Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Vlaková výluka na lince S4: zkrácení vlaků od Kralup do Holešovic

Od pondělí 3. března omezí výstavba stanice Praha-Bubny provoz na železniční trati 091. Vlaky linek S4 a R44 budou ve směru od Kralup nad Vltavou zkráceny do stanice Praha-Holešovice. Poslední dva večerní vlaky do Prahy, poslední večerní vlak z Prahy a první ranní vlak z Prahy pojedou až do/ze stanice Praha hlavní nádraží.

Výluka potrvá až do konce července, poté se vlaky vrátí již do nové stanice Praha-Bubny. Od 3. března bude zároveň trvale zrušena zastávka Praha Holešovice zastávka. Náhradou za zkrácené vlaky je možné do stanice Masarykovo nádraží využít metro C s přestupem na Florenci na metro B a nebo přímou tramvajovou linku 14.

Aktuální informace k výluce naleznete zde.

Trvalé změny PID od 2. března 2025

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů od 2. března 2025 dochází k drobným úpravám zejména u vybraných autobusových linek PID ve Středočeském kraji. Jedná se většinou o dílčí úpravy na základě požadavků jednotlivých měst a obcí nebo cestujících. Na více linkách dochází i k časovým posunům jednotlivých spojů pro zlepšení návazností nebo pravidelnosti provozu. Zřízeny jsou také nové zastávky, u vybraných stávajících zastávek se mění název.

Nejdůležitější změny na autobusových linkách

350    Nový spoj celotýdenně večer v trase Dejvická – Velké Přílepy (zkrácení souhrnného intervalu s linkou 340 z Prahy v tomto období na 30 minut).

383    Nový první spoj o víkendech Háje – Říčany, Radošovice, Haškova.

395    Vybrané spoje celotýdenně jsou prodlouženy do zastávky Příbram, Březové Hory.

440    1 nový pár spojů v pracovní dny večer.

450    1 spoj v pracovní dny ráno z Petrovic nově zajíždí do Obděnic.

451    1 pár spojů o víkendech odpoledne zkrácen o úsek Votice, aut. st. – Votice, žel. st.

453    O víkendech zrušena obsluha Ostrova a Hradiště.

474    Do zastávky Mělník, MŠ Chloumek nově zajíždějí všechny spoje obousměrně.

532    Mírné omezení provozu ve prospěch linky 550.

550    Mírné posílení provozu v pracovní dny, víkendové spoje nově zajíždějí do Roudného.

546    Linka nově zastavuje v zastávce Těně, rozcestí.

554    Nový 1 pár spojů v pracovní dny ráno Votice, aut. st. – Votice, Kaliště, zrušení posledních spojů v pracovní dny Votice, aut. st. – Votice, Kaliště.

594    1 spoj v pracovní dny ráno z Jarpice je zkrácen a jede až z Poštovic.

595    1 spoj v pracovní dny ráno z Velvar zkrácen o úsek Poštovice – Jarpice.

641    Sjednocení trasy 2 ranních školních spojů v pracovní dny ze Zdic do Berouna.

642    1 spoj v pracovní dny odpoledne z Hořovic zkrácen do zastávky Jince, náměstí.

650    1. spoj v pracovní dny ráno ze Zlonic jede nově až z Radešína.

841    1 pár dopoledních spojů celotýdenně nově zajíždí přes nové zastávky Vlašim, sídliště-Družstevní a Vlašim, sídliště-Severní.

959    Nový noční spoj celotýdenně v trase Háje – Říčany, Olivovna.

Změny zastávek

Hořovice, u zámku   Nová zastávka pro linku 641.

Lysá nad Labem, Litol, Palackého    Nový název pro zastávku Lysá nad Labem, Litol, Družstevní.

Mnichovo Hradiště, zdrav. středisko    Zrušená zastávka pro linky 315, 716 (od 1. 3.).

Mnichovo Hradiště, Dukelská   Nová zastávka pro linky 315, 716 (od 1. 3.).

Těně, rozcestí   Nový název pro zastávku Olešná, rozc. Těně.

Vlašim, sídliště-Družstevní    Nová zastávka pro vybrané spoje linky 841.

Vlašim, sídliště-Severní    Nová zastávka pro vybrané spoje linky 841.

Vlkančice, Komorce    Nová zastávka pro linky 387, 659 i ve směru Praha, resp. Stříbrná Skalice.

Vrančice, Životice, rozc. Rtišovice   Nová zastávka pro linky 407, 416, 488.

Vrančice, Životice, samoty    Nový název pro zastávku Milín, Rtišovice, rozc.

Startuje největší soutěž na dopravce v historii ČR – Středočeský kraj a Praha vyhlašují výběrové řízení na železničního dopravce s velkokapacitními elektrickými jednotkami

Středočeský kraj a hl. m. Praha zveřejnily zadávací dokumentaci k výběrovému řízení na železničního dopravce, který bude na páteřních tratích na území Prahy a Středočeského kraje provozovat od roku 2029 po dobu 30 let flotilu nových velkokapacitních elektrických jednotek s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. Předpokládaná hodnota zakázky činí v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, bezmála 142 miliard korun. Středočeský kraj i Praha se budou na financování podílet v závislosti na nabízené kapacitě v obou krajích, tj. zhruba rovným dílem. Jedná se o největší soutěž na dopravce v historii České republiky.

Tato soutěž je historickým milníkem pro dopravní obslužnost v celé metropolitní oblasti. Umožní konečně adekvátně reagovat na její bouřlivý rozvoj, rostoucí počet obyvatel a jejich požadavky na mobilitu. Nabídneme atraktivní dopravu s přepravním komfortem na nejlepší úrovni známé z mnoha západních metropolí,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

Skvělá zpráva pro všechny, kdo pravidelně dojíždí do Prahy! Dnes jsme zahájili historicky největší veřejnou železniční zakázku v Česku. Soutěžíme nové, moderní a kapacitní vlaky, které nám umožní navýšit počty spojů v pražské aglomeraci. Nasadíme je také na novou trať na Letiště Václava Havla a postupně jimi nahradíme i staré dieselové soupravy na linkách do Mladé Boleslavi a Kladna. Cestující se mohou těšit na více místa, větší komfort i moderní vybavení – klimatizaci, bezbariérový přístup, dostatek prostoru pro kočárky a kola nebo spolehlivé internetové připojení. A abychom zajistili naprosto férový výběr, spolupracovali jsme při přípravě zakázky s Transparency International. Díky tomu můžeme garantovat maximální transparentnost celého procesu. Investice do železnice je totiž investicí do budoucnosti naší metropole,“ řekl Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Zdroj schémat: Vlaky PID 2029 – Novými vlaky po Středočeském kraji a Praze

Příprava soutěže běží téměř dva roky

Dopravce pro nové vlaky bude vybrán na základě nabídkového řízení s jednáním o podaných nabídkách, které bude řízeno Středočeským krajem, jež je hlavním zadavatelem této zakázky dle smlouvy o společném zadávání mezi Prahou a Středočeským krajem.

Naprosto zásadní je pro nás vedle kvalitní přípravy zadávací dokumentace i transparentnost soutěže. Kvituji, že se do procesu podařilo zapojit i Transparency International, za jejíž účasti byla projednávána celá zadávací dokumentace, včetně např. technických i smluvních specifikací. Celý projektový tým v této dokumentaci zohledňuje nejlepší dosavadní praxi, požadavky zákona o zadávání veřejných zakázek, a i zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, stejně tak jako příslušná nařízení ES a EU. Dopravci podají do poloviny května předběžné nabídky, na jejichž základě s nimi budeme jednat. Součástí těchto předběžných nabídek bude vedle prokázání kvalifikace i zahájení soutěže na výrobce vozidel. Po ukončení jednací fáze budou dopravci vyzváni k podání finálních nabídek, které již zohlední nabídku vítězného výrobce vozidel, a následně námi bude vybrán na základě ekonomické výhodnosti vítězný uchazeč,“ konstatoval Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Právě společně vypisujeme soutěž na dosud nejkapacitnější vlaky v historii Pražské integrované dopravy. Jedná se zároveň o dosud největší zakázku na nová vozidla. Proto jsme při přípravě soutěže postupovali maximálně pečlivě a obezřetně. Nemůžeme si totiž dovolit neúspěch při výběru provozovatele nových vlaků, které tu budou jezdit minimálně 30 let a obslouží nejvytíženější tratě v pražské aglomeraci. Nové vlaky nám umožní nabídnout cestujícím kromě lepší kvality i více míst k sezení a také kratší intervaly na stávajících linkách S. Dopravci budou muset v průběhu tendru povinně vysoutěžit vozidla, aby bylo možné se v budoucnu ucházet o případné dostupné dotační tituly. Aby bylo možné zahájit provoz nových jednotek v plánovaném termínu, je zapotřebí smlouvu s vítězným dopravcem uzavřít nejpozději na počátku roku 2026,“ dodal ředitel ROPID Petr Tomčík.

Transparency International ČR (TI) byla na základě své expertízy přizvána k aktivnímu monitoringu průběhu této klíčové dopravní zakázky. Cílem je minimalizovat korupční rizika a podpořit kvalitní přípravu zadávacího řízení. Naší protikorupční organizaci byly poskytnuty veškeré potřebné podklady, včetně zadávací dokumentace, a byla nám umožněna účast na pravidelných schůzkách odborné skupiny. Její členové věnují značnou pozornost všem parametrům tendru tak, aby byly chráněny zájmy objednatelů v průběhu realizace zakázky. Postup zástupců zadavatelů vnímáme jako profesionální. Jedná se o kvalitní základy pro další fáze projektu jako je právě výběrové řízení a finální zajištění přepravy cestujících na železnici. Je třeba zdůraznit, že u takto velké a důležité zakázky za více než 140 miliard korun je třeba nadále dbát na prevenci korupčních rizik,“ komentoval David Kotora, výkonný ředitel TI.

Pro eliminaci případných rizik v průběhu soutěže byly realizovány předběžné tržní konzultace s relevantními evropskými výrobci železničních vozidel proto, aby požadované podmínky splňovalo co nejvíce výrobců. Při konzultacích byl identifikován problém s délkou dodacích lhůt a schvalovacího procesu vozidel. Po konzultacích s výrobci proběhly i předběžné tržní konzultace s dopravci, kde byly diskutovány další parametry nezbytné pro vypsání nabídkového řízení, např. forma financování, pořízení flotily, některé technické a provozní otázky apod. Následně bylo nutno tyto poznatky zapracovat do zadávací dokumentace. Tyto úpravy, které však do budoucna sníží riziko průtahů během soutěže, ale vyvolaly prodloužení přípravy zadávací dokumentace.

Hlavní technické parametry požadovaných elektrických jednotek

  • kapacita: min. 380 míst k sezení (včetně sklopných sedadel),
  • 1. a 2. vozová třída, počet sedadel v 1. třídě: min. 22, uspořádání 2+1,
  • min. 3 WC na jednotku, min. 2 místa pro cestující na vozíku, vč. mechanické nájezdové rampy,
  • místa pro jízdní kola: min. 18 (místa lze rozdělit do dvou nebo více oddílů) pro zimní úpravu vozidla, 36 míst pro letní úpravu,
  • počet míst pro kočárky: min. 6 v rámci multifunkčních oddílů (kombinované s místy pro kola),
  • wi-fi a zásuvky 230 V + USB
  • počet zásuvek na sedadlo ve 2. třídě: min. 1 zásuvka na 2 sedadla (umístěná mezi sedadly),
  • počet zásuvek na sedadlo v 1. třídě: 1 zásuvka na 1 sedadlo (umístěná u každého sedadla),
  • bezdrátové nabíjení v 1. a 2. třídě v pevném stolku,
  • klimatizace (dle normy EN 14750).

Hlavní parametry zakázky

Zakázku by měl dopravce vzešlý ze soutěže získat na třicet let od roku 2029. Pro 30 let provozu činí předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, bez započtených tržeb a s odhadovanou inflací, bezmála 142 miliard korun bez daně. 73,7 miliardy by mělo zaplatit Hlavní město Praha, zbytek pak Středočeský kraj. Pořízení části nových jednotek by mělo být spolufinancováno z dotací. Samotné pořízení souprav, pokud by byly aktivovány všechny opce, bude stát více téměř 50 miliard korun. Pro zahájení provozu, které je plánováno postupně mezi roky 2029 a 2030, bude objednáno nejméně 60 nových jednotek.

Další rozšiřování provozu jednotek EMU 400 bude záviset na dokončování infrastrukturních projektů, zejména pak dokončení modernizace železniční tratě mezi Masarykovým nádražím a Veleslavínem v Praze nebo výstavbě nové trati do Mladé Boleslavi (tzv. Všejanská a Bezděčínská spojka). Pro tyto účely může být dopravcem pořízeno dalších až 73 jednotek formou aktivace příslušných opcí.

Nasazení nových vlaků – předpoklad postupně od roku 2029 (cca 60 souprav):

  • Český Brod – Praha / Praha – Řevnice – Beroun – dočasně neprůjezdný model (linka S7)
  • Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
  • Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
  • Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
  • Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)

Možná rozšíření smlouvy na základě vyhrazené změny závazku (dalších cca 60 souprav):

  • S5, S55 a R45: prodloužení linek z Veleslavína na Masarykovo nádraží včetně posílení kapacity vlaků na dvojice EMU 400
  • R48: zavedení linky spěšných vlaků Praha – Mladá Boleslav včetně posílení kapacity vlaků na dvojice EMU400
  • S7: v průjezdném modelu Český Brod – Praha – Beroun, posílení vlaků a zavedení intervalu 10 minut Praha – Dobřichovice/Řevnice
  • S5 a S55: posílení kapacity vlaků Praha-Veleslavín – Kladno ve špičkách na dvojice EMU400 a zaokruhování Praha-Letiště Václava Havla (vedení osobních vlaků Praha – Kladno přes letiště)
  • S1: zavedení špičkového intervalu 10 minut Praha – Úvaly (dvojice EMU400); R41: posílení kapacity vlaků na dvojice EMU400

Odkazy:

Zakázka byla zařazena do příštího Dodatku věstníku EU a je uveřejněna na internetových stránkách TED na adrese: 114536-2025 – Zadávání – TED

Zakázka byla též uveřejněna ve Věstníku veřejných zakázek Ministerstva pro místní rozvoj ČR na adrese: Věstník veřejných zakázek – Ministerstvo pro místní rozvoj

Úplné znění Zadávací dokumentace je uvedeno na profilu zadavatele: Veřejné zakázky – E-ZAK Středočeský kraj

 

Souhrnné informace jsou uvedeny také na internetových stránkách Vlaky PID 2029 – Novými vlaky po Středočeském kraji a Praze

Návrat k plnému provozu MHD v Praze a trvalé změny od 24. 2. 2025

V souvislosti s koncem jarních prázdnin v Praze se od pondělí 24. února 2025 vrací pražská MHD po poloprázdninovém omezení k plnému provozu. Opětovně budou zkráceny intervaly metra, tramvají i městských autobusových linek do stavu před loňskými Vánoci. Například tramvajové linky budou jezdit ve špičkách všedních dnů opět každých 8 minut (páteřní linky 9, 17 a 22 každé 4 minuty).

Poloprázdninový režim pražské MHD trval od letošního 6. ledna a znamenal stejně jako v předchozích letech mírné prodloužení intervalů zejména ve špičkách pracovních dnů.

Zároveň s touto změnou jízdních řádů dojde od 24. 2. 2025 k drobným trvalým změnám na vybraných autobusových linkách MHD v Praze zejména s cílem vylepšit návaznosti mezi spoji nebo zlepšit jejich vzájemnou koordinaci.

Trvalé změny jednotlivých linek od 24. 2. 2025:

106       Posuny spojů v pracovní den večer, v sobotu a v neděli – lepší koordinace linek 106, 196 a 197.

122       Posuny spojů v pracovní den z důvodu lepší koordinace s linkou 363.

139       Posuny spojů v sobotu a v neděli ve směru Sídliště Zbraslav z důvodu lepší koordinace s linkou 124.

150       Posuny spojů v sobotu a v neděli ve směru Na Beránku z důvodu zlepšení návaznosti na linku 190.

196       Posuny spojů v pracovní den večer, v sobotu a v neděli – lepší koordinace linek 106, 196 a 197.

197       Posuny spojů v pracovní den večer, v sobotu a v neděli z důvodu zlepšení koordinace s linkou 126, také zlepšení koordinace linek 106, 196 a 197.

915       Zavedení ranního spoje ve trase Miškovice – Čakovice z důvodu zajištění návaznosti na první spoj linky 185.

Poptávková doprava PID Haló dojíždí nově až do Kouřimi

Od 3. února 2025 byl rozšířen provoz poptávkové dopravy PID Haló o další dvě auta a 15 obcí.

Nově je možné dojet do následujících měst, obcí nebo jejich částí: Borek, Dobré Pole, Hřiby, Chotouň, Chotýš, Kouřim, Království, Kšely, Lipany, Močedník, Mrzky, Nová Ves II, Skramníky, Třebovle, Vitice.

V srpnu 2024 byl zahájen provoz poptávkové dopravy PID Haló v okolí Českého Brodu a zaznamenal opravdu velký úspěch. Možnost objednat si spojení podle aktuální potřeby využilo od zahájení provozu už přes 2 700 cestujících. Hlavní rolí poptávkové dopravy v rámci testovacího projektu je zajištění návazné dopravy od vlakových spojů linky S1 (Praha – Český Brod).

Tato služba je k dispozici každý pracovní den od 20:25 do 0:55, kdy je nabídka běžných spojů omezena. Spoj PID Haló si cestující může objednat prostřednictvím aplikace PID Lítačka nebo přes webové stránky www.halopid.cz. Na všech spojích PID Haló platí tarif PID.

Kompletní přehled nově obsluhovaných zastávek najdete na webu PID.

Zimní výlety s Cyklohráčkem v únoru a březnu 2025

Ještě než turistický vlak Cyklohráček zahájí svou novou 12. sezónu, připravili jsme pro Vás ve spolupráci s dopravcem České dráhy a.s. další vyjížďky z Prahy do různých destinací Středočeského kraje ze série tzv. Zimních výletů s Cyklohráčkem. O vybraných sobotách v únoru a březnu tak máte možnost vyrazit s vlakem plného hraček a her opět do míst, kam běžně nejezdí.

Nová turistická sezóna výletních vlaků, cyklobusů a přívozů v systému Pražské integrované dopravy začíná v sobotu 22. března 2025. Výletní vlak Cyklohráček však ještě před tím vyráží na 3 speciální výlety – konkrétně na Dobříš, do Týnce nad Sázavou a do Kutné Hory. Tak sbalte batohy a svačiny a vypravte se spolu s námi na putování za památkami a krásnou přírodou.

Cyklohráček vyjede z pražského hlavního nádraží vždy kolem 9. hodiny ranní, zpět se do cílové stanice dostane vždy kolem 16. hodiny odpolední. Ve vlaku platí standardní jízdné PID, Českých drah nebo One Ticket, zároveň také Smluvní přepravní podmínky Českých drah. Rezervace míst k sezení se na jednotlivé spoje neprovádějí.

Na palubě vlaku se tradičně setkáte s našimi hrajvedoucími, kteří mají především pro děti připravené upomínkové předměty nebo hry. Samozřejmostí je i služba ČD Minibaru, jež nabízí základní sortiment občerstvení.

Ke stažení:

  • Plakát k tzv. Zimním výletům s Cyklohráčkem v únoru a březnu 2025 ke stažení zde.

1. března – S Cyklohráčkem do Týnce nad Sázavou

V sobotu 1. března se vypravíme z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Týnce nad Sázavou. Doporučujeme vydat se na pěší výlet z Petrova do Kamenného Přívozu tzv. Posázavskou stezkou s nádhernými výhledy na údolí Sázavy. Vlak cestou zastavuje ve vybraných stanicích a zastávkách – viz jízdní řád.

A jaké destinace s námi například můžete navštívit?

  • cca 11 km dlouhá turisticky značená tzv. Posázavská stezka z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu
  • železniční viadukt Žampach z r. 1900 – žulový most se sedmi oblouky a rozpětím 12 metrů, který je nejvyšším kamenným železničním mostem v České republice

15. března – S Cyklohráčkem do Kutné Hory

V sobotu 15. března vyjedeme s Cyklohráčkem z Prahy přes Lysou nad Labem, Nymburk, Poděbrady a Kolín až do Kutné Hory. Vlak cestou zastavuje ve vybraných stanicích i zastávkách – viz jízdní řád.

A jaké destinace s námi například můžete navštívit?

Nová sezóna startuje již 22. března

Jak již píšeme výše v příspěvku, nová 12. sezóna výletního vlaku Cyklohráček začíná v sobotu 22. března 2025. Pestrobarevný vlak pro malé i velké výletníky vyjede opět o sobotách, nedělích a státních svátcích 2x denně z Prahy do Slaného a zpět, jednou měsíčně pak zavítá až do středočeských Zlonic ke zdejšímu železničnímu muzeu.

V Praze vyrostou další odjezdové panely na zastávkách i totemy pro zvýraznění stanic metra a železnice

Rada hl. m. Prahy schválila strategii implementace dalších typů informačních a navigačních prvků v rámci projektu Čitelná Praha: elektronických odjezdových panelů a totemů, neboli prvků dálkové navigace pro zvýraznění přítomnosti jednotlivých stanic metra nebo železnice v Praze. Do roku 2030 by mělo v Praze vyrůst více než 550 odjezdových panelů a 150 totemů.

Velkoplošné elektronické odjezdové panely byly v posledním roce nainstalovány organizací ROPID na 24 významných tramvajových a autobusových zastávkách a letos by jich mělo přibýt dalších 35. Kromě toho nainstalovala Technologie hl. m. Prahy menší odjezdové panely do 30 zastávkových přístřešků a letos by mělo být doplněno další desítky takových zastávek. V obou případech se jedná o informační tabule zobrazující aktuální informace o odjezdech veřejné dopravy všem cestujícím přímo tam, kde čekají na dopravní prostředek. Další variantou, která se aktuálně testuje v zastávkách Palackého náměstí a Nádraží Libeň, je elektronický panel zabudovaný přímo do zastávkového označníku.

Cílem implementace nových technologií je zlepšení podmínek pro cestující, podpora udržitelného pohybu ve městě a zvýšení celkové informační jistoty ve veřejném prostoru pro cestující nebo pěší. „I letos pokračujeme v instalaci nových digitálních odjezdových panelů. K loňským 54 přibude dalších až 85! Podstatnou výhodou téhle technologické vychytávky je, že čerpají data o aktuálních odjezdech z městské datové platformy Golemio. Praha díky tomu může panely řádně soutěžit a za stejné peníze pořídit až třikrát více panelů než dříve! Podle ohlasů veřejnosti jsou právě takové online informace to hlavní, co lidé na zastávkách potřebují. A jednoznačně se ukazuje, že mají své místo i v dnešní době chytrých telefonů,“ vysvětluje Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Schválená strategie pak určuje další osazování jednotlivých typů panelů v budoucích letech na konkrétní zastávky s cílem osadit do roku 2030 více než 550 zastávek buďto samostatně stojícím velkoplošným panelem, nebo menším panelem v přístřešku nebo malým panelem zabudovaným v označníku.

Díky napojení na datovou základnu Operátora ICT a propojení s jednotlivými dopravními dispečinky je zde možné zobrazit také aktuální provozní informace o mimořádnostech v dopravě nebo upozornění na aktuální výluky. Zároveň jsou data z Golemia otevřená a tím pádem je může použít a zobrazit kdokoliv a v jakémkoliv zařízení nebo aplikaci. Data o aktuálních odjezdech jsou tak například i v prostorách obchodních center, ve školách se používají při výuce anebo se zobrazují v aplikacích jako je PID Lítačka, Google Maps nebo na Seznamu,“ dodává Benedikt Kotmel, člen představenstva pražské městské společnosti Operátor ICT odpovědný právě za datovou platformu Golemio.

Totem – nový prvek pro zvýraznění vstupů do metra i k vlakům

Praha také schválila plošnou instalaci až 150 totemů. Totem je nový navigační prvek, který pomáhá cestujícím snadno najít vstupy do stanic metra, železničních zastávek i klíčových dopravních uzlů. Jeho hlavním úkolem je zlepšit orientaci cestujících ve městě a usnadnit přestupování,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík. Totemy budou umisťovány primárně na stožáry veřejného osvětlení nebo trakčního vedení, v některých případech na samostatné konstrukce. Díky grafickému zpracování studia Side2 a architektonickému návrhu ateliéru A69 se podařilo vytvořit prvek, který propojuje estetiku s funkčností a přirozeně zapadá do městského prostředí.

V uplynulém období byly otestovány prototypy totemů na pěti místech v Praze – jedná se o Palackého náměstí, Malostranskou, Háje, Eden a Rajskou zahradu a vybrána byla finální varianta prosvětlených kostek o rozměru cca 1 m3. „Jen za letošní rok je v plánu osadit cca 100 totemů jak u jednotlivých stanic metra, tak i vlakových nádraží. Naprostá většina by měla být osazena nejpozději do roku 2026. Totemy bude instalovat a udržovat městská společnost Technologie hlavního města Prahy, jakožto správce veřejného osvětlení, na němž budou totemy většinou zavěšeny. Navazujeme tak na úspěšnou spolupráci s organizací ROPID započatou na projektu odjezdových panelů. THMP zároveň chystá možnost zobrazovat aktuální informace z dopravy na dalších digitálních formátech městského mobiliáře,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Více o projektu Čitelná Praha: https://pid.cz/citelna-praha/

Pražané berou sdílená kola útokem. Díky Lítačce.

Za loňský rok lidé využili možnosti půjčit si dvakrát denně zdarma na 15 minut sdílené kolo o 30 % více než v roce 2023! Sdílená kola je možné půjčit si u provozovatelů Rekola a nextbike Czech Republic.

Sdílená kola s PID v číslech:

  • Od počátku provozu této služby proběhlo přes 2,4 mil. výpůjček.
  • Za rok 2024 to bylo 981 356 jízd, nejvíce lidí jezdilo v měsících květen – říjen, nejvíc jízd bylo v červnu, ale rekordní den bylo 4. září (5 427 jízd).
  • V roce 2023 to bylo 756 843 jízd.
  • Oproti předchozím obdobím zůstává čas ranní a odpolední špičky (mezi 6.-7. a 15.-16. hodinou).
  • Nejoblíbenějším dnem v týdnu je středa (jen mírně méně úterý a čtvrtek), naopak nejméně využívané jsou soboty a neděle (cca poloviční zájem než v úterky až čtvrtky) – v tom to v podstatě kopíruje chování lidí v rámci MHD.

Denní počet jízd za rok 2024

 

Denní počet jízd v rozmezí období Leden 2022 – Leden 2025

Právě kombinace s MHD a používání kola pro návaznou cestu „poslední míle“ je patrná i s četnosti mít půjčování a vracení kole poblíž zastávek MHD nebo stanic metra. Nejčastěji si lidé sdílená kola půjčují nebo vrací v oblasti Holešovic, Starého Města a Karlína. Postupem času se ukazuje nárůst cest hlavně mezi Holešovicemi a Karlínem díky nové Štvanické lávce a také mezi Holešovicemi a Libní kvůli částečně uzavřenému Libeňskému mostu a přerušenému provozu tramvají. Nejčastější doba jedné výpůjčky zůstává stejná – 5 minut.

Většina lidí (přes 81 %) využívá tuto službu opakovaně, plynule ale přibývají noví zákazníci – za rok 2024 přibylo 26 tisíc nových uživatelů.

Podrobnosti o využívání této služby včetně detailního návodu pro přihlášení a propojení účtů Lítačky s účtem jednotlivých poskytovatelů bikesharingu najdete na webové stránce www.pid.cz/sdilenakola.

Novinky v preferenci pražské MHD

Během uplynulého roku se nadále podařilo zlepšovat podmínky provozu MHD jak pro tramvaje, tak i pro autobusy. Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl na 93,8 %, u autobusů na 58,4 %. Přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy o 1,84 km, z toho 0,4 km na tramvajovém tělese. V mnoha případech jde na první pohled o zdánlivě bezvýznamná vylepšení, která však autobusům v daných místech výrazně pomáhají. Pro letošní rok plánujeme další úpravy jízdních pruhů cca na deseti místech, zejména v souvislosti s převedením autobusů na nový Dvorecký most.

„Zajištění plynulého průjezdu tramvají, trolejbusů a autobusů je klíčem k úspěšné a atraktivní městské hromadné dopravě! Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 % všech světelně řízených křižovatek, u autobusů je to 310 křižovatek. A i v roce 2025 budeme v jejich rozšiřování pokračovat. MHD je totiž nejvyužívanějším způsobem dopravy v Praze, a proto je důležité zajistit cestujícím ty nejlepší možné podmínky,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

„Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Co se povedlo v roce 2024

  • preference tramvají přibyla na dvou světelně řízených křižovatkách (z 240 na 242, resp. podíl z 93,4 % na 93,8 %)
  • preference autobusů přibyla na deseti světelně řízených křižovatkách (z 300 na 310, resp. podíl z 56,4 % na 58,4 %)
  • buspruhů přibylo 1,84 km, celkem tedy 73,63 km (z toho 0,4 km přibylo na tramvajovém tělese)

Nejvýznamnější úpravy pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů v roce 2024:

  • Evropská, Jugoslávských partyzánů, Kamýcká – Roztocká – Podbabská: úpravy pro efektivnější využívání stávajících buspruhů + odstranění časového omezení a současné zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech
  • Novopetrovická: nové buspruhy od zastávky Jakobiho až po křižovatku s ulicí Štychova (celkem 645 m)
  • Na Poříčí: jízda po tramvajovém tělese v úseku pod severojižní magistrálou pro linku 207
  • Radlická: jízda po tramvajovém tělese od ulice Bieblova po ulici Za Ženskými domovy pro linky 120, 231 a 232
  • 17. listopadu: jízda po tramvajovém tělese od zastávky Staroměstská až před zastávku Právnická fakulta pro linku 207
  • Zálesí: mírné prodloužení buspruhu u křižovatky s ulicí Nad Lesním divadlem v rámci úprav přechodu
  • Radlická x Kutvirova: úprava režimu v křižovatce pro lepší průjezd linky 153
  • Strakonická: zrušení snížené rychlosti z 80 na 50 km/h v oblasti bývalého přechodu pro chodce, nahrazeného podchodem
  • V Podzámčí: úprava řazení před ulicí Na Strži pro lepší průjezd linek 117 a 203

Co se plánuje pro rok 2025

  • Modřanská: opatření v souvislosti s přetrasováním linek 118, 196, 197 z Barrandovského mostu na Dvorecký most (zastávky, buspruhy, úpravy řazení) – ve směru do centra buspruh jako prostřední pruh v řazení před Jeremenkovou se zastávkou za křižovatkou, ve směru z centra před Branickou levý pruh jako odbočovací vlevo již za Jeremenkovou
  • Horňátecká: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů před křižovatkou s Přemyšlenskou (nově levý pruh i přímo, pravý pruh pouze vpravo s povolením jízdy rovně pro autobusy) a podobně i u předchozích křižovatek s Mirovickou a Třeboradickou – díky tomu pojede většina vozidel levým pruhem a autobusy plynuleji pravým
  • Pod Lisem ve směru do centra: prodloužení jízdy po tramvajovém tělese pro linky 112 a 234
  • Trojská: regulace vjezdu do oblasti ulicí K Bohnicím, tím zlepšení podmínek pro autobusové linky 112 a 234
  • Trojský most ve směru z centra: úprava řazení a nový buspruh – levý jízdní pruh na mostě nově jako buspruh, pravý jízdní pruh pro ostatní vozidla
  • Antala Staška: úpravy režimu pro lepší provoz autobusů v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická
  • Roztylská x Pod Chodovem: změna režimu okružní křižovatky na vjezdu z Roztylské (odlehčovací by-pass)

Nová preferenční opatření vznikají zejména ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a TSK hl. m. Prahy a také za významné podpory Hl. m. Prahy i jednotlivých městských částí. Jednotlivé návrhy úprav dopravního značení zejména pro trolejbusy a autobusy vznikají v organizaci ROPID. Jejich realizace je však podmíněna souhlasnými stanovisky dotčených subjektů, zejména Policie ČR.

Více o preferenci MHD: https://pid.cz/o-systemu/preference/

Je vyrobena první nová tramvaj pro Prahu Škoda ForCity Plus 52T. Poprvé se projela na zkušební trati

Po třinácti měsících od podpisu smlouvy mezi Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a Škoda Group a osm měsíců od zahájení výroby je vyrobena první tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu, která se dnes poprvé projela na zkušební trati v plzeňském výrobním areálu Škodovky. Tramvaj má montážně dokončený exteriér, probíhá na ní dokončování interiéru, oživování a první zkoušky vozidla. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy. Na dalších se svařují hrubé stavby jednotlivých článků. Celkem je v plzeňských výrobních dílnách rozpracováno osm tramvají pro Prahu. První tramvaj by do pražských ulic měla vyjet v dubnu, kdy zahájí zkušební jízdy bez cestujících v rámci procesu homologace nového typu vozidla.

V prosinci 2023 byla mezi DPP a Škoda Group podepsána rámcová smlouva na dodávku až 200 tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Celková hodnota zakázky při jejím plném využití činí přes 16,6 miliard korun. DPP si závazně objednal 40 tramvají, které budou do Prahy dodávány postupně – prvních 20 letos, dalších 20 vozů do konce roku 2026. Po podpisu smlouvy týmy obou stran několik měsíců intenzivně pracovaly na finální podobě technického řešení zejména interiérových prvků a doladění kompletního designu tramvaje. Ke schválení jeho finální verze došlo v květnu 2024. Tento krok otevřel cestu k finalizaci technické dokumentace a zahájení výroby. Na vývoji a výrobě nových tramvají pro Prahu spolupracuje přes 230 dodavatelů, z nichž 76 % pochází z České republiky. Tento projekt tak podporuje domácí průmysl a vytváří pracovní příležitosti v celé zemi.

„První nová tramvaj 52T už je na světě! Jedná se o významný milník, protože po téměř 20 letech se Praha dočká zcela nového typu tramvají. Supermoderní nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity Plus 52T nabídnou klimatizaci, tichý provoz a pokročilý antikolizní systém. Do konce roku nám dorazí prvních 20 těchto špičkových vozů, přičemž během několika let může jejich celkový počet dosáhnout až na 200,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP a dodává: “V Praze jsme nastartovali nebývalý tramvajový boom. Nové tratě nám v hlavním městě rostou jako hřiby po dešti, a proto je nutné zásadně rozšířit vozový park. Během následujících dvou let totiž zahájíme hned několik nových tratí, třeba do Malešic, na Strahov, do Nových Dvorů, na Žižkov anebo u Muzea, kde navážeme na již realizovanou trať na Václavském náměstí. Tramvaje jsou zkrátka symbolem moderní a ekologické dopravy, díky nimž je Praha čistším a příjemnějším městem k životu.“

„Na příjezd nových tramvají se intenzivně připravujeme. V Praze finišuje výstavba nové vozovny Hloubětín, v těchto dnech začaly předpřejímky prvních technologických celků. Právě hloubětínská vozovna bude domovem nových tramvají. Bude zde probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu. Pevně věřím, že všechny další kroky se bude výrobci dařit naplňovat podle harmonogramu a uzavřené smlouvy,“ doplňuje Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

„Dodávat tramvaje pro hlavní město naší země je pro nás nejen obrovskou ctí, ale také velkou odpovědností. Tento projekt přináší tisícům lidí napříč průmyslem v České republice stabilitu
a pracovní příležitosti. Věříme, že nová tramvaj nebude pouze symbolem technologické vyspělosti, ale také důmyslu a nasazení všech, kteří se na jejím vývoji podíleli,“
uzavírá Petr Novotný, CEO Škoda Group.

Co čeká první tramvaje Škoda 52T v příštích měsících?

V nadcházejících týdnech budou v Plzni dokončeny první tři tramvaje pro Prahu. Po oživení
a dynamických testech na zkušební trati budou převezeny do Prahy, kde v první fázi začnou zkušební jízdy bez cestujících v rámci homologace nového typu vozidla. Ty budou zahrnovat také kalibraci antikolizního systému a jeho kusové zkoušky. Ve druhé fázi budou následovat zkušební jízdy s cestujícími. Po splnění požadavků Drážního úřadu ČR a úspěšném dokončení zkušebního provozu získají tramvaje homologaci pro provoz v ČR. Mezitím bude v Plzni pokračovat sériová výroba dalších vozů, které budou do Prahy dodávány postupně dle smlouvy.

Moderní tramvaje pro moderní město

Nové tramvaje pro Prahu jsou 100% nízkopodlažní a nabízejí vyšší komfort pro cestující než dosud provozované typy vozidel. Interiér je prostornější, s širšími průchody mezi články, celovozová klimatizace využívá přírodní ekologické chladivo. Tramvaje jsou vybaveny moderním informačním systémem, který zlepšuje orientaci během jízdy. Technologická řešení jako podvozky s nápravami, elektromechanická brzda a rekuperace energie zajišťují nižší náklady na údržbu i spotřebu energie. Díky těmto vlastnostem se nové tramvaje stanou nejen ekologickým, ale i ekonomicky výhodným řešením pro městskou dopravu.

Technické parametry Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu

  • Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m
  • Šířka vozidla: 2,5 m
  • Celková kapacita vozidla: 243 (při obsazenosti 5 osob na m2)
  • Míst k stání: 173
  • Míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru = 62 % (Standardy kvality PID požadují min. 60 %) a 26 proti směru = 38 %
  • Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)
  • Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)
  • Brzda: elektromechanická
  • Průměr nových kol: 640 mm
  • Výška nástupní hrany: 350 mm
  • Dveře: 5 ks dvoukřídlé o šířce 1 300 mm a rovnoběžné s osou zastávek
  • Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné
  • Životní cyklus vozidla: 30 let
  • Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h
  • Hmotnost prázdného vozidla: 48 t
  • Multifunkční prostor: 2 místa pro kočárek, 2 místa pro vozíčkáře

Tisková zpráva: DP Praha