Na Štěchovicko jezdí autobusy PID už 20 let. Lidí přibylo, intervaly autobusů se zkrátily

Naposledy aktualizováno: 15. 08. 2024 | Publikováno 14. 08. 2024

Štěchovice si letos připomínají 20 let od integrování autobusových linek do PID. Během těchto let došlo k výraznému zkrácení intervalů u spojů na Prahu a zpět, které jezdí ve špičce každých deset minut. Díky nové lince 360 získali Štěchovičtí navíc možnost dostat se na jednu jízdenku přímým spojem až do Sedlčan. Na letošek zároveň ale připadlo hned několik uzavírek, které zdejší dopravu zásadně komplikují. Nezbývá než zatnout zuby a vydržet. „Těšíme se na budoucnost, až bude doprava zase plynulá a autobusy budou jezdit, jak mají,“ říká starostka městyse Štěchovice Kateřina Rožníčková. 

Nejen obyvatelé Štěchovic, ale také výletníci, kteří do Štěchovic v létě jezdí objevovat krásy přírody s množstvím krásných vyhlídek a vodopádů, se musí obrnit trpělivostí. O opravu se přihlásil 85 let starý most propojující Štěchovice s Hradištkem. Zatím je umožněn vstup pěším, na podzim by se měl most uzavřít úplně a oba břehy bude dočasně obsluhovat přívoz. 

K rekonstrukci mostu, jejíž dokončení se plánuje na konec roku, přibyla začátkem prázdnin navíc uzavírka hlavní silnice v Davli. Objízdná trasa je vzhledem k tomu, že silnice vede podél Vltavy, velmi problematická. Většina autobusů proto končí v Davli, poté jsou cestující nuceni projít několik stovek metrů pěším koridorem a nastoupit na navazující spoj, ať už do Štěchovic nebo v opačném směru do Prahy. „Požadovali jsme zachovat pro starší a imobilní občany alespoň přímou linku 361 a 390, byť jezdí v hodinových intervalech a po objízdné trase přes Masečín. S nárustem osobní dopravy na této trase, je pro řidiče autobusů zajištění spoje velmi komplikované a patří jim velký obdiv a poděkování,“ podotýká Kateřina Rožníčková. 

Do Štěchovic se jezdí za krásnou přírodou i za historií 

Uzavírka probíhá v letních měsících tak, aby se dotkla co nejméně místních lidí, kteří jsou napojeni zaměstnáním či studiem na Prahu. Jak potvrzuje starostka, velká část rodin odjíždí z městyse pryč. O letních prázdninách jsou linky do Štěchovic, jako oblíbené turistické destinaci a chatové oblasti, vytížené spíše v opačném směru. Z Prahy do Štěchovic jezdí lidé za krásnou přírodou a za místy, z nichž dýchá historie. Zdejší oblíbená stezka Svatojánské proudy byla vybudována roku 1889 jako první turistická cesta u nás. Trasa v délce 9 kilometrů vede po úbočí svahu vysoko nad vodní hladinou Vltavy mezi hrázemi vodních nádrží Slapy a Štěchovice. 

Ze Štěchovic vede několik značených turistických tras, a tak je na každém výletníkovi, jaký směr zvolí. Může se například Vltavě vzdálit a dojít k Sázavě do Kamenného Přívozu, odkud je to vlakem zpět do Prahy, co by kamenem dohodil. Nebo se napojit na údolí Kocáby s několika starými zachovalými osadami. 

Přímo ve Štěchovicích stojí za návštěvu secesní kostel, který je zasvěcen patronu Svatojánských proudů, loďařů, vorařů, šífařů, mlynářů a zpovědníků, sv. Janu Nepomuckému. „Ke kostelu náleží nová unikátní křížová cesta, kterou tvoří 14 balvanů s keramickými cedulkami s názvy 14 obcí přináležející farnosti Štěchovice, a muzeum Ve věži,“ upozorňuje na místní zajímavost starostka Kateřina Rožníčková. 

V plánu je nové autobusové nádraží 

Štěchovice se skládají ze tří částí: Štěchovice, Masečín a Třebenice. V roce 2024 zde bylo spočítáno 2 224 obyvatel, to je o zhruba 800 obyvatel víc než před dvaceti lety. „Stěhují se sem především mladé rodiny, pro které je bydlení ve Štěchovicích cenově dostupnější než v Praze. Výhodou Štěchovic je krásná příroda i dobré dopravní spojení na metropoli, to je pro mnoho lidí lákavá kombinace,“ mini starostka. 

Narůstající počet obyvatel klade na městys i značné nároky, pokud jde o rozvoj služeb a infrastruktury. V současnosti už balancuje na hraně toho, co je schopna ještě vstřebat. Podle starostky kapacitu školy mohou navýšit ještě novou nástavbou, silnice však rozšířit nedokážou. „V Masečíně byl za předchozího vedení schválen projekt masivní výstavby asi stovky nových domů. Pro nás je to dnes obrovský problém. Ten, kdo to plánoval, vůbec nedomyslel, že kapacity silnic na takový nárůst dalších aut nestačí. Museli jsme přistoupit ke stavební uzávěře, než bude vydán nový územní plán,“ vysvětluje. 

Do budoucna Štěchovice také čeká rekonstrukce autobusového nádraží. Počítá se především s výstavbou nového ostrůvku, který by umožnil bezpečný výstup pro cestující přijíždějících z metropole. Ti za dnešního stavu musí z autobusu vystoupit přímo do vozovky. Chystají se ale i další projekty na úpravu veřejného prostoru. „Plánů máme hodně, s nápady většinou přichází i sami obyvatelé,“ říká starostka. Nejblíže k realizaci má projekt nového dopravního hřiště s přilehlým parkem. Návrh bude ještě před výstavbou komunikován s obyvateli, kteří se k němu budou moci vyjádřit. 

Štěchovičtí netrpělivě vyhlíží také proměnu Smíchovského nádraží, kde se nachází nástupní zastávka jejich autobusových linek. Ta je dnes umístěna mimo autobusové nádraží. „Naše zastávka je bez přístřešku i laviček. Podařilo se nám zajistit alespoň odpadkové koše. Nové nádraží našim cestujícím přinese snad lepší komfort,“ říká starostka. 

Prosincová změna přivede do regionu nového dopravce 

Na konci roku dojde na linkách obsluhujících Štěchovicko ke změně dopravců: Arriva Střední Čechy bude vystřídána dopravcem Martin Uher a linku 360, která oblastí projíždí ze Sedlčan, bude obsluhovat nově dopravce ZDAR. Jak vnímá výměnu dopravců starosta Kateřina Rožníčková? „V minulosti už tu pár změn dopravců proběhlo, zatím naštěstí vždy bez problémů. Pro cestující je důležitý osobní kontakt s řidičem, takže jsme ocenili, že řidiči většinou zůstali, pouze přešli k jinému zaměstnavateli,“ říká. 

Provozní záležitosti jsou plně v režii dopravce a organizátora, kterým je IDSK. Na jízdní řády by prosincové změny dopravců neměly mít výraznější vliv. Pouze linka 360 bude posílena o víkendech na hodinový interval. Kapacitnější kloubové autobusy jezdí na linkách Arrivy dnes víceméně nahodile. Nově by mělo dojít ke sjednocení: kloubové vozy budou jezdit na všech spojích linek 338 a 390 o víkendech v letní sezóně, ale jinak vždy standardní autobusy.