Bezba doprava dokončila test elektromobilu – první krok k ekologičtější přepravě hendikepovaných

Naposledy aktualizováno: 23. 07. 2025 | Publikováno 23. 07. 2025

Bezba doprava, specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením, úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.

Výsledky testování

Testovaný elektromobil Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard s kapacitou baterie 56 kWh prokázal průměrnou spotřebu 46 kWh/den, což při běžném provozu znamenalo dostatečnou kapacitu pro denní provoz. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW s maximální rychlostí omezenou na 90 km/h a má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a tři cestující na sedadlech současně.

Klíčová zjištění

Test odhalil několik důležitých poznatků:

Pozitivní aspekty:

  • Kapacita baterie byla při průměrné spotřebě 46 kWh/den dostačující pro běžný provoz
  • Cestující vysoce oceňovali tichý provoz elektromobilu
  • Nabíjení probíhalo bez větších komplikací
  • Minimální vliv na spotřebu měla hydraulická rampa a zatížení vozidla

Výzvy:

  • Okolní teplota se ukázala jako nejvýznamnější faktor ovlivňující spotřebu – při teplotách pod 0 °C byl zaznamenán téměř dvojnásobný nárůst spotřeby oproti teplotám 20 – 25 °C
  • Problém s rychlým vyhřátím vozidla v chladných dnech
  • Kapacitní omezení: užitečná hmotnost 731 kg po instalaci hydraulické rampy může být při plném obsazení nedostatečná

Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu,“ uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Závěr a doporučení

Závěrečná zpráva konstatuje, že testovaný elektromobil nesplňoval všechny požadované kvality a parametry, přesto se ukázalo, že elektromobil může být pro Bezba dopravu potenciálně vhodný při promyšlených změnách především v oblasti kapacity baterie, užitečné hmotnosti vozidla a vytápění.

Pro budoucí směřování k elektromobilitě ve veřejné dopravě by bylo vhodné analyzovat zařazení nejen elektrických užitkových vozů, ale i elektrických osobních vozů, které již dnes dosahují slibných výsledků dojezdu a užitečné hmotnosti.

O službě Bezba doprava

Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 43 speciálně upravenými vozidly.

Provoz zajišťuje dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Služba je schopna denně uspokojit až 350 pasažérů.

Více informací naleznete na webových stránkách Bezba doprava 🚐 Dovezeme vás, kam sami nemůžete!