Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Přejmenování tramvajové zastávky Hellichova od 28. června

V Praze dojde k přejmenování dvou tramvajových zastávek na Malé Straně. Iniciátorem změny názvů byli místní farníci a sokolové. Zastávka Hellichova, která se nachází mezi Újezdem a Malostranským náměstím, bude přejmenována na Pražské Jezulátko ve směru na Újezd a na Tyršův dům v opačném směru na Malostranské náměstí. Tato změna názvů vstoupí v platnost od soboty 28. června 2025, současně se začátkem letního prázdninového provozu pražské MHD.

Tramvajové zastávky Hellichova se dnes jmenují stejně pro oba směry, i když jsou od sebe vzdálené cca 200 metrů. I to bylo impulsem pro jejich přesnější označení podle toho, kde konkrétně se daná zastávka nachází. Pražské Jezulátko je světoznámá malá dřevěná soška Ježíše Krista v dětském věku v kostele Panny Marie Vítězné. Tyršův dům je sídlo České obce sokolské, která letos slaví 100 let své existence.

Pražské Jezulátko je významnou kulturní i duchovní památkou zejména pro španělsky hovořící návštěvníky metropole. Proto jsem moc rád, že se po létech diskuzí nakonec podařilo změnu názvu tramvajové zastávky prosadit. Významně to pomůže zlepšit orientaci nejen pro turisty, ale podtrhujeme tím dalekosáhlý význam Pražského Jezulátka v bohaté historii Prahy. Dík patří i všem, kteří se podíleli na nedávné rekonstrukci veřejného prostoru v okolí zastávky a bezbariérovému zpřístupnění kostela Panny Marie Vítězné,“ říká Jan Wolf, předseda kulturního výboru pražského zastupitelstva.

Zastávka Tyršův dům bude mít originální výzdobu

V souvislosti s přejmenováním zastávky proběhne po dopolední bohoslužbě v neděli 29. června slavnostní požehnání zastávky za účasti farníků kostela Panny Marie Vítězné. Bez povšimnutí nezůstane ani Tyršův dům, nový název zastávky Hellichova ve směru na Malostranské náměstí. U příležitosti jejího přejmenování si pražští sokolové připravili speciální nazdobení této zastávky se sokolskou tématikou.

„Změna názvu tramvajové zastávky na Tyršův dům je pro Sokol ten nejlepší dárek ke 100. narozeninám, které letos v květnu chrám českého sportu a srdce sokolského hnutí oslavil a připomínáme si je vlastně po celý rok. Víme o tom, že o změnu názvu zastávky usilovaly dlouho i místní spolky z Malé Strany, s kterými jsme o tom hovořili. Také jsme se v rámci plánování programu oslav 100 let Tyršova domu snažili přispět ke změně názvu zastávky. Jsme tedy rádi, že se díky společnému úsilí všech toto nakonec podaří a bude to tedy pomyslná třešnička na dortu našich oslav. Je to i ocenění významu, který Tyršův dům má pro českou veřejnost a Pražany,“ říká starosta České obce sokolské Martin Chlumský.

Změnu nápisů názvů zastávek zajistí městská společnost THMP jako správce tohoto mobiliáře. Zadní nástřiky s novými jmény zastávek budou na oficiální přejmenování připraveny. Asi 14 dní bude navíc na přejmenování zastávky Tyršův dům upozorňovat i speciální polep přístřešku se sokolskou tematikou a další originální výzdobou.

Termín 28. června byl zvolen s ohledem na co nejnižší náklady na změnu informačních systémů, jelikož od stejného data začínají letní prázdniny a jízdní řády by se měnily tak jako tak.

Nástup všemi dveřmi: Novinka v příměstských autobusech PID od srpna 2025

Od 1. srpna 2025 čeká cestující ve Středočeském kraji a Praze zásadní změna v odbavování na příměstských autobusových linkách systému PID. Nově bude umožněn nástup všemi dveřmi u téměř stovky denních a deseti nočních linek.

Co se mění?

Rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi na dalších 99 denních a 10 nočních linek PID.

Nový režim navazuje na dosavadní testovací provoz u 9 regionálních linek.

Týká se hlavně linek z Prahy do okolních obcí, které mají více zastávek v hlavním městě.

 

Výhody pro cestující

  • Rychlejší nástup – menší fronty u předních dveří.
  • Možnost nástupu jakýmikoliv dveřmi, pokud máte platnou jízdenku (papírovou nebo elektronickou).
  • Kratší doby cestování, zejména v dopravních špičkách a tím pádem i nižší zpoždění.
  • Stále možnost koupě jízdenky u řidiče (ale nutný nástup předními dveřmi).
  • Přívětivější doprava, která může oslovit i nové cestující.

Kterých linek se změna týká?

  • Denní příměstské linky: 300–429 (s výjimkou linek 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407, 410, 412, 413, 415–417, 420–428)
  • Regionální linky s již zavedeným režimem: 481, 484, 519, 705, 785, 801, 805, 823, 858
  • Noční linky: 951–961

Jak poznáte, že můžete nastoupit všemi dveřmi?

  • Dotčené linky budou označeny v jízdních řádech, mobilní aplikaci PID Lítačka a vyhledávačích spojení poznámkou NÁSTUP VŠEMI DVEŘMI.
  • Autobusy na těchto linkách budou označeny cedulkou za čelním oknem a z boku u dveří s informací o režimu nástupu všemi dveřmi.
  • Před spuštěním změny proběhne informační kampaň v médiích a na sociálních sítích.

Co musíte dodržet?

  • Máte platnou jízdenku? Můžete nastoupit libovolnými dveřmi.
  • Nemáte jízdenku? Nastupte předními dveřmi a zakupte si ji u řidiče.
  • Počítejte s častějšími kontrolami revizorů na těchto linkách.

Praktické tipy pro správné cestování

  1. Mějte připravenou jízdenku ještě před nástupem – papírově nebo v PID Lítačce (tato jízdenka musí být při nástupu již aktivovaná). Papírovou jízdenku je nutné ihned po nástupu označit, pokud již není označená
  2. Ulehčete si cestu a používejte mobilní aplikaci – rychlejší odbavení, pohodlné vyhledávání spojení.
    Mobilní aplikaci si můžete stáhnout zde: PID Lítačka: Jedna aplikace, tisíce možností
  3. Nastupujte odpovědně – i vaše tarifní kázeň rozhodne o dalším pokračování nového systému a jeho rozšíření.
  4. Vyhněte se pokutám – nepočítejte s tím, že revizor nepřijde. Přijde. Pozor, od 1. 8. 2025 se na území Středočeského kraje výrazně zvýší přirážky za jízdu bez platné jízdenky: 1 500 Kč na místě, 2 000 Kč do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové podkladně, případně 2 500 Kč po uplynutí této lhůty.

Co bude dál?

Zkušební režim poběží do konce roku 2026.

O pokračování či rozšíření rozhodne zejména chování samotných cestujících (zda řádně platí jízdné). Pokud se systém neosvědčí, může být nástup všemi dveřmi zrušen i dříve.

Závěrem

Zavedení nástupu všemi dveřmi je významným krokem k moderní, efektivní a pohodlné příměstské dopravě. Úspěch této změny ale závisí i na každém z nás – být ohleduplný, platit jízdné a respektovat pravidla je tím nejlepším, co pro plynulost, rychlost a komfort veřejné dopravy můžeme udělat.

Často kladené otázky (FAQ): Nástup všemi dveřmi v příměstské dopravě PID

  • Od 1. srpna 2025 na vybraných denních i nočních příměstských linkách PID.

  • Můžete nastupovat kterýmikoli dveřmi autobusu – nejen předními. Podmínkou je mít již platnou jízdenku (např. papírovou, v PID Lítačce nebo jiném elektronickém nosiči). Prostě stejně jako v pražské MHD.

  • Ano, ale pouze při nástupu předními dveřmi. Při nástupu jinými dveřmi musíte mít jízdenku už předem zakoupenou.

  • V tomto případě můžete nastoupit všemi dveřmi. Pozor, na těchto linkách lze nastoupit do vozidla pouze s již platným jízdním dokladem po uplynutí jeho ochranné doby!

  • Zjistíte to z jízdních řádů, aplikace PID Lítačka, informačních cedulek na autobusech či informačních vývěsek na zastávkách nebo ve vozidlech.

  • Pro rozšíření systému i na další linky zatím není dostatek revizorů. Vybrány byly příměstské linky z Prahy do regionu, které mají hodně zastávek, tvořily se na nich největší fronty a tudíž na těchto linkách očekáváme největší efekt. Z příměstských linek byly vyjmuty ty, které mají v Praze jen jednu nebo dvě zastávky a zároveň se na nich dlouhý úsek bez zastávek (typicky linky s expresním charakterem s menším počtem zastávek)..

  • Ne. Bez jízdenky nastupujte vždy předními dveřmi, kde si ji můžete i nadále zakoupit u řidiče (platit lze hotově i kartou).

Bohužel toto je nevýhoda nového systému. Nic vám ale nebrání přijít na zastávku dřív a stoupnout si na nástupišti na místo, kde autobus zastaví druhými nebo dalšími dveřmi. Jen musíte mít jízdenku zakoupenou předem.

  • Ano, na těchto linkách bude zvýšená činnost revizorů, aby se předešlo zneužívání systému.

  • 1 500 Kč při platbě na místě
  • 2 000 Kč při zaplacení do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové podkladně
  • 2 500 Kč po uplynutí této lhůty.

Pozor: na území Prahy budou přirážky k jízdnému zatím ve stejné výši jako dosud.

Cílem je:

  • urychlit nástup cestujících,
  • zkrátit jízdní doby,
  • zvýšit komfort,
  • a motivovat více lidí k využívání veřejné dopravy.

  • Zatím ne – do konce roku 2026 poběží zkušební provoz. Pokud bude úspěšný, systém se může rozšířit i na další linky. Při nízké tarifní kázni může být režim zrušen. Úspěch systému závisí na zodpovědném chování všech cestujících.

  • Při nízké tarifní kázni může být režim zrušen. Úspěch systému závisí na zodpovědném chování všech cestujících.

Letní výlety s Cyklohráčkem 2025

Čtvrtá speciální letní sezóna turistického vlaku Cyklohráček startuje! Již v úterý 8. července 2025 vyjede pestrobarevná souprava plná hraček, her a zábavy opět na své prázdninové turné. Během července a srpna každé úterý a čtvrtek se tak můžete vydat ve 14 termínech do zajímavých turistických destinací nejen ve Středočeském kraji.

Zopakujeme si nejen nejoblíbenější turistické cíle z minulého roku, ale navštívíme i nové destinace ve Středočeském kraji. Nově se Cyklohráček podívá třeba do Kladna k hornickému skanzenu Mayrau nebo do Kouřimi. Podrobnosti budou zveřejněny na webové stránce Cyklohráčku, informace o jednotlivých výletech pak přineseme na sociálních sítích v rámci profilů PID nebo věnovaných přímo Cyklohráčku (Facebook). Vlak bude vyjíždět vždy z pražského hlavního nádraží kolem 10. hodiny ranní, zpět do Prahy se pak vrátí během podvečerních hodin.

Ve vlaku Cyklohráček neplatí žádné speciální jízdné – můžete tak jet za běžný Tarif Pražské integrované dopravy, Tarif Českých drah nebo v rámci Systému jednotného tarifu One Ticket. Rezervace míst k sezení se do Cyklohráčku neprovádějí, vybrané výletní jízdy budou mimořádně posílené přidáním dalšího vozu pro zajištění dostatečné kapacity míst k sezení a stání.

Termíny a trasy letních výletů:

  • 8. července: Praha hl. n. – Dobříš
  • 10. července: Praha hl. n. – Beroun – Rakovník – Lužná u Rakovníka
  • 15. července: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno-Švermov – Kralupy nad Vltavou
  • 17. července: Praha hl. n. – Kralupy nad Vltavou – Lužec nad Vltavou
  • 22. července: Praha hl. n. – Mladá Boleslav hl. n. – Doksy
  • 24. července: Praha hl. n. – Mělník – Mšeno
  • 29. července: Praha hl. n. – Beroun – Příbram – Březnice – Rožmitál pod Třemšínem
  • 31. července: Praha hl. n. – Čerčany – Kácov
  • 5. srpna: Praha hl. n. – Pečky – Kouřim
  • 7. srpna: Praha hl. n. – Mladá Boleslav hl. n. – Doksy
  • 12. srpna: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno-Švermov – Kralupy nad Vltavou
  • 14. srpna: Praha hl. n. – Kralupy nad Vltavou – Lužec nad Vltavou
  • 19. srpna: Praha hl. n. – Dobříš
  • 21. srpna: Praha hl. n. – Hostivice – Kladno – Lužná u Rakovníka – Rakovník – Roztoky u Křivoklátu

Jízdní řády jednotlivých spojů připravujeme.

Na prázdniny s PID Lítačkou: ve čtvrtek 26. 6. v Příbrami

Léto je tu a s ním i čas výletů, dovolených a objevování nových míst. Přijďte s námi zahájit prázdniny a zjistěte, jak vám může PID Lítačka usnadnit cestování nejen v Praze, ale po celém Středočeském kraji!

  • Kde: Autobusové nádraží Příbram
  • Kdy: Čtvrtek 26. 6. 2025 od 7 do 10 hodin

Na místě na vás čeká letní atmosféra – místo tradičních symbolů tentokrát dorazíme s letní herní tématikou pro zkrácení času při cestování. Přijďte si pro dobrou náladu, praktické informace a drobné dárky.

Proč si stáhnout mobilní aplikaci PID Lítačka?

Jedna aplikace – tisíc možností

  • PID Lítačka umožňuje snadno plánovat cesty a kupovat jízdenky přímo z mobilu.

Výhodné cestování po celém kraji

  • S Lítačkou máte po ruce spojení nejen po Praze, ale i do turisticky atraktivních míst Středočeského kraje.

Bez front a starostí

  • Kupujte jízdenky online, hlídejte si platnost kuponů a mějte vše přehledně na jednom místě.

Stáhnout si ji můžete zde: PID Lítačka: Jedna aplikace, tisíce možností

Ať už míříte na výlet, na koupaliště, nebo k babičce na venkov – s PID Lítačkou to zvládnete pohodlně a bez stresu.

„Kapacity veřejné dopravy jsou omezené, součástí integrace je proto sdílená doprava i chůze,“ říká ředitel ROPIDu Petr Tomčík

Sešli jsme se s ředitelem ROPIDu Petrem Tomčíkem, abychom probrali plány na letošek i na vzdálenější budoucnost. Jakým projektům aktuálně věnuje nejvíc pozornost, a jak vidí budoucnost mobility v Praze? 

Na rozhovor s Petrem Tomčíkem máme přesně půl hodiny. Za chvíli ho čeká další z mnoha schůzek k novým elektrickým jednotkám s pracovním názvem EMU 400. Pořízení těchto vysokokapacitních vlaků, které mají v budoucnu částečně nahradit, ale i doplnit flotilu starších jednotek řady 471, známých pod názvem CityElefant, souvisí s výběrovým řízením na nového železničního dopravce, který se provozu nových železničních vozidel ujme v roce 2029 na dobu 30 let. Hodnota celé zakázky činí bezmála 142 miliard a je vůbec největší v historii ČR. Celému projektu je tedy pochopitelně přikládaná velká váha.  

Počáteční přípravy začaly už před dvěma lety a vyvrcholily letos v únoru, když byla Prahou a Středočeským krajem vyhlášena veřejná soutěž, do níž se mohli hlásit železniční dopravci se svými nabídkami. „Před samotným vyhlášením soutěže probíhala jednání dvakrát týdně po pěti hodinách. Je to obrovský kus práce celého expertního týmu nejen z ROPIDu. Ačkoliv je to práce, která je tak trochu neviditelná, tak pro úspěšnost celého projektu je naprosto klíčová,” přibližuje náročnost celého procesu Petr Tomčík.  

Na co byl kladen při přípravě zadávací dokumentace největší důraz? „Bylo důležité, aby zakázka byla pro co nejširší okruh relevantních výrobců a dopravců, abychom si neomezili výběr vyřazením některých potenciálních uchazečů už na začátku,” říká. Vzhledem k rozsahu celé zakázky byli k účasti přizváni také zástupci Transparency International, kteří od začátku monitorovali transparentnost celého procesu. Na podání předběžných nabídek měli dopravci čas do konce května. Do tendru se přihlásili tři dopravci (více o tom zde) a nyní už běží další fáze jednacích řízení, v nichž účastníci musí prokázat svou způsobilost. Teprve poté budou dopravci vyzváni k podání finálních nabídek, které již zohlední nabídku vítězného výrobce vozidel, a následně bude vybrán na základě ekonomické výhodnosti vítězný uchazeč, s nímž bude podepsána nejpozději do začátku roku 2026 smlouva.  

Vyhlášení soutěže na železniční dopravce přišlo nedlouho poté, co v prosinci loňského roku poprvé vyjeli na příměstských a středočeských linkách nově přesoutěžení autobusoví dopravci. Revoluce v autobusové dopravě, která svým rozsahem neměla v České republice obdoby, dopadla ale podle ředitele ROPIDu na výbornou. „1. prosinec 2024 byl den, kterého jsme se trochu obávali. Všichni zúčastnění zaměstnanci byli v pohotovosti a k dispozici v případě komplikací. Ukázalo se ale, že vše běží až překvapivě hladce, a to hlavně díky skvělé přípravě, na které se podíleli zaměstnanci ROPIDu a IDSK spolu s dopravci,” říká. Oceňuje zároveň i dobře připravenou zadávací dokumentaci, což přispělo k tomu, že nedošlo ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k žádnému relevantnímu zakročení. A to se v případě takto velkých soutěží nestává moc často. 

Budoucnost cestování je ve sdílené dopravě 

Městská hromadná doprava v Praze se dlouhodobě řadí na přední příčky celosvětových žebříčků. Nadále dochází k jejímu zkvalitňování, zvyšující se nároky na standardy kvality, modernizaci vozového parku apod. Pokud dříve byla veřejná doprava skloňována v negativních konotacích, tak dnes je spojována spíše s pojmy jako ekologie, komfort, městotvornost apod. Jak ukázaly nejnovější Územně analytické podklady zpracované hl. m. Prahou Praha v číslech: roste jako malé okresní město ročně, MHD zajišťuje téměř polovinu cest | ASB Portal, 46 % cest po městě zajišťuje veřejná doprava. Stejný dokument zároveň ale uvádí, že Praha každoročně rozroste počtem obyvatel o jedno malé okresní město. „V dlouhodoých číslech sledujeme trend nárůstu počtu cestujících veřejnou dopravou. V době koronaviru, kdy veřejná doprava upadla v nemilost, byl odliv lidí až devadesátiprocentní. Nyní už jsme téměř zpět na číslech před covidem, a naopak řešíme v některých oblastech nové kapacitní problémy,” vysvětluje Petr Tomčík.  

Počet přepravených osob metrem v pracovních dnech v letech 2019 – 2024

Praha v posledních letech klade velký důraz na rozvoj veřejné dopravy, ať už se jedná o nové tramvajové tratě, železniční tratě, výstavbu metra nebo investice do nových modernějších vozů. „Plán rozvoje linek PID v Praze, takzvaná červená kniha, byl připraven našimi projektanty ve spolupráci s městskými částmi a jsem rád, že postupně dochází k realizaci jednotlivých projektů,” podotýká Petr Tomčík. Podle něj bude městská doprava hrát v životě Pražanů a lidí přijíždějících do metropole stále důležitější roli a je třeba se na to připravit nejen z hlediska její dostupnosti a dostatečné kapacity, ale sledovat i postupnou změnu dopravního chování lidí. 

Jednou takovou je například sdílená aktivní mobilita, při níž dochází k využívání a propojování různých typů dopravy včetně té, která je poháněná vlastní silou. Právě v tomto duchu byl vyvinut ve spolupráci s městskou společností Operátor ICT vyhledávač nové generace, který funguje v rámci mobilní aplikace PID Lítačka. Ta uživateli nabízí nejvýhodnější a nejrychlejší spojení kombinací městské a veřejné hromadné dopravy, vlaků, taxi, chůze, vlastních a také sdílených aut a kol.  

Sdílená doprava se stává stále populárnější volbou, což zvyšuje komfort cestování, zkracuje čas přesunu a podporuje udržitelnou mobilitu v Praze a Středočeském kraji. A do jisté míry i šetří omezené kapacity klasické veřejné dopravy. Tímto směrem se bude i nadále odvíjet budoucnost cestování a naší snahou je tento způsob dopravy podporovat a spolupracovat na jeho rozvoji,” vysvětluje ředitel ROPIDu.  

I chůze je druh dopravy 

Nejde však pouze o dopravu jako takovou. Součástí vnímání kvality veřejné dopravy jako služby je rovněž kvalita zastávek, stanic a přestupních bodů, jakožto i jejich umístění v území, přístup a návaznost na pěší a cyklistické vazby nebo kvalita veřejného prostoru v jejich okolí. V této souvislosti Petr Tomčík připomíná projekt Čitelná Praha, který má za cíl sjednotit a vylepšit městskou navigaci pro všechny typy mobility s prioritním zaměřením na podporu udržitelného pohybu po městě. V rámci tohoto projektu je kladen velký důraz i na chůzi, která je důležitá pro udržitelný dopravní systém a zároveň má pozitivní vliv na veřejný prostor ve městě. „Aktuálně testujeme prvky pěší navigace v oblasti Holešovic, Palmovky či Václavského náměstí a postupně je chceme umisťovat i do dalších míst. ROPID v tomto směru překračuje agendu veřejné dopravy. S trochou nadsázky lze říct, že byla pěší doprava integrovaná do systému PID,” říká. 

Poptávková doprava v Praze? Ano, ale … 

Dalším tématem příštích let se stává poptávková doprava, která se jako vůbec poprvé v ČR rozjela v loňském roce ve Středních Čechách a možný potenciál může mít i v Praze. Jak to vidí Petr Tomčík? „Aktuálně se připravujeme na úpravu legislativy, která vejde v platnost od července letošního roku a která by měla nastavit i mantinely pro fungování poptávkové dopravy, protože současná legislativa ji výrazně omezuje. V Praze o jejím zavedení také uvažujeme, ale pouze v okrajových oblastech města a jen v některých časech. Určitě se nebude jednat o nahrazení běžných autobusových linek vozy na zavolání,” vysvětluje. 

Na podobném principu jako poptávková doprava už v Praze funguje Bezba doprava pro přepravu těžce zdravotně postižených lidí. Ta má naopak v systému pražské MHD své nezastupitelné místo a nadále se počítá s jejím rozvojem. „V loňském roce jsme pořídili osm nových speciálně upravených vozidel. Kvůli rostoucímu zájmu o tuto službu chceme vozový park Bezba dopravy nadále rozšiřovat. Zároveň jsme zahájili přípravy na nové smlouvy s poskytovateli, protože aktuální smlouvy s dopravci Lutan Bus a Vega Tour platí do konce roku 2028,” upřesňuje Petr Tomčík. 

Letos v červenci uběhne přesně 10 let, kdy Petr Tomčík nastoupil do funkce ředitele ROPIDu. Na závěr nás tedy zajímá, co pro něj tato práce znamená. ROPID je výjimečný tím, že sdružuje množství odborníků na veřejnou mobilitu, kteří jsou zároveň pro svoji práci zapálení a baví je. I když je to práce náročná a někdy i dost vyčerpávající, rozhodně má smysl. Pro budoucí zdravý rozvoj nejen Prahy, ale i celé metropolitní oblasti, je totiž fungující mobilita nezbytnou podmínkou. Je to také práce neuvěřitelně rozmanitá a její výsledky pak vídáte doslova na každém kroku. Je mi obrovskou ctí, že mohu být u toho už deset let a vést tým profesionálů, kteří svojí prací doslova žijí,” uzavírá Petr Tomčík  

Oslavy Posázavského Pacifiku i stezky 21. 6. 2025

V roce 2025 si připomínáme dvě významná výročí spojená s oblíbenou oblastí kolem řeky Sázavy:

  • 105 let od vzniku Posázavské stezky
  • 125 let od zprovoznění železniční trati známé jako Posázavský Pacifik

Oslavy těchto výročí proběhnou v sobotu 21. června 2025 v okolí Posázavské stezky. Hlavním organizátorem akce je Klub českých turistů – Středočeská oblast.

Návštěvníci se mohou těšit na zážitkový program, který propojí historii, přírodu, turistiku a dopravu. Akce má za cíl připomenout nejen technické a kulturní dědictví regionu, ale i jeho význam pro českou turistiku a trampování.

Čím se svezete:

Parní vlak na trase Posázavského Pacifiku

  • Jedním z hlavních lákadel bude jízda historickým parním vlakem, který se vydá po legendární trati Posázavského Pacifiku. Návštěvníci si tak budou moci vychutnat romantiku starých časů s kouřem z komína a rytmickým klapotem kol.
  • S párou se projedete po jedné z našich nejkrásnějších tratí podél řeky Vltavy a Sázavy z Prahy přes Davli do Týnce nad Sázavou.

Základní informace k jízdě:

  • Parní vlak vedený lokomotivou Všudybylkou (354.195) odjíždí v 10:04 hod. z nádraží Praha-Vršovice a v 11:25 hod. z něj můžete vystoupit na zastávce Petrov u Prahy. Vlak bude přivítán občany Hradišťka v dobových kostýmech a pak se můžete zúčastnit oslav výročí 105 let Posázavské stezky, které proběhnou na louce v blízkosti lávky přes řeku Sázavu .
  • V 11:41 hod. zastaví parní vlak v Jílovém u Prahy, kde je možné navštívit štolu sv. Antonína Paduánského nebo štolu sv. Josefa, v níž se ve středověku dolovalo zlato. Na náměstí se nachází Regionální muzeum s expozicí těžby zlata a trampingu a také výstavou věnovanou večerníčku Pat a Mat.
  • Konečnou stanicí parního vlaku je Týnec nad Sázavou (příj. v 11:59 hod.), kde můžete mimo jiné navštívit místní hrad. V něm je k vidění výstava hraček Kdo si hraje, nezlobí a výstava obrazů Malíři Posázaví, která vám představí krásu Posázaví zachycenou štětci talentovaných malířů.
  • Ve věži gotického hradu je k vidění výstava Sázavěnkov, která vás přenese do krajiny plné skřítků a víl inspirované knížkou Pohádky o Sázavěnce, a výstava Střípky z historie Týnecka, jenž vám přiblíží historii regionu a ukáže archeologické nálezy z Týnce nad Sázavou a jeho okolí od pravěku až po středověk. V neposlední řadě je z hradní věže hezká vyhlídka na město a okolí.
  • Na zpáteční cestu opět po trase legendárního Posázavského pacifiku se parní vlak vydá z Týnce nad Sázavou v 15:30 hod.

Kolik zaplatíte za jízdenku:

  • V prodeji jsou pouze zpáteční varianty jízdenek:

Základní globální cena zpáteční:

  • Praha-Vršovice – Jílové u Prahy / Týnec nad Sázavou a zpět 550 Kč
  • Praha-Braník – Jílové u Prahy / Týnec nad Sázavou a zpět 550 Kč
  • Praha-Vršovice / Praha-Braník – Petrov u Prahy a zpět 450 Kč
  • Petrov u Prahy – Týnec nad Sázavou 450 Kč

Snížená globální cena zpáteční:

  • Praha-Vršovice – Jílové u Prahy / Týnec nad Sázavou a zpět 450 Kč
  • Praha-Braník – Jílové u Prahy / Týnec nad Sázavou a zpět 450 Kč
  • Praha-Vršovice / Praha-Braník – Petrov u Prahy a zpět 350 Kč
  • Petrov u Prahy – Týnec nad Sázavou 350 Kč
  • Snížená cena platí pro děti od 6 do 15 let.

Děti do 6 let cestují zdarma bez nároku na místo k sezení.

Jízdenky na parní vlak je možné zakoupit v předprodeji v e-shopu (zde) a také ve všech pokladnách ČD.

Historický autobus

  • Na místě bude jezdit historický autobus , který propojí jednotlivá stanoviště oslav a nabídne stylový přesun mezi body programu.
  • Na speciální lince PID1 bude jezdit historický autobus Karosa ŠD 11
  • Přeprava cestujících v historických autobusech je zdarma.

Schéma trasy a jízdní řád (ke stažená v PDF)

Doprovodný program:

Informační stánky PID a Českých drah.

Slavnostní – symbolické zahájení akce v Pikovicích za přítomnosti významných hostů 10:30 hod. (orientační čas)

Aktivity pro děti i rodiče – stanoviště s hrami si připravil partner Český rozhlas Střední Čechy, ukázky turistického značení s možností namalovat si svou turistickou značku nabídnou značkaři KČT, „malý“ Turistický závod organizuje odbor KČT a TOM Kralupy nad Vltavou.

Místní soukromý pivovar: Možnost návštěvy pivovaru PIKOVAR

Turistická zábava: 12:30-16:30 hod. K poslechu i tanci zahraje staropražská skupina TŘEHUSK. Trampské a country písničky zahraje skupina RADKA NÝDLOVÁ & spol.

Slavnostní pojmenování vyhlídky – poslední vyhlídky, které se říká bezejmenná, bude slavnostně pojmenována v odpoledních hodinách během vystoupení hudebních skupin Občerstvení: Sezonní občerstvení Pikovický přístav zajišťuje rychlé občerstvení, pivo, limo, zmrzlinu i další pamlsky, možnost opékání špekáčků. Účastníci mohou také využít pohostinství tradiční výletní restaurace U Dolejších.

Pěší turistické trasy v délce 10, 16, 20 a 25 km (okružní trasy se startem i cílem v Pikovicích) 
Start trasy na 25 km od 8:00 hod., ostatní trasy od 9:00 hod. Konec startů 10:30 hod. Zájemci o kratší trasy pěšího pochodu, kteří přijedou historickým parním vlakem budou odbaveni do 11:45 hod.   Cíl bude otevřen od 12:30 do 16:30 hod. Všechny trasy vedou po Posázavské stezce a postupně se větví. Plnění odznaku Středočeská desítka, IVV, Dvoustovka.

Další informace o akci zde: 105 let Posázavské stezky a 125 let Posázavského pacifiku – Posázavská stezka

Plakát k akci

Trvalé změny autobusů PID od 15. 6. 2025

K celostátnímu termínu změny jízdních řádů v neděli 15. 6. 2025 dojde k některým trvalým změnám na autobusových linkách PID ve Středočeském kraji. Jedná se o drobné úpravy na základě požadavků jednotlivých měst a obcí, cestujících i podle poznatků z vyhodnocení provozu. Změny se týkají jednotlivých linek na Mělnicku, Voticku, Benešovsku, Dobříšsku, Úvalsku, Slánsku, Kutnohorsku a také v Libereckém kraji.

Změny jednotlivých linek

400   Vybrané spoje jedou nově také přes zastávku Česká Lípa, Lada. Úprava obsluhy zastávek mezi Českou Lípou a Novým Borem (rozdělení na „zastávkové“ a „zrychlené“ spoje).

452   Nový spoj v pracovní dny odpoledne v trase Votice, aut.st. – Vrchotovy Janovice, u sokolovny.

471   2 páry spojů o víkendech jsou prodlouženy o úsek Obříství – Mělník, aut.nádr.

484   Nový spoj v pracovní dny ráno z Horoušan do Úval, žel.st.

556   Celková reorganizace jízdního řádu (zrušení vybraných spojů v pracovní dny ráno a dopoledne, zavedení spojů v pracovní dny odpoledne).

617   Linka je nově na území města Slaný vedena v trase: … Slaný, Fantův mlýn – Slaný, aut.nádr. – Slaný, Šultysova – Slaný, Blahotice …

688   Polovina víkendových spojů bude projíždět zastávky ve Staré Huti.

697   Zavedení přepravy jízdních kol na víkendových sezonních spojích do konce září (pomocí nosiče na zadním čele vozidla, garantovaná kapacita 4 jízdní kola).

705   Rozšíření obsluhy zastávky Kutná Hora, Karlov, Na Rovinách celodenně celotýdenně. 1 spoj v pracovní dny ráno z Volárny jede nově již z Jestřabí Lhoty.

747   Zrušení provozu v úseku Mělník, žel.st. – Mělník, aut.nádr. Zrušen 1 spoj v pracovní dny po poledni v trase Mělník, Slovany – Mělník, žel.st.

798   Nové 2 páry spojů o víkendech dopoledne v trase Benešov, Terminál – Benešov, Dlouhé Pole, nový spoj o víkendech odpoledne v trase Ostředek – Benešov, Terminál.

Změny zastávek

Turnov, Na Lukách   Nový název pro zastávku Turnov, autobusové nádraží.

Během 25 let vzrostly Milovice desetinásobně. „Máme skvělé napojení na Prahu, zastávky na znamení pomohly,” říká starosta Milan Pour.

Skvělé dopravní napojení na Prahu, bydlení v zeleni, kvalitní občanská vybavenost. I tyto benefity z Milovic dělají žádanou lokalitu k bydlení. Počet obyvatel zde rok od roku roste. Za posledních pětadvacet let je nárůst až více než desetinásobný. Do Milovic jsme se vydali před konáním Regionálního dne PID, který zde proběhne 14. června spolu s Městskými slavnostmi. Jak jsou Milovičtí spokojení s veřejnou dopravou a jaké projekty jsou důležité pro budoucí směřování Milovic? Na to jsme se zeptali starosty Milana Poura.  

Za hodinu v centru Prahy a intervaly co půl hodiny. Takové spojení s metropolí nemá ani leckterá obec, která je jí blíže. „Vlakem je to pohodlnější a kolikrát i rychlejší než autem. Ideální by bylo, kdyby spojení bylo ještě častější. Ze strany Správy železnic nám částečně bylo vyhověno tím, že v sousední Lysé nad Labem začaly od prosince loňského roku v ranních a odpoledních špičkách zastavovat vlaky každou čtvrthodinu. Odtud pak navazují na autobusy do Milovic,” říká Milan Pour, který Milovicím starostuje s čtyřletou přestávkou od roku 2014. V této souvislosti se podle něj osvědčily zastávky na znamení, k nimiž zde přistoupili rok před celoplošným spuštěním v systému PID. „Zastávky na znamení přispěly jednoznačně ke zrychlení autobusových spojů a minimalizování případů, kdy autobus přijede se zpožděním až po odjetí vlaku,” vysvětluje.

Všejanská spojka: estakáda nad Milovicemi

Další dopravní zlepšení má Milovicím přinést dlouho plánovaná Všejanská spojka, která umožní zavedení přímých vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi. Přes Milovice má trať protnout kromě stávající vlakové stanice také bývalý vojenský prostor a dnes rozvojové území Boží Dar, kde vnikne nová železniční zastávka. „Realizace Všejanské spojky by Milovicím přinesla lepší napojení na Mladou Boleslav, které za současného stavu není úplně optimální, a navýšení počtu přímých a rychlejších spojů do Prahy,” říká Milan Pour.

Projekt na devítikilometrovou trať z Lysé nad Labem do Čachovic se rodí v kanceláři společnosti AFRY, která uspěla v soutěži vyhlášené Správou železnic. Dle jejího návrhu má v Milovicích vzniknout půl kilometru dlouhá železniční estakáda, která má vést skrz město ve výšce sedmi metrů nad terénem. Vlaky by po ní mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Tento odvážný plán přijeli projektanti představit veřejnosti do milovického kulturního domu letos na jaře.

Za účasti zástupců Správy železnice a starosty Milana Poura odpovídali také na četné dotazy od lidí.  „Místní pochopitelně nejvíc zajímá hluk. Tento bod je dosud nevyjasněný, protože hlukovou studii od AFRY ještě nemáme. Další připomínky se týkaly například vedení trati přes okolní zákonem chráněnou pastevní rezervaci. Zde má vzniknout řešení v podobě biomostu, který umožní bezpečný přechod zvěře mezi jednotlivými částmi rezervace,” upřesňuje Milan Pour s tím, že další veřejné projednání se má uskutečnit na přelomu září a října, kdy už by měla být k dispozici i hluková studie.

Milovice se k celému projektu staví od začátku pozitivně. Vítaná je nová zastávka na Božím Daru, kde má dnes jednu z poboček francouzská firma Valeo. Do budoucna se počítá s tím, že by do této rozvojové plochy vlastněné Středočeským krajem mohli přesunout své aktivity další investoři. Právě nedostatek pracovních příležitostí, a v tomto ohledu závislost na Praze či na mladoboleslavské Škodovce, je jedna z věcí, která dynamicky se rozvíjejícím Milovicím chybí. Součástí projektu, jehož dokončení se plánuje na rok 2031, je i rekonstrukce stávajícího vlakového nádraží, jenž by mělo být pod jednou střechou s autobusovým.

Trasa Všejanské spojky. Zdroj: Správa Železnic

Jízdné studentům proplácí město

Milovice rostou neuvěřitelným tempem. Když odtud v roce 1991 odešla sovětská armáda, měly Milovice 1250 obyvatel, v roce 2004 to bylo 5400 obyvatel a dnes už je to 14 tisíc obyvatel s trvalým pobytem. Vzrůstající tendence má nadále pokračovat, v příštích letech by podle starosty mohly mít až 20 tisíc obyvatel.

Milovice jsou zároveň i mladým městem; průměrný věk občanů je 35 let. Podpora mladých je proto ve městě důležitým tématem. Město plánuje investovat do nového skateparku, pumptracku, nafukovací sportovní haly či výstavby víceúčelového objektu, kde bude školní jídelna, v 1. patře tělocvična, a na střeše hřiště. V přípravě je také výstavba koupacího biotopu.

Na mladé cílí také benefit v podobě proplácení desetiměsíčního kuponu pro 4. tarifní pásmo v ceně 1 575 Kč. „V předešlých letech jsme propláceli žákovské jízdné pouze žákům základních škol a 1.- 4. ročníků víceletých gymnázií. Loni to využilo zhruba 200 žáků. V reakci na ohlášené zvyšování jízdného v kraji od roku 2026 jsme nově rozšířili tento benefit i pro studenty středních škol a gymnázií do věku 19 let. Podmínkou je trvalý pobyt v Milovicích,” vysvětluje starosta. Tímto krokem chce vedení města mimo jiné motivovat rodiny k většímu využívaní hromadné dopravy a tím i přispět ke snížení počtu automobilů před základními školami.

Kromě toho v Milovicích dobře funguje také městem dotovaný Taxík Maxík, který je určený obyvatelům nad 70 let a lidem se zdravotním hendikepem. Pomocnou ruku nabízí město i začínajícím podnikatelům.

Milovické slavnosti a Regionální den PID

A jaké jsou hlavní výhody života v Milovicích? Dle starosty Poura je to především blízkost přírody, dostatečná kapacita ve školách a školkách a v porovnání s metropolí levnější bydlení. Koná se tu během roku i řada kulturních a sportovních akcí. Jednou z nich jsou i blížící se Milovické slavnosti, které budou letos spojené s Regionálním dnem PID.

Došlo k tomu vlastně náhodou. Nabídl jsem, že by se po letech mohla tato akce PID opět uskutečnit v Milovicích a shodou okolností IDSK navrhlo termín 14. června, který se shodoval s připravovanými slavnostmi,” podotýká.

Hlavní stage bude na Hakenově stadionu, kde během dne vystoupí řada kapel, dále tu budou stánky s občerstvením a regionálními specialitami, pouťové atrakce pro děti a za PID stánky s dopravní tematikou. K dostání zde budou také slevenky do zábavního parku Mirakulum, do muzea vojenského prostoru, a do vojensko-historického skanzenu Mordové rokle.

Rozvoz návštěvníků do těchto míst, ale také do pastevní rezervace divokých koní a praturů, budou zajišťovat v pravidelných intervalech bezplatné historické autobusy. Regionální den PID se tak do Milovic vrací po téměř deseti letech; naposledy se tu uskutečnil v roce 2016.

Více se o Milovických slavnostech dozvíte zde: Milovické slavnosti a Regionální den PID 14. června 2025 | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava

Rozšíření PID do Rokycan od 15. 6. i ve vlacích

S celostátní změnou jízdních řádů v neděli 15. června 2025 přichází důležitá novinka pro cestující mezi Středočeským a Plzeňským krajem. Na základě dohody mezi oběma kraji se rozšiřuje platnost jízdních dokladů Pražské integrované dopravy (PID) i na železniční trať 170 v úseku Kařez – Rokycany. Cestující tak budou moci nově využít jízdní doklady PID až do Rokycan nejen na osobních vlacích, ale také na všech rychlících a expresech, které zastavují v Rokycanech.

Konkrétně jde o vlaky osobní dopravy linky S70, která v Kařezu přechází v linku P2, a také o rychlíky linky R16 a vybrané expresy Ex6, jež zastavují v Rokycanech. Cestující tak mohou plynule pokračovat ve své cestě bez nutnosti kupovat další jízdenky, a to v rámci jednoho integrovaného systému.

Do systému PID nově spadají tyto stanice a zastávky:

  • Kařízek – tarifní pásmo 8
  • Mýto – tarifní pásmo 8
  • Holoubkov – tarifní pásmo 8 (s pokladnou pro prodej jízdenek PID)
  • Svojkovice – tarifní pásmo 9
  • Rokycany – tarifní pásmo 9 (s pokladnou pro prodej jízdenek PID)

V těchto nově zapojených stanicích a zastávkách bude probíhat odbavení v režimu označení jízdenek PID přímo ve vlaku. Upozorňujeme, že jízdenky PID nelze využít pro vnitrokrajské jízdy v rámci Plzeňského kraje – tyto jízdenky jsou určeny výhradně pro cesty začínající nebo končící ve Středočeském kraji (nebo v Praze).

Tato změna přináší větší komfort pro cestující, zejména dojíždějící za prací, do škol nebo za volnočasovými aktivitami. Posiluje se tak propojení obou krajů a přispívá ke zlepšení dopravní obslužnosti v širším okolí Prahy i v příhraničních částech Plzeňského kraje.

Schéma oblasti:

Návrhy železničních jízdních řádů na období 2025/2026 pro tratě v rámci PID

Návrh železničního jízdního řádu pro období 2025/2026 je vydán Správou železnic, s.o., podle zákona o dráhách č. 266/1994 Sb. v platném znění §40, odst. (1) a je určen výhradně pro účely jeho projednání ve smyslu odst. (2).

Upozornění:

Uvedené návrhy jízdních řádů jsou rozpracované verze jízdních řádů vydané k zákonem stanovenému datu. Na základě žádostí objednatelů dopravy, dopravců, měst a obcí dochází k dalším dílčím změnám. Proto nemusí uveřejněná verze odpovídat aktuálnímu stavu zpracování příslušných tratí, a tedy i konečnému jízdnímu řádu. U některých tratí může dojít vůči uveřejněnému Návrhu i k podstatným změnám.

Organizace ROPID je objednatelem vlaků regionální dopravy (osobní a spěšné vlaky) na území hl. m. Prahy. Objednávka vlaků regionální dopravy na území Středočeského kraje je v kompetenci organizace IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje). Obdobně v ostatních krajích jsou objednatelem vlaků regionální dopravy jednotlivé krajské úřady. Objednatelem vlaků dálkové dopravy (rychlíky a vlaky vyšší kategorie) je Ministerstvo dopravy ČR. Připomínky je proto nutné uplatnit vždy u kompetentního objednatele.

Vaše případné připomínky zasílejte nejpozději do 30.6.2025 na adresu:

zřetelně označte Připomínka k Návrhu JŘ SŽ 2025/2026“ (nejlépe jako předmět e-mailu).

Připomínky nemají charakter stížnosti a nebudou jako stížnosti vyřizovány (tj. nebude na ně odpovídáno). Připomínky nezasílejte na adresu dopravců (Českých drah, a.s.; KŽC Doprava, s.r.o.; ARRIVA vlaky s.r.o., Regiojet a.s. a dalším).

Kompletní jízdní řády Návrhu po jednotlivých tratích (v PDF) naleznete na stránkách Správy železnic (https://www.spravazeleznic.cz/navrh-jizdniho-radu-na-rok-2026).