Čitelná Praha a rok 2024

Naposledy aktualizováno: 07. 01. 2025 | Publikováno 07. 01. 2025

Projekt jednotného informačního a navigačního systému Čitelná Praha postoupil v roce 2024 do další fáze. Významně jsme rozšířili počet digitálních informačních panelů na důležitých zastávkách povrchové dopravy, doladili jsme podobu map na obeliscích pro zásadní posílení pěší navigace, které testujeme na různých místech Prahy v různých velikostech. Také proběhly rozsáhlé uživatelské výzkumy v metru a na tramvajových zastávkách – finální podobu tak získala třeba nová dopravní schémata ve vozech metra, tzv. jezevčíci. Pilotujeme také nové navigační prvky na železnici, které pomáhají více integrovat vlaky do městské hromadné dopravy.

Spolu s autory nového jednotného designu a jednotlivými stakeholdery projektu nyní dopracováváme podrobný manuál navigace v pražském metru nebo ladíme novou podobu obsahu digitálních obrazovek, informačních materiálů, dopravních schémat, či zastávkových jízdních řádů. Postupně dolaďujeme také novou finální podobu nosičů pro jednotlivé informace, například zastávkových označníků, směrových tabulí v metru či informačních vitrín.

Co se podařilo realizovat v roce 2024

  • 30 samostatných odjezdových panelů na významných tramvajových a autobusových zastávkách
  • 45 odjezdových panelů v nových zastávkových přístřešcích (realizuje THMP)
  • nové velkoplošné odjezdové obrazovky na Masarykově nádraží
  • třetí testovací stanice metra: Chodov (nová grafika navigačních cedulí)
  • další testovací prototypy nových označníků na Staroměstské a Nádraží Libeň
  • navigační cedule v rámci nové lávky k vlakové zastávce Praha-Rajská zahrada (v rámci plného zprovoznění lávky)
  • nové totemy pro zvýraznění stanic metra a železnice: Malostranská, Háje, Eden, Rajská zahrada, Dolní Počernice
  • pilotní projekt navigace na železnici – zastávka Praha-Dolní Počernice
  • uživatelské testování nové podoby informací na zastávkách povrchové dopravy na Palmovce, tzv. „čoček“ a obsahu nových informačních vitrín v zastávkových přístřešcích
  • doladění finální podoby a celoplošná instalace nových schémat metra ve vozech, tzv. „jezevčíků“, uživatelské testování navigačních prvků ve stanicích metra
  • nové obelisky pro pěší navigaci na Václavském náměstí, Palmovce, Štvanici, Strossmayerově náměstí nebo u Veletržního paláce
  • nové prototypy směrovek pro pěší navigaci v Edenu nebo na Štvanici

Co očekáváme v roce 2025

V roce 2025 očekáváme postupnou implementaci totemů, neboli prvků zvýrazňujících jednotlivé stanice metra nebo železnice, na jednotlivé vytipované lokality. Dále je v plánu doladění a postupná výměna statických informací na zastávkách povrchové dopravy, tzv. „čoček“, včetně instalace informačních vitrín do přístřešků. Pokračovat bude také instalace dalších desítek digitálních odjezdových panelů na zastávky MHD, ať už v podobě samostatně stojících panelů nebo obrazovek v přístřešcích. Ohledně pěší navigace je v plánu osazení ucelené trasy propojující Prahu 1 a 7 novými směrovkami a obelisky, abychom mohli nastavit celkový systém rozmístění těchto prvků v ulicích Prahy pro zatraktivnění pěšího pohybu a lepší distribuci návštěvníků metropole z hlavních turistických tras i do dalších částí Prahy. Doladit bychom chtěli také novou rodinu zastávkových označníků, nových nosičů statických informací v metru či infomačních vitrín. V letošním plánu jsou i postupné úpravy mobilní aplikace PID Lítačka, jakožto hlavního elektronického nástroje dopravní navigace.

Právě mobilní aplikace ve spojení s navigací a informacemi přímo v terénu je klíčem ke skutečně komplexnímu a jednotnému systému.

I nadále bude probíhat uživatelské testování nových prvků, abychom doladili jejich finální podobu a mohli začít s celoplošnou výměnou jednotlivých typů prvků či informačních materiálů. Cílem projektu je také rozšířit novou podobu informací o veřejné dopravě i na území Středočeského kraje v rámci systému PID.

Na projektu spolupracujeme zejména s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Technologiemi hl. m. Prahy, Technickou správou komunikací hl. m. Prahy, Prague City Tourism, ale také se Středočeským krajem či Správou železnic.

Více o projektu naleznete na stránkách Čitelné Prahy.