Vyhodnocení (3. čtvrtletí 2012)
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 28. 02. 2017
Vyhodnocení standardů kvality se provádí každé čtvrtletí. Zveřejněny jsou konkrétní hodnoty plnění za jednotlivé druhy dopravy i dopravce a popsány jsou především nevyhovující stavy a specifika daného čtvrtletí. Okomentován je také aktuální trend, případně návrh řešení jednotlivých nevyhovujících stavů. Jednotlivé čtvrtletní výsledky se sdružují do ročních vyhodnocení a vytváří se tak souvislá vývojová řada, kde si může každý cestující ověřit celkový vývoj kvality poskytovaných služeb.
Vyhodnocení standardů v tabulkách a grafech
AUTOBUSY
V rámci vyhodnocení 3. čtvrtletí 2012 jsou zveřejněny kompletní výsledky měření standardů kvality PID u jednotlivých autobusových dopravců. K dispozici je obecné hodnocení i konkrétní hodnoty plnění a komentáře k jednotlivým standardům (viz příloha).
Obecně jsou výsledky ve třetím čtvrtletí roku pozitivně ovlivněny klidnějším prázdninovým provozem, zároveň je však v tomto období zvýšená výluková činnost a v měsíci září je obecně provoz komplikovanější. I přesto však dosáhli dopravci velmi dobrých hodnot zejména v plnění jízdního řádu, přesnosti provozu nebo garanci bezbariérových spojů.
U většiny dopravců se mírně zvýšil podíl nízkopodlažních vozidel, naopak stáří vozového parku se u většiny dopravců lehce zhoršilo. Výraznějšího úspěchu se podařilo dosáhnout ve snížení počtu předjetých spojů oproti jízdnímu řádu – standard byl poprvé splněn u všech dopravců.
Obecně u závad v souvislosti s chováním a činností řidičů již nesledujeme žádné výraznější výkyvy. Diskutována byla problematika získávání nových kvalitních řidičů v souvislosti s odchodem zkušených řidičů do důchodu.
U dopravců s malým podílem dopravních výkonů (Jaroslav Štěpánek, STENBUS, PROBO BUS, ABOUT ME a Vlastimil Slezák) mohou být výsledky zkresleny menším počtem provedených měření a mohou při porovnání mezi čtvrtletími kolísat oběma směry.
Dopravci s vysokou kvalitou (splněno 80 a více % standardů) * = takto označení dopravci splnili všechny standardy |
Dopravní podnik hl. m. Prahy ABOUT ME ČSAD MHD Kladno STENBUS ČSAD POLKOST BOSÁK BUS MARTIN UHER Veolia Transport Praha PROBO BUS OAD Kolín |
Dopravci s vyšší kvalitou (splněno mezi 60 % a 80 % standardů) | Jaroslav Štěpánek ČSAD Střední Čechy |
Dopravci s průměrnou kvalitou (splněno mezi 40 % a 60 % standardů) | Vlastimil Slezák |
Dopravci s nižší kvalitou (splněno méně než 40 % standardů) | – |
3 dopravci s nejnižším průměrným stářím vozidel: ABOUT ME, OAD Kolín, ČSAD POLKOST, Veolia Transport Praha
3 dopravci s nejvyšším podílem nízkopodlažních vozidel: ABOUT ME, Dopravní podnik hl. m. Prahy, STENBUS, Jaroslav Štěpánek
VLAKY
Ve třetím čtvrtletí 2012 nebylo v rámci Standardů kvality splněno šest kritérií, což je horší výsledek než v předchozím kvartále, kdy nebyly splněny standardy čtyři. Naopak 13 kritérií bylo splněno bez problémů.
Jako v minulém hodnocení nebyl splněn standard Plnění odjetých kilometrů, což bylo opět zapříčiněno především výlukovou činností a to zejména v červenci, kdy byl omezen provoz vlaků linky S9 mezi stanicemi Praha hlavní nádraží, Praha-Vysočany a Praha-Horní Počernice. V měsících bez výluk je plnění tohoto standardu bezproblémové.
Dále nebyly splněny standardy Dodržení kapacity vlaku a Garance bezbariérových vlaků. V těchto dvou případech však nedochází k výraznému propadu pod požadovanou hranici, k dosažení úrovně náročnosti chybí pouze několik desetin, respektive setin procenta.
I ve třetím čtvrtletí byl zjištěn nedostatek v Prodeji a kontrole jízdních dokladů, a to v jednom případě.
Nedostatky byly také zjištěny v Informování ve vlacích, nicméně dle výsledků v posledních dvou měsících je předpoklad úspěšného plnění v příštích měsících a to jak v Praze, tak ve Středočeském kraji, kde se závady v informování ve vozidlech vyskytovaly ve větším množství.
Nadále se nedaří plnit standard Informování ve stanicích a zastávkách, na vině je stejně jako v minulých obdobích především vandalismus. Nicméně v tomto kritériu bylo zaznamenáno oproti předchozím vyhodnocením mírné zlepšení.
V hodnoceném období nebyl splněn standard Rizikové situace. Ve dvou případech byly zjištěny závady na dveřích v patrových vozech řady Bmto, kdy nedošlo k úplnému zavření dveří, případně bylo možné tyto dveře otevřít za jízdy.
Pozitivní je snížení průměrného Stáří železničních vozidel v PID na území hl. m. Prahy na rovných 16 let.
I nadále platí, že provozní statistiky ovlivňují především mimořádnosti jako například výluky. Je pozitivní, že nedochází ke zhoršování plnění těchto statistik ve větším množství například z důvodů neschopnosti vozidel. Vzestupný trend platí také v případě informování ve vlacích.
Ve spolupráci s Českými dráhami nyní aktivně řešíme možnosti vzájemné spolupráce v distribuci informačních materiálů a u přepravní kontroly. K prosincovému termínu změn připravujeme sjednocení a zpřehlednění informací o PID vyvěšovaných v železničních stanicích. Řešíme také zlepšení označení prodejních míst ve stanicích a označení vyhrazených míst ve vlacích pro cyklisty a kočárky.