Vyhodnocení (4. čtvrtletí 2018)
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 18. 02. 2019
Vyhodnocení standardů kvality se provádí každé čtvrtletí. Zveřejněny jsou konkrétní hodnoty plnění za jednotlivé druhy dopravy i dopravce a popsány jsou především nevyhovující stavy a specifika daného čtvrtletí. Okomentován je také aktuální trend, případně návrh řešení jednotlivých nevyhovujících stavů. Jednotlivé čtvrtletní výsledky se sdružují do ročních vyhodnocení a vytváří se tak souvislá vývojová řada, kde si může každý cestující ověřit celkový vývoj kvality poskytovaných služeb.
Vyhodnocení standardů v tabulkách a grafech
AUTOBUSY
V rámci vyhodnocení 4. čtvrtletí 2018 jsou zveřejněny kompletní výsledky měření standardů kvality PID u jednotlivých autobusových dopravců. Konkrétní hodnoty plnění jsou uvedeny v přiložených tabulkách jednotlivých dopravců a ve vybraných grafech.
Problémy s nedostatkem provozního personálu se opět negativně odrazily zejména ve standardech Plnění grafikonu, Dodržení předepsané kapacity nebo Garance bezbariérových spojů, nicméně i přes přetrvávající nedostatek řidičů se s tímto problémem dopravci vypořádali nad očekávání uspokojivě. Na plnění těchto standardů měly negativní vliv napříč dopravci také nepříznivé klimatické podmínky zejména v prosinci 2018. Například u dopravce MARTIN UHER vyplývaly všechny nesplněné standardy právě z nepříznivých klimatických podmínek, které dopravci nemohou ovlivnit.
U většiny dopravců (11 z 19) došlo opět k navýšení podílu nízkopodlažních vozidel, požadované procento spojů garantovaných v jízdních řádech na příměstských linkách nově splnili další 2 dopravci.
U většiny dopravců nebyly opět bohužel plněny následující standardy: plnění grafikonu, garance bezbariérových spojů, informování ve vozidlech (opakující se závady zejména u hlášení zastávek nebo na vnitřním informačním systému, ale nově i neaktuálnost papírových informací pro cestující). U standardu informování na zastávkách se stále ve zvýšené míře opakují u některých dopravců závady především ve vývěsu jízdních řádů.
U 14 dopravců došlo ke zlepšení dodržování jízdního řádu (přesnost provozu) – ubyl počet nepřijatelně předjetých spojů. Tento standard i nadále nesplňují pouze 3 dopravci.
Ohledně požadovaného stáří vozidel nesplnilo současná kritéria 9 z 19 dopravců, přesto u 7 dopravců došlo ke snížení průměrného stáří oproti předchozímu čtvrtletí.
U dopravců s malým podílem dopravních výkonů mohou být výsledky zkresleny menším počtem provedených měření a mohou při porovnání mezi čtvrtletími kolísat oběma směry. Výsledky provozních standardů s automatickým kontinuálním měřením jsou získávány u Dopravního podniku hl. m. Prahy přímo od dopravce, hodnoty za ostatní dopravce jsou získávány ze systému MPVnet.
Obecné hodnocení kvality jednotlivých dopravců (pořadí dle celkového procenta plnění standardů)
Dopravci s vysokou kvalitou (splněno 80 a více % standardů) * = takto označení dopravci splnili všechny standardy |
ČSAD POLKOST Dopravní podnik hl. m. Prahy STENBUS ČSAD Česká Lípa Martin UHER |
Dopravci s vyšší kvalitou (splněno mezi 60 % a 80 % standardů) |
ČSAD MHD Kladno Autodoprava LAMER ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY ČSAD Slaný POHL Kladno ČSAD Benešov Valenta Bus |
Dopravci s průměrnou kvalitou (splněno mezi 40 % a 60 % standardů) |
ARRIVA CITY ABOUT ME Vlastimil Slezák ČSAD Střední Čechy Kateřina Kulhánková |
Dopravci s nižší kvalitou (splněno méně než 40 % standardů) | OAD Kolín Jaroslav Štěpánek |
4 dopravci s nejnižším průměrným stářím vozidel: ČSAD Slaný, ČSAD Benešov, ABOUT ME, POHL Kladno
4 dopravci s nejvyšším podílem nízkopodlažních vozidel: ABOUT ME, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČSAD Česká Lípa, ČSAD MHD Kladno