Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Bezba doprava začíná testovat nový elektromobil

Bezba doprava – služba mikrobusů na objednání pro přepravu zdravotně postižených začíná testovat nový elektromobil – Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard, který je součástí vozového parku dopravce Vega Tour. Testování v provozu bude probíhat po dobu čtyř měsíců a jeho cílem je zjistit, jak elektromobil obstojí v reálném provozu, a to z technického a ekonomického hlediska.

Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu,“ říká Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Středočeský kraj se s hl. městem Prahou spolupodílí na financování této služby pro hendikepované občany, která je v současné době zajišťována pro Prahu a obce v prvním tarifním pásmu systému PID ve Středočeském kraji. Samozřejmě, že se budeme finančně podílet i na testování tohoto elektromobilu v běžném provozu,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Tento elektromobil je vybaven akumulátorem o kapacitě 56kWh, což mu umožňuje ujet až 230 km na jedno nabití. Elektromotor vozu má výkon 150kW a maximální rychlost je omezena na 90 km/h. Model vozu byl navržen tak, aby vyhovoval přepravě osob se sníženou schopností pohybu. Má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a zároveň tři cestující na sedadlech.

Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Ačkoliv je veřejná doprava z velké části bezbariérová, pro řadu osob se sníženou schopností pohybu a orientace není z různých důvodů vždy použitelná. Bezbariérovou dopravu na rozhraní Středočeského kraje a hlavního města Prahy v současné době zajišťují dva dopravci a k dispozici je více než čtyřicet speciálně upravených vozidel. Objednání dopravy je možné e-mailem na bezbadoprava@ropid.cz, případně telefonicky na čísle 234 704 572

Pražský motoráček bude jezdit dalších pět let

Pravidelná nostalgická víkendová vlaková linka vedená po nejhezčí pražské železniční trati bude provozována minimálně po dobu dalších 5 let. Na čtyři páry vlaků každý nepracovní den mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Praha-Zličín budou i nadále pravidelně nasazovány historické motorové vozy z konce 50. let 20. století. Na těchto oblíbených vlacích využívajících tzv. Pražský Semmering budou i nadále platit jízdní doklady PID pro území Prahy.

Čtyřikrát denně o sobotách, nedělích a státních svátcích vyráží z pražského hlavního nádraží přes Smíchov, Žvahov, Jinonice, Cibulku a Stodůlky až do koncové stanice Praha-Zličín už 16. rokem speciální nostalgická vlaková linka s provozem historických motorových vozů. Na jízdenky pražské MHD se mohou cestující svézt po trati s nejhezčími výhledy v Praze.

Jízdy Pražského motoráčku zajišťuje dopravce KŽC Doprava, který se specializuje na provozování nostalgických vlaků. Pravidelně je zde nasazován motorový vůz řady 831 s přezdívkou „kredenc“. Tyto čtyřnápravové vozy vyráběly v letech 1949–1951 podniky ČKD Sokolovo Praha a První Brněnská a Královopolská strojírna v Brně a v letech 1952–1960 podnik Tatra Studénka. Část z nich pak prošla modernizací spočívající zejména ve výměně spalovacího motoru. Celkem bylo vyrobeno 238 kusů těchto motorových vozů, které se v pravidelném provozu udržely až do začátku 21. století. V současné době je několik vozů tohoto typu ve vlastnictví různých muzejních železničních spolků, které s nimi zajišťují historické a nostalgické vlaky.

Nejen výletní vlak

Motorové vozy řady 830, resp. 831 znamenaly významnou modernizaci poválečného vozidlového parku Československých státních drah. Dva velkoprostorové oddíly poskytují 56 míst k sezení, cestující ocení spouštěcí okna umožňující skvělý výhled na okolí trati. Motorové vozy s maximální rychlostí 90 km/h byly zpočátku nasazovány i na rychlíkové spoje. A právě jeden ze zachovaných motorových vozů řady 831 z roku 1959 je pravidelně nasazován také na Pražský motoráček. Ve výjimečných případech zde může být nasazen další historický motorový vůz řady 851, známý pod přezdívkou „krokodýl“ pocházející z roku 1968.

Pražský motoráček jednak nabízí možnost volnočasových aktivit nejen Pražanů v kombinaci s pěším výletem do turisticky oblíbené lokality Prokopského údolí a okolních skalních útvarů, ale i jako součást běžné dopravní obslužnosti do stále hustěji osídlených lokalit Košíř, Jinonic či řepského sídliště.

Na konci roku 2024 skončila platnost původní smlouvy z roku 2010. Na základě schválení Radou hl. m. Prahy byla uzavřena s dosavadním dopravcem KŽC Doprava nová smlouva na dobu 5 let do konce roku 2029. Nová smlouva je uzavřena na nižší cenu než ta dosavadní (cca o 28 %) – za rok 2025 zaplatí Hl. m. Praha prostřednictvím organizace ROPID dopravci KŽC Doprava kompenzaci ve výši 4,1 mil. Kč.

V nové smlouvě totiž nejsou zahrnuty náklady na nutnou větší opravu použitého vozidla, které prošlo velkou prohlídkou již během uplynulého smluvního období. V nejbližší době ale musí vedení hl. m. Prahy rozhodnout o případném pokračování této smlouvy na dalších 5 let. To bude totiž znamenat nutné vícenáklady pro osazení historických motorových vozů evropským zabezpečovačem ETCS, bez nějž nebudou moci na nynější trati tato vozidla jezdit s aktuálním předpokladem po roce 2029.

Více o Pražském motoráčku naleznete na webových stránkách Pražského motoráčku.

Čitelná Praha a rok 2024

Projekt jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha postoupil v roce 2024 do další fáze. Významně jsme rozšířili počet digitálních informačních panelů na důležitých zastávkách povrchové dopravy, doladili jsme podobu map na obeliscích pro zásadní posílení pěší navigace, které testujeme na různých místech Prahy v různých velikostech. Také proběhly rozsáhlé uživatelské výzkumy v metru a na tramvajových zastávkách – finální podobu tak získala třeba nová dopravní schémata ve vozech metra, tzv. jezevčíci. Pilotujeme také nové navigační prvky na železnici, které pomáhají více integrovat vlaky do městské hromadné dopravy.

Spolu s autory nového jednotného designu a jednotlivými stakeholdery projektu nyní dopracováváme podrobný manuál navigace v pražském metru nebo ladíme novou podobu obsahu digitálních obrazovek, informačních materiálů, dopravních schémat, či zastávkových jízdních řádů. Postupně dolaďujeme také novou finální podobu nosičů pro jednotlivé informace, například zastávkových označníků, směrových tabulí v metru či informačních vitrín.

Co se podařilo realizovat v roce 2024

  • 30 samostatných odjezdových panelů na významných tramvajových a autobusových zastávkách
  • 45 odjezdových panelů v nových zastávkových přístřešcích (realizuje THMP)
  • nové velkoplošné odjezdové obrazovky na Masarykově nádraží
  • třetí testovací stanice metra: Chodov (nová grafika navigačních cedulí)
  • další testovací prototypy nových označníků na Staroměstské a Nádraží Libeň
  • navigační cedule v rámci nové lávky k vlakové zastávce Praha-Rajská zahrada (v rámci plného zprovoznění lávky)
  • nové totemy pro zvýraznění stanic metra a železnice: Malostranská, Háje, Eden, Rajská zahrada, Dolní Počernice
  • pilotní projekt navigace na železnici – zastávka Praha-Dolní Počernice
  • uživatelské testování nové podoby informací na zastávkách povrchové dopravy na Palmovce, tzv. „čoček“ a obsahu nových informačních vitrín v zastávkových přístřešcích
  • doladění finální podoby a celoplošná instalace nových schémat metra ve vozech, tzv. „jezevčíků“, uživatelské testování navigačních prvků ve stanicích metra
  • nové obelisky pro pěší navigaci na Václavském náměstí, Palmovce, Štvanici, Strossmayerově náměstí nebo u Veletržního paláce
  • nové prototypy směrovek pro pěší navigaci v Edenu nebo na Štvanici

Co očekáváme v roce 2025

V roce 2025 očekáváme postupnou implementaci totemů, neboli prvků zvýrazňujících jednotlivé stanice metra nebo železnice, na jednotlivé vytipované lokality. Dále je v plánu doladění a postupná výměna statických informací na zastávkách povrchové dopravy, tzv. „čoček“, včetně instalace informačních vitrín do přístřešků. Pokračovat bude také instalace dalších desítek digitálních odjezdových panelů na zastávky MHD, ať už v podobě samostatně stojících panelů nebo obrazovek v přístřešcích. Ohledně pěší navigace je v plánu osazení ucelené trasy propojující Prahu 1 a 7 novými směrovkami a obelisky, abychom mohli nastavit celkový systém rozmístění těchto prvků v ulicích Prahy pro zatraktivnění pěšího pohybu a lepší distribuci návštěvníků metropole z hlavních turistických tras i do dalších částí Prahy. Doladit bychom chtěli také novou rodinu zastávkových označníků, nových nosičů statických informací v metru či infomačních vitrín. V letošním plánu jsou i postupné úpravy mobilní aplikace PID Lítačka, jakožto hlavního elektronického nástroje dopravní navigace.

Právě mobilní aplikace ve spojení s navigací a informacemi přímo v terénu je klíčem ke skutečně komplexnímu a jednotnému systému.

I nadále bude probíhat uživatelské testování nových prvků, abychom doladili jejich finální podobu a mohli začít s celoplošnou výměnou jednotlivých typů prvků či informačních materiálů. Cílem projektu je také rozšířit novou podobu informací o veřejné dopravě i na území Středočeského kraje v rámci systému PID.

Na projektu spolupracujeme zejména s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Technologiemi hl. m. Prahy, Technickou správou komunikací hl. m. Prahy, Prague City Tourism, ale také se Středočeským krajem či Správou železnic.

Více o projektu naleznete na stránkách Čitelné Prahy.

Poloprázdninový provoz pražské MHD od 6. ledna

Na vánoční a novoroční provoz naváže od 6. ledna 2025 do 23. února 2025 mírně omezený provoz pražské MHD s ohledem na každoročně sníženou poptávku začátkem roku. Ta je nižší cca o 15 % než během podzimního období, kdy naopak jezdí lidí nejvíce. Právě na toto období jsou parametry běžného provozu dimenzovány.

Provoz linek metra, tramvají a většiny městských autobusů v Praze bude tedy v lednu a únoru organizován podle poloprázdninových jízdních řádů, čili v obdobném rozsahu jako v prvních měsících roku 2024.

Změny intervalů oproti plnému provozu před Vánoci:

Intervaly metra se prodlužují v přepravních špičkách všedních dnů na lince A ráno ze 150 na 180 vteřin, odpoledne ze 180 na 210 vteřin. Na lince B bude špičkový interval ráno prodloužen ze 140 na 160 vteřin, odpoledne ze 150 na 180 vteřin. A konečně linka C bude v pracovní dny ráno jezdit v intervalu 130 vteřin místo původních 115-120, odpoledne pojede každých 155 vteřin místo původních 145. Ve všední dny dopoledne bude na všech třech linkách interval 5 minut. O víkendech bude jednotný interval 7-8 minut s výjimkou nedělního podvečera na lince C, kdy bude jezdit po 6 minutách.

U tramvajových linek se prodlužují intervaly pouze ve špičkách všedních dnů. Ráno a odpoledne bude jednotný interval 10 minut namísto 8, u páteřních linek 9, 17 a 22 se špičkové intervaly prodlouží ze 4 na 5 minut.

U městských autobusů se omezení ve špičkách týká většiny páteřních linek s krátkými intervaly (konkrétně jde o 56 autobusových linek) a také obou trolejbusových linek (intervaly letištní linky 59 se upravují tak, aby navazovaly na každé metro). Nejtypičtější ranní interval 6 minut u páteřních linek se prodlužuje na 7,5 minuty, odpolední interval 7,5 minuty se prodlužuje na 10 minut. U linek 58, 59, 107, 123, 135, 136, 143 a 213 budou také mírně prodlouženy intervaly v dopoledním sedle pracovních dnů. O víkendech se prodlužují intervaly pouze u linky 125. Intervaly na linkách s delšími intervaly se nemění.

Noví jezevčíci v metru mají finální podobu. Celkové schéma doplní jednolinková varianta

Novou podobu grafického zobrazení informací ve vozech metra vytvořilo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Výchozí návrh včetně alternativní jednolinkové varianty byl na začátku roku 2024 podroben detailnímu uživatelskému zkoumání. V hloubkových kvalitativních rozhovorech i v rozsáhlém anketním průzkumu jsme přímo ve vozech zjišťovali čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků, co lidem ve schématech chybí nebo naopak přebývá, co vyplývá pro nové návrhy z funkčního porovnání s původní grafikou, i jakou variantu schématu nad dveřmi preferují. Na základě těchto průzkumů dopracovalo grafické studio Side2 systém do finální podoby, která reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe a nyní budou noví „jezevčíci“ instalováni do všech vozů metra.

Ikoničtí „jezevčíci“ v pražském metru dostanou nový kabát! Děkuji všem cestujícím, kteří se zúčastnili testování a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Ta pro nás byla absolutně klíčová! Díky ní jsme oproti původnímu návrhu třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Základem projektu Čitelná Praha je jeho vývoj s uživateli, tedy s širokou veřejností, protože právě jim systém slouží. Proto jsme i novou podobu informací ve vozech metra podrobili detailnímu uživatelskému zkoumání a těší mě, jak se poznatky designérům podařilo zapracovat do finálního řešení,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Co jsme zjistili v průzkumech?

Ve všech typech průzkumů byla potvrzena dostatečná čitelnost a srozumitelnost nových prvků. Zejména lidé se zrakovým omezením kvitovali lepší čitelnost informací na tmavém podkladu oproti stávajícímu bílému. Přesto byly zjištěny některé nedostatky, které komplikovaly rychlé a srozumitelné použití zobrazovaných informací. Lidem nejvíce vadila velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě působilo také střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. Hůře pochopen byl nový symbol bariérovosti, protože oproti stávajícím zvyklostem jsou speciálním symbolem označeny naopak stanice, které bezbariérové ještě nejsou. Lidé naopak neměli problém s prohozením některých konečných úseků metra kvůli budoucí možnosti doplnění budované linky D.

I přes jasně deklarovanou lepší čitelnost a přehlednost jednolinkového schématu lidé stejně preferovali schéma se všemi linkami metra, díky kterému získají rychlý přehled o celé síti. Nakonec ale zvítězila varianta kombinace obou typů schémat, která budou umístěna nad dveřmi vždy na jedné plošině proti sobě. Každý tak bude moci využít variantu, která mu lépe vyhovuje, jak tu jednolinkovou, tak „jezevčíka“ se všemi linkami. Ten už nebude obsahovat malé přehledové schéma u pravého okraje, protože v tomto případě ho lidé vnímají jako nadbytečné. O to větší a čitelnější ale může být základní trojlinkové schéma.

Jako velmi užitečné se ukázalo doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí umístěné u vybraných dveří. Počet těchto schémat proto zdvojnásobíme a nahradíme jimi výňatek ze smluvních přepravních podmínek, který je nyní umístěn také ve vitrínách ve stanicích metra a pro cestující ve vozech má již minimální užitek.

Uživatelské testování je nedílnou součástí implementace projektu a jako designéři jsme se se zájmem zúčastnili tzv. stínování, kde jsme jako inkognito pozorovatelé na vlastní uši slyšeli jednotlivé podněty cestujících. Tyto zkušenosti pak vedly k lepšímu porozumění potřeb a zároveň vyfiltrovaly nadbytečné informace. Toto všechno noví jezevčíci již reflektují,“ říká Richard Jaroš z designérského studia Side2.

Co se změnilo oproti testovanému návrhu?

  • Zvětšené písmo i zarovnání názvů stanic do jedné linie u trojlinkové varianty.
  • Nový srozumitelnější symbol bariérovosti stanic.
  • Upravené symboly přestupu na autobus na letiště či do ZOO.
  • Zvýrazněné přestupní stanice metra v centru.
  • Označení linky písmenem je přesunuto na konec každé linky.
  • Přidané další důležité body zájmu u trojlinkové varianty (Staroměstská radnice, Vyšehrad, Arena Praha).

Jak jsme získávali zpětnou vazbu?

V prvních měsících letošního roku jsme kromě vyhodnocení zpětné vazby z webu i ze sociálních sítí provedli ve spolupráci s agenturou Bohemia Design & and Research dva typy uživatelských výzkumů. Detailního hloubkového dotazování se zúčastnilo celkem 20 respondentů pečlivě vybraných tak, aby reprezentovali všechny skupiny cestujících včetně lidí s nejrůznějším druhem kognitivního, zrakového a pohybového omezení. Ty nejdůležitější poznatky jsme si pak ověřili v cíleném stručnějším kvantitativním anketním průzkumu, do kterého se zapojilo přes 1 300 náhodně vybraných cestujících, kteří v konečném důsledku splňovali předem stanovené socio-demografické segmenty odrážející populaci Prahy. V obou typech průzkumů jsme zkoumali jak obě varianty „jezevčíků“ nad dveřmi metra, tak i novou podobu dopravního schématu umístěného na skleněných zástěnách u dveří.

Tento uživatelský výzkum byl zatím v rámci Čitelné Prahy nejsložitější na provedení, protože jsme testovali grafiky v omezeném počtu souprav a za ostrého provozu metra. Výzkumníci i tazatelé si s tímto ale zdárně poradili. V důsledku, nás velmi mile překvapilo, kolik cestujících s námi chtělo tento výzkum podstoupit během jejich cestování. Děkujeme všem cestujícím za jejich ochotu s námi podílet jejich zkušenost z nových schémat Čitelné Prahy,“ dodává Dominika Potužáková z Bohemia Design & and Research.

Zjištěné poznatky a provedené úpravy grafiky budou zohledněny i v dalších grafických výstupech projektu Čitelná Praha, například ve stanicích metra nebo v dalších dopravních mapách a schématech.

Více o projektu Čitelné Prahy.

Integrace MHD Vlašim do PID od 1. 1. 2025

Od 1. ledna 2025 dochází k integraci MHD Vlašim do systému PID. Současná linka 206001 Vlašim, Hrazená Lhota – Vlašim, záv. bude zrušena a nahrazena linkou PID 841 v podobné trase jako původní linka 206001. Linka 841 navíc obslouží dnes neobsloužené oblasti okolo Žižkova a Palackého náměstí. Rozsah provozu na lince 841 bude totožný jako na lince 206001. Všechny autobusové linky ve Vlašimi tak budou zapojeny do systému Pražské integrované dopravy.

K větším změnám dochází v tarifu MHD Vlašim. Ten zůstává zachován a navíc se rozšíří na všechny linky PID (bez ohledu na dopravce) pojížděné po městě Vlašim, tj. na linky 406, 453, 458, 483, 487, 550, 758, 790, 792, 793, 794, 795, 799, 840, 841, 842, 843, 844, 848, 849 a 854. Tarif MHD bude platit pouze na území města Vlašim.

Ceny jízdného MHD Vlašim se upravují do následující podoby:

  • Plnocenné jízdné                                                           10 Kč  (18–65 let)
  • Zvýhodněné jízdné po doložení nároku na slevu     5 Kč   (děti 6–15 let, junioři 15–18 let, studenti 18–26 let)
  • Zvláštní jízdné po doložení nároku na slevu             0 Kč   (senioři 65+, ZTP/P a příjemci invalidního důchodu 3. stupně)

Všechny jízdenky jsou nepřestupní. Bezplatná přeprava platí výhradně na území města Vlašim. Při jiných cestách než vnitroměstských se uplatňují obecné tarifní podmínky dané Tarifem PID. Cestující jedoucí mimo území města Vlašim nebo přijíždějící do města Vlašim nebo přes město Vlašim projíždějící nemají nárok na bezplatnou přepravu dle Tarifu MHD Vlašim (jejich cesty nejsou považovány za vnitroměstské).

Není dovolena kombinace (skládání) jízdného dle místního tarifu MHD Vlašim a jízdného dle Tarifu PID.

Během roku 2025 se očekává spuštění také předplatných jízdenek MHD Vlašim.

Leták ke stažení v PDF

Dopravní podnik hl. m. Prahy bude provozovat pražskou MHD dalších 22,5 roku

Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP). Touto smlouvou bude zajištěn provoz městské hromadné dopravy v Praze na období od 1. 1. 2025 do 30. 6. 2047. Nová smlouva plynule naváže na tu stávající s platností do konce letošního roku. Délka trvání 22,5 roku byla zvolena s ohledem na mimořádně velké investice do nových infrastrukturních projektů jako je nová linka metra D, nové tramvajové a trolejbusové tratě či nákup nových zejména bezemisních vozidel.

Provozování pražské MHD svěří Hlavní město Praha svému vnitřnímu provozovateli napřímo, což je obvyklým způsobem smluvního zajištění s městskými dopravními podniky, a je plně v souladu s evropskou legislativou. Smlouva obsahuje vyhrazené změny, které je nutné realizovat pro naplnění dlouhodobé koncepce veřejné dopravy, a dává Praze možnost pružně reagovat na měnící se potřeby města. Dlouhodobá smlouva také umožňuje kontinuitu fungování a zaručuje udržení vysoké kvality pražské MHD. Zároveň v ní ale nechybí potřebné kontrolní mechanismy a zakotvení DPP v rámci systému Pražské integrované dopravy.

Záměr uzavřít smlouvu na provoz MHD přímým zadáním vnitřnímu provozovateli schválila Rada hl. m. Prahy již v roce 2022, aby bylo možné učinit všechny přípravné kroky k uzavření smlouvy do začátku roku 2025. Nová smlouva s DPP, kterou jménem Hl. m. Prahy uzavírá organizace ROPID, vychází v mnoha ohledech ze stávající smlouvy. „Zajistili jsme pokračování moderní, ekologické a efektivní MHD na více než dvě dekády dopředu! Nová smlouva nám umožní pokračovat ve velkých infrastrukturních projektech jako je metro D, tramvajový okruh, nové trolejbusové tratě, nebo v nákupu moderních bezemisních vozidel. Praha má druhou nejlepší MHD na světě a my neustále pracujeme na tom, abychom ji posunuli ještě o kus dál. Nové linky, moderní vozy, inteligentní systémy – to vše nás přiblíží k první příčce,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Smlouva počítá samozřejmě i s kompenzací rostoucích nákladů například vlivem inflace, růstu personálních nákladů či cen energií. „Aby provoz mohl fungovat, musí mít funkční infrastrukturu a adekvátní vozový park. A protože přecházíme stále intenzivněji na ekologické dopravní prostředky, které mají delší dobu návratnosti a vyšší pořizovací náklady, je potřeba uzavírat tomu odpovídající smlouvy. Dává to jistotu dopravci, že po něm tu službu bude město chtít, a městu, že ji bude mít kde objednat a jak zafinancovat.“ vysvětluje Zdeněk Kovářík, radní pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání.

Předpokládaná hodnota smlouvy v nákladech v cenách roku 2025 za 22,5 roku činí 664 mld. Kč, při započítání všech předpokládaných opcí a přiměřeného zisku (ten je určen především na obnovovací investice) je hodnota smlouvy 984 mld. Kč. Město však zaplatí jen kompenzaci, čili tyto náklady budou sníženy o tržby z jízdného a ostatní výnosy. Celkem bude za 22,5 roku objednáno 4 587 171 tisíc vozových km.

Důležitou součástí smlouvy jsou také Standardy kvality PID, které definují kvalitu poskytované služby pro jednotlivé druhy dopravy – aktuálně je připravována nová verze standardů pro metro a chystá se i nový standard stanic metra a zastávek povrchové dopravy. DPP se také zavazuje implementovat výsledky projektu Čitelná Praha, jakožto komplexního informačního a navigačního systému s dopadem hlavně na vzhled a vybavení stanic metra i zastávek povrchové dopravy. Upřesněn je také systém kontroly a sankcí v případě neplnění smluvních povinností.

Nová smlouva je vyústěním intenzivní práce expertního týmu složeného z odborníků z DPP a ROPID a právníků z advokátních kanceláří Havel & Partners; Němec, Bláha & Navrátilová a advokátní kanceláře Portos. Odborné posudky ekonomického charakteru zajistil Deloitte Advisory. „Připravit smlouvu s takovým finančním objemem, rozsahem vyhrazených změn a investic pro tak dlouhé období nebyl snadný úkol a strávili jsme na tom s kolegy stovky hodin práce a náročných vyjednávání. Musím však ocenit konstruktivní přístup a profesionalitu všech zúčastněných, zejména při tvrdých vyjednáváních o ekonomice i vzájemných kompetencích,“ uvádí vedoucí týmu pro přípravu nové smlouvy, ekonomická náměstkyně ROPID Miroslava Staňková.

Co je nového oproti stávající smlouvě

Na základě zkušeností s pandemií koronaviru je v nové smlouvě více pamatováno na nutnost flexibilně reagovat na mimořádné překážky a vnější vlivy. Popsány jsou nově také postupy ohledně investic, financování obnovy vozového parku ekologicky čistými vozidly i podmínky pro využití dobíjecí infrastruktury pro elektrobusy jiných dopravců.

Nová smlouva dává možnost v souladu s evropskou legislativou o otevírání trhu soutěžit až 5 % výkonů každý rok (nejdříve od roku 2027), nejvíce však 15 % z nasmlouvaného objemu autobusové dopravy. V této souvislosti smlouva obsahuje i ochranu investic například na pořízená bezemisní vozidla a související infrastrukturu.

Praha získává novou smlouvou vyšší kontrolu nad plněním objednávky veřejné dopravy, ale i jednotlivých systémových služeb potřebných pro fungování PID, které bude i nadále pro všechny dopravce PID na území Prahy zajišťovat DPP. Konkrétně jde třeba o prodej a distribuci jízdních dokladů, přepravní kontrolu nebo informování cestujících. DPP se nově zavazuje poskytovat ROPIDu potřebná a kvalitnější on-line data, například o aktuálních polohách vozidel, počtech cestujících či prodaných jízdenkách, která chceme využívat pro další zlepšování služeb cestující veřejnosti,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Provoz PID během vánočních a novoročních svátků

Během letošních vánočních a novoročních svátků a prázdnin bude tradičně upraven provoz veřejné dopravy v Praze i Středočeském kraji. Na Štědrý den bude PID jezdit podle sobotních jízdních řádů s ukončením denního provozu tramvají a autobusů cca v 18:00. Metro pojede až do půlnoci, večer ale v prodloužených intervalech. Od 25. do 26. prosince 2024 a 1. ledna 2025 bude PID v provozu podle nedělních jízdních řádů. O pracovních dnech, tj. 23., 27., 30. prosince 2024 a 2. i 3. ledna 2025, bude jezdit PID podle prázdninových jízdních řádů. Na Silvestra bude PID jezdit podle prázdninových jízdních řádů s úpravou provozu ve večerním období a s prodlouženým provozem.

Pondělí 23. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, studentské vložené spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro běžný pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Úterý 24. prosince 2024 (Štědrý den)

PID bude letos na Štědrý den jezdit podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Metro pojede podle sobotních jízdních řádů cca do 18:00, poté pojede v intervalu 20 minut až cca do půlnoci. Denní provoz tramvají, autobusů i přívozů bude ukončen cca v 18:00. Letištní linka 59 pojede v návaznosti na metro až do ukončení jeho provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Linky 143, 187 a 238 nebudou v provozu.

Noční spoje vyjedou cca v 18:00 a budou v provozu do druhého dne cca 7:00. V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 ke stanici metra Skalka, linky 911 a 916 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů.

Příměstské autobusové linky pojedou podle sobotních jízdních řádů a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.

Provoz vlaků podle nedělních, resp. svátečních jízdních řádů bude ukončen mezi 18:00 a 20:00 s tím, že cca do 22:00 bude zachován provoz na vybraných páteřních linkách S. Provoz linky S49 bude ukončen cca v 17:00. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy.

Středa 25. prosince 2024 (1. svátek vánoční)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako ve Štědrý den. Linky 143, 187, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlaková linka S49 zahájí provoz až cca od 7:00.

Čtvrtek 26. prosince 2024 (2. svátek vánoční)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Pátek 27. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Sobota 28. prosince 2024

Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Neděle 29. prosince 2024

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Pondělí 30. prosince 2024

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Úterý 31. prosince 2024 (Silvestr)

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. Metro pojede s prodlouženým provozem tak, aby poslední spoje projížděly centrem Prahy druhého dne těsně po 2. hodině ranní. Mimo provoz budou tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka. Denní provoz tramvají a autobusů bude ukončen cca ve 22:00 s tím, že do druhého dne cca 2:30 zůstávají v provozu vybrané autobusové linky (59, 102, 103, 106, 107, 109, 111, 112, 113, 118, 120, 123, 125, 126, 129, 131, 134, 136, 137, 139, 141, 142, 145, 153, 154, 159, 161, 162, 163, 174, 176, 177, 180, 190, 191, 193, 197, 199, 201, 207, 215, 221, 226, 227, 229, 241; některé linky jen v části pravidelné trasy) podle zvláštních jízdních řádů. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 238 a 246).

Nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek.

Provoz nočních tramvají bude zahájen cca ve 22:00 v intervalu 15 minut na všech linkách do druhého dne cca 3:30, poté přejdou všechny linky na interval 20 minut a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. Ruší se garantované přestupy.

Noční autobusové linky (linky 904, 905, 910, 911 v kratším intervalu) vyjedou druhého dne v cca 2:30 a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 bude zajíždět ke stanici metra Skalka, linky 911 a 916 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů. Ruší se garantované přestupy.

Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.

Vlaky pojedou podle prázdninových jízdních řádů pro pracovní den a provoz bude ukončen cca ve 20:00 s tím, že cca do 22:00 až 23:00 bude zachován provoz v intervalu 60 minut na všech linkách S (z/do Prahy). Provoz linky S49 bude ukončen cca v 19:00. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy.

Středa 1. ledna 2025 (Nový rok)

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako ve Štědrý den. Linky 143, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlaková linka S49 zahájí provoz až cca od 7:00.

Čtvrtek 2. a pátek 3. ledna 2025

Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebudou v provozu tramvajové linky 4 a 21, linka 16 pojede jen v úseku Ústřední dílny DP – Kotlářka, nepojede vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.

Sobota 4. ledna 2025

Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentská linka 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Neděle 5. ledna 2025

Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.

Provoz PID v lednu a únoru 2025

Na vánoční a novoroční provoz naváže od 6. ledna 2025 do 23. února 2025 mírně omezený provoz MHD s ohledem na každoročně sníženou poptávku začátkem roku. Provoz linek metra, tramvají a většiny městských autobusů bude organizován podle poloprázdninových jízdních řádů, tedy v obdobném rozsahu jako v prvních měsících roku 2024.

Vánoční zastávka na Palackého náměstí se rozsvítí už 18. 12.

Ve středu 18. prosince zpestříme všem cestujícím na Palackého náměstí čekání na tramvaj. Mezi 10. a 18. hodinou se místní zastávka ve směru na Karlovo náměstí promění ve Vánoční. Ve speciálně nazdobeném přístřešku budete mít možnost napsat své přání Ježíškovi. K dostání budou i oblíbené propagační materiály a informační brožury. Každého, kdo se u nás na chvíli zastaví, odměníme malým dárkem. Co to bude? Nechte se překvaPID. Těšíme se na Vás.

Akce je součástí kampaně Můj čas, pomocí které chceme ukázat veřejnou dopravu a její výhody v jiném světle a zpříjemnit cestujícím každodenní cestování. V minulosti jsme v podobném  stylu nechali stvořit na jeden den zastávku Zamilovanou nebo Zasněnou. Také v příštím roce se můžete těšit na nové překvapivé proměny zastávek.                   

 

Tramvaje se vrací na Pankrác, příští rok poslouží jako náhradní doprava po dobu uzavření stanice metra

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil výstavbu prodloužení tramvajové tratě ke stanicím metra Pankrác a od zítřejšího ranního výjezdu, tj. od soboty 14. prosince 2024 od cca 5. hodiny obnoví v tomto úseku provoz tramvají na lince č. 19. Od 6. ledna 2025, kdy bude zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác C a vlaky ji budou pouze projíždět, budou spoje na lince č. 19 sloužit jako náhradní tramvajová doprava. Během této doby zhotovitelé vybudují přestupy mezi linkami C a D a současně s tím kompletně zrekonstruují stávající stanici.

Tramvajová trať zde doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. DPP ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hl. m. Prahy a osazeny informačním elektronickým panelem. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, resp. asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C. Tramvajová trať je nyní ukončena u křižovatky ulic Na Pankráci a Na Strži dočasnou úvratí s výhybkou. Stavbu prodloužení tramvajové tratě realizovalo sdružení firem Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABAG, které buduje také první úsek metra D.

Největší část stavby prodloužení tramvajové tratě zabraly přeložky řady inženýrských sítí: slaboproudu, vysokého napětí, kanalizace, vodovodu a především horkovodu. Během stavby bylo nutné vybudovat dočasný provizorní horkovod, aby nedošlo k přerušení dodávek tepla odběratelům v oblasti a vybudovat jeho zcela nové rozvody.

Druhou největší částí stavby bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky.

Po vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu tramvajové tratě. DPP v tomto místě obnovil také povrch vozovky a kolem tratě vysázel stromy. Hrubá stavba podchodu je nyní hotova ze zhruba 60 %, a to část z vestibulu stanice Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena v průběhu příštího roku a zprovozněna současně s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026, současně s výstavbou vestibulu stanice Pankrác D. Podchod v bude v celé své délce otevřen až se zprovozněním prvního úseku metra D.

Praha je dynamicky se rozvíjejícím městem. Důkazem toho je i vybudování nového úseku tramvajové trati v ulici Na Pankráci, tady, mezi ulicemi Hvězdova a Na Strži. Trasa úzce souvisí s výstavbou nové trasy linky metra D v úseku Pankrác – Olbrachtova a pro mě je to dalším důkazem, že se Praha posouvá k pohodlnějšímu cestování jak jejích obyvatel, tak jejích návštěvníků,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.

Tramvají nově až k metru Pankrác! I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh. Investice do tramvajové sítě jsou pro nás zkrátka klíčové. Většina cestujících se totiž v Praze přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu,“ doplňuje Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Prodloužení tramvajové tratě před OC Arkády se může zdát být malým posunem v této lokalitě, ale opak je pravdou, tato změna je pomyslnou vločkou, která spustí lavinu budoucích změn a rozvoje, nejen Prahy 4, ale Prahy jako takové,“ dodává Ondřej Kubín, starosta městské části Praha 4.

Roční uzavření stanice metra Pankrác C od 6. ledna 2025 – rekonstrukce a budování přestupů

Od pondělí 6. ledna 2025 od zahájení provozu metra bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu. Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištěm. Stavaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb, vymění také zastaralou technologii stávajícího výtahu a na povrchu pro něj vybudují nový kiosek.

Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů. V současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourány tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště.

Kromě toho DPP nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně zrekonstruovat vytápění a kanalizaci stanice, ve vestibulu pak toalety, které budou nově bezbariérové.

Budování přestupů ve stanici, která nikdy nebyla plánovaná jako přestupní

Další stavební úpravy stávající stanice Pankrác C, které budou probíhat během její roční uzávěry, se týkají budovaní přestupů s trasou D. Zajímavostí je, že tato stanice nebyla nikdy v minulosti

plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, je nutné například provést zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie.

Ve stávajícím vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády vznikne přímý výstup ze stanice Pankrác D. O úroveň níže, na jižním konci nástupiště u výtahu stavaři odstraní stávající stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice. Technické místnosti, které jsou za touto zdí se promění v první část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní deska vestibulu, dočasně přeložit nefekální jímku, která společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu podzemní vody v okolí stanice a v neposlední řadě vybudovat zdi po obou stranách kolejiště. Navazující druhá část přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C za stanicí Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestující dovede ke stanici Pankrác D.

Doporučená dopravní opatření během uzávěry stanice Pankrác C

Během uzávěry stanice Pankrác budou jako náhradní doprava sloužit spoje pravidelné tramvajové linky č. 19. DPP ji od 6. ledna 2025 posílí vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně pouze v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků.

Místo uzavřené stanice metra Pankrác proto DPP doporučuje cestujícím využívat sousední stanici Pražského povstání a na nebo z Pankráce následně jet tramvajovou linkou č. 19.

 

Tisková zpráva DPP, autor fotografií Petr Hejna