Začíná provoz na nejmodernějším nádraží v Česku, Bubny odstartují rozvoj nové čtvrti
Doprava v Praze vstupuje do nové éry. Správa železnic zahajuje provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Metropole se tak po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu. Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.
Nádraží v Bubnech leží na dvou významných příměstských tratích. Do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem se z něj cestující dostanou od soboty 2. srpna, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí 4. srpna. Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů.
„Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Unikátní technické dílo
Prakticky celý zmodernizovaný úsek – bezmála kilometr tratě – je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona.
Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty budou otevírat postupně v následujících měsících, během nichž ještě pokračují dokončovací práce.
K vlakům se cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou.
„Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně. Potvrdilo se ale, že umíme táhnout za jeden provaz – stát, projektanti, developer, magistrát i Praha 7,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a pokračuje: „Pomohl nám i konstruktivní přístup místních obyvatel, se kterými se podařilo najít shodu na některých detailech. I díky tomu mohla stavba probíhat plynule a bez zbytečných zdržení.“
Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky.
Zhotoviteli prací byly společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady stavby dosáhly 5 644 223 231 korun.
„Projekt modernizace trati Bubny – Výstaviště patří k nejnáročnějším, které jsme v České republice realizovali. Děkuji našemu týmu i kolegům ze sdružení za profesionální nasazení a skvělou spolupráci. Jsem rád, že jsme mohli být u projektu, který nastaví zcela nové standardy a významně zlepší úroveň železniční dopravy v hlavním městě,“ uvádí Aleš Gothard, předseda představenstva a ředitel společnosti Metrostav TBR.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 119 231 838 eur. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 101 347 062 eur, což představuje cca 2,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
„Evropská finanční podpora obvykle dosahuje 85 procent způsobilých nákladů, takže představuje hnací sílu pro celé odvětví železničních staveb v České republice. Díky našemu členství v EU také jezdíme po modernizovaných tratích v nových železničních soupravách. Na úsek, který dnes uvádíme do provozu, přispěl Nástroj pro propojení Evropy bezmála 2,5 mld. Kč z necelých 3 mld. Kč nákladů na železniční infrastrukturu. Připomínám, že ze stejného zdroje proudí ohromné částky i na další dvě rozsáhlé stavby, které právě probíhají na území Prahy: 2,5 mld. Kč do rekonstrukce Masarykova nádraží a téměř 3,5 mld. Kč na celkovou přestavbu nádraží Praha-Smíchov,“ doplňuje vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR Monika Ladmanová.
Na historii se nezapomnělo
V červenci začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která získává zcela nové poslání. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941–1945. Projekt citlivě rozšiřuje původní budovu a zachovává její charakteristické prvky. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.
Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a díky nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.
Železnice na letiště
Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.
Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu železnice Praha – Letiště – Kladno najdete na webu O projektu – www.zeleznicenaletiste.cz.
Tisková zpráva Správy železnic
Odprodej nepotřebného movitého majetku
Výzva k podání nabídek
Regionální organizátor pražské integrované dopravy, příspěvková organizace
vyhlašuje
veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku na odprodej nepotřebného movitého majetku – dopravního prostředku osobní automobil Škoda Fabia a osobní automobil Škoda Octavia
Podrobnosti:
Odprodej_auta_2025-07 [PDF]
Lhůta pro podávání nabídek počíná dnem vyhlášení a končí dnem 1.8.2025 ve 12:00.
Bezba doprava dokončila test elektromobilu – první krok k ekologičtější přepravě hendikepovaných
Bezba doprava, specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením, úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.
Výsledky testování
Testovaný elektromobil Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard s kapacitou baterie 56 kWh prokázal průměrnou spotřebu 46 kWh/den, což při běžném provozu znamenalo dostatečnou kapacitu pro denní provoz. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW s maximální rychlostí omezenou na 90 km/h a má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a tři cestující na sedadlech současně.
Klíčová zjištění
Test odhalil několik důležitých poznatků:
Pozitivní aspekty:
- Kapacita baterie byla při průměrné spotřebě 46 kWh/den dostačující pro běžný provoz
- Cestující vysoce oceňovali tichý provoz elektromobilu
- Nabíjení probíhalo bez větších komplikací
- Minimální vliv na spotřebu měla hydraulická rampa a zatížení vozidla
Výzvy:
- Okolní teplota se ukázala jako nejvýznamnější faktor ovlivňující spotřebu – při teplotách pod 0 °C byl zaznamenán téměř dvojnásobný nárůst spotřeby oproti teplotám 20 – 25 °C
- Problém s rychlým vyhřátím vozidla v chladných dnech
- Kapacitní omezení: užitečná hmotnost 731 kg po instalaci hydraulické rampy může být při plném obsazení nedostatečná
„Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu,“ uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID.
Závěr a doporučení
Závěrečná zpráva konstatuje, že testovaný elektromobil nesplňoval všechny požadované kvality a parametry, přesto se ukázalo, že elektromobil může být pro Bezba dopravu potenciálně vhodný při promyšlených změnách především v oblasti kapacity baterie, užitečné hmotnosti vozidla a vytápění.
Pro budoucí směřování k elektromobilitě ve veřejné dopravě by bylo vhodné analyzovat zařazení nejen elektrických užitkových vozů, ale i elektrických osobních vozů, které již dnes dosahují slibných výsledků dojezdu a užitečné hmotnosti.
O službě Bezba doprava
Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 43 speciálně upravenými vozidly.
Provoz zajišťuje dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Služba je schopna denně uspokojit až 350 pasažérů.
Více informací naleznete na webových stránkách Bezba doprava 🚐 Dovezeme vás, kam sami nemůžete!
Středočeský organizátor dopravy IDSK nabírá desítky nových revizorů
Od 1. srpna 2025 čeká cestující na příměstských a regionálních autobusových linkách PID zásadní změna. Na 118 linkách bude možné nově nastupovat všemi dveřmi – stejně jako v pražské MHD. Kontrolu jízdenek už nebudou provádět řidiči, ale až revizoři. Cílem je urychlit cestování a zkrátit zpoždění, která nyní vznikají dlouhým odbavováním nastupujících cestujících. Spolu s touto změnou organizace IDSK výrazně posiluje tým přepravní kontroly a otevírá nábor na pozice revizorů. Plat včetně výkonových odměn je velmi motivující. Vyšší nároky jsou kladeny na profesionální vystupování, základní znalost angličtiny i fyzickou a psychickou odolnost.
„Zavedením nástupu všemi dveřmi děláme další krok směrem k moderní a efektivní veřejné dopravě. Aby tento systém fungoval, potřebujeme vzájemnou důvěru – mezi dopravcem a cestujícími. Pokud však nebude dostatek poctivých cestujících a kontrolní činnost nebude účinná, můžeme být nuceni celý systém přehodnotit a vrátit se k méně komfortnímu režimu nástupu předními dveřmi. I proto posilujeme tým přepravní kontroly a zvyšujeme revizorům odměny. Férové chování se musí vyplatit – jak cestujícím, tak těm, kdo na něj dohlížejí,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou mobilitu.
Fronty patří do minulosti
Zavedení nástupu všemi dveřmi by mělo přinést rychlejší odbavení cestujících, kratší zpoždění a pohodlnější cestování. Ostatně – inspirovat se mohou v Praze, kde podobný systém funguje v tramvajích, autobusech, trolejbusech i v metru dlouhodobě.
Na nejvytíženějších příměstských linkách vznikaly dosud dlouhé fronty cestujících, které se v kampani PID symbolicky přirovnávají ke „frontám na banány v minulosti“. I proto PID rozjíždí vedle informační kampaně také náborovou: hledáme revizory, kteří pomohou tyto fronty poslat do minulosti.
Chcete být součástí změny?
IDSK hledá nové posily do týmu přepravní kontroly:
- nadprůměrná mzda včetně výkonových odměn
- smlouva na hlavní pracovní poměr
- 5 týdnů dovolené, 5 sick days, stravenky a příspěvek na penzijní připojištění
- nástupní místo v Praze Karlíně
- možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu
K výkonu této pozice hledáme zodpovědné, fyzicky zdatné a psychicky odolné kandidáty s výborným vystupováním, znalostí regionu a alespoň základní znalostí anglického jazyka. Výhodou jsou zkušenosti s kontrolní činností a znalost tarifních podmínek PID.
Bezpečnost a fér přístup
Cestující bez platné jízdenky musí stále nastupovat předními dveřmi a zakoupit si lístek u řidiče. Od srpna 2025 zároveň platí nové výše přirážek za jízdu bez jízdenky:
- 1500 Kč na místě
- 2000 Kč při platbě do 15 dnů
- 2500 Kč po této lhůtě
Jak se přihlásit
Zájemci o pozici revizora/ky mohou zasílat svůj strukturovaný životopis na e-mailovou adresu: kariera@idsk.cz. Do předmětu e-mailu prosíme uvést název pozice.
Životopis lze zaslat i poštou na adresu: Integrovaná doprava Středočeského kraje, Meteor Centre Office Park, Sokolovská 100/94, 186 00 Praha 8 – Karlín.
V rámci informační kampaně k rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi pořádá IDSK dny otevřených dveří, během kterých se mohou zájemci o práci v přepravní kontrole seznámit s pracovním prostředím, kolegy a detaily výkonu této profese. Nabídka je určena všem, kteří chtějí spojit svou profesní dráhu s veřejnou službou.
Návrat vlaků od Kladna i Kralup do centra Prahy od začátku srpna 2025
Od začátku srpna bude v souvislosti s dokončením části modernizace železniční trati obnoven provoz vlaků v úsecích Praha-Dejvice – Praha Masarykovo nádraží a Praha-Podbaba – Praha Masarykovo nádraží. Současně bude zprovozněna nová železniční stanice Praha-Bubny nahrazující původní stejnojmenné nádraží v jiné poloze a také zcela nová železniční zastávka Praha-Výstaviště.
Vlaky linek S5, S54, R24 a R45 ve směru od Kladna a Hostivice, které jsou nyní ukončeny ve stanici Praha-Dejvice budou od 4. 8. opět prodlouženy až na Masarykovo nádraží.
Výjimkou budou pouze vlaky Os 9803 a Os 19735, které budou ukončeny ve stanici Praha-Bubny (příjezd 7:31 a 18:32) a vlak Os 19738, který bude výchozí ze stanice Praha-Bubny (odjezd 16:42).
Taktéž osobní vlaky linky S4 od Kralup nad Vltavou, které nyní končí ve stanici Praha-Holešovice, opět pojedou již od 2. 8. přes obnovenou stanici Bubny na Masarykovo nádraží. Výjimkou bude pouze vlak Os9607, který bude nadále ukončen ve stanici Praha-Holešovice (příjezd 6:29).
Spěšné vlaky linky R44 ze/do Slaného budou nadále začínat a končit ve stanici Praha-Holešovice.
Nová podoba stanice Praha-Bubny nabídne výrazně kratší a pohodlnější přestup na metro C ve stanici Vltavská a tramvajové linky ze stejnojmenné zastávky. Zcela nová vlaková zastávka Praha-Výstaviště umožní nejen přestup na tramvajové linky v zastávce Výstaviště, ale výrazně zlepší dostupnost holešovického výstaviště, Stromovky i přilehlé části Holešovic nejen pro cestující ve směru od Kladna a Hostivice.
V této souvislosti se také trvale ruší železniční zastávka Praha-Holešovice zastávka (na lince S4).
Výluka Masarykova nádraží 26. 7. – 1. 8. 2025
V souvislosti s aktivací nového zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha Masarykovo nádraží budou vlakové linky, které toto nádraží obsluhují, ve dnech 26.7. – 1. 8. odkloněny na Hlavní nádraží nebo zkráceny do stanice Praha-Vysočany. Spoje linky S9 ve všední dny končící nebo začínající v Horních Počernicích budou zkráceny jen na Hlavní nádraží.
Výluka na Hlavním nádraží 2. – 3. 8. 2025
Kvůli údržbě kolejiště na pražském hlavním nádraží budou o víkendu 2. a 3. 8. vlaky linek S2 a S3 odkloněny na Masarykovo nádraží a linky S8 a S88 budou zkráceny do stanice Praha-Vršovice.
Průzkum odhalil, jak vylepšit informační systémy na vlakových nádražích
Na jaře 2025 proběhl kvalitativní průzkum zaměřený na informovanost cestujících na železničních stanicích a zastávkách v Praze a Středočeském kraji. Průzkum mapoval chování, potřeby a vnímání informačních a navigačních prvků mezi pravidelnými i příležitostnými cestujícími vlakem. Výstupy poslouží jako základ pro návrh nové podoby informačních systémů v rámci projektu Čitelná Praha, jehož cílem je zlepšit čitelnost, orientaci a informační komfort ve veřejném prostoru. Zadavatelem průzkumu byl ROPID, realizátorem bylo sdružení společností VML a Kantar.
Cíl a metodika průzkumu
Průzkum se soustředil na hodnocení současného informačního prostředí městské a příměstské železnice a testování nových prvků ve stanici Praha-Dolní Počernice. Formou moderovaných skupinových diskusí (focus groups) byly zkoumány postoje dvou skupin respondentů – pravidelných a příležitostných cestujících – s důrazem na různorodost z hlediska věku, pohlaví a regionálního zastoupení.
Diskuse byly vedeny na tato témata:
- Jaké informační a navigační prvky cestující vnímají a využívají
- Jak hodnotí jejich srozumitelnost a užitečnost
- Jaké jsou jejich zkušenosti s informováním v mimořádných situacích a při výlukách
- Jak vnímají nové informační prvky testované v Dolních Počernicích
Klíčová zjištění
- Občasní cestující vykazují největší potřebu informačních a navigačních prvků, zejména při změnách dopravního režimu, výlukách a přesunech mezi nástupišti.
- I zkušení cestující se mohou dostat do situací, kdy potřebují asistenci – například při mimořádnostech nebo změně nástupiště na poslední chvíli.
- Nejvíce využívanými prvky jsou digitální tabule s aktuálními odjezdy a směrovky k nástupištím.
- Cestující postrádají informace o návazné dopravě a cílech v okolí nádraží – tyto informace jsou potřebné už přímo z prostoru stanice.
- Stávající informační vitríny PID jsou považovány za obsahově důležité, ale jejich struktura a grafické zpracování jsou vnímány jako zastaralé a složité.
- Pozitivní zpětnou vazbu jsme získali na nové orientační prvky v Dolních Počernicích – zejména:
- „Teploměry“ s linkovým schématem
- Mapové obelisky se směrovkami
- Navigační totemy zviditelňující nádraží z dálky
- Symbol „S“ není pro občasné cestující snadno pochopitlený.
- Nový design je obecně hodnocen kladně, včetně doporučení na zpřesnění obsahu.
Doporučení pro budoucí rozvoj
- Zacílit informační systém primárně na občasné cestující, kteří ho nejvíce využívají.
- Zjednodušit obsah a strukturu: méně textu, více grafických prvků.
- Posílit prostorovou orientaci, včetně navigace do okolí stanic.
- Propojit fyzické a digitální informace – např. formou QR kódů.
Další kroky
Na základě výzkumu dojde v následujících měsících k návrhu nové podoby a struktury informací na železničních stanicích a zastávkách v rámci systému PID, které budou navazovat na nový informační a orientační systém Správy železnic a budou ho doplňovat právě pro potřeby frekventované městské a příměstské železnice, která je čím dál víc běžnou součástí i pražské MHD:
- Redesign informačních vitrín: přehlednější obsah, nové grafické zpracování, doplnění informací o okolí a novinkách z provozu. Cílem je prezentovat tyto informace v kultivovanější podobě než dnes včetně náhrady nevzhledných plechů designovými vitrínami.
- Zavedení „teploměrů“ (schémat linek ve stylu MHD) na páteřní linky systému S. Tím chceme zejména usnadnit navigaci tam, kde jedou vlaky do různých směrů z různých nástupišť
- Instalace navigace do okolí: směrovky na MHD, významné pěší cíle, veřejné instituce, aby lidé zbytečně nebloudili.
- Rozšíření totemů pro vizuální zvýraznění nádraží z dálky (dnes již instalováno na Rajské zahradě, v Edenu a Dolních Počernicích).
- Důraz na mimořádné situace: přehledná navigace a aktuální informace při výlukách, což je velmi důležité i pro každodenní cestující, kteří běžné navigaci nevěnují pozornost.
Naším cílem je vtáhnout železnici ještě silněji do života metropole i jejího okolí a nabídnout ji jako přirozenou a atraktivní volbu i těm, kteří ji dosud míjeli. Jako páteř celého systému veřejné dopravy si železnice zaslouží nejen funkční, ale i vizuálně srozumitelný a vstřícný informační systém. Mnohé stanice totiž nejsou jen koncovými cíli cest, ale klíčovými uzly mobility – propojené s autobusovou dopravou i městskou infrastrukturou. Díky jednotnému systému PID chceme, aby byla tato návaznost zřejmá nejen v jízdních řádech, ale i ve fyzickém prostoru. Informační propojení všech módů dopravy je tak nejen logickým krokem, ale i silným symbolem skutečně integrované veřejné dopravy.
Letní výlety s Cyklohráčkem 2025
Čtvrtá speciální letní sezóna turistického vlaku Cyklohráček startuje! Již v úterý 8. července 2025 vyjede pestrobarevná souprava plná hraček, her a zábavy opět na své prázdninové turné. Během července a srpna každé úterý a čtvrtek se tak můžete vydat ve 14 termínech do zajímavých turistických destinací nejen ve Středočeském kraji.
Zopakujeme si nejen nejoblíbenější turistické cíle z minulého roku, ale navštívíme i nové destinace ve Středočeském kraji. Nově se Cyklohráček podívá třeba do Kladna k hornickému skanzenu Mayrau nebo do Kouřimi. Podrobnosti budou zveřejněny na webové stránce Cyklohráčku, informace o jednotlivých výletech pak přineseme na sociálních sítích v rámci profilů PID nebo věnovaných přímo Cyklohráčku (Facebook). Vlak bude vyjíždět vždy z pražského hlavního nádraží kolem 10. hodiny ranní, zpět do Prahy se pak vrátí během podvečerních hodin.
Ve vlaku Cyklohráček neplatí žádné speciální jízdné – můžete tak jet za běžný Tarif Pražské integrované dopravy, Tarif Českých drah nebo v rámci Systému jednotného tarifu One Ticket. Rezervace míst k sezení se do Cyklohráčku neprovádějí, vybrané výletní jízdy budou mimořádně posílené přidáním dalšího vozu pro zajištění dostatečné kapacity míst k sezení a stání.
Termíny a trasy letních výletů:
- 8. července: Praha hl. n. – Dobříš
- 10. července: Praha hl. n. – Beroun – Rakovník – Lužná u Rakovníka
- 15. července: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno-Švermov – Kralupy nad Vltavou
- 17. července: Praha hl. n. – Kralupy nad Vltavou – Lužec nad Vltavou
- 22. července: Praha hl. n. – Mladá Boleslav hl. n. – Doksy
- 24. července: Praha hl. n. – Mělník – Mšeno
- 29. července: Praha hl. n. – Beroun – Příbram – Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
- 31. července: Praha hl. n. – Čerčany – Kácov
- 5. srpna: Praha hl. n. – Pečky – Kouřim
- 7. srpna: Praha hl. n. – Mladá Boleslav hl. n. – Doksy
- 12. srpna: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno-Švermov – Kralupy nad Vltavou
- 14. srpna: Praha hl. n. – Kralupy nad Vltavou – Lužec nad Vltavou
- 19. srpna: Praha hl. n. – Dobříš
- 21. srpna: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno – Lužná u Rakovníka – Rakovník – Roztoky u Křivoklátu
Kompletní jízdní řády letních výletů:
Leták „Letní výlety s Cyklohráčkem“ s jízdními řády:
- ke stažení v PDF zde.
Schéma tras jednotlivých letních výletů:
Plakát:
- Ke stažení v PDF zde.
Prázdninový provoz a trvalé změny PID od 28. 6. 2025
Obdobně jako v minulých letech začne od 28. června 2025 platit v pražské MHD i na příměstských a regionálních autobusových linkách PID standardní prázdninový jízdní řád, který bude obdobný jako loni v létě. Zároveň dojde ke stejnému datu i k některým trvalým změnám zejména na nočních linkách v Praze s cílem odlehčit linkám v centru a nabídnout nová přímá spojení po obvodu města. Od pondělí 30. června se pak trvale změní jízdní řády také na některých regionálních autobusových linkách ve Středočeském kraji. Nejvýznamnější změnou v regionu je přetrasování expresní autobusové linky 334 přes Dolní Břežany.
1) Prázdninový provoz
U metra budou mírně prodlouženy intervaly v pracovní dny a na linkách B a C i o víkendu (na jednotný víkendový interval 7,5 minuty).
Intervaly tramvajových linek budou prodlouženy ve špičkách pracovních dnů na 10 minut, ve všední dny kolem poledne na 12 minut (u páteřních linek 9, 17 a 22 budou intervaly poloviční). Tramvajový provoz po celé prázdniny ovlivní především výluky tratí u Muzea a mezi Vypichem a Bílou Horou. Nadále nebude průjezdný ani úsek přes Libeňský most a trať mezi Výstavištěm a Nádražím Holešovice. Mimo provoz bude tramvajová linka 21.
U autobusových linek dojde k prodloužení intervalů v pracovní dny a u vybraných linek i o víkendu ve stejném rozsahu jako loni. Nepojedou školní linky ani školní spoje na městských, příměstských a regionálních linkách. Prázdninový provoz na městských linkách bude trvat do neděle 31. srpna 2025, na příměstských linkách pak do soboty 30. srpna (včetně).
2) Trvalé změny PID v Praze od 28. 6. 2025
Současně se začátkem letních prázdnin budou od soboty 28. 6. 2025 realizovány také některé trvalé změny jízdních řádů tramvajových i autobusových linek MHD v Praze. Nejvýraznější úpravy jsou v nočním provozu, kde se zavádí nová autobusová spojení v dosud nepokrytých částech Prahy a upravují se garantované návaznosti linek mezi sebou. Vzniká zcela nové noční přímé spojení severovýchodní části Prahy se Žižkovem, Vršovicemi, Horní Krčí a Smíchovem a posiluje se noční autobusová doprava vedená po obvodu města. Od stejného data se také změní název tramvajových zastávek Hellichova.
Změny jednotlivých linek
92 Mezi zastávkami Balabenka a Starý Hloubětín nově vedena přes Nádraží Vysočany a Nový Hloubětín.
94 Mezi zastávkami Balabenka a Starý Hloubětín nově vedena přes Nádraží Libeň.
137 Zkrácení linky do trasy Na Knížecí – Malvazinky (do konce výluky ul. Peroutkova, cca do konce roku 2025), poté vedena do zastávek: U Waltrovky a Jinonice. V úseku U Waltrovky – Jinonice v provozu pouze v pracovní dny v období cca 5:30–20:00 v intervalu cca 30 minut. Ve zrušeném úseku nahrazena novou linkou 219.
219 Zavedení nové linky PID v trase Jinonice – Nové Butovice – Ordovická – Nárožní – Nová kolonie – Luka – Malá Ohrada. V provozu v pracovních dnech cca od 5:30 do 20:00 v intervalu 30 minut (o prázdninách 60 minut).
903 Linka je nově vedena v trase Březiněves – Ďáblice – Prosek – Kundratka – Libeňský zámek – Palmovka – Sídliště Malešice – Depo Hostivař – Uhříněves – Královice (oproti původní trase je prodloužena o úsek Palmovka – Březiněves a nově nezajíždí do Štěrbohol). Zkrácení intervalu ze 120 na 60 minut.
908 Linka je nově vedena v trase Klánovice – Újezd nad Lesy – Dubeč – Dolní Měcholupy – Továrny Hostivař – Myšlínská – Sídliště Malešice – Florenc – Muzeum – Anděl – Malvazinky (do konce výluky ul. Peroutkova, cca do konce roku 2025), poté prodloužena o úsek: Malvazinky – U Waltrovky – Kavalírka – Šmukýřka. Oproti původní trase již nejede do Jinonic a v úseku Dolní Měcholupy – Myšlínská jede nově přes Továrny Hostivař a nejede přes Radiovou.
909 V úseku Depo Hostivař – Dolní Počernice je linka nově vedena přes Ústřední a Štěrboholy. V původní trase přes Jiráskovu čtvrť a Sídliště Jahodnice je nahrazena novou linkou 916.
914 Linka je v původní trase Březiněves – Ďáblice – Třebenická zrušena a nahrazena nově trasovanou linkou 903. Číslo 914 je použito pro novou linku v trase Smíchovské nádraží – Dvorce – Zemanka – Ryšánka – Poliklinika Budějovická – Budějovická – Michelská – Bohemians – Bělocerkevská – Flora – Rokycanova – Ohrada – Nádraží Libeň – Vysočanská – Prosek – Rychnovská – Toužimská – Kbely – Vinořský hřbitov – Vinoř (noční provoz celotýdenně v intervalu 60 minut).
916 Linka je v původní trase Palmovka – Prosek – Kbely – Vinořský hřbitov zrušena a nahrazena linkami 903 a 914. Číslo 916 je použito pro novou linku v trase Depo Hostivař – Teplárna Malešice – Perlit – Pávovské náměstí – Sídliště Jahodnice – Dolní Počernice (noční provoz celotýdenně v intervalu 60 minut).
Změny zastávek
Pražské Jezulátko Nový název pro zastávku Hellichova ve směru Újezd.
Tyršův dům Nový název pro zastávku Hellichova ve směru Malostranské náměstí.
3) Trvalé změny PID v regionu od 30. 6. 2025
Od začátku letních prázdnin dochází také k několika trvalým změnám na autobusových linkách ve Středočeském kraje s termínem změny od pondělí 30. 6. 2025. Nejvýznamnější změnou je přetrasování expresní autobusové linky 334 mezi Jesenicí a Smíchovským nádražím přes Dolní Břežany.
Změny jednotlivých linek
334 Linka je nově vedena přes Dolní Břežany; zřízena zastávka Dolní Břežany, náměstí; zrušena zastávka Lahovice ve směru Smíchovské nádraží. Linka je v provozu i o prázdninách v současných intervalech, od září zkrácení intervalů ve dnech školního vyučování ve špičkách na 30 minut.
639 Poslední pár víkendových spojů nově neobsluhuje zastávky Osov, u zámku I; Osov, škola a Osov, žel. zast.
Změny zastávek
Čechtice, škola Zastávku nově obsluhují pouze školní spoje linek 842, 843, 846, 847, 849.
Čechtice, prodejna Nová zastávka pro část spojů linek 842, 849.
Svinaře, škola Nový název pro zastávku Svinaře, ObÚ.
Přejmenování tramvajové zastávky Hellichova od 28. června
V Praze dojde k přejmenování dvou tramvajových zastávek na Malé Straně. Iniciátorem změny názvů byli místní farníci a sokolové. Zastávka Hellichova, která se nachází mezi Újezdem a Malostranským náměstím, bude přejmenována na Pražské Jezulátko ve směru na Újezd a na Tyršův dům v opačném směru na Malostranské náměstí. Tato změna názvů vstoupí v platnost od soboty 28. června 2025, současně se začátkem letního prázdninového provozu pražské MHD.
Tramvajové zastávky Hellichova se dnes jmenují stejně pro oba směry, i když jsou od sebe vzdálené cca 200 metrů. I to bylo impulsem pro jejich přesnější označení podle toho, kde konkrétně se daná zastávka nachází. Pražské Jezulátko je světoznámá malá dřevěná soška Ježíše Krista v dětském věku v kostele Panny Marie Vítězné. Tyršův dům je sídlo České obce sokolské, která letos slaví 100 let své existence.
„Pražské Jezulátko je významnou kulturní i duchovní památkou zejména pro španělsky hovořící návštěvníky metropole. Proto jsem moc rád, že se po létech diskuzí nakonec podařilo změnu názvu tramvajové zastávky prosadit. Významně to pomůže zlepšit orientaci nejen pro turisty, ale podtrhujeme tím dalekosáhlý význam Pražského Jezulátka v bohaté historii Prahy. Dík patří i všem, kteří se podíleli na nedávné rekonstrukci veřejného prostoru v okolí zastávky a bezbariérovému zpřístupnění kostela Panny Marie Vítězné,“ říká Jan Wolf, předseda kulturního výboru pražského zastupitelstva.
Zastávka Tyršův dům bude mít originální výzdobu
V souvislosti s přejmenováním zastávky proběhne po dopolední bohoslužbě v neděli 29. června slavnostní požehnání zastávky za účasti farníků kostela Panny Marie Vítězné. Bez povšimnutí nezůstane ani Tyršův dům, nový název zastávky Hellichova ve směru na Malostranské náměstí. U příležitosti jejího přejmenování si pražští sokolové připravili speciální nazdobení této zastávky se sokolskou tématikou.
„Změna názvu tramvajové zastávky na Tyršův dům je pro Sokol ten nejlepší dárek ke 100. narozeninám, které letos v květnu chrám českého sportu a srdce sokolského hnutí oslavil a připomínáme si je vlastně po celý rok. Víme o tom, že o změnu názvu zastávky usilovaly dlouho i místní spolky z Malé Strany, s kterými jsme o tom hovořili. Také jsme se v rámci plánování programu oslav 100 let Tyršova domu snažili přispět ke změně názvu zastávky. Jsme tedy rádi, že se díky společnému úsilí všech toto nakonec podaří a bude to tedy pomyslná třešnička na dortu našich oslav. Je to i ocenění významu, který Tyršův dům má pro českou veřejnost a Pražany,“ říká starosta České obce sokolské Martin Chlumský.
Změnu nápisů názvů zastávek zajistí městská společnost THMP jako správce tohoto mobiliáře. Zadní nástřiky s novými jmény zastávek budou na oficiální přejmenování připraveny. Asi 14 dní bude navíc na přejmenování zastávky Tyršův dům upozorňovat i speciální polep přístřešku se sokolskou tematikou a další originální výzdobou.
Termín 28. června byl zvolen s ohledem na co nejnižší náklady na změnu informačních systémů, jelikož od stejného data začínají letní prázdniny a jízdní řády by se měnily tak jako tak.
Nástup všemi dveřmi: Novinka v příměstských autobusech PID od srpna 2025
Od 1. srpna 2025 čeká cestující ve Středočeském kraji a Praze zásadní změna v odbavování na příměstských autobusových linkách systému PID. Nově bude umožněn nástup všemi dveřmi u téměř stovky denních a deseti nočních linek.
Co se mění?
Rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi na dalších 99 denních a 10 nočních linek PID.
Nový režim navazuje na dosavadní testovací provoz u 9 regionálních linek.
Týká se hlavně linek z Prahy do okolních obcí, které mají více zastávek v hlavním městě.
Výhody pro cestující
- Rychlejší nástup – menší fronty u předních dveří.
- Možnost nástupu jakýmikoliv dveřmi, pokud máte platnou jízdenku (papírovou nebo elektronickou).
- Kratší doby cestování, zejména v dopravních špičkách a tím pádem i nižší zpoždění.
- Stále možnost koupě jízdenky u řidiče (ale nutný nástup předními dveřmi).
- Přívětivější doprava, která může oslovit i nové cestující.
Kterých linek se změna týká?
- Denní příměstské linky: 300–429 (s výjimkou linek 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407, 410, 412, 413, 415–417, 420–428)
- Regionální linky s již zavedeným režimem: 481, 484, 519, 705, 785, 801, 805, 823, 858
- Noční linky: 951–961
Jak poznáte, že můžete nastoupit všemi dveřmi?
- Dotčené linky budou označeny v jízdních řádech, mobilní aplikaci PID Lítačka a vyhledávačích spojení poznámkou NÁSTUP VŠEMI DVEŘMI.
- Autobusy na těchto linkách budou označeny cedulkou za čelním oknem a z boku u dveří s informací o režimu nástupu všemi dveřmi.
- Před spuštěním změny proběhne informační kampaň v médiích a na sociálních sítích.
Co musíte dodržet?
- Máte platnou jízdenku? Můžete nastoupit libovolnými dveřmi.
- Nemáte jízdenku? Nastupte předními dveřmi a zakupte si ji u řidiče.
- Počítejte s častějšími kontrolami revizorů na těchto linkách.
Praktické tipy pro správné cestování
- Mějte připravenou jízdenku ještě před nástupem – papírově nebo v PID Lítačce (tato jízdenka musí být při nástupu již aktivovaná). Papírovou jízdenku je nutné ihned po nástupu označit, pokud již není označena
- Ulehčete si cestu a používejte mobilní aplikaci – rychlejší odbavení, pohodlné vyhledávání spojení.
Mobilní aplikaci si můžete stáhnout zde: PID Lítačka: Jedna aplikace, tisíce možností - Nastupujte odpovědně – i vaše tarifní kázeň rozhodne o dalším pokračování nového systému a jeho rozšíření.
- Vyhněte se pokutám – nepočítejte s tím, že revizor nepřijde. Přijde. Pozor, od 1. 8. 2025 se na území Středočeského kraje výrazně zvýší přirážky za jízdu bez platné jízdenky: 1 500 Kč na místě, 2 000 Kč do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové podkladně, případně 2 500 Kč po uplynutí této lhůty.
Co bude dál?
Zkušební režim poběží do konce roku 2026.
O pokračování či rozšíření rozhodne zejména chování samotných cestujících (zda řádně platí jízdné). Pokud se systém neosvědčí, může být nástup všemi dveřmi zrušen i dříve.
Závěrem
Zavedení nástupu všemi dveřmi je významným krokem k moderní, efektivní a pohodlné příměstské dopravě. Úspěch této změny ale závisí i na každém z nás – být ohleduplný, platit jízdné a respektovat pravidla je tím nejlepším, co pro plynulost, rychlost a komfort veřejné dopravy můžete udělat.