Středočeský kraj a IDSK představilo obcím dopravní řešení tramvajové tratě Vozovna Kobylisy – Zdiby – Sedlec
Nová tramvajová trať bude dlouhá 5,2 kilometru, začínat bude v zastávce Vozovna Kobylisy a pokračovat v ose současné staré ústecké komunikace II/608 až do Dolních Chaber. Na konci komunikace bude převedena na její východní okraj a pokračovat do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec, jehož součástí bude i záchytné parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst. Trať by měla být dokončena v roce 2029.
Co nová tramvajová trať přinese cestujícím?
Přepravní kapacita bude oproti současné autobusové dopravě zvýšena, budou zavedena nová přímá spojení, trasy tramvajových linek zrychlí a zjednoduší přepravu cestujících do centra Prahy.
Ukončení příměstských autobusových linek v zastávkách tramvajové trati ve Zdibech a Sedlci bude kompenzováno primárně vyšší frekvencí návazných autobusových spojů ve vybraných přepravních relacích. V některých případech dojde také ke zkrácení dojezdových časů a v okrajových obdobích dne k přímému navázání autobusových spojů na příjezdy tramvajové linky 17.
Jaké linky budou zajišťovat provoz na nové tramvajové trati?
Celotýdenní provoz bude zajištěn prodlouženou linkou 17 v intervalu 8 minut v přepravních špičkách pracovního dne, 10 minut v dopoledním období pracovního dne, 15 minut o víkendech a 20 minut ve večerním období. V přepravních špičkách pracovního den bude provoz doplněn linkou 10 v intervalu 8 minut, takže nabízený souhrnný interval v přepravních špičkách pracovního dne bude činit 4 minuty.
Kromě spojení k metru C „Kobylisy“ nabídnou tramvajové linky přímá spojení do dalších lokalit v Praze, jako např. Holešovice, Staré Město, Libeň nebo Vinohrady. Cestující do těchto lokalit tak nebudou muset oproti dnešnímu stavu nuceni v Kobylisích přestupovat na metro a budou moci využít časově výhodná přímá spojení tramvají.
Významné posílení provozu především v mimošpičkových obdobích jak ve směru Klecany, resp. Máslovice, tak ve směru Odolena Voda, resp. Veltrusy:
Mezi Odolena Vodou a terminálem Sedlec budou zkráceny intervaly ráno ze 7-8 na 6 min., v dopoledním období z 30 na 15 min., odpoledne z 12 na 10 min., večer z 30 na 20 min. a o víkendu z 60 na 15 min.
V Klecanech bude nabízen v ranním období interval 5 min., odpoledne každých 7 – 8 min. V okrajových obdobích dne a o víkendech bude nabízen interval maximálně 20 min.
Výrazné zjednodušení a zpřehlednění dopravní obslužnosti:
V Odolena Vodě bude rozšířena nabídka na páteřní lince 880 vedením všech spojů přes zastávku Komenského na Dolní náměstí
Zpřehlednění vedení návazných autobusových linek do Chvatěrub, Zlončic a Kralup n. Vltavou (linka 870) a do Veltrus (linka 872).
Celotýdenně večer a celodenně o víkendech zajištěna návaznost autobusů jak ve směru Klecany tak Odolena Vody od všech spojů linky 17.
Ke konečné tramvaji v Sedlci rychle a komfortně:
Z obcí Máslovice, Vodochody a Hoštice bude nově zajištěno spojení k terminálu Sedlec prodlouženou linkou 656 (v přepravních špičkách pracovního dne každých 30 – 60 min., o víkendu po dvou hodinách), která doplní provoz linky 874.
Z lokality Astrapark v Klecanech bude vedena do terminálu Sedlec nová linka 885 obsluhující Zdiby a Klecany v přepravních špičkách pracovního dne každých 15 –30 min. a o víkendu každou hodinu)
Líbeznice, Předboj a Bašť budou na nový terminál Sedlec napojeny linkami 656 (pouze Líbeznice) a především 878. Tyto linky vytvoří alternativu pro spojení do Prahy ke stávající trase přes Bořanovice a Ďáblice, která je zatížena silnou individuální dopravou.
Ke stažení v PDF:
Prezentace k prodloužení tramvajové trati Praha, Kobylisy – Zdiby – Sedlec
Rozšiřujeme poptávkovou dopravu PID Haló do dalších obcí ve Středočeském kraji
Po vyhodnocení provozu PID Haló na Českobrodsku dojde od 22. dubna 2025 k optimalizaci provozu a zároveň k jeho rozšíření do okolí obce Pečky. Optimalizace zároveň umožní využít jedno z vozidel k obsluze nové lokality v okolí Peček, aniž by se navýšil rozpočet na provoz. Poptávková doprava tak nově posílí linku S11 ve spojení Plaňan s Pečkami a rozšíří provoz mezi Pečkami a Poděbrady. Večerní poptávková doprava PID Haló tak nově pokryje přibližně 230 km² Středočeského kraje, kde žije zhruba 50 000 obyvatel.
Pilotní projekt PID Haló prokázal značný zájem o poptávkovou dopravu. Večerní rozvozy od vlaků v Českém Brodě využilo již přes 4 000 cestujících. Například průměrný páteční večer zaznamenává více než 40 cestujících, kteří směřují z nádraží v Českém Brodě do různých lokalit.
„Takový objem cestujících by bylo neefektivní obsluhovat klasickými autobusy s vyššími provozními náklady. V rámci vyhodnocení pilotního projektu proto analyzujeme různé parametry, včetně těch ekonomických. Zjistili jsme, že některé relace jsou natolik vytížené, že mikrobus PID Haló je obsluhuje prakticky s každým vlakem. Naopak jiné relace jsou využívány minimálně, někdy dokonce pouze jedním cestujícím. Vnímáme navíc zájem cestujících i dalších obcí v regionu o zapojení do projektu PID Haló,“ konstatuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.
„Cílem úprav je častější slučování cest zákazníků do jednoho vozidla. Nyní již nebudeme vázáni na každý vlak v Českém Brodě, což nám umožní obsluhovat i další oblasti, po kterých je poptávka od cestujících, jako je například část Svatbín nebo obce severně od Českého Brodu. Slučováním jízd chceme docílit nižší ceny za provoz této služby,“ doplňuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Konkrétní opatření k trvalým změnám v provozu PID Haló od 22. 4. 2025 naleznete zde: Úprava provozu poptávkové dopravy PID Haló | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava
Vlakem po Praze jezdí už 175 tisíc lidí denně
Počet cestujících, kteří jezdí po Praze vlakem, dosáhl v roce 2024 historického maxima. V průměrný pracovní den využilo vlaky PID v Praze téměř 175 000 cestujících. Za posledních 15 let se tak počet lidí, kteří jezdí v Praze vlakem, zdvojnásobil.
Nejvíce lidí tradičně využívá trať 011 směrem na Klánovice, Český Brod a Kolín. Druhou nejvytíženější příměstskou tratí je 221 směrem na Uhříněves, Strančice a Benešov u Prahy. Každou z těchto tratí využívá každý pracovní den cca 40 tisíc cestujících. Třetí v pořadí je trať 231 přes Vysočany a Horní Počernice směrem na Čelákovice a Nymburk, která s více než 26 tisíci pasažéry za jeden všední den lehce přeskočila v žebříčku vytíženosti trať 171 přes Radotín směrem na Beroun. Na trati 231 jsme také zaznamenali největší nárůst počtu lidí oproti roku 2023 (cca o 2 500 denně). Pátou nejvytíženější tratí je 091 přes Roztoky u Prahy směrem na Kralupy nad Vltavou. Po této trati jezdí každý všední den téměř 18 000 cestujících.
Roste i podíl jízdenek PID
Po cca 5 letech stagnace se v roce 2024 výrazně zvýšil také podíl využívání integrovaných jízdenek PID z 62 % na 68 %. Zbytek tvoří jízdné jednotlivých dopravců nebo státní jednotný tarif. Mírně se také zvýšil podíl jednorázových jízdenek PID na celkové skladbě jízdních dokladů, a to z 6,4 % na 8,4 %.
V rámci systému PID je v současné době (v rámci aktuálního grafikonu vlakové dopravy) zahrnuto již 591 železničních stanic a zastávek a jen na území Prahy je ve všední den provozováno již 1 360 vlaků PID (v předchozím roce to bylo 1 219 vlaků). K největšímu nárůstu počtu vlaků došlo oproti předchozímu grafikonu vlakové dopravy na tratích 011 (Praha – Kolín) a 231 (Praha – Lysá nad Labem).
Velikonoční a sváteční květnový provoz PID
Vzhledem k velikonočním prázdninám bude provoz pražské MHD ve čtvrtek 17. dubna 2025 organizován podle poloprázdninových jízdních řádů. V praxi to bude znamenat mírné prodloužení intervalů u metra a ve špičkách u tramvajových a části autobusových linek. Nepojedou také školní linky a školní spoje na příměstských a regionálních autobusových linkách.
Na Velký pátek (18. 4.) bude provoz PID organizován podle sobotních jízdních řádů, na Velikonoční pondělí (21. 4.) pojede PID podle nedělních jízdních řádů.
V podobném režimu bude provoz pražské MHD organizován i v pátky 2. a 9. května 2025, kdy se předpokládá snížená poptávka vzhledem k předchozím čtvrtečním státním svátkům a k ředitelským volnům na mnoha školách. V samotné státní svátky 1. a 8. května 2025 bude provoz podle sobotních jízdních řádů.
S ohledem na krátké trvání platnosti poloprázdninových jízdních řádů nebudou vyvěšeny na zastávkách, ale k dispozici budou v elektronické podobě na těchto webových stránkách a zapracovány budou také ve vyhledávačích spojení a v mobilní aplikaci PID Lítačka.
Zastávka Masarykovo nádraží se na den promění ve Velikonoční
Ve středu 16. dubna můžete opět zažít nevšední zážitek při čekání na tramvaj na jedné z pražských tramvajových zastávek. Tentokrát potěšíme ty, kteří budou cestovat přes zastávku Masarykovo nádraží. Ta mezi 10. a 18. hodinou rozkvete do jarních tónů a stane se zastávkou Velikonoční. Střežit ji bude pan Zajíc se svým košíčkem plným čokoládových vajíček, které za koledu nebo za přání bude rozdávat. Chybět nebude ani infostánek PID s oblíbenými propagačními materiály a informačními brožurami.
Tematické zastávky pro vás připravujeme již třetím rokem. Stejně jako v loňském roce bude krátce po Velikonoční následovat zastávka Zamilovaná. Ta letos proběhne ve středu 30. 4. v zastávce Strossmayerově náměstí.
V roce 2024 jste pana Zajíce mohli potkat v zastávce Hradčanská. Podívejte se v galerii, jak to vypadalo.
Začínáme hledat výrobce jednopodlažních bateriových vlaků pro regionální tratě PID
Praha a Středočeský kraj zahajují předběžné tržní konzultace s výrobci primárně akutrolejových elektrických jednotek pro regionální tratě v Praze i Středních Čechách. Cílem těchto konzultací je připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele a relevantní subjekty na trhu o záměrech a požadavcích obou objednatelů veřejné dopravy na území Prahy a Středočeského kraje na plnění veřejných zakázek v oblasti zajištění železniční dopravy od prosince 2029. Současně s tím budeme zjišťovat i možnosti dodání klasických elektrických jednopodlažních jednotek.
Očekávání obou objednatelů jsou taková, že vybraný dodavatel bude schopen pro potřeby zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2029 nabídnout až 30 nových kolejových vozidel typu BEMU, popř. EMU, v příslušné kategorii s přibližnou kapacitou cca 145 sedadel, variantně cca 230 sedadel, která budou svým počtem i kvalitou schopna zajistit potřebný objem služeb veřejné železniční dopravy. Přímo osloveno bylo 9 výrobců, další se mohou přihlásit zde:
Věstník veřejných zakázek – Ministerstvo pro místní rozvoj
BEMU je zkratka pro Battery Electric Multiple Unit, tedy bateriová elektrická motorová jednotka. Jednoduše řečeno, jedná se o vlak, který kombinuje elektrický pohon z trolejí s pohonem na baterie. Díky tomu může jezdit i na tratích, které nejsou plně elektrizované. Nespornou výhodou vlaků BEMU je fakt, že mohou být provozovány na elektrizovaných i neelektrizovaných tratích. Díky možnosti jízdy na baterie se snižují emise škodlivých látek, což přispívá k čistšímu ovzduší a udržitelnější dopravě. Bateriový pohon je tišší než tradiční dieselové motory, což zvyšuje komfort cestujících a snižuje hlukovou zátěž v okolí tratí.
Provoz vozidel BEMU se předběžně předpokládá na tratích č. 070/071/072 Praha hl.n. – Neratovice – Mělník, č. 210 Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Čisovice (popř. Dobříš) a ve střednědobém horizontu též na tratích č. 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou a č. 235 Kutná Hora hl.n. – Zruč nad Sázavou (nutná realizace dobíjecího bodu ve stanici Zruč nad Sázavou) či jiných tratích bez možnosti průběžného dobíjení vozidel během jízdy vlaku. Vozidla BEMU musí umožnit z pohledu dobíjení dojezd na těchto tratích. Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se předběžně předpokládá především na tratích č. 090/091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, č. 220/221 Praha – Benešov – Tábor, popř. na dalších stávajících a v budoucích letech nově elektrizovaných tratích v Praze a Středočeském kraji.
Ze strany ROPID a IDSK byly detailně analyzovány a následně objednatelům předloženy ke zvážení různé varianty zajištění dopravní obslužnosti po skončení stávajících smluvních vztahů s dopravci. Pro provoz vybraných linek byla oběma objednateli zvolena varianta zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím akutrolejových elektrických železničních vozidel (BEMU) se zahájením nabídkového řízení na výběr dopravce odpovědného jak za provoz, tak i za pořízení uvedených vozidel od prosince 2029, a to na smluvní období nejméně 15 let. Objednatelé budou zároveň usilovat o zajištění dotací na pořízení části nových vozidel dle podmínek programu Modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí, které by pokryly alespoň část jejich pořizovací hodnoty.
Cílem předběžné tržní konzultace je provedení průzkumu trhu a ověření možností výrobců:
- dodat ucelenou flotilu požadovaných vozidel v počtu cca 25-30 vozidel BEMU, resp. EMU a zajistit schválení jejich běžného provozu s cestujícími na území České republiky do prosince roku 2029 (u vozidel BEMU i EMU se musí jednat o vozidla dvousystémová, u vozidel BEMU doplněná baterií s dojezdem pro určené tratě),
- garantovat technickou shodu požadovaných vozidel pro případ jejich dodávek i po roce 2034.
Výchozí parametry pro předběžné tržní konzultace:
- jednotky typu BEMU/EMU 150 (tj. s přibližnou kapacitou cca 145 míst k sezení), variantně EMU (popř. BEMU) 230 (tj. s přibližnou kapacitou cca 230 míst k sezení);
- třída zatížení C2;
- možnosti spřažení, počet jednotek;
- u vozidel BEMU možnost stacionárního dobíjení;
- dvousystémové jednotky 3kV/25kV (u BEMU včetně baterie);
- další parametry týkající se minimálního dojezdu, životnosti a údržby baterie (u BEMU), uspořádání interiéru, počtu dveří v bočnici, nástupní výšky, maximální rychlosti apod.
Další důležitá témata, která mohou být v rámci konzultací s dodavateli řešena:
- kritické časové milníky pro vývoj, výrobu a uvedení do provozu požadovaných vozidel v prosinci 2029,
- možnosti výrobce uspokojit požadavky na základní vymezené parametry požadovaných vozidel,
- struktura záručních podmínek (včetně záruční doby) výrobce na požadovaná vozidla
- možný zájem výrobce na participaci v projektu (společně s dopravcem) nad rámec výroby a dodání požadovaných vozidel – např. formou vybudování technické základny na zajištění údržby formou full service,
- možná účast výrobce na předfinancování (předplatbách/zálohách) / na přímém financování požadovaných vozidel, popř. zprostředkování financování jejich výroby (finanční instituce, leasingová společnost),
- možnosti snížení rizik vyplývajících z realizace projektu pro jeho jednotlivé zúčastněné subjekty (objednatelé, dopravci, výrobci).
Nová vlaková linka S61 vyjíždí 1. dubna s novými vlaky
Od 1. dubna 2025 vyjíždí nová vlaková linka S61 v trase Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Libeň – Praha-Běchovice – Úvaly. Na novou linku a současně i na stávající linku S49 z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy budou nasazeny nové elektrické nízkopodlažní jednotky Pesa Elf.eu provozované nově vysoutěženým dopravcem RegioJet.
Vlaková linka S61 pojede v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic. Kvůli zavedení linky S61 budou také upraveny některé návazné autobusové linky vyjíždějí z Klánovic a z Úval.
„Moderní bezbariérové elektrické jednotky na městských linkách přinesou další výrazné zvýšení kvality pro cestující na železnici v Praze a v blízkém okolí. Aktuálně prověřujeme i další možnosti železničních spojení městskými linkami na území Prahy, abychom cestujícím nabídli rychlé, kapacitní a atraktivní spojení v dalších částech hlavního města bez nutnosti přestupů. Ve spolupráci se Správou železnic, městskou částí Praha 14 a městskými organizacemi také intenzivně řešíme vybudování vyprojektovaných zastávek na Praze 14 pro vlakovou linku S61. Jejich stavba byla prozatím pozastavena z důvodu prověřování souvisejících investičních záměrů v pražském železničním uzlu. Případná výstavba železničních zastávek bude samozřejmě v koordinaci s chystanou modernizací dotčené trati i nedávno schváleným záměrem „metra S“, tedy novými podzemními tratěmi a stanicemi, které jsou velmi důležité pro další rozvoj hlavního města,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
„Obyvatelům Úval tato nová linka S61 znovu umožní přímé spojení na pražské hlavní nádraží a usnadní tak jejich cestování za prací či za studiem,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Alternativní trasa pomůže vytíženým linkám mezi Prahou a Úvaly
Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Jejich realizace je v tuto chvíli pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. „Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly. Alternativní trasa zároveň nahradí chybějící přímé spojení trati do Úval s pražským Hlavním nádražím poté, co byla zkrácena linka S7 ve směru od Berouna,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.
„Kvituji navýšení kapacit na spojení mezi Prahou a Úvaly, které dnes patří k nejvytíženějším v síti systému PID,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Nové moderní vlaky pro linky S61 a S49
Nové třívozové elektrické jednotky od polského výrobce Pesa budou od 1. 4. 2025 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy. Linky S49 a S61 bude provozovat dopravce RegioJet, který uspěl v soutěži na provozovatele těchto linek realizované v roce 2021. Původně měly nové jednotky vyjet již v prosinci 2024, došlo však ke zdržení vlivem opožděné dodávky vozidel od výrobce.
Nové vlaky s kapacitou 231 sedících cestujících jsou bezbariérově přístupné, klimatizované, vybavené elektrickými zásuvkami i wifi připojením, s velkokapacitními prostory pro kola a kočárky a v jednotném šedočerveném nátěru PID. Vnitřní digitální informační systém v nové grafice Čitelné Prahy nabídne kromě standardních informací o trase také on-line informace o možných přestupech na ostatní linky PID v aktuální zastávce. Ve vlacích bude k dispozici také oddíl 1. třídy, kam bude možné koupit jednorázový doplatek přímo u vlakových čet. Na linkách S49 a S61 bude platit pouze Tarif PID a také státní jednotný tarif One Ticket.
Trvalé změny PID od 1. 4. 2025
Od 1. dubna 2025 dochází k několika trvalým změnám linek PID jak v Praze, tak ve Středočeském kraji. Nejvýznamnější novinkou je zavedení nové vlakové linky S61, úprava linek MHD v Kutné Hoře a změna trasy midibusové linky 166 v oblasti Letňan. Také dochází k drobným trvalým změnám některých dalších autobusových linek ve Středočeském kraji, u více linek také dojde k časovým úpravám spojů zejména v oblasti Klánovic a Úval v souvislosti se zavedením nové vlakové linky S61.
Nová vlaková linka S61 z Prahy do Úval
Nová vlaková linka S61 vyjede v trase Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Libeň – Praha-Běchovice – Úvaly. Linka S61 bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.
Na linku S61 vyjedou nové třívozové elektrické jednotky od polského výrobce Pesa, které budou od 1. 4. 2025 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy.
Úpravy MHD v Kutné Hoře
Na základě požadavku města Kutná Hora dochází ke sloučení autobusových linek 801 a 803, které tvoří místní MHD. Tyto spoje budou nově provozovány pod číslem 801 ve stávajících trasách s drobnými úpravami vybraných spojů v koncových úsecích. Linku 801 bude nově provozovat dopravce Lutan, který nahradí stávajícího dopravce ARRIVA autobusy. Linka 801 bude tedy nově jezdit ve všedních dnech cca mezi 6:00 a 20:00 ve společném úseku všech spojů v pravidelném intervalu 15 minut. Zároveň bude linka 801 posílena o víkendu – dosavadní sezonní posilové spoje, které zkracují standardní 30minutový víkendový interval, budou jezdit nově celoročně, tedy již od 1. 4. 2025.
Na lince 801 bude nově umožněn nástup všemi dveřmi. Nově bude zaveden přípoj na první ranní spěšný vlak do Prahy a časové polohy ostatních spojů budou rovněž lépe přizpůsobeny návaznostem na spěšné vlaky z/do Prahy.
Úprava trasy midibusové linky 166 v oblasti Letňan
Na základě dohody s městskými částmi Praha 18 a Praha-Čakovice bude trvale upravena trasa midibusové linky 166 na území Letňan. I nadále budou obsluhovány všechny zastávky uvnitř letňanského sídliště, nově však linka pojede i přes zastávky Dobratická, Tupolevova, Boletická, Rychnovská, Staré Letňany, Avia Letňany, Ivančická, Sídliště Letňany a také bude zajíždět do nové zástavby Letňan s obsluhou zastávky Nové Letňany. Naopak se ruší zastávka Fryčovická.
Nová trasa přímo propojí téměř všechny zastávky v Letňanech, zajistí obsluhu nové obytné lokality a znovu zajistí přímé spojení starých Letňan s obchodním centrem Čakovice a dalšími zastávkami v Čakovicích. Upozorňujeme, že s ohledem na novou trasu budou zastávky Poliklinika Frýdecká, Šumperská, Třinecká a Příborská obslouženy v opačném pořadí než nyní.
Zároveň dochází i k úpravě rozsahu provozu: linka bude v provozu v celé trase celotýdenně od cca 5:00 do 23:00, v pracovních dnech do cca 20:00 v intervalu 30 minut, v ostatních obdobích včetně víkendu v intervalu 60 minut.
Další změny jednotlivých linek PID
343 Nový školní spoj v pracovní dny odpoledne Jirny, Kulturní dům – Jirny. Nové Jirny, Hájovna.
353 1 ranní školní spoj ve směru Černý Most nově obsluhuje zastávku Jirny, kulturní dům.
359 V zastávce Únětice linka zastavuje nově také ve směru Roztoky.
464 1 spoj v pracovní dny odpoledne z Horních Beřkovic jede v úseku Spomyšl – Mělník nově po trase linky 466. Místo něj je v úseku Spomyšl – Mělník zaveden nový spoj, který je pokračováním linky 466 z Kralup.
466 1 spoj v pracovní dny odpoledne z Kralup jede v úseku Spomyšl – Mělník nově po trase linky 464. Místo něj je v úseku Spomyšl – Mělník zaveden nový spoj, který je pokračováním linky 464 z Horních Beřkovic. 3 spoje v pracovní dny odpoledne z Kralup nad Vltavou, žel. st. jedou již ze zastávky Kralupy nad Vltavou, Kulturní dům.
471 Linka je nově všemi spoji vedena přes zastávku Neratovice, sídliště.
687 Linka je mezi Zbraslavicemi a Radvančicemi nově vedena přes Štipoklasy (ruší se zastávka Zbraslavice, Radvančice, rozc. a zřizují se zastávky Zbraslavice, žel. st.; Zbraslavice, letiště; Štipoklasy).
742 Většina spojů nově nezajíždí do Dědic.
780 1 spoj v pracovní dny odpoledne z Třemošnice zkrácen o úsek Žleby, nám. – Čáslav, aut. st. (nahrazen linkou 781).
781 Nový spoj v pracovní dny ráno Žleby, škola – Vinaře – Žleby, nám. Nový spoj v pracovní dny odpoledne Žleby, nám. – Čáslav, aut. st. (převeden z linky 780). Zastávky Vinaře a Vinaře, Vinice jsou nově zařazeny také do tarifního pásma 9.
782 1 spoj v pracovní dny ráno v trase Kutná Hora, aut. st. – Kutná Hora, Žižkov, Fučíkova jede nově již ze zastávky Na Špici.
785 Nový spoj v pracovní dny po poledni Kolín, nádraží – Kutná Hora, aut. st.
791 Zrušen 1 pár spojů v pracovní dny ráno Třebešice – Divišov, nám.
801 Linka je posílena o spoje zrušené linky 803.
803 Linka je zrušena a nahrazena posílenou linkou 801. Pro část spojů se zřizuje zastávka Starý Kolín, žel. zast. Drobná úprava trasy vybraných spojů v koncových úsecích.
805 Posílení provozu linky v pracovní dny o 2 nové páry spojů v úseku Kutná Hora – Zruč nad Sázavou a 1 nový pár spojů v úseku Kutná Hora – Kolín.
858 Vybrané spoje ráno do Libčic a odpoledne do Slaného již nejedou přes Otvovice, ale stejně jako všechny ostatní spoje přes Trněný Újezd. 1 spoj v pracovní dny odpoledne do Slaného nově zajíždí také do Brandýsku.
Změny zastávek
K Hádku Nová zastávka pro linku 228 ve směru Benice, zároveň nový název pro zastávku Dubečský hřbitov ve směru Poliklinika Malešice
Změny MHD v Kutné Hoře od 1. 4. 2025
Na základě požadavku města Kutná Hora dochází od 1. dubna 2025 ke sloučení autobusových linek 801 a 803, které tvoří místní MHD. Tyto spoje budou nově provozovány pod číslem 801 ve stávajících trasách s drobnými úpravami vybraných spojů v koncových úsecích. Linku 801 bude nově provozovat dopravce Lutan, který nahradí stávajícího dopravce ARRIVA autobusy.
Linka 801 bude tedy nově jezdit ve všedních dnech cca mezi 6:00 a 20:00 ve společném úseku všech spojů v pravidelném intervalu 15 minut. Zároveň bude linka 801 posílena o víkendu – dosavadní sezonní posilové spoje, které zkracují standardní 30minutový víkendový interval, budou jezdit nově celoročně, tedy již od 1. 4. 2025.
Na lince 801 bude nově umožněn nástup všemi dveřmi s možností koupi cestovních dokladů v terminálech uvnitř vozidla. Nově bude zaveden přípoj na první ranní spěšný vlak do Prahy a časové polohy ostatních spojů budou rovněž lépe přizpůsobeny návaznostem na spěšné vlaky z/do Prahy.
Nasazení nových vozidel bude probíhat postupně v nadcházejících několika týdnech.
Čitelná Praha: čočky na Palmovce mají upravenou podobu podle ohlasů veřejnosti
Nová grafická podoba informací na zastávkách MHD, kterou od loňského podzimu testujeme na Palmovce, doznala úprav na základě výsledků uživatelských průzkumů. Zvýrazněny byly nejdůležitější informace (čísla linek, šipky, kód nástupiště) a upraveny symboly pro výluky a noční dopravu. Naopak byly mírně upozaděny doplňkové informace, které nejsou pro cestující tak zásadní. Upravená grafika je nyní k vidění na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce, cestující si mohou stále porovnat původní a novou podobu – vždy na jedné straně označníku je původní verze a na druhé nová, aktuálně upravená. Podle výsledků testování nyní vznikne nový manuál pro všechny zastávky PID.
Od podzimu 2024 si mohou cestující na významném přestupním uzlu Palmovka porovnat původní a novou podobu informací na všech zdejších zastávkových označnících. Novou grafiku vznikajícího jednotného navigačního systému Čitelná Praha od designérského studia Side2 jsme podrobili uživatelskému zkoumání, abychom zjistili, jak je pro různé typy uživatelů čitelná a srozumitelná. Kvantitativní anketní průzkum mezi 350 náhodnými respondenty provedla agentura STEM/MARK. Druhým typem průzkumu bylo hloubkové kvalitativní zkoumání s pečlivě vybraným vzorkem 17 respondentů, kteří reprezentovali jak pravidelné uživatele, tak lidi neznalé systému i s různými zrakovými a kognitivními bariérami. Tento průzkum realizovala společnost Bohemia Design & and Research.
Co jsme z průzkumů zjistili?
- Tyto informace na zastávkách využívá cca 80 % cestujících.
- Pravidelní cestující preferovali zvýraznění čísel linek a šipek na úkor doplňkových textových informací, u verze s velkým množstvím informací byla čísla linek u původního značení čitelná z delší vzdálenosti než u nového způsobu.
- Náhodní cestující naopak preferovali uvádění doplňkových informací o směrech nebo cílových zastávkách linek. Část lidí ale pro ujištění, že stojí na správné zastávce, používá stejně ještě jízdní řád.
- Většina lidí pochopila nový symbol pro noční linky (měsíčku), část respondentů ho ale nerozpoznala kvůli jeho malé velikosti.
- Lidé, kteří necestují tak často, nerozuměli značení výluk, a to jak u původní, tak i nové verze. Hůře čitelná byla oranžová čísla výlukových linek. Naopak přeškrtnutí čísel bylo jasné většině respondentů.
- Většina lidí nerozuměla logice barevnosti jednotlivých prvků u původního značení (každý druh dopravy má dosud definovanou svoji barvu).
- I když byl nový způsob znázornění kódu nástupiště výrazně srozumitelnější než původní, většina lidí požadovala jeho další zvýraznění. Cca polovina lidí ale nevěděla, co kód nástupiště znamená (zjevně souvisí s tím, že zatím není používán konzistentně napříč celým systémem).
- Část lidí si nebyla jistá, co přesně znamenají texty o směrech další jízdy linek.
Jak byl původní návrh upraven?
- maximální možné zvětšení čísel zastavujících linek na úkor velikosti názvu zastávky i dalších doplňkových informací
- zvětšení a úprava symbolu pro noční linky
- zvětšení a úprava symbolu kódu nástupiště
- zvýraznění šipek značících směr další jízdy linek
- úprava značení výluk; i nadále testujeme dvě verze: oranžové nebo černé číslo linky s oranžovou šrafou nad ním
- grafické upozadění doplňkových informací, které nejsou pro cestující tak podstatné
- úprava některých doplňkových textů, aby bylo jasnější, co znamenají (např. rozdíl mezi cílovou a mezilehlou zastávkou na trase linky)
- Původní a upravená verze
- Původní a upravená verze
- Ukázka použití směrových šipek
Co bude dál?
Ve spolupráci s designéry, Dopravním podnikem hl. m. Prahy i Integrovanou dopravou Středočeského kraje chceme připravit komplexní manuál pro tvorbu informací na všech zastávkách PID a zároveň bychom rádi otestovali novou grafiku na dalších typech zastávek i při různých kombinacích trvalého a výlukového značení. Důležité je, aby manuál počítal s nejrůznějšími provozními stavy, umožňoval aplikaci atypických prvků na vybrané zastávky a byl dostatečně univerzální pro možnost použití napříč zastávkami v Praze i ve Středočeském kraji. A pokud možno sloužil dobře jak pravidelným, tak občasným cestujícím.
Cílem projektu je, aby na zastávkách současně s novou grafikou byly informace, které cestující skutečně potřebují a rozumí jim. Zároveň je důležité, aby se nové grafické prvky např. v podobě kódu nástupiště, noční dopravy, výluk nebo dalších piktogramů používaly konzistentně napříč celým systémem, od stanic metra přes zastávky povrchové dopravy, informace ve vozidlech až po webové stránky nebo mobilní aplikace a vyhledávače spojení.
Více o projektu Čitelná Praha: https://pid.cz/citelna-praha/