Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Noví jezevčíci v metru mají finální podobu. Celkové schéma doplní jednolinková varianta

Novou podobu grafického zobrazení informací ve vozech metra vytvořilo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Výchozí návrh včetně alternativní jednolinkové varianty byl na začátku roku 2024 podroben detailnímu uživatelskému zkoumání. V hloubkových kvalitativních rozhovorech i v rozsáhlém anketním průzkumu jsme přímo ve vozech zjišťovali čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků, co lidem ve schématech chybí nebo naopak přebývá, co vyplývá pro nové návrhy z funkčního porovnání s původní grafikou, i jakou variantu schématu nad dveřmi preferují. Na základě těchto průzkumů dopracovalo grafické studio Side2 systém do finální podoby, která reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe a nyní budou noví „jezevčíci“ instalováni do všech vozů metra.

Ikoničtí „jezevčíci“ v pražském metru dostanou nový kabát! Děkuji všem cestujícím, kteří se zúčastnili testování a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Ta pro nás byla absolutně klíčová! Díky ní jsme oproti původnímu návrhu třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Základem projektu Čitelná Praha je jeho vývoj s uživateli, tedy s širokou veřejností, protože právě jim systém slouží. Proto jsme i novou podobu informací ve vozech metra podrobili detailnímu uživatelskému zkoumání a těší mě, jak se poznatky designérům podařilo zapracovat do finálního řešení,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Co jsme zjistili v průzkumech?

Ve všech typech průzkumů byla potvrzena dostatečná čitelnost a srozumitelnost nových prvků. Zejména lidé se zrakovým omezením kvitovali lepší čitelnost informací na tmavém podkladu oproti stávajícímu bílému. Přesto byly zjištěny některé nedostatky, které komplikovaly rychlé a srozumitelné použití zobrazovaných informací. Lidem nejvíce vadila velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě působilo také střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. Hůře pochopen byl nový symbol bariérovosti, protože oproti stávajícím zvyklostem jsou speciálním symbolem označeny naopak stanice, které bezbariérové ještě nejsou. Lidé naopak neměli problém s prohozením některých konečných úseků metra kvůli budoucí možnosti doplnění budované linky D.

I přes jasně deklarovanou lepší čitelnost a přehlednost jednolinkového schématu lidé stejně preferovali schéma se všemi linkami metra, díky kterému získají rychlý přehled o celé síti. Nakonec ale zvítězila varianta kombinace obou typů schémat, která budou umístěna nad dveřmi vždy na jedné plošině proti sobě. Každý tak bude moci využít variantu, která mu lépe vyhovuje, jak tu jednolinkovou, tak „jezevčíka“ se všemi linkami. Ten už nebude obsahovat malé přehledové schéma u pravého okraje, protože v tomto případě ho lidé vnímají jako nadbytečné. O to větší a čitelnější ale může být základní trojlinkové schéma.

Jako velmi užitečné se ukázalo doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí umístěné u vybraných dveří. Počet těchto schémat proto zdvojnásobíme a nahradíme jimi výňatek ze smluvních přepravních podmínek, který je nyní umístěn také ve vitrínách ve stanicích metra a pro cestující ve vozech má již minimální užitek.

Uživatelské testování je nedílnou součástí implementace projektu a jako designéři jsme se se zájmem zúčastnili tzv. stínování, kde jsme jako inkognito pozorovatelé na vlastní uši slyšeli jednotlivé podněty cestujících. Tyto zkušenosti pak vedly k lepšímu porozumění potřeb a zároveň vyfiltrovaly nadbytečné informace. Toto všechno noví jezevčíci již reflektují,“ říká Richard Jaroš z designérského studia Side2.

Co se změnilo oproti testovanému návrhu?

  • Zvětšené písmo i zarovnání názvů stanic do jedné linie u trojlinkové varianty.
  • Nový srozumitelnější symbol bariérovosti stanic.
  • Upravené symboly přestupu na autobus na letiště či do ZOO.
  • Zvýrazněné přestupní stanice metra v centru.
  • Označení linky písmenem je přesunuto na konec každé linky.
  • Přidané další důležité body zájmu u trojlinkové varianty (Staroměstská radnice, Vyšehrad, Arena Praha).

Jak jsme získávali zpětnou vazbu?

V prvních měsících letošního roku jsme kromě vyhodnocení zpětné vazby z webu i ze sociálních sítí provedli ve spolupráci s agenturou Bohemia Design & and Research dva typy uživatelských výzkumů. Detailního hloubkového dotazování se zúčastnilo celkem 20 respondentů pečlivě vybraných tak, aby reprezentovali všechny skupiny cestujících včetně lidí s nejrůznějším druhem kognitivního, zrakového a pohybového omezení. Ty nejdůležitější poznatky jsme si pak ověřili v cíleném stručnějším kvantitativním anketním průzkumu, do kterého se zapojilo přes 1 300 náhodně vybraných cestujících, kteří v konečném důsledku splňovali předem stanovené socio-demografické segmenty odrážející populaci Prahy. V obou typech průzkumů jsme zkoumali jak obě varianty „jezevčíků“ nad dveřmi metra, tak i novou podobu dopravního schématu umístěného na skleněných zástěnách u dveří.

Tento uživatelský výzkum byl zatím v rámci Čitelné Prahy nejsložitější na provedení, protože jsme testovali grafiky v omezeném počtu souprav a za ostrého provozu metra. Výzkumníci i tazatelé si s tímto ale zdárně poradili. V důsledku, nás velmi mile překvapilo, kolik cestujících s námi chtělo tento výzkum podstoupit během jejich cestování. Děkujeme všem cestujícím za jejich ochotu s námi podílet jejich zkušenost z nových schémat Čitelné Prahy,“ dodává Dominika Potužáková z Bohemia Design & and Research.

Zjištěné poznatky a provedené úpravy grafiky budou zohledněny i v dalších grafických výstupech projektu Čitelná Praha, například ve stanicích metra nebo v dalších dopravních mapách a schématech.

Více o projektu Čitelné Prahy.

Integrace MHD Vlašim do PID od 1. 1. 2025

Od 1. ledna 2025 dochází k integraci MHD Vlašim do systému PID. Současná linka 206001 Vlašim, Hrazená Lhota – Vlašim, záv. bude zrušena a nahrazena linkou PID 841 v podobné trase jako původní linka 206001. Linka 841 navíc obslouží dnes neobsloužené oblasti okolo Žižkova a Palackého náměstí. Rozsah provozu na lince 841 bude totožný jako na lince 206001. Všechny autobusové linky ve Vlašimi tak budou zapojeny do systému Pražské integrované dopravy.

K větším změnám dochází v tarifu MHD Vlašim. Ten zůstává zachován a navíc se rozšíří na všechny linky PID (bez ohledu na dopravce) pojížděné po městě Vlašim, tj. na linky 406, 453, 458, 483, 487, 550, 758, 790, 792, 793, 794, 795, 799, 840, 841, 842, 843, 844, 848, 849 a 854. Tarif MHD bude platit pouze na území města Vlašim.

Ceny jízdného MHD Vlašim se upravují do následující podoby:

  • Plnocenné jízdné                                                           10 Kč  (18–65 let)
  • Zvýhodněné jízdné po doložení nároku na slevu     5 Kč   (děti 6–15 let, junioři 15–18 let, studenti 18–26 let)
  • Zvláštní jízdné po doložení nároku na slevu             0 Kč   (senioři 65+, ZTP/P a příjemci invalidního důchodu 3. stupně)

Všechny jízdenky jsou nepřestupní. Bezplatná přeprava platí výhradně na území města Vlašim. Při jiných cestách než vnitroměstských se uplatňují obecné tarifní podmínky dané Tarifem PID. Cestující jedoucí mimo území města Vlašim nebo přijíždějící do města Vlašim nebo přes město Vlašim projíždějící nemají nárok na bezplatnou přepravu dle Tarifu MHD Vlašim (jejich cesty nejsou považovány za vnitroměstské).

Není dovolena kombinace (skládání) jízdného dle místního tarifu MHD Vlašim a jízdného dle Tarifu PID.

Během roku 2025 se očekává spuštění také předplatných jízdenek MHD Vlašim.

Leták ke stažení v PDF

Dopravní podnik hl. m. Prahy bude provozovat pražskou MHD dalších 22,5 roku

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel.

Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli napřímo, což je obvyklým způsobem smluvního zajištění s městskými dopravními podniky, a je plně v souladu s evropskou legislativou. Smlouva obsahuje vyhrazené změny, které je nutné realizovat pro naplnění dlouhodobé koncepce veřejné dopravy, a dává Praze možnost pružně reagovat na měnící se potřeby města. Dlouhodobá smlouva také umožňuje kontinuitu fungování a zaručuje udržení vysoké kvality pražské MHD. Zároveň v ní ale nechybí potřebné kontrolní mechanismy a zakotvení DPP v rámci systému Pražské integrované dopravy.

Záměr uzavřít smlouvu na provoz MHD přímým zadáním vnitřnímu provozovateli schválila Rada hl. m. Prahy již v roce 2022, aby bylo možné učinit všechny přípravné kroky k uzavření smlouvy do začátku roku 2025. Nová smlouva s DPP, kterou jménem Hl. m. Prahy uzavírá organizace ROPID, vychází v mnoha ohledech ze stávající smlouvy. „Zajistili jsme pokračování moderní, ekologické a efektivní MHD na více než dvě dekády dopředu! Nová smlouva nám umožní pokračovat ve velkých infrastrukturních projektech jako je metro D, tramvajový okruh, nové trolejbusové tratě, nebo v nákupu moderních bezemisních vozidel. Praha má druhou nejlepší MHD na světě a my neustále pracujeme na tom, abychom ji posunuli ještě o kus dál. Nové linky, moderní vozy, inteligentní systémy – to vše nás přiblíží k první příčce,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Smlouva počítá samozřejmě i s kompenzací rostoucích nákladů například vlivem inflace, růstu personálních nákladů či cen energií. „Aby provoz mohl fungovat, musí mít funkční infrastrukturu a adekvátní vozový park. A protože přecházíme stále intenzivněji na ekologické dopravní prostředky, které mají delší dobu návratnosti a vyšší pořizovací náklady, je potřeba uzavírat tomu odpovídající smlouvy. Dává to jistotu dopravci, že po něm tu službu bude město chtít, a městu, že ji bude mít kde objednat a jak zafinancovat.“ vysvětluje Zdeněk Kovářík, radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání.

Předpokládaná hodnota smlouvy v nákladech v cenách roku 2025 za 22,5 roku činí 664 mld. Kč, při započítání všech předpokládaných opcí a přiměřeného zisku (ten je určen především na obnovovací investice) je hodnota smlouvy 984 mld. Kč. Město však zaplatí jen kompenzaci, čili tyto náklady budou sníženy o tržby z jízdného a ostatní výnosy. Celkem bude za 22,5 roku objednáno 4 587 171 tisíc vozových km.

Důležitou součástí smlouvy jsou také Standardy kvality PID, které definují kvalitu poskytované služby pro jednotlivé druhy dopravy – aktuálně je připravována nová verze standardů pro metro a chystá se i nový standard stanic metra a zastávek povrchové dopravy. DPP se také zavazuje implementovat výsledky projektu Čitelná Praha, jakožto komplexního informačního a navigačního systému s dopadem hlavně na vzhled a vybavení stanic metra i zastávek povrchové dopravy. Upřesněn je také systém kontroly a sankcí v případě neplnění smluvních povinností.

Nová smlouva je vyústěním intenzivní práce expertního týmu složeného z odborníků z DPP a ROPID a právníků z advokátních kanceláří Havel & Partners; Němec, Bláha & Navrátilová a advokátní kanceláře Portos. Odborné posudky ekonomického charakteru zajistil Deloitte Advisory. „Připravit smlouvu s takovým finančním objemem, rozsahem vyhrazených změn a investic pro tak dlouhé období nebyl snadný úkol a strávili jsme na tom s kolegy stovky hodin práce a náročných vyjednávání. Musím však ocenit konstruktivní přístup a profesionalitu všech zúčastněných, zejména při tvrdých vyjednáváních o ekonomice i vzájemných kompetencích,“ uvádí vedoucí týmu pro přípravu nové smlouvy, ekonomická náměstkyně ROPID Miroslava Staňková.

Co je nového oproti stávající smlouvě

Na základě zkušeností s pandemií koronaviru je v nové smlouvě více pamatováno na nutnost flexibilně reagovat na mimořádné překážky a vnější vlivy. Popsány jsou nově také postupy ohledně investic, financování obnovy vozového parku ekologicky čistými vozidly i podmínky pro využití dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy jiných dopravců.

Nová smlouva dává možnost v souladu s evropskou legislativou o otevírání trhu soutěžit až 5 % výkonů každý rok (nejdříve od roku 2027), nejvíce však 15 % z nasmlouvaného objemu autobusové dopravy. V této souvislosti smlouva obsahuje i ochranu investic například na pořízená bezemisní vozidla a související infrastrukturu.

Praha získává novou smlouvou vyšší kontrolu nad plněním objednávky veřejné dopravy, ale i jednotlivých systémových služeb potřebných pro fungování PID, které bude i nadále pro všechny dopravce PID na území Prahy zajišťovat DPP. Konkrétně jde třeba o prodej a distribuci jízdních dokladů, přepravní kontrolu nebo informování cestujících. DPP se nově zavazuje poskytovat ROPIDu potřebná a kvalitnější on-line data, například o aktuálních polohách vozidel, počtech cestujících či prodaných jízdenkách, která chceme využívat pro další zlepšování služeb cestující veřejnosti,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Provoz PID během vánočních a novoročních svátků

Během letošních vánočních a novoročních svátků a prázdnin bude tradičně upraven provoz veřejné dopravy v Praze i Středočeském kraji. Na Štědrý den bude PID jezdit podle sobotních jízdních řádů s ukončením denního provozu tramvají a autobusů cca v 18:00. Metro pojede až do půlnoci, večer ale v prodloužených intervalech. Od 25. do 26. prosince 2024 a 1. ledna 2025 bude PID v provozu podle nedělních jízdních řádů. O pracovních dnech, tj. 23., 27., 30. prosince 2024 a 2. i 3. ledna 2025, bude jezdit PID podle prázdninových jízdních řádů. Na Silvestra bude PID jezdit podle prázdninových jízdních řádů s úpravou provozu ve večerním období a s prodlouženým provozem.

Pondělí 23. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, studentské vložené spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro běžný pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Úterý 24. prosince 2024 (Štědrý den)

PID bude letos na Štědrý den jezdit podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Metro pojede podle sobotních jízdních řádů cca do 18:00, poté pojede v intervalu 20 minut až cca do půlnoci. Denní provoz tramvají, autobusů i přívozů bude ukončen cca v 18:00. Letištní linka 59 pojede v návaznosti na metro až do ukončení jeho provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Linky 143, 187 a 238 nebudou v provozu.

Noční spoje vyjedou cca v 18:00 a budou v provozu do druhého dne cca 7:00. V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 ke stanici metra Skalka, linky 911 a 916 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů.

Příměstské autobusové linky pojedou podle sobotních jízdních řádů a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.

Provoz vlaků podle nedělních, resp. svátečních jízdních řádů bude ukončen mezi 18:00 a 20:00 s tím, že cca do 22:00 bude zachován provoz na vybraných páteřních linkách S. Provoz linky S49 bude ukončen cca v 17:00. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy.

Středa 25. prosince 2024 (1. svátek vánoční)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako ve Štědrý den. Linky 143, 187, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlaková linka S49 zahájí provoz až cca od 7:00.

Čtvrtek 26. prosince 2024 (2. svátek vánoční)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Pátek 27. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Sobota 28. prosince 2024

Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Neděle 29. prosince 2024

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Pondělí 30. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Úterý 31. prosince 2024 (Silvestr)

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. Metro pojede s prodlouženým provozem tak, aby poslední spoje projížděly centrem Prahy druhého dne těsně po 2. hodině ranní. Mimo provoz budou tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka. Denní provoz tramvají a autobusů bude ukončen cca ve 22:00 s tím, že do druhého dne cca 2:30 zůstávají v provozu vybrané autobusové linky (59, 102, 103, 106, 107, 109, 111, 112, 113, 118, 120, 123, 125, 126, 129, 131, 134, 136, 137, 139, 141, 142, 145, 153, 154, 159, 161, 162, 163, 174, 176, 177, 180, 190, 191, 193, 197, 199, 201, 207, 215, 221, 226, 227, 229, 241; některé linky jen v části pravidelné trasy) podle zvláštních jízdních řádů. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 238 a 246).

Nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek.

Provoz nočních tramvají bude zahájen cca ve 22:00 v intervalu 15 minut na všech linkách do druhého dne cca 3:30, poté přejdou všechny linky na interval 20 minut a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. Ruší se garantované přestupy.

Noční autobusové linky (linky 904, 905, 910, 911 v kratším intervalu) vyjedou druhého dne v cca 2:30 a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 bude zajíždět ke stanici metra Skalka, linky 911 a 916 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů. Ruší se garantované přestupy.

Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.

Vlaky pojedou podle prázdninových jízdních řádů pro pracovní den a provoz bude ukončen cca ve 20:00 s tím, že cca do 22:00 až 23:00 bude zachován provoz v intervalu 60 minut na všech linkách S (z/do Prahy). Provoz linky S49 bude ukončen cca v 19:00. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy.

Středa 1. ledna 2025 (Nový rok)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako ve Štědrý den. Linky 143, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlaková linka S49 zahájí provoz až cca od 7:00.

Čtvrtek 2. a pátek 3. ledna 2025

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Sobota 4. ledna 2025

Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentská linka 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Neděle 5. ledna 2025

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Provoz PID v lednu a únoru 2025

Na vánoční a novoroční provoz naváže od 6. ledna 2025 do 28. února 2025 mírně omezený provoz MHD s ohledem na každoročně sníženou poptávku začátkem roku. Provoz linek metra, tramvají a většiny městských autobusů bude organizován podle poloprázdninových jízdních řádů, tedy v obdobném rozsahu jako v prvních měsících roku 2024.

Vánoční zastávka na Palackého náměstí se rozsvítí už 18. 12.

Ve středu 18. prosince zpestříme všem cestujícím na Palackého náměstí čekání na tramvaj. Mezi 10. a 18. hodinou se místní zastávka ve směru na Karlovo náměstí promění ve Vánoční. Ve speciálně nazdobeném přístřešku budete mít možnost napsat své přání Ježíškovi. K dostání budou i oblíbené propagační materiály a informační brožury. Každého, kdo se u nás na chvíli zastaví, odměníme malým dárkem. Co to bude? Nechte se překvaPID. Těšíme se na Vás.

Akce je součástí kampaně Můj čas, pomocí které chceme ukázat veřejnou dopravu a její výhody v jiném světle a zpříjemnit cestujícím každodenní cestování. V minulosti jsme v podobném  stylu nechali stvořit na jeden den zastávku Zamilovanou nebo Zasněnou. Také v příštím roce se můžete těšit na nové překvapivé proměny zastávek.                   

 

Tramvaje se vrací na Pankrác, příští rok poslouží jako náhradní doprava po dobu uzavření stanice metra

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil výstavbu prodloužení tramvajové tratě ke stanicím metra Pankrác a od zítřejšího ranního výjezdu, tj. od soboty 14. prosince 2024 od cca 5. hodiny obnoví v tomto úseku provoz tramvají na lince č. 19. Od 6. ledna 2025, kdy bude zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác C a vlaky ji budou pouze projíždět, budou spoje na lince č. 19 sloužit jako náhradní tramvajová doprava. Během této doby zhotovitelé vybudují přestupy mezi linkami C a D a současně s tím kompletně zrekonstruují stávající stanici.

Tramvajová trať zde doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. DPP ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hl. m. Prahy a osazeny informačním elektronickým panelem. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, resp. asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C. Tramvajová trať je nyní ukončena u křižovatky ulic Na Pankráci a Na Strži dočasnou úvratí s výhybkou. Stavbu prodloužení tramvajové tratě realizovalo sdružení firem Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABAG, které buduje také první úsek metra D.

Největší část stavby prodloužení tramvajové tratě zabraly přeložky řady inženýrských sítí: slaboproudu, vysokého napětí, kanalizace, vodovodu a především horkovodu. Během stavby bylo nutné vybudovat dočasný provizorní horkovod, aby nedošlo k přerušení dodávek tepla odběratelům v oblasti a vybudovat jeho zcela nové rozvody.

Druhou největší částí stavby bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky.

Po vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu tramvajové tratě. DPP v tomto místě obnovil také povrch vozovky a kolem tratě vysázel stromy. Hrubá stavba podchodu je nyní hotova ze zhruba 60 %, a to část z vestibulu stanice Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena v průběhu příštího roku a zprovozněna současně s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026, současně s výstavbou vestibulu stanice Pankrác D. Podchod v bude v celé své délce otevřen až se zprovozněním prvního úseku metra D.

Praha je dynamicky se rozvíjejícím městem. Důkazem toho je i vybudování nového úseku tramvajové trati v ulici Na Pankráci, tady, mezi ulicemi Hvězdova a Na Strži. Trasa úzce souvisí s výstavbou nové trasy linky metra D v úseku Pankrác – Olbrachtova a pro mě je to dalším důkazem, že se Praha posouvá k pohodlnějšímu cestování jak jejích obyvatel, tak jejích návštěvníků,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.

Tramvají nově až k metru Pankrác! I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh. Investice do tramvajové sítě jsou pro nás zkrátka klíčové. Většina cestujících se totiž v Praze přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu,“ doplňuje Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Prodloužení tramvajové tratě před OC Arkády se může zdát být malým posunem v této lokalitě, ale opak je pravdou, tato změna je pomyslnou vločkou, která spustí lavinu budoucích změn a rozvoje, nejen Prahy 4, ale Prahy jako takové,“ dodává Ondřej Kubín, starosta městské části Praha 4.

Roční uzavření stanice metra Pankrác C od 6. ledna 2025 – rekonstrukce a budování přestupů

Od pondělí 6. ledna 2025 od zahájení provozu metra bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu. Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištěm. Stavaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb, vymění také zastaralou technologii stávajícího výtahu a na povrchu pro něj vybudují nový kiosek.

Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů. V současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourány tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště.

Kromě toho DPP nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně zrekonstruovat vytápění a kanalizaci stanice, ve vestibulu pak toalety, které budou nově bezbariérové.

Budování přestupů ve stanici, která nikdy nebyla plánovaná jako přestupní

Další stavební úpravy stávající stanice Pankrác C, které budou probíhat během její roční uzávěry, se týkají budovaní přestupů s trasou D. Zajímavostí je, že tato stanice nebyla nikdy v minulosti

plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, je nutné například provést zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie.

Ve stávajícím vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády vznikne přímý výstup ze stanice Pankrác D. O úroveň níže, na jižním konci nástupiště u výtahu stavaři odstraní stávající stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice. Technické místnosti, které jsou za touto zdí se promění v první část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní deska vestibulu, dočasně přeložit nefekální jímku, která společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu podzemní vody v okolí stanice a v neposlední řadě vybudovat zdi po obou stranách kolejiště. Navazující druhá část přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C za stanicí Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestující dovede ke stanici Pankrác D.

Doporučená dopravní opatření během uzávěry stanice Pankrác C

Během uzávěry stanice Pankrác budou jako náhradní doprava sloužit spoje pravidelné tramvajové linky č. 19. DPP ji od 6. ledna 2025 posílí vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně pouze v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků.

Místo uzavřené stanice metra Pankrác proto DPP doporučuje cestujícím využívat sousední stanici Pražského povstání a na nebo z Pankráce následně jet tramvajovou linkou č. 19.

 

Tisková zpráva DPP, autor fotografií Petr Hejna

Největší soutěž na železničního dopravce. Středočeský kraj a Praha vybírají velkokapacitní soupravy pro třicetiletý provoz

Rada Středočeského kraje a Rada i Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválily vyhlášení veřejné zakázky na železničního dopravce, který bude na hlavních vlakových linkách na území Prahy a Středočeského kraje provozovat 30 let postupně od roku 2029 minimálně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s kapacitou nejméně 380 míst k sezení. V těchto letech činí předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, a bez započtených tržeb, bezmála 142 miliard korun. Praha i Středočeský kraj se budou na financování podílet zhruba rovným dílem. Jedná se o největší soutěž na dopravce v historii České republiky.

Středočeský kraj a Praha začnou vybírat železničního dopravce, který by měl od roku 2029 po dobu 30 let provozovat velkokapacitní vlaky. Orgány obou krajů schválily vyhlášení nadlimitní veřejné zakázky. Vyhlášení zakázky jako takové učiní administrátor soutěže pod vedením krajského organizátora veřejné dopravy, tj. Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK), v průběhu ledna 2025 po dokončení a finalizaci všech dokumentů a podkladů společným expertním týmem IDSK a ROPID.

Nové elektrické jednotky s pracovním názvem EMU 400 by měly mít kapacitu minimálně 380 míst k sezení a v provozu doplní a zároveň nahradí část flotily starších jednotek řady 471, známých pod obchodním názvem CityElefant. Zvyšovat budou i přepravní kapacitu v celé aglomeraci, zejména pak na pražské letiště a do Kladna. „Dopravní obslužnost na území kraje a hlavního města Prahy je zajištěna až do prosince roku 2029 a to vlaky Českých drah. Ačkoliv je to až za pět let, dopravce musíme hledat už nyní, neboť vítěz zadá výrobu jednotek. A právě výroba vlaků trvá 4 až 5 let. Vítězný dopravce pak bude zodpovědný nejen za pořízení kolejových vozidel, ale i za jejich údržbu a provoz,“ vysvětluje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

„Skvělá zpráva pro všechny, kdo pravidelně dojíždí do Prahy! Právě jsme schválili největší veřejnou železniční zakázku v historii. Budeme soutěžit nové, kapacitní a moderní vlaky, které obslouží nejvíce zatížené tratě. To znamená více místa, pohodlí a taky všechny moderní vychytávky jako klimatizace, bezbariérovost, dostatečně velké prostory pro kočárky a jízdní kola nebo funkční internetové připojení. A abychom zajistili naprosto férový výběr, spolupracovali jsme při přípravě podkladů s Transparency International. Díky tomu můžeme garantovat maximální transparentnost celého procesu. Investice do železnice je totiž investicí do budoucnosti naší metropole,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Nasazení jednotek významným způsobem přispěje k ekologizaci dopravy mezi Středočeským krajem a Prahou. Umožní totiž vyřazení starších dieselových i elektrických souprav a díky výraznému posílení stávajícího provozu větší přesun cestujících z individuální automobilové i autobusové dopravy. Pořízení části nových jednotek EMU 400 by proto mělo být spolufinancováno z dotací, konkrétně z Modernizačního fondu, který je financován z emisních povolenek.

Příprava soutěže běží již přes dva roky

Dopravce pro nové vlaky bude vybrán na základě nabídkového řízení s jednáním o podaných nabídkách, které bude konáno ve spolupráci se Středočeským krajem, jenž bude i hlavním zadavatelem této zakázky. Oba kraje proto uzavřely v listopadu 2023 smlouvu o společném zadávání. „Za účelem prověření vhodnosti uvažovaných zadávacích a smluvních podmínek zakázky jsme provedli i velmi pečlivé a časově náročné předběžné tržní konzultace, abychom jsme si byli jisti, že jsme opravdu nic nepodcenili. Ověřovali jsme reálnost požadavků na vozidla, a to mj. k ověření termínů dodávek. Také pro nás byla naprosto zásadní transparentnost soutěže, a proto jsme rádi, že se do procesu podařilo zapojit i Transparency International,“ dodává Petr Borecký.

„Vítáme, že Středočeský kraj a Hlavní město Praha participují s nevládním protikorupčním sektorem a přizvali nás k nezávislému monitoringu této významné dopravní veřejné zakázky, jejímž primárním cílem je občanům zajistit kvalitnější dopravní služby,“ říká ředitel české kanceláře Transparency International (TI) David Kotora a dodává: „TI je od letošního března intenzivně zapojena do procesu přípravy zakázky tak, abychom naši expertízou dopomohli k zajištění férové soutěže a snižování možných korupčních rizik. Také vnímáme profesionální a zodpovědné zapojení všech zúčastněných subjektů do přípravy veřejné zakázky.“

Pro eliminaci případných rizik v průběhu soutěže byly realizovány předběžné tržní konzultace s relevantními výrobci železničních vozidel proto, aby požadované podmínky splňovalo více výrobců. Při konzultacích byl identifikován problém s délkou dodacích lhůt a schvalovacího procesu vozidel, která je oproti původnímu předpokladu delší cca o rok. Z toho vyplývá, že v současné době je již nereálné zajistit provoz celé flotily vozidel od prosince 2029 a minimálně v průběhu roku 2030 bude nejspíše nutné v závislosti na vývoji soutěže řešit určité provizorní zajištění provozu.

Po konzultacích s výrobci proběhly i předběžné tržní konzultace s dopravci, kde byly diskutovány další parametry nezbytné pro vypsání nabídkového řízení. Výsledkem konzultací byla nutnost zapracování relevantních podnětů ze strany dopravců a následně úpravy zadávací dokumentace. Tyto úpravy, které však do budoucna sníží riziko průtahů během soutěže, ale vyvolaly prodloužení přípravy zadávací dokumentace.

Hlavní parametry zakázky

Zakázku by měl dopravce vzešlý ze soutěže získat na třicet let od roku 2029. Pro 30 let provozu je předpokládaná hodnota zakázky v maximální výši kompenzace, včetně všech opcí, bez započtených tržeb a s odhadovanou inflací bezmála 142 miliard korun bez daně. 73,7 miliardy by mělo zaplatit Hlavní město Praha, zbytek pak Středočeský kraj. Pořízení části nových jednotek by mělo být spolufinancováno z dotací. Samotné pořízení souprav, pokud by byly aktivovány všechny opce, bude stát více než 50 miliard korun.

Pro zahájení provozu, které je plánováno postupně mezi roky 2029 a 2030, bude objednáno 60 nových jednotek. „Nové vlaky budou nasazeny zejména na modernizované a nově elektrizované trati Praha – Kladno a zajistí provoz i na nové trati na Letiště Václava Havla. Dále budou jezdit na trati Praha – Beroun, kde se předpokládá cca v roce 2030 přechod na střídavou napájecí soustavu, na níž nejsou schopny provozu stávající CityElefanty řady 471. Nové vlaky budou nasazeny také na trati Praha – Český Brod – Kolín, kde zaznamenáváme největší nárůsty počtů cestujících,“ vyjmenovává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Další rozšiřování provozu jednotek EMU 400 bude záviset na dokončování infrastrukturních projektů, zejména pak dokončení modernizace železniční tratě mezi Masarykovým nádražím a Veleslavínem v Praze, nebo výstavbě nové trati do Mladé Boleslavi. Pro tyto účely může být dopravcem pořízeno dalších až 73 jednotek formou aktivace příslušných opcí. „Pořízení nových jednotek EMU 400 by mělo především díky své kapacitě zlepšit komfort cestování a současně vytvořit novou bázi moderní železniční flotily pro páteřní tratě ve Středočeském kraji,“ ujišťuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Nasazení nových vlaků postupně od roku 2029 (cca 60 souprav):

  • Český Brod – Praha – Beroun (neprůjezdný model), Praha – Řevnice (linka S7)
  • Praha-Veleslavín – Kladno-Ostrovec (linky S5 a R45)
  • Praha-Veleslavín – Praha-Letiště Václava Havla (linka S55)
  • Praha – Poříčany – Kolín (linka S1)
  • Praha – Poříčany – Kolín – Kutná Hora (linka R41)

Možná rozšíření smlouvy na základě vyhrazené změny závazku (dalších cca 60 souprav):

  • S5, S55 a R45: prodloužení linek na Masarykovo nádraží včetně posílení (mimo zaokruhování)
  • R48: zavedení linky Praha – Mladá Boleslav včetně posílení na dvojice EMU400
  • S7: v průjezdném modelu, posílení vlaků a zavedení intervalu 10 minut Praha – Řevnice
  • S5 a S55: posílení Praha-Veleslavín – Kladno ve špičkách na dvojice EMU400 a zaokruhování Praha-Letiště Václava Havla
  • S1: zavedení špičkového intervalu 10 minut Praha – Úvaly (dvojice EMU400); R41: posílení na dvojice EMU400

Trvalé změny autobusů PID od 15. 12. 2024

V návaznosti na celostátní změnu jízdních řádů vlaků dojde také k drobným úpravám zejména u některých autobusových linek PID, které navazují na vlaky. Většina velkých změn na autobusových linkách je sice realizována již k 1. 12. 2024, nicméně k termínu 15. 12. 2024 dochází kromě časových posunů spojů kvůli návaznostem na vlaky také k těmto trvalým úpravám:

Změny jednotlivých linek

425   Nová linka PID v trase Praha, Černý Most – Městec Králové, nám. – Hořice, aut.st. – Dvůr Králové nad Labem, pošta – Trutnov – Pec pod Sněžkou. V provozu 7 párů spojů celotýdenně v trase Praha – Trutnov, 1 pár spojů o víkendech v trase Praha – Pec pod Sněžkou a 1 pár spojů celotýdenně v trase Praha – Městec Králové.

433    1 spoj v pracovní dny ráno ze zast. Nymburk, Dopravní jede nově již ze zast. Nymburk, Hl. nádr.

466    Vybrané spoje jednou nově přes Vepřek, 1 spoj v pracovní dny odpoledne do Mělníka jede nově také přes Vraňany.

501     1 spoj v pracovní dny odpoledne zkrácen o úsek Jiráskovy sady – Drkolnov.

502     1 pár spojů v pracovní dny ráno je prodloužen o úsek Zdaboř, Komerční zóna – Žežice. Část odpoledních spojů v pracovní dny je prodloužena o úsek Zdaboř, Žežická – Zdaboř, Komerční zóna.

505     Zrušen první ranní pár spojů v pracovní dny do/z Orlova.

507     1 spoj v pracovní dny ráno a 1 spoj odpoledne zkrácen o úsek Slivických bojovníků – Zdaboř, Žežická.

508     1 spoj v pracovní dny odpoledne zkrácen o úsek Šachetní – Svatá Hora.

565     Zrušen poslední odpolední pár spojů v pracovní dny v trase Jiráskovy sady – Slivických bojovníků.

594    1 spoj v pracovní dny odpoledne ze Slaného je prodloužen o úsek Jarpice – Šlapanice.

595    1 spoj v pracovní dny odpoledne z Jarpic jede nově až ze Šlapanic.

661    Vybrané spoje v pracovní dny jsou prodlouženy o část trasy, nový spoj v pracovní dny odpoledne ze Semic do Lysé nad Labem. Zrušen 1. spoj v pracovní dny z Kounic do Starého Vestce.

700    Spoj v pracovní dny z Harrachova je zkrácen a nově začíná až v Tanvaldu. Přes zastávku Turnov, Hrubý Rohozec jede více spojů.

720    1 pár spojů v pracovní dny prodloužen o úsek Vysoké nad Jizerou – Horní Rokytnice; vybrané spoje jednou nově přes zastávku Malá Skála, Křížky.

730    Zrušení obsluhy zastávky Slaná, Bořkov.

747    1 pár spojů v pracovní dny ráno zkrácen o úsek Mělník, Slovany – Skuhrov.

765    Vybrané spoje ráno ve směru Jesenice a odpoledne ve směru Sibřina jsou v Říčanech nově vedeny přes Sídliště Olivovna a Rychtu a nejedou přes Nemocnici.

775    1 spoj v pracovní dny ráno z Mladé Boleslavi jede nově také přes Kosořice a Smilovice.

781    Nový pár spojů v pracovní dny odpoledne Čáslav – Vrdy.

797    Zrušení obsluhy zastávky Vranov, Vranovská Lhota, u kovárny.

823    1 spoj v pracovní dny večer do Škvorce jede nově variantou trasy přes Úvaly, OC Pražská.

Změny zastávek

Pacoldova vápenka           Nová zastávka pro linku 104.

Semily, Terminál                Nový název pro zastávku Semily, aut.nádr.

Tuchoměřice, AIR DEPO   Nová zastávka pro linky 312, 322, 356, 429.

Změny na železnici od 15. 12. 2024

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů 15. prosince 2024 dochází k výraznějším změnám vlakových linek PID v Praze i ve Středočeském kraji. Nejvýraznější změnou projdou vlakové linky na tratích Praha – Český Brod – Kolín a Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Nymburk. Na několik linek vyrazí nové bezbariérové elektrické vlaky.

Na trase Praha – Kolín – Kutná Hora dochází k celkové změně konceptu dopravy. Zastávková linka S1 bude ve špičkách pracovních dnů zkrácena do trasy Praha – Poříčany a místo ní bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat posílená spěšná linka R41 Praha – Kutná Hora, která bude nově provozována v intervalu 30 minut ve špičkách pracovních dní (v úseku Kolín – Kutná Hora v intervalu 60 minut) a budou na ni nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou 230 míst k sezení. Mezi Kutnou Horou a Kolínem bude celotýdenně posílena linka S20 zajíždějící jako linka S28 až do Kutné Hory město s návazností na rychlíky R18 na Prahu.

Nové elektrické jednotky RegioPanter pojedou také na všech vlacích linky S4, v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou budou ve špičkách spojovány do dvojic. Vybrané spoje budou nově o sezónních víkendech prodlouženy až do Nelahozevsi.

Linka S7 už nepojede v úseku Praha hl. n. – Český Brod a místo ní bude posílena linka S1 v úseku Praha Masarykovo nádraží – Český Brod. Provoz zkrácené linky S7 bude totiž i nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností v úseku Karlštejn – Beroun a na výtoňském železničním mostě.

Nový dopravní koncept bude zaveden také na trati Praha – Milovice / Nymburk – Kolín. Vlaky linky S9 do/ze Strančic budou nově ve špičkách pracovních dní prodlouženy v pravidelném intervalu 30 minut o úsek Praha hl. n. – Milovice. Naopak už nepojedou vybrané ranní vlaky linky S9 z Kolína nebo Nymburka. Vlaky linek S2 a S22 budou v Praze přesměrovány z Masarykova na Hlavní nádraží pro zajištění společného nástupu s prodlouženou linkou S9 ve směru Milovice. Ve špičkách pracovních dnů tak pojedou vlaky v úseku Praha – Lysá nad Labem v souhrnném intervalu 15 minut. Mezi Prahou, Nymburkem a Kolínem se navíc zavádí nové spěšné vlaky linky R42 ze stanice Praha Masarykovo nádraží, které pojedou ve špičkách pracovních dnů každých 60 minut a v úseku Praha – Nymburk zastaví jen v Lysé nad Labem. Dále budou zastávkové až do Kolína. Linka S32 z Ústí nad Labem, již nebude pokračovat jako S2 z Lysé nad Labem do Kolín, Nahradí ji standardní spoje linky S2.

Cestující čeká také výrazné posílení provozu spěšných vlaků na lince R49. Většina spojů už nebude ukončena v Benešově, ale pojede až do Olbramovic, Votic nebo Tábora.

Mírné posílení provozu bude realizováno i na dalších středočeských vlakových linkách (S10, S11, S31, S36, S54, S57, S58, S60, S65, S66, S90, S98, S99, R43).

 

Trať 011 Praha – Poříčany – Kolín

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41 (vybrané spoje i na lince S1).
  • Změna konceptu spěšných vlaků linky R41 Praha – Kolín (– Kutná Hora), které budou v pracovních dnech v období přepravních špiček provozovány v intervalu 30 minut.
  • U spěšných vlaků linky R41 dochází ke změně zastavovací politiky, kdy v úseku Praha – Poříčany pojedou jako zrychlené a v úseku Poříčany – Kolín budou zastavovat (až na několik výjimek projíždění zastávek Nová Ves u Kolína a Tatce u spojů ve směru do Prahy) ve všech stanicích a zastávkách, kde nahradí linku S1.
  • V dopoledních a večerních sedlech pracovních dní a o víkendech, kdy linka R41 není v provozu, budou vlaky linky S1 i nadále vedeny v celé trase Praha – Kolín.Se změnou konceptu provozu na této trati souvisí úprava časových poloh spojů linek R41 a S1 – vlaky těchto linek se budou potkávat okolo 00. a 30. minuty v železniční stanici Poříčany, kde budou spoje těchto linek na sebe navazovat.
  • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu; mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány na Masarykovo nádraží.

Trať 060 Poříčany – Nymburk

  • V Poříčanech budou zajištěny oboustranné přípoje mezi vlaky linky S12 z Nymburka a vlaky linek R41 a S1 jak ve směru do Prahy, tak i ve směru do Kolína.

Trať 072 Ústí nad Labem – Mělník – Lysá nad Labem

  • Všechny spoje linky S32 budou od Ústí nad Labem ukončeny v Lysé nad Labem, v úseku Lysá nad Labem – Kolín je nahradí linky S2 v novém provozním konceptu.

Trať 090 + 091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na většinu spojů linky S4/U4, tyto jednotky mají kapacitu 230 míst k sezení a mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou ve špičkách pracovních dní budou spojovány do dvojic a nabídnou tak kapacitu pro 460 sedících cestujících.
  • Na základě spolupráce s obcí Nelahozeves budou o víkendech a svátcích v období rekreačního léta prodlouženy vybrané spoje linky S4 o úsek Kralupy nad Vltavou – Nelahozeves; z/do Prahy v části dne tak bude zkrácen interval mezi vlaky na 1 hodinu.

Trať 171 Praha – Beroun

  • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu (mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány z/na Masarykovo nádraží).
  • Provoz linky S7 bude nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností mezi Karlštejnem a Berounem a také nevyhovujícím technickým stavem výtoňského železničního mostu přes Vltavou v Praze mezi Hlavním nádražím a Smíchovem.

Trať 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou

  • Linka S80 bude nově vedena v trase Čerčany – Zruč nad Sázavou a linka S82 v trase Zruč nad Sázavou – Světlá nad Sázavou.
  • Ve Zruči nad Sázavou budou zajištěny přestupy mezi spoji obou linek.

Trať 220 + 221 Praha – Benešov u Prahy – Tábor

  • Provoz spěšných vlaků linky R49 v pracovní dny bude výrazně posílen – většina spojů bude z Benešova u Prahy prodloužena do Olbramovic, Votic a popřípadě Tábora, kam pojedou celkem 4 páry vlaků v období přepravních špiček.
  • O víkendech a státních svátcích bude zaveden nový pár spěšných vlaků linky R49, který bude z Prahy hl. n. do Tábora odjíždět v 8:16 a zpět pojede v 17:06 z Tábora do Prahy. Na tento pár spojů bude nasazována nová elektrická jednotka řady 640.2 „RegioPanter“.
  • Většina spojů linky S90 bude nově navazovat v Táboře na Jihočeskou linku S2 do Českých Budějovic, proto pojede o hodinu později či dříve.
  • Na lince S90 bude mezi Olbramovicemi a Táborem pravidelný interval 120 minut téměř po celý provozní den, který bude v mírně redukované podobě nadále doplněn krátkými spoji mezi Olbramovicemi a Voticemi.
  • Vybrané ranní spoje linky S9 do Benešova u Prahy v pracovních dnů již nebudou výchozí z Kolína, Nymburka nebo Lysé nad Labem a místo toho budou v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232 nově vedeny v intervalu 30 minut přímé spoje linky S9 v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v ranní i odpolední přepravní špičce pracovních dnů.

Trať 230 + 235 (Praha –) Kolín – Světlá nad Sázavou / Zruč nad Sázavou

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41.
  • Rozšíření provozu pásmových spěšných vlaků linky R41 do Kutné Hory, kam budou ve špičkách pracovních dní zajíždět v intervalu 60 minut mezi spoji.
  • V souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností v Kolíně je možno očekávat nahrazování některých vlaků linek R41 a S20 v úseku Kutná Hora hl. n. – Kolín náhradní autobusovou dopravou.
  • V pracovních dnech zavedeny 3 páry a o víkendech dva páry nových přímých vlaků linky pod linkou S20 a S28 v trase Kutná Hora město – Kolín s návaznostmi na linku R18 pro doplnění rychlých spojení s Prahou.
  • Na trati 235 (linka S28) dochází k přejmenování zastávek: Kutná Hora předměstí na Kutná Hora-Vrchlice a Poličany na Kutná Hora-Poličany.

Trať 231 (Praha –) Lysá nad Labem – Kolín

  • Zavedení špičkového intervalu 15 minut v úseku Praha hl. n. – Lysá nad Labem; zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
  • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut, mezi Prahou a Nymburkem budou zastavovat pouze v Lysé nad Labem a v úseku z Nymburka do Kolína budou v prokladu s linkou S2 zastavovat ve všech stanicích a zastávkách. V Praze budou vedeny z/na Masarykovo nádraží.
  • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka ve špičkách po 30 minutách, dále do Kolína celodenně po 60 minutách; v sedlech pracovních dní a o víkendech budou nadále vedeny v intervalu 60 minut v celé trase linky.

Trať 232 Praha – Lysá nad Labem – Milovice

  • Zásadní úprava spojů linek S2, S9, S22 a zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
  • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut mezi spoji (viz trať 231).
  • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka (viz trať 231).
  • Linka S9 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha a zároveň přímé spojení v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v intervalu 30 minut. Ve špičkách odpadne nutnost přestupu ve stanici Lysá nad Labem při cestování z Milovic do Prahy.
  • Linka S22 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha v období přepravních sedel v pracovních dnech a o víkendech jako doposud.
  • Linky S2, S9 a S22 budou v Praze vedeny z/na hlavní nádraží a všechny vlaky těchto linek budou zastavovat ve stanici Mstětice.

Rozdávání nových jízdních řádů vlaků

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů 15. prosince 2024 dochází k výraznějším změnám vlakových linek PID v Praze i ve Středočeském kraji. Největšími změnami projdou vlakové linky na tratích Praha – Český Brod – Kolín a Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Nymburk. Na několik linek vyrazí nové bezbariérové elektrické vlaky. K této příležitosti proběhne již každoroční informační kampaň s rozdáváním kartičkových jízdních řádů vlaků, a to na tradičních místech v týdnu před změnami.

Kdy a kde se uvidíme?

  • v úterý 10. 12. na pražském Masarykově nádraží – v době od 14:30 do 18:30 hod. zde bude informační stánek PID, rozdávání JŘ bude zároveň probíhat i na nástupištích před odjezdy jednotlivých vlaků do všech směrů
  • ve středu 11. 12.:
    • na pražském hlavním nádraží – v době od 14:30 do 18:30 hod. zde bude informační stánek PID, rozdávání JŘ bude zároveň probíhat i na nástupištích před odjezdy jednotlivých vlaků směrem na Beroun či Benešov
    • na nádraží v Kolíně – v době od 07:30 do 17:00 hod. zde bude informační stánek PID v odbavovací hale nádraží
  • ve čtvrtek 12. 12.:
    • na nádraží Praha-Smíchov – v době od 14:30 do 18:30 hod. zde bude probíhat rozdávání JŘ v odbavovací hale nádraží
    • na nádraží Praha-Dejvice – v době od 16:00 do 18:30 hod. se budou JŘ rozdávat před jednotlivými vlaky

Na informačních stáncích na Masaryčce nebo na Hlavním nádraží budou k dispozici také knižní jízdních řády všech vlakových linek PID.

Uvedené koncové časy jsou orientační – v případě rozdání všech zásob bude informování ukončeno dříve.

Nové tiskoviny jsou ke stažení zde: https://pid.cz/ke-stazeni/