Prohlášení k objasnění situace – nabídkové řízení na nové vlaky

Naposledy aktualizováno: 11. 11. 2025 | Publikováno 11. 11. 2025

V rámci přípravy nabídkového řízení na výběr dopravce k zajištění dopravní obslužnosti na regionálních železničních tratích Středočeského kraje a hlavního města Prahy akutrolejovými elektrickými jednotkami BEMU 145 byla zjištěna existence obsahu metadat, resp. skrytého zápatí jednoho z potenciálních dodavatelů jednotek, konkrétně společnosti Škoda Transportation. Ke stejnému zjištění se dospělo i u nabídkového řízení na výběr dopravce k zajištění dopravní obslužnosti na vybraných linkách velkokapacitními elektrickými jednotkami EMU 400. Jednalo se však o pouhé administrativní pochybení, nemající vliv na průběh nabídkových řízení.

Dne 15. října 2025 zveřejnily dopravní zpravodajské weby informaci o výskytu zápatí ve znění: „This item is classified as internal. It was created by and is in the property of the relevant company of the Skoda Group. Do not share outside od the Skoda Group.“ („Tento dokument je klasifikován jako interní. Byl vytvořen příslušnou společností skupiny Škoda Group a je jejím majetkem. Nesdílejte ji mimo skupinu Škoda Group.“) v excelovém dokumentu (tabulce) „Technické požadavky BEMU 145 PTK“, který zaslal v červenci 2025 administrátor připravované zakázky, advokátní kancelář Havel & Partners k vyplnění všem účastníkům (výrobcům železničních kolejových vozidel) v rámci probíhající předběžné tržní konzultace. Existence tohoto zápatí v předmětném dokumentu formátu xls způsobila následné nepodložené spekulace o případném podílu Škoda Group na vytvoření tohoto a případných dalších dokumentů při přípravě této zakázky.

Expertní tým, který připravuje nabídkové řízení, zjistil tento nedostatek již koncem září 2025. Proto bylo neprodleně zahájeno interní šetření vzniku této skutečnosti a skutečného rozsahu případného pochybení. Bylo zjištěno, že 11. července 2025 v rámci předběžné tržní konzultace (PTK) s výrobci jednotek BEMU 145 byl všem účastníkům PTK (6 výrobců) odeslán k vyplnění technických parametrů jimi nabízených železničních vozidel prázdný formulář (dotazy na jednotlivé parametry vozidel), který obsahoval předmětné zápatí. Od pěti ze šesti účastníků PTK se pak následně vrátil dokument zpět se stejným zápatím (šestý účastník toto zápatí přepsal zápatím vlastním). Poté zadavatelé nadále pracovali s kompilátem těchto dokumentů a předmětné zápatí tak bylo přenášeno do dalších pracovních verzí v rámci týmu připravujícího toto nabídkové řízení.

Následně bylo zjištěno, že pro vznik formuláře zasílaného výrobcům v rámci PTK BEMU 145 byla vzata za „technologický základ“ jedna z verzí obdobného dokumentu, který byl výsledkem PTK s výrobci jednotek EMU 400 a určoval technické požadavky zadavatele zakázky na tato vozidla. Již v tomto dokumentu bylo předmětné zápatí obsaženo. Nabídkové řízení EMU 400 jako hlavní zadavatel připravoval Středočeský kraj zastoupený organizací IDSK a administrátorem zakázky je advokátní kancelář MT Legal. Tato dílčí záležitost byla následně prošetřena zástupci hlavního zadavatele, Středočeského kraje zastoupeného IDSK následovně:

Výsledek šetření objevených metadat v dokumentu „Technické požadavky EMU400_k zveřejnění“:

Na základě zjištěných skutečností konstatujeme, že objevené skryté zápatí jednoho z výrobců v dokumentu, uveřejněném v období od 26. 09. 2024 do 26. 11. 2024 na profilu zadavatele (Veřejné zakázky – E-ZAK Středočeský kraj) jako výstup z předběžných tržních konzultací s výrobci, bylo administrativní chybou.

Šetřením, resp. prověřením dokumentů spojených s přípravou technické specifikace pro vysokokapacitní jednotky EMU400, bylo jednoznačně prokázáno, že dokumenty zasílané výrobcům v rámci prvního kola předběžných tržních konzultací žádná metadata výrobců neobsahovala. Ta se do další verze dokumentu dostala až kompilací všech dostupných podkladů, do jednoho výsledného souboru, který byl následně uveřejněn na profilu zadavatele.

Neprodleně po identifikaci tohoto stavu došlo 26. 11. 2024 k úpravě dokumentu a jeho aktualizaci na profilu zadavatele. Finální verze zadávací dokumentace, která byla na profilu zadavatele uveřejněna 20. 2. 2025, již metadata výrobců vozidel neobsahovala.

Z výše uvedených skutečností je zřejmé, že propsání se předmětného záhlaví bylo administrativním pochybením na straně zadavatelů obou zakázek. Podíl společnosti Škoda Group na předmětných dokumentech se omezil výhradně na existenci tohoto zápatí, které je viditelné v programu Excel při standardním nastavení pouze v případě nastavení pro tisk nebo ve vytištěném dokumentu. Veškeré ostatní informace v uvedených dokumentech vznikly výhradně v gesci příslušného týmu připravujícího nabídkové řízení, samozřejmě se zohledněním vstupních informací od všech výrobců účastnících se PTK.

Tento závěr, že se jedná o pochybení administrativního rázu, ale nikoli úmyslný záměr narušit nebo ovlivnit přípravu soutěže, jednoznačně potvrzuje stanovisko Transparency International. Tato protikorupční organizace již dříve potvrdila, že zadavatelé přistupují k přípravě zadávacího řízení tak, aby byla zajištěna co nejširší hospodářská soutěž a aby byly náležitě nastaveny parametry budoucího plnění, čímž budou snížena rizika negativních dopadů do rozpočtů zadavatelů a že postup zadavatelů je odpovídajícím způsobem transparentní.

Oba zadavatelé, jak Hlavní město Praha v zastoupení organizace ROPID, tak i Středočeský kraj v zastoupení organizace IDSK v současnosti realizují reálně implementovatelná opatření, kterými by riziko takového incidentu bylo možno do budoucna eliminovat.