Podzimní novinky z Čitelné Prahy


Projekt Čitelná Praha neboli jednotný informační a navigační systém pro mobilitu v Praze představí ještě do konce letošního roku celou řadu novinek v metru, na železnici či na zastávkách povrchové dopravy. Nová grafika informačních tabulí se objeví v nově zrekonstruované stanici metra Jiřího z Poděbrad, nová navigace bude k vidění také na pěší lávce k nové železniční zastávce Praha-Rajská zahrada. V metru budeme testovat nová dopravní schémata, a to jak ve vozech, tak ve stanicích. U stanic metra Kobylisy, Malostranská a a u vlakové zastávky Praha-Eden se objeví nové totemy pro zvýraznění vstupů do stanic.

Další zastávky povrchové dopravy se dočkají digitálních odjezdových panelů zobrazující nejbližší odjezdy podle aktuální polohy vozidel a chystají se další místa pro nové obelisky a směrovky v rámci pěší navigace. Všechny nové prvky budou v rámci pilotování podrobeny uživatelskému výzkumu.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad
V rámci rekonstrukce stanice metra Jiřího z Poděbrad budou v této stanici všechny statické navigační prvky provedeny v nové grafice Čitelné Prahy. I když zde budeme podobu jednotlivých prvků i nadále testovat, byly zde už zapracovány některé poznatky z uživatelského výzkumu z první pilotní instalace na Palmovce. Na základních rozcestnících se objeví navigační cíl „centrum“ a přibydou také nové rozcestníky hned na začátku nástupiště. S ohledem na časový harmonogram rekonstrukce už zde nemohly být osazeny nové typy fyzických nosičů navigačních tabulí – ty budeme zkoušet ve stanici metra Palmovka.

Mapy a schémata v metru

Ve třech soupravách metra na každé lince budeme testovat schémata linek metra nad jednotlivými dveřmi i doplňková zjednodušená schémata dopravy, ve kterých je oproti stávajícímu stavu navíc zobrazeno centrum Prahy ve větším detailu. Zároveň bude ve vitrínách ve stanicích metra nahrazena stávající mapa Prahy novým schématem s přehlednějším zobrazením linkového vedení zejména v centru a pokrývající oproti stávající mapě celé území Prahy. Ve schématu už ale nebudou uvedeny jednotlivé ulice. Na základě tohoto testování chceme nastavit pravidla pro používání map a schémat na různých místech podle konkrétních potřeb cestujících.

Digitální odjezdové panely na zastávkách
Kromě nových tramvajových tratí do Slivence a na Dědinu se objevily v poslední době digitální odjezdové panely také na několika dalších autobusových zastávkách (např. U památníku, Anděl, Budějovická či Brumlovka). ROPID vysoutěžil dodávku až 150 dalších digitálních panelů, které by se měly na zastávkách začít objevovat postupně od jara 2024. Tyto panely budou buď samostatně stojící nebo zavěšené například na sloupech veřejného osvětlení. Zároveň chystají Technologie hl. m. Prahy instalaci dalších odjezdových panelů pro vybraných zastávkách přístřešků.

Nová grafika informací na zastávkách
Na zastávkách povrchové dopravy na Palmovce budeme zkoušet novou podobu informací na označnících a také v nově instalovaných vitrínách v zastávkových přístřešcích. Rádi bychom v rámci zastávek více pracovali s mapami okolí a schématy přestupních uzlů i celé sítě veřejné dopravy. V rámci uživatelského testování se budeme také lidí ptát, jaké konkrétní informace na zastávce potřebují a očekávají.

 

Totemy pro dálkovou navigaci ke stanicím metra a železnice
Na základě prototypu na Palackého náměstí budeme ještě do konce letošního roku instalovat upravené totemy zdálky zvýrazňující vstupy do stanic metra nebo železnice na dalších 3 lokalitách – u stanic metra Kobylisy a Malostranská a také u vlakové zastávky Praha-Eden. Oproti prototypu na Palackého náměstí bude konstrukce i materiálové provedení mírně upraveno. Následně chceme otestovat i další varianty výrazného označení vstupů do stanic metra například na Palmovce či na Palackého náměstí. Nová grafika čitelné Prahy se zároveň již brzy objeví u nového zastřešení vstupu do metra u Masarykova nádraží.

Lávka přes nové nádraží Rajská zahrada
V souvislosti s připravovaným otevřením nové železniční zastávky Praha-Rajská zahrada 10. prosince 2023 bude zprovozněna i první část pěší lávky, která spojí nová vlaková nástupiště s okolím. Na nové lávce bude použita navigace Čitelné Prahy včetně dálkových totemů pro zvýraznění existence vlakové zastávky ze vzdálenějšího okolí. Zbývající část lávky ke stanici metra Rajská zahrada bude dokončena cca na jaře 2024.


Další prvky pěší navigace

V návaznosti na prototypy nových prvků pěší navigace (obelisk a směrovka) na holešovickém předpolí nové Štvanické lávky se nyní dokončuje uživatelský výzkum u těchto prvků, které budou následně doladěny do finální podoby. S jejich další instalací počítáme i na ostatních místech Prahy 7, u stanice metra Palmovka, v městské části Praha-Běchovice, a celý nově navrhovaný systém bychom rádi otestovali na ucelené pěší trase ze Staroměstského náměstí přes Letnou k holešovickému výstavišti.


Uživatelské testování

Všechny nové prvky budeme podrobovat různým typům uživatelských výzkumů, abychom doladili jejich podobu po grafické i obsahové stránce. Jako první jsme realizovali uživatelský výzkum ve stanici metra Palmovka a nyní se dokončuje výzkum u nových prvků pěší navigace v Holešovicích. Zpětná vazba veřejnosti je cenným podkladem pro doladění nejen podoby jednotlivých částí systému, ale i nastavení systému jako celku, a pro určení, z jakých prvků se má tento systém skládat a kde konkrétně mají být umístěny.

Více o projektu na stránkách Čitelné Prahy