Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Mapa spojů v aplikaci PID Lítačka ukáže polohu vozidel v reálném čase

Aplikace PID Lítačka přináší cestujícím novinku v podobě nové funkce Mapa spojů Pražské integrované dopravy, která umožňuje cestujícím sledovat polohu spojů v reálném čase. Tím se výrazně zjednoduší a zefektivní cestování po Praze a Středočeském kraji.

Společně s nedávno přidaným vyhledávačem nové generace se jedná o další upgrade aplikace PID Lítačka. Díky Mapě PID budou mít cestující neustálý přehled o aktuální poloze svého spoje a v případě zpoždění se tak budou moci podle toho zařídit,“ uvedl Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Ve Středočeském kraji, kde lidé často musí přestupovat a kombinovat různé druhy dopravy, je schopnost sledovat polohu spojů v reálném čase klíčová. Uživatelé aplikace tak mohou okamžitě reagovat na aktuální dopravní situaci, což zvyšuje efektivitu a spolehlivost jejich každodenního dojíždění a zlepšuje celkový komfort cestování veřejnou dopravou,” doplňuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro dopravu.

Nová funkce Mapa spojů je součástí dalšího rozvoje aplikace PID Lítačka, jakým byl i nedávno představený vyhledávač nové generace pro cestování v Praze a Středočeském kraji. Aplikace PID Lítačka už dávno není jen nástrojem pro kontrolu jízdenek. Nyní nabízí širokou škálu funkcí, které usnadňují každodenní cestování po Praze a Středočeském kraji.

Uživatelé mohou prostřednictvím aplikace platit za parkování, vyhledávat nejrychlejší a nejefektivnější spojení s kombinací různých dopravních možností včetně sdílených dopravních prostředků.

PID Lítačka se zaměřuje na budoucnost městské mobility, a proto do svých funkcí zahrnula i mikromobilitu, jako jsou například sdílená kola. Tímto způsobem aplikace přispívá k modernímu a ekologickému cestování, které je šetrné k životnímu prostředí a pohodlné pro uživatele,“ vysvětluje Luboš Kratochvíl, předseda představenstva městské společnosti Operátor ICT, a.s., která má vývoj a provoz aplikace na starosti.

Mapa spojů PID nyní funguje jako webová stránka a mezi uživateli je mimořádně oblíbená pro svou názornost a užitečnost. Implementací tohoto nástroje do PID Lítačky plníme přání mnoha cestujících, pro které tak bude mobilní aplikace skutečně komplexním nástrojem pro cestování nejen veřejnou dopravou po Praze i celém Středočeském kraji,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Není bez zajímavosti, že Mapu spojů PID používá i spousta řidičů tramvají a autobusů, kteří si tak třeba před střídáním řidičů na odpolední směnu snadno najdou svoji tramvaj nebo autobus, pokud má zpoždění,“ dodává Petr Tomčík.

Tisková zpráva Operátora ICT

Prázdninový provoz PID 29. 6. – 30. 8. 2024

Obdobně jako v minulých letech začne od 29. června 2024 platit v pražské MHD i na příměstských a regionálních autobusových linkách PID standardní prázdninový jízdní řád, který bude obdobný jako loni v létě.

metra budou mírně prodlouženy intervaly v pracovní dny a na lince C i o víkendu. V souvislosti s tramvajovou výlukou přes Václavské náměstí nebude na lince B oproti loňskému roku omezen víkendový provoz a mírnější omezení než loni bude také ve všední dny.

Intervaly tramvajových linek budou prodlouženy ve špičkách pracovních dnů na 10 minut, ve všední dny kolem poledne na 12 minut (u páteřních linek 9 a 22 budou intervaly poloviční). Tramvajový provoz po celé prázdniny ovlivní především výluky tratí přes Václavské náměstí a v ulici Dukelských hrdinů mezi Strossmayerovým náměstím a Výstavištěm. Nadále nebude průjezdný ani úsek přes Libeňský most. Mimo provoz budou tramvajové linky 4 a 21. Tramvajová zastávka teplárna Michle bude nově na znamení.

U autobusových linek dojde k prodloužení intervalů v pracovní dny a u vybraných linek i o víkendu ve stejném rozsahu jako loni. Nepojedou školní linky ani školní spoje na městských, příměstských a regionálních linkách.

Od soboty 29. 6. 2024 bude nejen po celé prázdniny, ale již trvale, platit avizované sjednocení charakteru všech autobusových zastávek.

Prázdninový provoz na městských linkách bude trvat do pátku 30. srpna 2024, na příměstských linkách pak do soboty 31. srpna (včetně).

Trvalé změny PID od 29. 6. 2024

K termínu začátku letních prázdnin dojde k drobným trvalým úpravám na vybraných autobusových linkách v Praze i Středočeském kraji.

Změny jednotlivých linek

191   Brzké ranní a pozdní večerní spoje vedené na/z Letiště nebudou zajíždět do zastávky OC Šestka.

214   Linka je trvale vedena přes zastávky Reinerova a Ruzyňský hřbitov a nejede přes Selských baterií.

386   2 páry víkendových spojů jsou prodlouženy o úsek Bratronice – Dolní Bezděkov (od 1. 7.).

629   Změna trasy mezi Kladnem a Buštěhradem (linka nově jede přes Sítnou, Hvězdu a nové zastávky v průmyslové zóně a nejede přes staré Kročehlavy a Dubí). Nové večerní spoje v pracovní dny do/ze zastávky Buštěhrad, Třinecká (od 1. 7.)

Změny zastávek

Buštěhrad, U 7 komínů        nová obousměrná zastávka pro linku 629

Buštěhrad, závod Dříň         nová obousměrná zastávka pro linku 629

Kladno, U rozvodny              nová obousměrná zastávka pro linku 629

Ronalda Reagana                  nová obousměrná zastávka pro linky 108, 131, 907

Škola Šeberov                        nová obousměrná zastávka pro linky 154, 326, 327, 331, 357, 901

Zdiby                                       nová zastávka ve směru z Prahy pro linky 371, 374, 411, 958

Praha schválila zkrácení aktivační lhůty jízdenky v aplikaci a prodloužila poskytování slev na jízdném pro lidi v hmotné nouzi

Rada hl. m. Prahy schválila zkrácení ochranné aktivační lhůty při nákupu jízdenky pomocí mobilní aplikace PID Lítačka ze 2 na 1 minutu. Změna nastane od 1. července 2024. Důvodem ochranné lhůty je zabránit snadnému zneužití tohoto způsobu placení jízdného v MHD a vlacích v souvislosti s kontrolou pomocí revizorů a průvodčích. Na druhou stranu je stávající dvouminutová lhůta uživatelsky nekomfortní například pro ty, kteří si kupují jízdenku až těsně před příjezdem vozidla na zastávku. Cestující jsou přitom povinni mít platnou mobilní jízdenku již pří nástupu do vozidla MHD nebo do přepravního prostoru metra.

Abychom nákup jízdenek v mobilní aplikaci cestujícím co nejvíce usnadnili, zkracujeme dobu aktivace jízdenky na 1 minutu. Dlouhá aktivační lhůta totiž nebyla zrovna pohodlná, zvlášť když se člověk chystal někam na poslední chvíli. Jedna minuta umožní koupit si jízdenku před příjezdem vozidla a zároveň bude stále dostatečnou ochranou proti zneužití,“ uvedl Zdeněk Hřib, první náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Obě schválená opatření vidím jako prospěšná. Zkrácení aktivační lhůty usnadní jízdu pražskou veřejnou dopravu poctivým cestujícím, kteří pouze spěchají. A sleva na předplatném pomůže lidem v nouzi. Myslíme na všechny Pražany,“ řekl primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.

Lhůta v délce jedné minuty je nejběžnější doba v ostatních městech i dopravních systémech České republiky. Stejnou ochrannou lhůtu pro nákup mobilní jízdenky používá třeba Ostrava nebo Liberecký či Ústecký kraj. Tato ochranná lhůta bude zkrácena i pro další partnerské aplikace, kterými si lze kupovat jízdenky PID, např. DoKapsy od ČSOB. Naopak beze změny zůstává aktivační lhůta u SMS jízdenek, kde se již dnes pohybuje v rozmezí od 1 do 2 minut kvůli odlišné technologii této služby. Při cestování příměstskými a regionálními autobusy, kde je povinnost nastupovat předními dveřmi a prokázat se řidiči jízdním dokladem, se nic nemění, zde mohou cestující již dnes nastoupit jen s aktivovanou jízdenkou, která ještě neplatí.

Pro zlepšení uživatelské přívětivosti bylo do mobilní aplikace PID Lítačka přidáno již před časem výrazné upozornění na tuto aktivační lhůtu ještě před nákupem jízdenky. Nově také PID Lítačka nabízí při vyhledání spojení a nákupu jízdenky pro konkrétní vyhledané spojení jízdenku s takovou časovou platností, která obsahuje i čas na pěší přesun přepravním prostorem metra, nikoli jen čas odjezdu nebo příjezdu do stanice.

Sleva pro lidi v hmoutné nouzi

V rámci změn Tarifu PID od 1. července 2024 bylo schváleno také prodloužení slevy na předplatních kuponech pro lidi v hmotné nouzi o rok, a to do 30. června 2025. Tato sleva umožňuje nákup zlevněných kuponů za 165 Kč na měsíc nebo 444 Kč na 3 měsíce a je určena lidem, kteří pobírají příspěvek na živobytí a mohou tento nárok doložit příslušným potvrzením od Úřadu práce.

Naší povinností je chránit Pražany v tíživé finanční situaci, které nejvíce postihly stoupající životní náklady vlivem mimořádně vysoké inflace z posledních let. Proto jsme se rozhodli prodloužit 70% slevu na jízdné v MHD až do konce června příští roku,” vysvětlil důvody prodloužení poskytované slevy náměstek Zdeněk Hřib.

Příští zastávka: Prázdninová

Vydejte se s námi na dobrodružnou cestou do prázdninového světa! Už ve středu 26. června pro vás proměníme další zastávku. Tentokrát se jako kouzlem ze zastávky Holešovická tržnice stane Prázdninová. Zastavte se u nás a dopřejte si chvilku klidu. Pošlete papírovou loďku na místo, kam byste se o prázdninách chtěli podívat. Nebo za bytostí, za kterou byste se chtěli vydat a strávit s ní léto. Za prázdninový vzkaz od nás dostanete poukaz do kavárny Kopeček se slevou na kopeček zmrzliny.

Nebude chybět tématická výzdoba, se kterou se budete moci vyfotit, ani prázdninové odznaky pro radost. Abyste mohli dát světu vědět, jak velcí jste výletníci. Na stánku pro vás budeme mít i klasické dárky s informačními materiály.

Těšíme se na vás tuto středu 26. června od 10:00 do 18:00! Nezapomeňte nás sledovat na Instagramu @jedu_si_svuj_sen.

V Edenu testujeme novou pěší směrovku Čitelné Prahy

Součástí rodiny nových navigačních prvků pro pěší pohyb po Praze jsou také směrovky navigující na blízké i vzdálenější cíle v dané lokalitě včetně orientačního dochozího času. Abychom v ulicích Prahy nevytvářeli další zbytečné konstrukce, preferujeme umístění směrovek na stávající sloupy veřejného osvětlení nebo jiné sloupy v uličním prostoru. První směrovku umístěnou na již existující nosič testujeme od konce června 2024 na frekventované křižovatce Slavia-Eden na rohu Vršovické a Bělocerkevské ulice. Poblíž se nachází i prototyp Totemu, výrazného značení vlakových nádraží nebo stanic metra.

První prototyp samostatně stojící směrovky můžete už rok využívat u Holešovické tržnice. Jeho využitelnost i materiálovou odolnost tam testujeme společně s hlavním prvkem nové pěší navigace obeliskem zobrazujícím mapy blízkého i vzdálenějšího okolí s natočením z pohledu diváka. Na základě praktických poznatků z testování nových konstrukcí dotvoří designéři ze studia A69 finální portfolio mobiliáře Čitelné Prahy pro pěší navigaci, který nahradí stávající hnědé turistické dopravní značení a výrazně zlepší orientaci v ulicích Prahy.

A na jakých dalších místech se už brzy dočkáte nových směrovek či obelisků? V letošním roce nás čekají nové obelisky na ostrově Štvanice, u stanice metra Palmovka, nebo vlakové zastávky Praha-Dolní Počernice. V příštím roce bude pěší navigace JIS nasazena ve větší míře také v městské části Praha Běchovice.

Za spolupráci při realizaci děkujeme společnosti Technologie hlavního města Prahy.

Všechny autobusové a trolejbusové zastávky budou od 29. 6. 2024 na znamení

V celé Praze i Středočeském kraji bude od 29. června 2024 sjednocen charakter všech autobusových a trolejbusových zastávek PID. Pro výstup v každé zastávce bude potřeba stisknout dostatečně včas tlačítko ve voze. Pro nástup postačí stát na zastávce tak, aby byl cestující viděn řidičem. Mávat již není potřeba. Praha i Středočeský kraj nyní rozjíždí komplexní informační kampaň, aby tato změna nikomu neunikla.

Výhodou nového systému je zrychlení cestování, vyšší pravděpodobnost eliminace nebo snížení případného zpoždění, plynulejší jízda odstraněním zbytečného brždění a rozjezdů, i lepší tepelná pohoda ve vozidle, protože v zimě se zbytečně nevyvětrá teplo a v létě bude účinněji fungovat klimatizace. Výhodou je také zpřehlednění pravidel pro jednotlivé zastávky – cestující už nebude muset zkoumat, jestli daná zastávka na znamení je nebo není. Zlepší se také ekonomika provozu a budeme šetrnější vůči životnímu prostředí, protože právě při rozjezdech vzniká nejvíce emisí i hluku a autobus má také nejvyšší okamžitou spotřebu paliva.

Zastávky na znamení nejsou pro cestující v rámci systému PID ničím novým. Jen v Praze je už stálých zastávek jen cca 30 %, počet zastávek na znamení v posledních letech rychle narůstal díky odstranění nutnosti na autobus mávat.

„Jde o trend, který už je leckde zaveden řadu let. Bohužel, panovaly různé varianty režimů jednotlivých zastávek. Ve Středočeském kraji i v Praze tedy celý systém sjednotíme. Už nyní autobusy zastavovaly na znamení asi na polovině území a systém se velmi osvědčil. Co se týče ostatních krajů, pak toto funguje celoplošně v krajích Ústeckém a Libereckém, přičemž nemáme informace, že by zde vznikaly problémy,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

„Aktuálně máme v rámci systému PID ve Středočeském kraji celkem cca 5 500 autobusových zastávek a z toho je již přes 3000 v režimu „na znamení“. Celoplošné zavedení zastávek na znamení tedy nebude pro většinu cestujících ve Středočeském kraji žádnou novinkou a jsem přesvědčen, že bude bezproblémové. Doposud totiž neevidujeme žádné stížnosti od cestujících, tam, kde již tento systém funguje,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Co musí lidé udělat pro zastavení vozidla

Pro cestující bude tato změna znamenat jediné – ve voze bude potřeba stisknout tlačítko v dostatečném předstihu před zastávkou tak, aby řidič včas věděl, že má zastavit a samotné zastavení proběhlo bezpečně a plynule. Při čekání na zastávce nemusí cestující pro zastavení udělat vůbec nic – stačí stát tak, aby byl řidičem viděn, mávat už nemusí.

Lidé se nemusejí obávat, že v autobusu nestihnou dát včas znamení. V každém autobusu jsou tlačítka rovnoměrně rozmístěna po celém voze a jsou dostupná téměř z každého sedadla, přičemž pro zastavení lze použít jak červená tlačítka STOP, tak i žlutá tlačítka na dveřích nebo v jejich blízkosti. Také není třeba se obávat, že budou autobusy lidem ujíždět. Řidiči budou mít i nadále povinnost počkat v zastávce do času přesného odjezdu, pokud přijedou dříve, než říká jízdní řád.

Vystupuješ? Stiskni tlačítko. O změně se dozví každý

„Od června až do září bude probíhat informační kampaň v médiích, ve vozidlech i na zastávkách, aby tato změna nikomu neunikla. „Kampaň má hlavní slogan Vystupuješ? Stiskni tlačítko. Tím je vlastně řečeno vše podstatné,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V každém autobusu i trolejbusu bude informační leták a na dveřích budou nalepeny kulaté upozorňující samolepky. Na letáky i plakáty v různých formátech narazí cestující i na zastávkách povrchové dopravy, ale třeba také u vstupů do metra nebo v tramvajích. „V příštích dnech budeme nový systém zastávek podrobně představovat a vysvětlovat na sociálních sítích PID i jednotlivých dopravců, měst či obcí. Přichystali jsme i videospoty, ve kterých si zahrál hlavní roli Jan Vondráček, jehož hlas nás denně provází v tramvajích i autobusech. Speciálně informujeme také organizace sdružující pohybově, zrakově i sluchově postižené spoluobčany,“ dodává Petr Tomčík. Kampaň se pak vrátí po prázdninách, aby nový systém připomněla školákům, kteří se nyní rozutečou. Na pražských školních linkách pro ty nejmenší budou však autobusy zastavovat i nadále vždy ve všech zastávkách.

Jak se budou hlásit zastávky

Ve vozidlech bude od července upraven způsob hlášení zastávek. Místo „příští zastávka je na znamení“ uslyší cestující upozornění „pro výstup stiskněte tlačítko“. Informace o příští zastávce bude nově vyhlašována až po odjezdu z předchozí zastávky, aby cestující intuitivněji navedla na správný okamžik, kdy má v dostatečném předstihu stisknout tlačítko pro výstup. Řidiči budou mít také k dispozici speciální upozorňující hlášení, které budou moci pustit do reproduktorů ve voze, pokud to uznají za vhodné. V prvních týdnech po změně bude toto speciální hlášení pouštět v pravidelných intervalech do všech vozů pražského Dopravního podniku jeho dispečink. Předpokládáme, že po určitém období, až si lidé na nový systém zvyknou, již takové relace nebudou potřeba a zůstane pouze u klasického hlášení jednotlivých zastávek. Ze zastávkových označníků postupně zmizí informace o charakteru „na znamení“, protože při čekání na zastávce není žádné znamení pro zastavení vozidla potřeba.

„Postupné zavádění zastávek na znamení zajistilo již v minulosti jednak zvýšení plynulosti autobusové MHD, ale také nemalé ekonomické i přínosy ve prospěch životního prostředí. Tato poslední etapa znamená zjednodušení systému pro řidiče i cestující a umožní využívat benefity větší plynulosti provozu autobusů a trolejbusů zejména ve večerních, nočních nebo víkendových obdobích i na zastávkách, které jsou během přepravních špiček pracovního dne silně vytíženy. Již prakticky všechny autobusy v systému PID mají poptávkové otevírání dveří, plošné rozšíření zastávek na znamení tak bude pro cestující vlastně znamenat pouze včasný stisk tlačítka STOP nebo poptávky na dveřích, a to nejlépe ihned po odjezdu z předchozí zastávky. Pevně věřím, že při počáteční vzájemné vstřícnosti a ohleduplnosti bude sjednocení systému přínosem pro všechny strany: cestující, řidiče i obyvatele v okolí zastávek,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP).

Zastávky na znamení – celosvětový trend

Celoplošně jednotný charakter zastávek „na znamení“ funguje v České republice na regionálních linkách v celém Ústeckém a Libereckém kraji a postupně ho zavádějí další města i kraje – například v loňském roce se k tomu připojila řada středočeských měst a celý okres Benešov, loni tento systém bez problémů zavedli třeba v Bratislavě. Zcela běžně tento systém funguje už léta ve většině evropských měst i regionů.

Podrobné informace o novém systému zastávek včetně nejčastějších otázek a odpovědí najdete pod tímto odkazem.

Hrozící přetížení kapacity tratí na území Středočeského kraje a hl. města Prahy

Od změny jízdního řádu v prosinci letošního roku dojde k posílení osobní dopravy na trati Praha – Kolín novou linkou S61 i kratším intervalem spěšné linky R41. Na obou linkách budou jezdit nové elektrické jednotky. Důvodem pro posílení provozu na této trati je zejména nárůst počtu obyvatel v regionu i v Praze, celkové navyšování mobility obyvatel a snaha o snížení kongescí v silniční síti. Kvůli přetížené kapacitě trati se ale neustále prodlužuje jízdní doba regionálních vlaků Praha – Kolín.

Návrh jízdního řádu 2024/2025 na trati Praha – Kolín

  • Významný nárůst počtu vlaků na trati Praha – Kolín.
  • Objednatelé provedli analýzu návrhu a dle jejich názoru hrozí:
  1. snížení pravidelnosti provozu (zpoždění),
  2. prodloužení jízdních a cestovních dob,
  3. ztráta přípojů,
  4. obtížné podmínky pro průjezd nákladní dopravy.

 „Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že s velkou pravděpodobností bude při každém dalším posílení provozu hrozit přetížení kapacity trati Praha – Kolín. Ostatně, ke stejnému závěru dospěla pro úsek Praha – Český Brod i Správa železnic v Připomínkách provozovatele dráhy k Návrhu jízdního řádu 2024/2025,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

 

Kritické úseky ve Středočeském kraji a hl. městě Praze

  • Praha-Libeň – Praha hl. n.
  • Praha-Libeň – Kolín (zejména Praha-Libeň – Český Brod)
  • Praha-Libeň – Praha-Malešice
  • samotný uzel ŽST Praha-Libeň

 

Zásadní možné negativní dopady přetížené infrastruktury pro Středočeský kraj a hl. město Prahu:

  • Omezení nákladní dopravy – přesun zboží na silně zatížené silnice – nárůst kamionové dopravy.
  • Omezení dálkové neobjednávané dopravy – hrozí zánik spojení Praha – Ostrava a významné omezení spojení Praha – Brno a Praha – Olomouc, což je s ohledem na nutnost propojení pro Prahu a Středočeský kraj nepřijatelné.
  • Omezení regionální dopravy – nebylo by možné zajistit přepravu všech cestujících ze Středočeského kraje i Prahy.

 

“Celou věc řešíme se Správou železnic, není možné čekat na vyhlášení přetížené infrastruktury. Konejme už nyní. Řešením je okamžitá příprava zkapacitnění kritických úseků, vybudování Libeňského přesmyku, zečtyřkolejnění úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice, výstavba vysokorychlostní tratě Polabí včetně zkapacitnění úseku Poříčany-Kolín,” vyzývá Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

„Naším apelem chceme upozornit, že není potřeba čekat, až bude institut přetížené infrastruktury nutné formálně vyhlásit a je zapotřebí začít realizovat příslušná opatření pro jeho odvrácení ještě předtím. Nerealizovaný Libeňský přesmyk a zkapacitnění trati mezi Prahou a Poříčany, resp. Kolínem jsou brzdou omezující nejen rozvoj regionální a městské železnice v Praze a Středočeském kraji, ale také dálkovou osobní i nákladní dopravu v celé republice. Praha nechce omezovat spojení s jinými nejvýznamnějšími regiony a také není jejím cílem přesun nákladní dopravy na silnice. Neustálým odkládáním vzniku mimoúrovňového křížení v Libni a absencí čtyřkolejného úseku do Běchovic může být znehodnocen i přínos vysokorychlostních tratí, neboť nové rychlé vlaky nebudou mít kudy přijet do centra Prahy nebo to bude možné pouze za cenu výrazného omezení stávajících osobních i nákladních vlaků. Jsme připraveni v rámci svých možností Správě železnic a Ministerstvu dopravy pomoci s projednáním těchto klíčových železničních staveb,“ konstatuje Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Kokořínské cyklobusy vyjedou 1. 7. 2024

Od 1. července 2024 do konce srpna 2024 budou opět v provozu speciální cyklobusy na linkách PID v oblasti Mělnicka a Kokořínska. Autobus s kapacitou 20 kol bude jezdit o sobotách, nedělích a svátcích na třech trasách:

695    spoje v trase Mělník – Kokořínský Důl – Ráj – Mšeno

697    spoje v trase Mšeno – Ráj – Dubá – Houska – Doksy

693    spoje v trase Mšeno – Lobeč – Libovice

S pomocí cyklobusů bude možné navštívit i s kolem turisticky oblíbenou oblast Kokořínských skal s nespočtem skalních útvarů a kulturních památek:

  • hrady a zámky: Kokořín, Houska, Starý Bernštejn, zámek Doksy
  • rozhledna: Vrátenská hora
  • muzeum pivovaru a vlastivědné muzeum E. Štorcha v Lobči a parostrojní pivovar Lobeč
  • zoopark a muzeum Čtyřlístku v Doksech
  • koupaliště: Harasov, Nedamov
  • skalní hrady a stezky: Cinibulkova stezka (Skalní bludiště), skalní hrad Nedamy, skalní útvary – Pokličky, Skalní brána, Obří hlava a žába, Čertovy hlavy (Želízy) atd.

Na těchto linkách platí běžný Tarif PID, na lince 697 také Tarif IDOL. Cena za přepravu kola je 20 Kč.

Limitovaná edice Lítačky k 50. výročí pražského metra

Od pondělí 17. června 2024 si budou moct cestující pražské MHD pořídit limitovanou edici karty Lítačka se speciálním designem. Kartu vydává Operátor ICT ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) u příležitosti 50. výročí zahájení provozu metra v Praze. Zájemci o ni si ji budou moct nechat vystavit na zákaznických přepážkách Lítačky ve Škodově paláci a dalších sedmi prodejních místech DPP, která slouží i jako kontaktní místa Lítačky v Praze.

Pro design limitované edice karty Lítačka jsme se inspirovali unikátními obklady stěn, které navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Dlaždice zvané lidově ‚prsa‘ a ‚antiprsa‘ jsou charakteristické pro linku A. Tento design jsme vybrali jako reprezentativní pro kulturní a technické dědictví pražského metra, které je považováno za jedno z nejkrásnějších a nejefektivnějších na světě,“ dodal k nové limitované edici karty Lítačka Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Pořízení karty se speciálním designem bude možné v kontaktním centru Lítačky ve Škodově paláci v Jungmannově ulici, ve čtyřech Infocentrech DPP ve stanicích metra Anděl, Hradčanská, Můstek, Nádraží Veleslavín a na třech předprodejních místech – tradičně v budově Centrálního dispečinku DPP a ve stanicích metra Letňany a Roztyly za správní poplatek 200 Kč.

V současnosti bude k dispozici zatím 20 000 kusů limitované edice karet Lítačka k 50. výročí metra, pokud bude zájem veřejnosti velký, zvážíme dodatečné navýšení této edice karet,“ doplnil praktické podrobnosti o novém designu karty Luboš Kratochvíl, generální ředitel pražské městské společnosti Operátor ICT, která má provoz i rozvoj karty Lítačka a aplikace PID Lítačka na starosti.

Dnes je to téměř přesně rok, co jsme na našich vybraných sedmi prodejních místech zahájili výrobu a vydávání karet Lítačka. Za tu dobu jsme cestujícím vydali více než 14 110 karet. Lítačka s designem ikonických eloxovaných hliníkových obkladových kazet z trasy A je vůbec první speciální edicí této karty, která je věnována nějakému výročí pražské MHD. Cíleně jsme pro ni vybrali kazetu v barvě Champagne, protože obklady v tomto odstínu jsou použity ve všech stanicích od Hradčanské po Floru, a tvoří tak spojovací linii. Speciální edice karty Lítačka je dalším příspěvkem do portfolia dárkových předmětů, které jsme připravili k 50. výročí zahájení provozu pražského metra,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodává: „Příští rok oslavíme další dvě významná výročí týkající se MHD v Praze: 150 let od zahájení provozu MHD jako takové a 100 let od zahájení provozu pravidelné autobusové dopravy. Pevně věřím, že společně s Operátorem ICT se nám povede připravit pro fanoušky MHD další limitované edice karet Lítačka i k těmto výročím.“

V minulosti se limitované edice karty Lítačka setkaly s výrazným zájmem veřejnosti. Mezi nimi vynikly například charitativní edice Maappi, kterou navrhl nadšenec veřejné dopravy Matěj Hošek. Velkou popularitu si získala také edice připomínající 100. výročí založení Československa, či edice věnovaná Zoo Praha, nebo místům Středočeského kraje.

Tisková zpráva Operátora ICT a Dopravního podniku hl. m. Prahy

 

Vyhodnocení (1. čtvrtletí 2024)

Vyhodnocení standardů kvality se provádí každé čtvrtletí. Zveřejněny jsou konkrétní hodnoty plnění za jednotlivé druhy dopravy i dopravce  Jednotlivé čtvrtletní výsledky se sdružují do ročních vyhodnocení a vytváří se tak souvislá vývojová řada, kde si může každý cestující ověřit celkový vývoj kvality poskytovaných služeb.

AUTOBUSY

V rámci pravidelného měření a vyhodnocování úrovně kvality jednotlivých autobusových dopravců PID proběhlo vyhodnocení plnění Standardů kvality PID za 1. čtvrtletí 2024. Hodnotí se celkem 21 indikátorů napříč všemi 33 dopravci, jak v rámci Prahy, tak i Středočeského kraje, a to i u dopravců sousedních krajů, kteří zajišťují výkony na území systému PID. Mezi sledovanými indikátory jsou plnění grafikonu, přesnost provozu, bezbariérovost, informování ve vozidlech, stáří vozového parku nebo čistota vozidel a teplotní komfort. Sleduje se také ústrojová kázeň řidičů a míra dodržování jejich povinností.

Všechny požadované indikátory splnili tentokrát 4 dopravci (Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČSAD Jindřichův Hradec, KAD BUS a ICOM Jihlava), velmi kvalitní výkon podalo dalších 7 dopravců s jediným nesplněným indikátorem (ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY, AUTODOPRAVA LAMER, BusLine Jižní Čechy, ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, ČSAD Liberec, Dopravní společnost Ústeckého kraje a Transdev Střední Čechy).

Nejlépe plněným indikátorem je opět „Tepelná pohoda“ (splnili všichni dopravci). Další poměrně bezproblémové indikátory jsou „Bezbariérovost vozidel“, „Garance bezbariérových spojů“, „Čistota vozidel“ a „Stáří vozového parku“. U indikátoru „Přesnost provozu“ došlo oproti minulému čtvrtletí k mírnému zhoršení (nesplnili nově další 2 dopravci). Naopak nejhůře je i nadále plněný indikátor „Informování ve vozidlech“, který splnilo jen 14 dopravců, nicméně oproti předchozímu čtvrtletí ho nově splnili další 3 dopravci. Druhým nejproblematičtějším indikátorem bylo stejně jako v minulém čtvrtletí „Plnění grafikonu“, který nesplnilo 11 dopravců (4 dopravci ale nově tento indikátor splnili). Větší počet závad jsme zaznamenali také u indikátoru „Funkčnost odbavovacího zařízení“, který nesplnilo 9 dopravců.

METRO, TRAMVAJE, VLAKY

Viz přiložené tabulky (viz níže).

 

Vyhodnocení standardů v tabulkách pro rok 2024