo vhodné příležitostně přejmenovat na VYSOČANY
Dobrý den, bohužel nemám fotky, orientační tabule běžně nefotím. Ale fantastické orientační systémy napříč městem mají v Mnichově a v Berlíně. Každý dopravní uzel má svůj plánek jak přestupovat. Jednotný design je napříč městem.
Dobrý den, bohužel nemám fotky, orientační tabule běžně nefotím. Ale fantastické orientační systémy napříč městem mají v Mnichově a v Berlíně. Každý dopravní uzel má svůj plánek jak přestupovat. Jednotný design je napříč městem.
Týmu doporučuji v rámci přípravy nového systému návštěvu Švýcarska a osobní zkušenost s grafikou a obsahem tamějšího informačního systému. A nakonec, řidič se při střídání do mikrofonu rozloučí a nový se představí a pozdraví pasažéry.
V povrchové dopravě sice infosystém hlásí možnost přestupu například na vlak, ale zcela ignoruje možnost přestupu na jiné linky MHD - například "Zastávka Sídliště Řepy - přestup na vlak, tramvaje 9 a 16, a autobusy 164 a 180".
Dobrý den. Ohledně diskuze jednotného navigačního systému. Napadla mě myšlenka, že by bylo dobré znovu obnovit navigaci ke stanicím metra v podobě sloupku se znakem metra na vrcholu. Bývalo to v Praze v 80.letech. Mají to i ve Vídni, Berlíně, Neapoli nebo v Římě.
Ohledně současného stavu stanice metra Kobylisy, bych rád upozornil na to, že po výstupu z metra, jsou lidé, kteří vystoupí (a nejsou už z minula zvyklí se rychle zorientovat) zmatení kterým směrem se mají dát. Na pohled obě strany vypadají stejně.
Dobrý den, Praha by se mohla inspirovat Ostravou, kde se v MHD hlásí třeba u nádraží: Přestup na dálkové a regionální spoje i v anglickém jazyce a podobně to funguje i u nemocnic, úřadů, a dalších významných bodů.
Ke směrovkám v metru bych přidala čísla tramvají, ke kterým se lze daným výstupem dostat. V nových stanicích jsou k vidění obrazovky i s odjezdem. Nicméně bohatě by stačilo i jen číslo na tabuli. Především na složitějších přestupních uzlech.
Informační systém v Londýně "Legible London" https://tfl.gov.uk/info-for/boroughs/legible-london