Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Autobusový den PID na Letné v sobotu 17. května 2025

Autobusový den PID se opět vrací! Fanoušci moderní i historické dopravní techniky se mohou těšit na již osmý ročník oblíbeného Autobusového dne Pražské integrované dopravy! Po úspěšném přesunu na Letenskou pláň v loňském roce se akce uskuteční opět zde – v sobotu 17. května 2025 od 10 do 17 hodin, v blízkosti tramvajových zastávek Sparta.

Návštěvníky čeká tradiční statická výstava autobusů zapojených do systému PID a samozřejmě také jízdy historickými autobusy na speciálních trasách.

Chybět nebudou ani infostánky PID, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Českých drah, tematické stánky s dopravními suvenýry a občerstvením. Pro děti i dospělé bude připraven doprovodný program zaměřený na bezpečnost v silničním provozu a další zajímavosti ze světa dopravy.

  • Plakát k akci ke stažení zde

Informační stánky:

Prodejní stánky a doprovodný program:

 

V sobotu 17. května se v obchodním areálu společnosti Vega Tour ve Vídeňské ulici v pražských Kunraticích uskuteční Den otevřených dvěří. Ten nabídne jedinečnou příležitost podívat se do zákulisí dopravní společnosti. Na návštěvníky čekají komentované prohlídky zázemí společnosti, statická výstava autobusů společnosti, doprovodný program pro děti, soutěže o propagační předměty a občerstvení.

Do areálu Vega Tour můžete v rámci Autobusového dne PID vyrazit zdarma s linkou PID 2, která pojede v trase Letenská pláň – Vega Tour a zpět v intervalu 45 minut. Do Kunratic se můžete svézt autobusem MAN LEÜ 330 Lion’s Intercity LE 12 (celkem 5 párů spojů) nebo Karosa LC735 (celkem 4 páry spojů). Spoje zajištěné autobusem zn. Karosa jsou ze zastávky Letenská pláň povinně místenkové.

 

Linka Trasa linky Jízdní řád Mapa trasy
1 polookružně: Letenská pláň – Kuchyňka – Kobylisy – Podhajská pole – Sídliště Bohnice – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Kuchyňka – Letenská pláň připravujeme připravujeme
2 v trase: Letenská pláň – Vega Tour a zpět připravujeme připravujeme
3 polookružně: Letenská pláň – Florenc – Náměstí Republiky – Letenská pláň připravujeme připravujeme
4 okružně: Letenská pláň – Letenská pláň (okružní jízdy) připravujeme připravujeme
5 v trase: Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Na Knížecí (- Smíchovské nádraží) a zpět připravujeme připravujeme
6 v trase: Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Stadion Strahov a zpět připravujeme připravujeme
7 polookružně: Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Norbertov – Poliklinika Petřiny – Kajetánka – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Letenská pláň připravujeme připravujeme
8 v trase: Letenská pláň – Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba – Čistírna Bubeneč a zpět připravujeme připravujeme

Pro spojení na akci doporučujeme využít zdarma mimořádné autobusové linky PID5, PID6, PID7 a PID8 od stanice metra Hradčanská. Zastávka Hradčanská (pro nástup cestujících směr Letenská pláň) je umístěna v ulici Milady Horákové, v pravidelné zastávce noční linky PID 909 (směr Sídliště Rohožník).

Místenky se vydávají pouze na vybrané spoje (vybrané typy autobusů) vyznačené v jízdních řádech zvláštních linek. Místenky na jízdy speciálními linkami jsou k dostání zdarma na samostatném stánku u nástupní zastávky zvláštních linek a budou vydávány vždy nejdříve 30 minut před pravidelným odjezdem daného spoje. Přeprava cestujících v historických autobusech je zdarma.

V rámci akce Autobusový den Pražské integrované dopravy pojede pražskými ulicemi historická tramvajová linka 43. Na této speciální lince se neplatí žádné jízdné – přeprava cestujících je zdarma. Linka zajistí v době cca od 10 do 17 hodin 8 spojů v polookružní trase od Muzea MHD v pražských Střešovicích přes Letenskou pláň do centra metropole a zpět.

Linka Trasa linky Jízdní řád
43 Vozovna Střešovice – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Letenské náměstí – Vozovna Střešovice TRAM 43

Akci po celý den moderuje Soňa Jindrová, editorka vysílání a redaktorka publicistiky ČRo Střední Čechy.

Změna nasazení vozidel a programu akce je vyhrazena! Článek k akci bude postupně doplňován a aktualizován.

Prodloužení linky 733 do Turnova od 31. 8. 2025

Od 31. srpna 2025 dochází k prodloužení linky PID 733 ze zastávky Sezemice do Turnova přes Vlastibořice, Radimovice, Sychrov, Čtveřín a Ohrazenice po stávající linky 670363, která bude zrušena. Na lince 733 bude nově v celé trase platit i tarif IDOL. Ke změně dochází i na lince PID 734.

Linka 733

Linka 733 bude trasována z Turnova přes obce Ohrazenice, Lažany, Čtveřín, Sychrov, Radimovice, Vlastibořice do Kobyl, odkud dále bude pokračovat na území Středočeského kraje přes obce Sezemice, Chocnějovice, Loukovec, Loukov, Březina do města Mnichovo Hradiště. Dopravci na této lince budou Okresní autobusová doprava Kolín a BusLine LK.

Jízdní řád je tvořen zejména s ohledem na návaznosti v zastávkách „Turnov,Terminál u žel.st.“ a „Mnichovo Hradiště,nám.“, příp. „Mnichovo Hradiště,dopravní terminál“. Spoje budou nově přes Sezemice ve velké míře průjezdné směrem na Kobyly,Nechálov. Dosavadní okružní provoz, kdy v Sezemicích spoje měnily číslo linky z 733 na 734 a opačně, zůstává pouze na jednom ranním a třech odpoledních spojích. Je zachována doprava do SOŠ Hubálov v současném režimu dvěma přímými spoji z/do Mladé Boleslavi s posilovým spojem z/do Mnichova Hradiště.

Jízdní řád linky 733 (ke stažení v PDF)

Linka 734

Linka 734 zůstává ve své stávající trase z Mnichova Hradiště přes Mohelnici nad Jizerou a Chocnějovice do Sezemic. Na lince dochází zejména k úpravě spojů s ohledem na částečné rušení okružního provozu přes Sezemice.

Jízdní řád linky 734 (ke stažení v PDF)

Schéma trasy pro linky 733 a 734

Zamilovaná zastávka na Strossmayerově náměstí 29. 4. 2025

Po Velikonoční zastávce na Masarykově nádraží 16. 4. 2025 pro vás chystáme další tematickou zastávku. Bude to zastávka Zamilovaná. Zastavte se v úterý 29. dubna 2025 na Strossmayerově náměstí. Zastávkový přístřešek v ulici Dukelských hrdinů ve směru na nábřeží se zbarví do růžova. Nalaďte se s námi na nadcházející měsíc. Na měsíc květen – lásky čas.

Bude tu na vás čekat náš stánek, u kterého najdete naše informační materiály a drobné dárky. Můžete si odnést třeba placku s motivem plným lásky.  Přijeďte a pošlete vzkaz své milované bytosti.

Kde:

  • Strossmayerovo náměstí (zastávka tramvaje 6, 17 ve směru do centra)

Kdy:

  • Úterý 29. 4. 2025, od 10:00 do 18:00 hodin

V loňském roce májovou Zamilovanou zastávku hostilo Palackého náměstí. Podívejte se do galerie, jak to vypadalo.

 

Středočeský kraj a IDSK představilo obcím dopravní řešení tramvajové tratě Vozovna Kobylisy – Zdiby – Sedlec

Nová tramvajová trať bude dlouhá 5,2 kilometru, začínat bude v zastávce Vozovna Kobylisy a pokračovat v ose současné staré ústecké komunikace II/608 až do Dolních Chaber. Na konci komunikace bude převedena na její východní okraj a pokračovat do Zdib a dále k obratišti v budoucím terminálu Sedlec, jehož součástí bude i záchytné parkoviště P+R s kapacitou 834 parkovacích míst. Trať by měla být dokončena v roce 2029.

Co nová tramvajová trať přinese cestujícím?

Přepravní kapacita bude oproti současné autobusové dopravě zvýšena, budou zavedena nová přímá spojení, trasy tramvajových linek zrychlí a zjednoduší přepravu cestujících do centra Prahy.

Ukončení příměstských autobusových linek v zastávkách tramvajové trati ve Zdibech a Sedlci bude kompenzováno primárně vyšší frekvencí návazných autobusových spojů ve vybraných přepravních relacích. V některých případech dojde také ke zkrácení dojezdových časů a v okrajových obdobích dne k přímému navázání autobusových spojů na příjezdy tramvajové linky 17.

Jaké linky budou zajišťovat provoz na nové tramvajové trati?

Celotýdenní provoz bude zajištěn prodlouženou linkou 17 v intervalu 8 minut v přepravních špičkách pracovního dne, 10 minut v dopoledním období pracovního dne, 15 minut o víkendech a 20 minut ve večerním období. V přepravních špičkách pracovního den bude provoz doplněn linkou 10 v intervalu 8 minut, takže nabízený souhrnný interval v přepravních špičkách pracovního dne bude činit 4 minuty.

Kromě spojení k metru C „Kobylisy“ nabídnou tramvajové linky přímá spojení do dalších lokalit v Praze, jako např. Holešovice, Staré Město, Libeň nebo Vinohrady. Cestující do těchto lokalit tak nebudou muset oproti dnešnímu stavu nuceni v Kobylisích přestupovat na metro a budou moci využít časově výhodná přímá spojení tramvají.

Významné posílení provozu především v mimošpičkových obdobích jak ve směru Klecany, resp. Máslovice, tak ve směru Odolena Voda, resp. Veltrusy:

Mezi Odolena Vodou a terminálem Sedlec budou zkráceny intervaly ráno ze 7-8 na 6 min., v dopoledním období z 30 na 15 min., odpoledne z 12 na 10 min., večer z 30 na 20 min. a o víkendu z 60 na 15 min.

V Klecanech bude nabízen v ranním období interval 5 min., odpoledne každých 7 – 8 min. V okrajových obdobích dne a o víkendech bude nabízen interval maximálně 20 min.

Výrazné zjednodušení a zpřehlednění dopravní obslužnosti:

V Odolena Vodě bude rozšířena nabídka na páteřní lince 880 vedením všech spojů přes zastávku Komenského na Dolní náměstí

Zpřehlednění vedení návazných autobusových linek do Chvatěrub, Zlončic a Kralup n. Vltavou (linka 870) a do Veltrus (linka 872).

Celotýdenně večer a celodenně o víkendech zajištěna návaznost autobusů jak ve směru Klecany tak Odolena Vody od všech spojů linky 17.

Ke konečné tramvaji v Sedlci rychle a komfortně:

Z obcí Máslovice, Vodochody a Hoštice bude nově zajištěno spojení k terminálu Sedlec prodlouženou linkou 656 (v přepravních špičkách pracovního dne každých 30 – 60 min., o víkendu po dvou hodinách), která doplní provoz linky 874.

Z lokality Astrapark v Klecanech bude vedena do terminálu Sedlec nová linka 885 obsluhující Zdiby a Klecany v přepravních špičkách pracovního dne každých 15 –30 min. a o víkendu každou hodinu)

Líbeznice, Předboj a Bašť budou na nový terminál Sedlec napojeny linkami 656 (pouze Líbeznice) a především 878. Tyto linky vytvoří alternativu pro spojení do Prahy ke stávající trase přes Bořanovice a Ďáblice, která je zatížena silnou individuální dopravou.

 

Ke stažení v PDF:

Prezentace k prodloužení tramvajové trati Praha, Kobylisy – Zdiby – Sedlec

Rozšiřujeme poptávkovou dopravu PID Haló do dalších obcí ve Středočeském kraji

Po vyhodnocení provozu PID Haló na Českobrodsku dojde od 22. dubna 2025 k optimalizaci provozu a zároveň k jeho rozšíření do okolí obce Pečky. Optimalizace zároveň umožní využít jedno z vozidel k obsluze nové lokality v okolí Peček, aniž by se navýšil rozpočet na provoz. Poptávková doprava tak nově posílí linku S11 ve spojení Plaňan s Pečkami a rozšíří provoz mezi Pečkami a Poděbrady. Večerní poptávková doprava PID Haló tak nově pokryje přibližně 230 km² Středočeského kraje, kde žije zhruba 50 000 obyvatel.

Pilotní projekt PID Haló prokázal značný zájem o poptávkovou dopravu. Večerní rozvozy od vlaků v Českém Brodě využilo již přes 4 000 cestujících. Například průměrný páteční večer zaznamenává více než 40 cestujících, kteří směřují z nádraží v Českém Brodě do různých lokalit.

Takový objem cestujících by bylo neefektivní obsluhovat klasickými autobusy s vyššími provozními náklady. V rámci vyhodnocení pilotního projektu proto analyzujeme různé parametry, včetně těch ekonomických. Zjistili jsme, že některé relace jsou natolik vytížené, že mikrobus PID Haló je obsluhuje prakticky s každým vlakem. Naopak jiné relace jsou využívány minimálně, někdy dokonce pouze jedním cestujícím. Vnímáme navíc zájem cestujících i dalších obcí v regionu o zapojení do projektu PID Haló,“ konstatuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.

Cílem úprav je častější slučování cest zákazníků do jednoho vozidla. Nyní již nebudeme vázáni na každý vlak v Českém Brodě, což nám umožní obsluhovat i další oblasti, po kterých je poptávka od cestujících, jako je například část Svatbín nebo obce severně od Českého Brodu. Slučováním jízd chceme docílit nižší ceny za provoz této služby,“ doplňuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Konkrétní opatření k trvalým změnám v provozu PID Haló od 22. 4. 2025 naleznete zde: Úprava provozu poptávkové dopravy PID Haló | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava

Vlakem po Praze jezdí už 175 tisíc lidí denně

Počet cestujících, kteří jezdí po Praze vlakem, dosáhl v roce 2024 historického maxima. V průměrný pracovní den využilo vlaky PID v Praze téměř 175 000 cestujících. Za posledních 15 let se tak počet lidí, kteří jezdí v Praze vlakem, zdvojnásobil.

Nejvíce lidí tradičně využívá trať 011 směrem na Klánovice, Český Brod a Kolín. Druhou nejvytíženější příměstskou tratí je 221 směrem na Uhříněves, Strančice a Benešov u Prahy. Každou z těchto tratí využívá každý pracovní den cca 40 tisíc cestujících. Třetí v pořadí je trať 231 přes Vysočany a Horní Počernice směrem na Čelákovice a Nymburk, která s více než 26 tisíci pasažéry za jeden všední den lehce přeskočila v žebříčku vytíženosti trať 171 přes Radotín směrem na Beroun. Na trati 231 jsme také zaznamenali největší nárůst počtu lidí oproti roku 2023 (cca o 2 500 denně). Pátou nejvytíženější tratí je 091 přes Roztoky u Prahy směrem na Kralupy nad Vltavou. Po této trati jezdí každý všední den téměř 18 000 cestujících.

Roste i podíl jízdenek PID

Po cca 5 letech stagnace se v roce 2024 výrazně zvýšil také podíl využívání integrovaných jízdenek PID z 62 % na 68 %. Zbytek tvoří jízdné jednotlivých dopravců nebo státní jednotný tarif. Mírně se také zvýšil podíl jednorázových jízdenek PID na celkové skladbě jízdních dokladů, a to z 6,4 % na 8,4 %.

V rámci systému PID je v současné době (v rámci aktuálního grafikonu vlakové dopravy) zahrnuto již 591 železničních stanic a zastávek a jen na území Prahy je ve všední den provozováno již 1 360 vlaků PID (v předchozím roce to bylo 1 219 vlaků). K největšímu nárůstu počtu vlaků došlo oproti předchozímu grafikonu vlakové dopravy na tratích 011 (Praha – Kolín) a 231 (Praha – Lysá nad Labem).

Velikonoční a sváteční květnový provoz PID

Vzhledem k velikonočním prázdninám bude provoz pražské MHD ve čtvrtek 17. dubna 2025 organizován podle poloprázdninových jízdních řádů. V praxi to bude znamenat mírné prodloužení intervalů u metra a ve špičkách u tramvajových a části autobusových linek. Nepojedou také školní linky a školní spoje na příměstských a regionálních autobusových linkách.

Na Velký pátek (18. 4.) bude provoz PID organizován podle sobotních jízdních řádů, na Velikonoční pondělí (21. 4.) pojede PID podle nedělních jízdních řádů.

V podobném režimu bude provoz pražské MHD organizován i v pátky 2. a 9. května 2025, kdy se předpokládá snížená poptávka vzhledem k předchozím čtvrtečním státním svátkům a k ředitelským volnům na mnoha školách. V samotné státní svátky 1. a 8. května 2025 bude provoz podle sobotních jízdních řádů.

S ohledem na krátké trvání platnosti poloprázdninových jízdních řádů nebudou vyvěšeny na zastávkách, ale k dispozici budou v elektronické podobě na těchto webových stránkách a zapracovány budou také ve vyhledávačích spojení a v mobilní aplikaci PID Lítačka.

Zastávka Masarykovo nádraží se na den promění ve Velikonoční

Ve středu 16. dubna můžete opět zažít nevšední zážitek při čekání na tramvaj na jedné z pražských tramvajových zastávek. Tentokrát potěšíme ty, kteří budou cestovat přes zastávku Masarykovo nádraží. Ta mezi 10. a 18. hodinou rozkvete do jarních tónů a stane se zastávkou Velikonoční. Střežit ji bude pan Zajíc se svým košíčkem plným čokoládových vajíček, které za koledu nebo za přání bude rozdávat. Chybět nebude ani infostánek PID s oblíbenými propagačními materiály a informačními brožurami.

Tematické zastávky pro vás připravujeme již třetím rokem. Stejně jako v loňském roce bude krátce po Velikonoční následovat zastávka Zamilovaná. Ta letos proběhne  ve středu 30. 4. v zastávce Strossmayerově náměstí.

V roce 2024 jste pana Zajíce mohli potkat v zastávce Hradčanská. Podívejte se v galerii, jak to vypadalo.

 

Začínáme hledat výrobce jednopodlažních bateriových vlaků pro regionální tratě PID

Praha a Středočeský kraj zahajují předběžné tržní konzultace s výrobci primárně akutrolejových elektrických jednotek pro regionální tratě v Praze i Středních Čechách. Cílem těchto konzultací je připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele a relevantní subjekty na trhu o záměrech a požadavcích obou objednatelů veřejné dopravy na území Prahy a Středočeského kraje na plnění veřejných zakázek v oblasti zajištění železniční dopravy od prosince 2029. Současně s tím budeme zjišťovat i možnosti dodání klasických elektrických jednopodlažních jednotek.

Očekávání obou objednatelů jsou taková, že vybraný dodavatel bude schopen pro potřeby zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2029 nabídnout až 30 nových kolejových vozidel typu BEMU, popř. EMU, v příslušné kategorii s přibližnou kapacitou cca 145 sedadel, variantně cca 230 sedadel, která budou svým počtem i kvalitou schopna zajistit potřebný objem služeb veřejné železniční dopravy. Přímo osloveno bylo 9 výrobců, další se mohou přihlásit zde:

Věstník veřejných zakázek – Ministerstvo pro místní rozvoj

BEMU je zkratka pro Battery Electric Multiple Unit, tedy bateriová elektrická motorová jednotka. Jednoduše řečeno, jedná se o vlak, který kombinuje elektrický pohon z trolejí s pohonem na baterie. Díky tomu může jezdit i na tratích, které nejsou plně elektrizované. Nespornou výhodou vlaků BEMU je fakt, že mohou být provozovány na elektrizovaných i neelektrizovaných tratích. Díky možnosti jízdy na baterie se snižují emise škodlivých látek, což přispívá k čistšímu ovzduší a udržitelnější dopravě. Bateriový pohon je tišší než tradiční dieselové motory, což zvyšuje komfort cestujících a snižuje hlukovou zátěž v okolí tratí.

Provoz vozidel BEMU se předběžně předpokládá na tratích č. 070/071/072 Praha hl.n. – Neratovice – Mělník, č. 210 Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Čisovice (popř. Dobříš) a ve střednědobém horizontu též na tratích č. 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou a č. 235 Kutná Hora hl.n. – Zruč nad Sázavou (nutná realizace dobíjecího bodu ve stanici Zruč nad Sázavou) či jiných tratích bez možnosti průběžného dobíjení vozidel během jízdy vlaku. Vozidla BEMU musí umožnit z pohledu dobíjení dojezd na těchto tratích. Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se předběžně předpokládá především na tratích č. 090/091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, č. 220/221 Praha – Benešov – Tábor, popř. na dalších stávajících a v budoucích letech nově elektrizovaných tratích v Praze a Středočeském kraji.

Ze strany ROPID a IDSK byly detailně analyzovány a následně objednatelům předloženy ke zvážení různé varianty zajištění dopravní obslužnosti po skončení stávajících smluvních vztahů s dopravci. Pro provoz vybraných linek byla oběma objednateli zvolena varianta zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím akutrolejových elektrických železničních vozidel (BEMU) se zahájením nabídkového řízení na výběr dopravce odpovědného jak za provoz, tak i za pořízení uvedených vozidel od prosince 2029, a to na smluvní období nejméně 15 let. Objednatelé budou zároveň usilovat o zajištění dotací na pořízení části nových vozidel dle podmínek programu Modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí, které by pokryly alespoň část jejich pořizovací hodnoty.

Cílem předběžné tržní konzultace je provedení průzkumu trhu a ověření možností výrobců:

  • dodat ucelenou flotilu požadovaných vozidel v počtu cca 25-30 vozidel BEMU, resp. EMU a zajistit schválení jejich běžného provozu s cestujícími na území České republiky do prosince roku 2029 (u vozidel BEMU i EMU se musí jednat o vozidla dvousystémová, u vozidel BEMU doplněná baterií s dojezdem pro určené tratě),
  • garantovat technickou shodu požadovaných vozidel pro případ jejich dodávek i po roce 2034.

Výchozí parametry pro předběžné tržní konzultace:

  • jednotky typu BEMU/EMU 150 (tj. s přibližnou kapacitou cca 145 míst k sezení), variantně EMU (popř. BEMU) 230 (tj. s přibližnou kapacitou cca 230 míst k sezení);
  • třída zatížení C2;
  • možnosti spřažení, počet jednotek;
  • u vozidel BEMU možnost stacionárního dobíjení;
  • dvousystémové jednotky 3kV/25kV (u BEMU včetně baterie);
  • další parametry týkající se minimálního dojezdu, životnosti a údržby baterie (u BEMU), uspořádání interiéru, počtu dveří v bočnici, nástupní výšky, maximální rychlosti apod.

Další důležitá témata, která mohou být v rámci konzultací s dodavateli řešena:

  • kritické časové milníky pro vývoj, výrobu a uvedení do provozu požadovaných vozidel v prosinci 2029,
  • možnosti výrobce uspokojit požadavky na základní vymezené parametry požadovaných vozidel,
  • struktura záručních podmínek (včetně záruční doby) výrobce na požadovaná vozidla
  • možný zájem výrobce na participaci v projektu (společně s dopravcem) nad rámec výroby a dodání požadovaných vozidel – např. formou vybudování technické základny na zajištění údržby formou full service,
  • možná účast výrobce na předfinancování (předplatbách/zálohách) / na přímém financování požadovaných vozidel, popř. zprostředkování financování jejich výroby (finanční instituce, leasingová společnost),
  • možnosti snížení rizik vyplývajících z realizace projektu pro jeho jednotlivé zúčastněné subjekty (objednatelé, dopravci, výrobci).

Nová vlaková linka S61 vyjíždí 1. dubna s novými vlaky

Od 1. dubna 2025 vyjíždí nová vlaková linka S61 v trase Praha-Vršovice – Praha hl. n. – Praha-Libeň – Praha-Běchovice – Úvaly. Na novou linku a současně i na stávající linku S49 z pražské Hostivaře do Roztok u Prahy budou nasazeny nové elektrické nízkopodlažní jednotky Pesa Elf.eu provozované nově vysoutěženým dopravcem RegioJet.

Vlaková linka S61 pojede v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic. Kvůli zavedení linky S61 budou také upraveny některé návazné autobusové linky vyjíždějí z Klánovic a z Úval.

Moderní bezbariérové elektrické jednotky na městských linkách přinesou další výrazné zvýšení kvality pro cestující na železnici v Praze a v blízkém okolí. Aktuálně prověřujeme i další možnosti železničních spojení městskými linkami na území Prahy, abychom cestujícím nabídli rychlé, kapacitní a atraktivní spojení v dalších částech hlavního města bez nutnosti přestupů. Ve spolupráci se Správou železnic, městskou částí Praha 14 a městskými organizacemi také intenzivně řešíme vybudování vyprojektovaných zastávek na Praze 14 pro vlakovou linku S61. Jejich stavba byla prozatím pozastavena z důvodu prověřování souvisejících investičních záměrů v pražském železničním uzlu. Případná výstavba železničních zastávek bude samozřejmě v koordinaci s chystanou modernizací dotčené trati i nedávno schváleným záměrem „metra S“, tedy novými podzemními tratěmi a stanicemi, které jsou velmi důležité pro další rozvoj hlavního města,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

Obyvatelům Úval tato nová linka S61 znovu umožní přímé spojení na pražské hlavní nádraží a usnadní tak jejich cestování za prací či za studiem,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Alternativní trasa pomůže vytíženým linkám mezi Prahou a Úvaly

Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Jejich realizace je v tuto chvíli pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. „Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly. Alternativní trasa zároveň nahradí chybějící přímé spojení trati do Úval s pražským Hlavním nádražím poté, co byla zkrácena linka S7 ve směru od Berouna,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Kvituji navýšení kapacit na spojení mezi Prahou a Úvaly, které dnes patří k nejvytíženějším v síti systému PID,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Nové moderní vlaky pro linky S61 a S49

Nové třívozové elektrické jednotky od polského výrobce Pesa budou od 1. 4. 2025 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy. Linky S49 a S61 bude provozovat dopravce RegioJet, který uspěl v soutěži na provozovatele těchto linek realizované v roce 2021. Původně měly nové jednotky vyjet již v prosinci 2024, došlo však ke zdržení vlivem opožděné dodávky vozidel od výrobce.

Nové vlaky s kapacitou 231 sedících cestujících jsou bezbariérově přístupné, klimatizované, vybavené elektrickými zásuvkami i wifi připojením, s velkokapacitními prostory pro kola a kočárky a v jednotném šedočerveném nátěru PID. Vnitřní digitální informační systém v nové grafice Čitelné Prahy nabídne kromě standardních informací o trase také on-line informace o možných přestupech na ostatní linky PID v aktuální zastávce. Ve vlacích bude k dispozici také oddíl 1. třídy, kam bude možné koupit jednorázový doplatek přímo u vlakových čet. Na linkách S49 a S61 bude platit pouze Tarif PID a také státní jednotný tarif One Ticket.