Nástup všemi dveřmi: Novinka v příměstských autobusech PID od srpna 2025

Naposledy aktualizováno: 24. 06. 2025 | Publikováno 23. 06. 2025

Od 1. srpna 2025 čeká cestující ve Středočeském kraji a Praze zásadní změna v odbavování na příměstských autobusových linkách systému PID. Nově bude umožněn nástup všemi dveřmi u téměř stovky denních a deseti nočních linek.

Co se mění?

Rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi na dalších 99 denních a 10 nočních linek PID.

Nový režim navazuje na dosavadní testovací provoz u 9 regionálních linek.

Týká se hlavně linek z Prahy do okolních obcí, které mají více zastávek v hlavním městě.

 

Výhody pro cestující

  • Rychlejší nástup – menší fronty u předních dveří.
  • Možnost nástupu jakýmikoliv dveřmi, pokud máte platnou jízdenku (papírovou nebo elektronickou).
  • Kratší doby cestování, zejména v dopravních špičkách a tím pádem i nižší zpoždění.
  • Stále možnost koupě jízdenky u řidiče (ale nutný nástup předními dveřmi).
  • Přívětivější doprava, která může oslovit i nové cestující.

Kterých linek se změna týká?

  • Denní příměstské linky: 300–429 (s výjimkou linek 305, 315, 345, 389, 392, 393, 395, 400–407, 410, 412, 413, 415–417, 420–428)
  • Regionální linky s již zavedeným režimem: 481, 484, 519, 705, 785, 801, 805, 823, 858
  • Noční linky: 951–961

Jak poznáte, že můžete nastoupit všemi dveřmi?

  • Dotčené linky budou označeny v jízdních řádech, mobilní aplikaci PID Lítačka a vyhledávačích spojení poznámkou NÁSTUP VŠEMI DVEŘMI.
  • Autobusy na těchto linkách budou označeny cedulkou za čelním oknem a z boku u dveří s informací o režimu nástupu všemi dveřmi.
  • Před spuštěním změny proběhne informační kampaň v médiích a na sociálních sítích.

Co musíte dodržet?

  • Máte platnou jízdenku? Můžete nastoupit libovolnými dveřmi.
  • Nemáte jízdenku? Nastupte předními dveřmi a zakupte si ji u řidiče.
  • Počítejte s častějšími kontrolami revizorů na těchto linkách.

Praktické tipy pro správné cestování

  1. Mějte připravenou jízdenku ještě před nástupem – papírově nebo v PID Lítačce (tato jízdenka musí být při nástupu již aktivovaná). Papírovou jízdenku je nutné ihned po nástupu označit, pokud již není označená
  2. Ulehčete si cestu a používejte mobilní aplikaci – rychlejší odbavení, pohodlné vyhledávání spojení.
    Mobilní aplikaci si můžete stáhnout zde: PID Lítačka: Jedna aplikace, tisíce možností
  3. Nastupujte odpovědně – i vaše tarifní kázeň rozhodne o dalším pokračování nového systému a jeho rozšíření.
  4. Vyhněte se pokutám – nepočítejte s tím, že revizor nepřijde. Přijde. Pozor, od 1. 8. 2025 se na území Středočeského kraje výrazně zvýší přirážky za jízdu bez platné jízdenky: 1 500 Kč na místě, 2 000 Kč do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové podkladně, případně 2 500 Kč po uplynutí této lhůty.

Co bude dál?

Zkušební režim poběží do konce roku 2026.

O pokračování či rozšíření rozhodne zejména chování samotných cestujících (zda řádně platí jízdné). Pokud se systém neosvědčí, může být nástup všemi dveřmi zrušen i dříve.

Závěrem

Zavedení nástupu všemi dveřmi je významným krokem k moderní, efektivní a pohodlné příměstské dopravě. Úspěch této změny ale závisí i na každém z nás – být ohleduplný, platit jízdné a respektovat pravidla je tím nejlepším, co pro plynulost, rychlost a komfort veřejné dopravy můžeme udělat.

Často kladené otázky (FAQ): Nástup všemi dveřmi v příměstské dopravě PID

  • Od 1. srpna 2025 na vybraných denních i nočních příměstských linkách PID.

  • Můžete nastupovat kterýmikoli dveřmi autobusu – nejen předními. Podmínkou je mít již platnou jízdenku (např. papírovou, v PID Lítačce nebo jiném elektronickém nosiči). Prostě stejně jako v pražské MHD.

  • Ano, ale pouze při nástupu předními dveřmi. Při nástupu jinými dveřmi musíte mít jízdenku už předem zakoupenou.

  • V tomto případě můžete nastoupit všemi dveřmi. Pozor, na těchto linkách lze nastoupit do vozidla pouze s již platným jízdním dokladem po uplynutí jeho ochranné doby!

  • Zjistíte to z jízdních řádů, aplikace PID Lítačka, informačních cedulek na autobusech či informačních vývěsek na zastávkách nebo ve vozidlech.

  • Pro rozšíření systému i na další linky zatím není dostatek revizorů. Vybrány byly příměstské linky z Prahy do regionu, které mají hodně zastávek, tvořily se na nich největší fronty a tudíž na těchto linkách očekáváme největší efekt. Z příměstských linek byly vyjmuty ty, které mají v Praze jen jednu nebo dvě zastávky a zároveň se na nich dlouhý úsek bez zastávek (typicky linky s expresním charakterem s menším počtem zastávek)..

  • Ne. Bez jízdenky nastupujte vždy předními dveřmi, kde si ji můžete i nadále zakoupit u řidiče (platit lze hotově i kartou).

Bohužel toto je nevýhoda nového systému. Nic vám ale nebrání přijít na zastávku dřív a stoupnout si na nástupišti na místo, kde autobus zastaví druhými nebo dalšími dveřmi. Jen musíte mít jízdenku zakoupenou předem.

  • Ano, na těchto linkách bude zvýšená činnost revizorů, aby se předešlo zneužívání systému.

  • 1 500 Kč při platbě na místě
  • 2 000 Kč při zaplacení do 15 dnů převodem na účet nebo v doplatkové podkladně
  • 2 500 Kč po uplynutí této lhůty.

Pozor: na území Prahy budou přirážky k jízdnému zatím ve stejné výši jako dosud.

Cílem je:

  • urychlit nástup cestujících,
  • zkrátit jízdní doby,
  • zvýšit komfort,
  • a motivovat více lidí k využívání veřejné dopravy.

  • Zatím ne – do konce roku 2026 poběží zkušební provoz. Pokud bude úspěšný, systém se může rozšířit i na další linky. Při nízké tarifní kázni může být režim zrušen. Úspěch systému závisí na zodpovědném chování všech cestujících.

  • Při nízké tarifní kázni může být režim zrušen. Úspěch systému závisí na zodpovědném chování všech cestujících.