Během 25 let vzrostly Milovice desetinásobně. „Máme skvělé napojení na Prahu, zastávky na znamení pomohly,” říká starosta Milan Pour.

Naposledy aktualizováno: 10. 06. 2025 | Publikováno 10. 06. 2025

Skvělé dopravní napojení na Prahu, bydlení v zeleni, kvalitní občanská vybavenost. I tyto benefity z Milovic dělají žádanou lokalitu k bydlení. Počet obyvatel zde rok od roku roste. Za posledních pětadvacet let je nárůst až více než desetinásobný. Do Milovic jsme se vydali před konáním Regionálního dne PID, který zde proběhne 14. června spolu s Městskými slavnostmi. Jak jsou Milovičtí spokojení s veřejnou dopravou a jaké projekty jsou důležité pro budoucí směřování Milovic? Na to jsme se zeptali starosty Milana Poura.  

Za hodinu v centru Prahy a intervaly co půl hodiny. Takové spojení s metropolí nemá ani leckterá obec, která je jí blíže. „Vlakem je to pohodlnější a kolikrát i rychlejší než autem. Ideální by bylo, kdyby spojení bylo ještě častější. Ze strany Správy železnic nám částečně bylo vyhověno tím, že v sousední Lysé nad Labem začaly od prosince loňského roku v ranních a odpoledních špičkách zastavovat vlaky každou čtvrthodinu. Odtud pak navazují na autobusy do Milovic,” říká Milan Pour, který Milovicím starostuje s čtyřletou přestávkou od roku 2014. V této souvislosti se podle něj osvědčily zastávky na znamení, k nimiž zde přistoupili rok před celoplošným spuštěním v systému PID. „Zastávky na znamení přispěly jednoznačně ke zrychlení autobusových spojů a minimalizování případů, kdy autobus přijede se zpožděním až po odjetí vlaku,” vysvětluje.

Všejanská spojka: estakáda nad Milovicemi

Další dopravní zlepšení má Milovicím přinést dlouho plánovaná Všejanská spojka, která umožní zavedení přímých vlaků z Prahy do Mladé Boleslavi. Přes Milovice má trať protnout kromě stávající vlakové stanice také bývalý vojenský prostor a dnes rozvojové území Boží Dar, kde vnikne nová železniční zastávka. „Realizace Všejanské spojky by Milovicím přinesla lepší napojení na Mladou Boleslav, které za současného stavu není úplně optimální, a navýšení počtu přímých a rychlejších spojů do Prahy,” říká Milan Pour.

Projekt na devítikilometrovou trať z Lysé nad Labem do Čachovic se rodí v kanceláři společnosti AFRY, která uspěla v soutěži vyhlášené Správou železnic. Dle jejího návrhu má v Milovicích vzniknout půl kilometru dlouhá železniční estakáda, která má vést skrz město ve výšce sedmi metrů nad terénem. Vlaky by po ní mohly jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Tento odvážný plán přijeli projektanti představit veřejnosti do milovického kulturního domu letos na jaře.

Za účasti zástupců Správy železnice a starosty Milana Poura odpovídali také na četné dotazy od lidí.  „Místní pochopitelně nejvíc zajímá hluk. Tento bod je dosud nevyjasněný, protože hlukovou studii od AFRY ještě nemáme. Další připomínky se týkaly například vedení trati přes okolní zákonem chráněnou pastevní rezervaci. Zde má vzniknout řešení v podobě biomostu, který umožní bezpečný přechod zvěře mezi jednotlivými částmi rezervace,” upřesňuje Milan Pour s tím, že další veřejné projednání se má uskutečnit na přelomu září a října, kdy už by měla být k dispozici i hluková studie.

Milovice se k celému projektu staví od začátku pozitivně. Vítaná je nová zastávka na Božím Daru, kde má dnes jednu z poboček francouzská firma Valeo. Do budoucna se počítá s tím, že by do této rozvojové plochy vlastněné Středočeským krajem mohli přesunout své aktivity další investoři. Právě nedostatek pracovních příležitostí, a v tomto ohledu závislost na Praze či na mladoboleslavské Škodovce, je jedna z věcí, která dynamicky se rozvíjejícím Milovicím chybí. Součástí projektu, jehož dokončení se plánuje na rok 2031, je i rekonstrukce stávajícího vlakového nádraží, jenž by mělo být pod jednou střechou s autobusovým.

Trasa Všejanské spojky. Zdroj: Správa Železnic

Jízdné studentům proplácí město

Milovice rostou neuvěřitelným tempem. Když odtud v roce 1991 odešla sovětská armáda, měly Milovice 1250 obyvatel, v roce 2004 to bylo 5400 obyvatel a dnes už je to 14 tisíc obyvatel s trvalým pobytem. Vzrůstající tendence má nadále pokračovat, v příštích letech by podle starosty mohly mít až 20 tisíc obyvatel.

Milovice jsou zároveň i mladým městem; průměrný věk občanů je 35 let. Podpora mladých je proto ve městě důležitým tématem. Město plánuje investovat do nového skateparku, pumptracku, nafukovací sportovní haly či výstavby víceúčelového objektu, kde bude školní jídelna, v 1. patře tělocvična, a na střeše hřiště. V přípravě je také výstavba koupacího biotopu.

Na mladé cílí také benefit v podobě proplácení desetiměsíčního kuponu pro 4. tarifní pásmo v ceně 1 575 Kč. „V předešlých letech jsme propláceli žákovské jízdné pouze žákům základních škol a 1.- 4. ročníků víceletých gymnázií. Loni to využilo zhruba 200 žáků. V reakci na ohlášené zvyšování jízdného v kraji od roku 2026 jsme nově rozšířili tento benefit i pro studenty středních škol a gymnázií do věku 19 let. Podmínkou je trvalý pobyt v Milovicích,” vysvětluje starosta. Tímto krokem chce vedení města mimo jiné motivovat rodiny k většímu využívaní hromadné dopravy a tím i přispět ke snížení počtu automobilů před základními školami.

Kromě toho v Milovicích dobře funguje také městem dotovaný Taxík Maxík, který je určený obyvatelům nad 70 let a lidem se zdravotním hendikepem. Pomocnou ruku nabízí město i začínajícím podnikatelům.

Milovické slavnosti a Regionální den PID

A jaké jsou hlavní výhody života v Milovicích? Dle starosty Poura je to především blízkost přírody, dostatečná kapacita ve školách a školkách a v porovnání s metropolí levnější bydlení. Koná se tu během roku i řada kulturních a sportovních akcí. Jednou z nich jsou i blížící se Milovické slavnosti, které budou letos spojené s Regionálním dnem PID.

Došlo k tomu vlastně náhodou. Nabídl jsem, že by se po letech mohla tato akce PID opět uskutečnit v Milovicích a shodou okolností IDSK navrhlo termín 14. června, který se shodoval s připravovanými slavnostmi,” podotýká.

Hlavní stage bude na Hakenově stadionu, kde během dne vystoupí řada kapel, dále tu budou stánky s občerstvením a regionálními specialitami, pouťové atrakce pro děti a za PID stánky s dopravní tematikou. K dostání zde budou také slevenky do zábavního parku Mirakulum, do muzea vojenského prostoru, a do vojensko-historického skanzenu Mordové rokle.

Rozvoz návštěvníků do těchto míst, ale také do pastevní rezervace divokých koní a praturů, budou zajišťovat v pravidelných intervalech bezplatné historické autobusy. Regionální den PID se tak do Milovic vrací po téměř deseti letech; naposledy se tu uskutečnil v roce 2016.

Více se o Milovických slavnostech dozvíte zde: Milovické slavnosti a Regionální den PID 14. června 2025 | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava