Mobilní aplikace PID Lítačka

Mobilní aplikace PID Lítačka je nástrojem, jak snadno zakoupit krátkodobé i předplatní jízdenky PID pro Prahu a Středočeský kraj, nebo jak vyhledat požadované spojení. A nejen to. Pro nové uživatele jsme připravili stručný přehled, co všechno aplikace umí. Jakmile ji vyzkoušíte, zjistíte, že její používání je snadné a intuitivní.


Aplikaci si můžete stáhnout  na webové adrese app.pidlitacka.cz.

Aplikace je k dispozici v Google Play či App Store.  Aplikace existuje také v anglické a ukrajinské verzi. 

 

Co umí aplikace PID Lítačka především?

Jaké jsou její další funkce?

Registrace a přihlášení

Aplikace přihlášení či registraci nevyžaduje. Její uživatel má na výběr ze tří možností:

  • Nejvýhodnější je se do mobilní aplikace PID Lítačka přihlásit stejnou e-mailovou adresou a heslem, které používáte při koupi kupónů na webu pidlitacka.cz. To vám zajistí, že i mobilní aplikace bude vždy vědět o tom, jaké kupóny máte zakoupené, bude vám hlídat jejich platnost a současně navrhovat doplňkové jízdné jen pro území, v němž předplacený kupón nemáte.
  • Pokud si dlouhodobé kupóny nekupujete a tudíž web pidlitacka.cz nepoužíváte, můžete se registrovat poprvé pouze v této mobilní aplikaci a třeba výhledově mít pak tyto údaje k dispozici pro přihlášení i na zmíněném webu.
  • Pokud nechcete zadávat žádné své osobní údaje, můžete většinu funkcí aplikace (včetně koupě jednotlivého jízdného) používat i bez registrace a přihlašování. Některé možnosti pak ale budete postrádat. Aby bylo možné např. zakoupené jízdenky přiřadit k vaší osobě třeba po ztrátě mobilu, v případě nezadávání osobních údajů vám aplikace přiřadí unikátní kód.

Vyhledání vhodného spojení

Výchozí zastávku nemusíte přímo napsat, ale po kliknutí do příslušné kolonky ji můžete najít v mapě (obr. 1), přičemž vám může pomoci sledování vaší polohy, takže hledáte ve vašem bezprostředním okolí. V mapě můžete najít i cílovou zastávku, popř. pokud neznáte názvy zastávek, tak je možné hledat spojení mezi adresami nebo místy, které našeptávač zná. Se zapnutým rozšířeným vyhledáváním se vám do trvání vaší cesty přičte i pěší přesun na nejbližší či nejvhodnější zastávku.

  • Spojení, která jste již hledali, se ukládají pod záložku historie, případně si některá můžete uložit jako oblíbená (obr. 2). Budoucí vyhledávání je pak snadnější.
  • Pokud kliknete do políčka odkud, rozbalí se seznam zastávek (obr. 2). Nejprve ty, které se nachází ve vašem okolí v danou chvíli, a níže ty, které jste již dříve zadávali. Stačí si jen vybrat.
  • V základu je nastaveno hledání v aktuálním čase. Čas je ale možné po kliknutí na text Odjezd nyní snadno změnit a současně nastavit, zda v daný okamžik požadujete cestu začít, nebo již dorazit do cíle.

Vyhledání spojení s ohledem na výběr dopravních prostředků

Po kliknutí na kolonku Rozšířené máte možnost zvolit parametry vyhledávání vašeho spojení. Po jeho zapnutí si můžete zvolit další dopravní prostředky, které byste chtěli využít, např. sdílené nebo vlastní kolo či auto (obr. 1).

  • Nemusíte si zapínat nic navíc a stejně vám vyhledávač může najít lepší cestu, zvlášť pokud vám nevadí ujít kus cesty pěšky (obr. 2).

Výsledek hledání a nabídka jízdenky

Pro jedno zadání spojení můžete (podle nastavení aplikace) získat tři varianty výsledku:

  • Aplikaci můžete používat čistě pro vyhledávání spojení a jízdenky v ní nekupovat, pak dostanete nabídku pouze s vyhledanými spojeními bez ceny jízdného.
  • Pokud jezdíte jen na jednotlivé jízdenky, aplikace vám nabídne ke koupi správnou jízdenku pro celou vámi vybranou cestu.
  • Většina cestujících ale mívá nějaký předplacený kupón. Aplikace o něm ví automaticky (pokud se do ní přihlásíte stejně jako na webu pidlitacka.cz) a podle toho vám nabídne odpovídající jízdenku.

Nákup jízdenky na vyhledaný spoj

Pokud máte vybrané konkrétní spojení, které jste si našli ve vyhledávači, můžete si nakoupit jízdenku přímo na daný čas a pásma (obr. 1). Pokud máte předplacený kupon (např. pro Prahu), tak ho aplikace při výběru vhodné jízdenky automaticky zohlední (obr. 2). Jízdenka je tedy přímo pro vás, nemusíte již nic vyplňovat ani aktivovat (obr. 3). Pokud jste si jízdenku stejné hodnoty zakoupili již v minulosti, aplikace se vás zeptá, zda ji chcete aktivovat (obr. 4).

Vrácení zakoupené (neaktivované) jízdenky

Pokud se Vám stane, že v aplikace zakoupíte nesprávnou jízdenku, máte na výběr z několika možností, co s takovou jízdenkou udělat:

  1. Můžete se rozhodnout si ji v aplikaci ponechat pro případ, že by se třeba ještě někdy hodila.
  2. Pokud je ve vašem okolí někdo, kdo také používá PID Lítačku a takovou jízdenku by využil, můžete mu je poslat. Zvolíte u jízdenky možnost Předat a zadáte e-mail příjemce (obr. 1. a 2.)
  3. Jízdenku můžete i jednoduše vrátit. Stačí napsat žádost na e-mail info@litacka.cz a na všem se s podporou domluvit. Pozor! Jízdenka nesmí být ještě aktivovaná.

Nabídka celého sortimentu jízdenek PID

Po kliknutí na vybranou jízdenku máte možnost zvolit, kolikrát si ji koupíte. Můžete si zakoupit jízdenky do zásoby jen pro sebe, zakoupené jízdenky poslat někomu jinému (ten ale musí mít nainstalovanou tuto aplikaci a musí být přihlášen do systému PID Lítačky), nebo můžete aktivovat najednou až 10 jízdenek, pokud třeba cestujete společně jako velká skupina. Vůbec nevadí, když všechny jízdenky pro skupinu má v mobilu jen jeden člověk, jen musíte pak všichni stále cestovat společně.

Nastavení aktivace jízdenky

Důležitou volbou je nastavení aktivace (zahájení platnosti) jízdenky. V aplikaci máte tři možnosti řešení:

  1. Pokud si kupujete jízdenky do zásoby, abyste je měli připravené na nějakou budoucí cestu, zvolíte v kolonce Možnosti aktivace volbu Později ručně. Zakoupená jízdenka se vám pak uloží do zásobníku Moje jízdenky pro pozdější užití a nic jiného se s ní neděje. Pozor na tuto volbu, koupení jízdenky tímto způsobem neznamená, že na ni můžete po zakoupení jet. Bez aktivace je to jen něco jako připravená papírová „neoznačená“ jízdenka schovaná v peněžence. Obr. 1. ukazuje možnosti volby u jízdenky zakoupené do zásoby. Nastavení počátku platnosti zobrazuje obr. 2.
  2. Pokud chcete na jízdenku, kterou si kupujete, ihned cestovat, v kolonce Možnosti aktivace vyberete volbu Ihned po nákupu. Takto zakoupená jízdenka začne platit 1 minutu po okamžiku zakoupení. Tj. nejpozději ji kupujte 1 minutu před odjezdem vašeho spoje nebo 1 minutu před vstupem do přepravního prostoru metra. Je to sice trošku nepříjemné, ale minutová prodleva je nastavena proto, aby cestující s mobilem nečekal ve voze PID s připravenou neaktivovanou jízdenkou až na nástup revizora, a až pak by si ji bleskově aktivoval.
  3. V kolonce Možnosti aktivace je možné si i nastavit začátek platnosti na budoucí konkrétní čas . Pokud na vlak obvykle běžíte a nestíháte to do pokladny či k automatu, tak si s předstihem koupíte jízdenku se začátkem platnosti přesně v době odjezdu vašeho spoje. Pozor, tato předaktivace je ale již nevratná, tj. po odkliknutí ji už nejde zrušit, pouze je možné posunout aktivaci na dřívější čas, maximálně ale o 2 hodiny (při změně se stále uplatňuje 1 minutová ochranná lhůta).

Tipy při nastavování aktivace jízdenky:

  • Při nástupu do příměstských a regionálních autobusů není problém aktivovat jízdenku až těsně před nástupem. Řidič příměstských autobusů uzná i jízdenku v ochranné lhůtě 1 minuty.
  • Při aktivaci jakékoli jízdenky je nutné mít k dispozici datové připojení, protože každá jízdenka se jako originál v rámci aktivace odesílá do jízdenkového serveru. Pokud očekáváte, že v době odjezdu nebudete mít datové připojení, je možné aktivaci provést doma či v nějaké restauraci s wifi a při ní nastavit platnost až od času odjezdu. Aktivace proběhne ihned, platnost jízdenky však začne, až když potřebujete. Po aktivaci jízdenky už po celou dobu její platnosti datové připojení vašeho mobilu potřebné není.
  • Pokud máte obavy z toho, že vámi vyhledaný spoj nepřijede na čas a chcete aby jízdenka platila opravdu až po dobu jízdy, podívejte se do mapy na aktuální polohu spoje.

Správa předplatních jízdenek (kupónů)

Přihlášeným uživatelům aplikace umožňuje také nákup předplatních časových jízdenek (měsíčních až ročních) pro Prahu a pro vnější pásma. Pokud se přihlásíte účtem z webu pidlitacka.cz, na kterém již máte nějaké kupóny zakoupené, najdete je automaticky v sekci Jízdenky -> Nastavení (účtu) -> Moje kupóny. Pokud účet na webu pidlitacka.cz nemáte, můžete si jej v aplikaci vytvořit a zde v aplikaci přidat svou kartu Lítačka. Následně uvidíte v aplikaci i své kupóny.

Aplikace nejen že vám kupóny zobrazí, ale umožní se s nimi i prokázat při přepravní kontrole. Můžete s ní dokonce plně nahradit stávající plastovou kartu Lítačka. Stačí v sekci Jízdenky > Kupóny (vit obr.) zaregistrovat aplikaci jako identifikátor a následně v Profilu kupóny na tento identifikátor převést. Od té chvíle se kupóny přesunou pod daný mobilní telefon. Že se operace podařila poznáte snadno podle toho, že se vaše časové jízdenky zobrazí v sekci Jízdenky > Kupóny pod QR kódem. Přepravní kontrole, řidiči nebo průvodčímu se pak můžete prokázat buď tímto QR kódem nebo přiložením telefonu ke čtečce přes technologii NFC.

Pozor! Kupón může být vždy pouze na jednom místě. Přesunutím do telefonu již nemůžete nadále využít původní kartu, na které jste kupón měli před tím. Můžete jej však kdykoliv přesunout zpět.

Nákup předplatních jízdenek (kupónů)

Kromě možnosti kupóny spravovat a prokazovat se jimi aplikace umožňuje též jejich nákup přímo v aplikaci. Nový kupón si můžete pořídit v sekci Jízdenky > Kupóny. Zároveň lze prostřednictvím aplikace koupit kupon i na jiný identifikátor než je aplikace, např. na plastovou kartu.

Nastavení vlastnictví kupónů

  • Pokud se do aplikace PID Lítačka přihlásíte přihlašovacími údaji z webu pidlitacka.cz, nebo jste kupón kupovali přímo v aplikaci, máte situaci velmi usnadněnou. Aplikace bude již vždy vědět, jaký kupón máte zakoupený. V sekci VíceNastavení účtu – Jízdenky a kupóny pak stačí nastavit Způsob doporučování do podoby Podle platných kupónů.
  • Pokud si doporučování cen jízdného nepřejete a chcete jen vyhledávat spojení, nastavíte zde Vypnuto.
  • Aplikace však nediskriminuje ani ty, kteří nemají elektronický kupón, ale rádi si v předprodeji kupují k průkazce kupón papírový. Pásma, která máte zakoupená, si pak můžete nastavit v kolonce Zadat ručně. Nejprve zadáte tarifní kategorii a pak vyberete pásma. Pak vám aplikace bude k papírovému kupónu nabízet doplňkové jízdenky zcela stejně jako k jízdnému elektronickému.

Mapy a schémata

V sekci Mapy a schémata jsou zobrazeny všechny zastávky, prodejní místa či parkoviště P+R, dopravní schémata PID i plánky přestupních uzlů.

  • Chystáte se někam poprvé a máte obavy z přestupu? Zajímají vás linky PID v některém středočeském městě? Nebo se chcete podívat třeba na noční provoz? Na spodní liště klikněte na Více a zvolte možnost Mapy a schémata. Zde najdete linkové vedení v Praze, přestupní uzly v Praze i regionu, vedení linek PID středočeskými městy a mnoho dalšího.

Mapa spojů

Webová stránka mapa.pid.cz, která umožňuje sledovat polohu spojů v reálném čase, je mezi cestujícími všeobecně známá a oblíbená. Najít ji lze ale i v mobilní aplikaci. Na spodní liště zvolíte Mapa a pak už si můžete výsledky filtrovat dle druhu dopravního prostředku či přímo vyhledat linku, která vás aktuálně zajímá.

 

Vyhledání volného místa k parkování a zaplacení parkovného

Řešíte parkovací zóny a následné placení parkovného? Zkuste to přímo v Lítačce.

  • Na spodní liště klikněte na Parkování. Zde si přidáte své auto a pak máte více možností. Vyhledat si zónu přímo v mapě, naskenovat QR kód z parkovacího automatu, nebo si zóny, kde parkujete opakovaně, uložit do oblíbených. U každé zóny zde najdete veškeré informace a pak jednoduše parkování zaplatíte.
  • Můžete se kdykoli podívat, kolik vám ještě zbývá času a případně parkování prodloužit. Aplikace vám dá 5 minut před koncem platnosti vědět, že končí doba, na kterou máte zaplacené parkování. Parkování je možné v aplikaci prodloužit pouze pokud vozidlo s danou SPZ nedosáhlo denního limitu parkování na dané zóně.

Další obsah aplikace PID Lítačka

Aplikace poskytuje i informace o výlukách a mimořádnostech dostupných na webu Pid.cz. Hůře pohybliví cestující mohou mít vždy informaci o stavu bezbariérových zařízení ve stanicích metra. Turisté pak aplikaci mohou využívat po přepnutí do anglického jazyka, popř. ukrajinského jazyka. 

 

Další informace

Více informací o mobilní aplikaci lze získat přímo na webových stránkách PID Lítačky.