Lidé z PIDu: Čerstvý vítr do muzea MHD. Nový vedoucí historických vozidel DPP
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 21. 05. 2019
V muzeu MHD se vybuduje expozice pražského metra i nová hala pro historické autobusy. Do čela vozovny Střešovice přichází čerstvý vítr.
Petr Malík kdysi spouštěl první linky PID, zakládal magazín dopravního podniku a minulý měsíc postoupil ještě výš a převzal kontrolu nad historickými vozidly MHD. Co všechno chce v čele Střešovic dosáhnout a jak se za jeho vedení změní muzeum MHD?
Petře, co dnes vnímáš jako největší problém muzea MHD?
Zaseklo se v čase a vůbec nevyužívá svůj potenciál. Máme překrásné exponáty, bohužel expozice pochází ještě z devadesátých let a nereflektuje potřeby dnešních návštěvníků. To se musí změnit.
A jakou máš představu?
Musíme zaujmout všechny generace. Udělal jsem si výlety do několika muzeí v zahraničí, a tam jejich muzea neslouží jako sklad historických vozidel, ale návštěvníky opravdu poutavou formou vezmou na interaktivní prohlídku časem. Musíme začít více používat dnešní technologie. V zahraničí jsou třeba standardem interaktivní mapky, kde je krásně znázorněn vývoj sítě MHD. U nás jsou informace bohužel velmi nepřehledné, pouze na starém papíru na nástěnkách. Návštěvníky musíme více vtáhnout do dění a dopravního ruchu. Chybí mi zde třeba simulátor, kde by si řízení tramvaje mohl vyzkoušet úplně každý. Zajímavý by mohl být i průvodce po muzeu formou mobilní aplikace.
Skvělým příkladem interaktivního dopravního muzea je určitě nová Remise ve Vídni. Pražské muzeum je však přeplněné historickými vozidly a na takové věci u nás asi není prostor. Neuvažuje se nad jeho rozšířením?
Na jednu stranu jsem rád, že máme takovou sbírku historických vozidel, ale žádné prostory nejsou nafukovací a čas neúprosně běží, i když si to nemyslíme. Nové exponáty přibývají, dnes někomu mohou připadat zbytečné, ale za dvacet let budeme rádi, že byly do sbírky zařazeny. Ještě nedávno se uvažovalo nad otevřením dalšího muzea na Orionce, bylo by to však nad naše finanční možnosti. Velmi výrazně rozšiřovat Střešovice bohužel není možné, ze všech stran jsme lemování silnicemi a zástavbou, rád bych však udělal všechno, co bude v mých silách.
Na malé volné ploše za vozovnou chceme postavit halu pro historické autobusy. Nebráním se ani tomu, že by některé tramvaje nebyly součástí trvalé expozice, ale sezónně se střídaly. Žádný historický objekt neukáže vždy všechno, expozice se obměňují, to by mohlo být i u nás.
A co metro? To sice ve vozovně Střešovice parkuje, avšak v části, která není určená pro veřejnost…
Už dlouhá léta zde máme odstavené dva historické vozy metra typu Ečs a 81-71. V prvních dvou halách muzea, určených pro veřejnost, však na ně nemáme místo. Beru jako svou prioritu tento stav vyřešit. Muzeum, resp. část, určenou pro veřejnost, plánujeme rozšířit. Nový prostor nabídne ideální vyvýšené “nástupiště”, kde vytvoříme novou expozici, věnovanou historii pražské podzemní dráhy. Plány už existují, nejpozději do pěti let by měly být realitou. Začátky pražského metra si sice ještě pamatuji, ale součástí našich životů je už 45 let, a tak si plnohodnotnou expozici v muzeu určitě zaslouží.
Letos jste brány poprvé otevřeli i v zimě. Budete v tom pokračovat?
Určitě. V zimě, kdy v Praze není tolik možností na trávení volného času, je návštěva muzea ideální zpestření. Měli jsme velmi vysokou návštěvnost, v sobotu 2. února 2019 se k nám přišlo podívat dokonce 700 návštěvníků. V zimním provozu chceme pokračovat i nadále.
Co nového jste letos jako Jednotka historické vozidla připravili?
Po desítkách let jsme obnovili unikátní program pro školy a školky. Vozíme je speciální výletní tramvají Sluníčko po celém městě, a je to pro ně velká atrakce, najdou se i takové, které jedou tramvají poprvé v životě. Mohou se podívat, jak se řídí a z jízdy mají velký zážitek. Školáky navíc vozíme až do muzea MHD, kde jim popisujeme historii pražské dopravy.
Od 9. dubna 2019 jezdí luxusní tramvaj T3 Coupé bez oken. Věřím, že bude ještě atraktivnější pro poznání krás Prahy. Máme na ni hodně objednávek jak od turistů, tak od místních, kteří si v ní pravidelně dělají různé párty, příp. slaví narozeniny. Víc zapojit však chceme i exponáty přímo z muzea. Začínáme s nimi organizovat různé netradiční akce. Třeba teď vyjede speciální historická tramvaj ve válečném provedení. Kvůli možným náletům na město musely od roku 1939 jezdit se zatemněnými světly. Pro dnešní obyvatele to bude určitě něco netradičního, o čem třeba ani nevěděli. Tato akce bude jen začátek.
V dubnu jste vrátily tramvaje do parku Stromovka. Osvědčilo se to?
Na nepoužívané trati jsme vytvořili novou zastávku v historickém designu – Planetárium Praha. Jde o zajímavou atrakci, protože zde není smyčka a tramvaj musí do této zastávky “couvat”. Smysl by to mohlo mít i ekonomický. Díky nové zastávce se nám zvýšil počet cestujících. Když totiž rodiny s dětmi vidí během procházky po parku odstavenou starou tramvaj, přijdou za námi, zajímají se o nás a spousta z nich opravdu nastoupí a sveze se s námi ať už do města, tak třeba i do muzea MHD. Většinou jsou to úplně náhodní cestující, kteří o historické lince vůbec nevěděli a osobně mám velkou radost z toho, jak je tento projekt úspěšný.
I proto si myslím, že má smysl prodloužit provozní dobu. Dnes jezdí historické tramvaje 5x denně, Poslední jede v 17.00. Nově bude poslední odjezd ze Stromovky až v 18.00 a zátah do vozovny bude krátce před sedmou večer. Chceme být dostupnější turistům i místním. Na speciální linku 41 vypravujeme dvounápravové historické vozy, které jsou v pražských ulicích minulostí už 45 let. Jedná se o typické staré dřevěné soupravy s vlečným vozem. Linka jezdí od konce dubna do listopadu každý víkend a svátek v hodinovém intervalu. Jízdné je 35 Kč pro dospělé a 20 Kč pro děti. Trasa vede z parku Stromovka přes historické centrum města na Pražský hrad a do muzea MHD.
V jiných městech slouží na přepravu zahraničních turistů většinou turistické vláčky. Praha je unikátní tím, že je vozí historickými tramvajemi. Nepoškozují se ale častým provozem?
Náš provoz je složen ze dvou částí. Muzeum opravdu uchovává unikátní exponáty v původní historické podobě a tyto vozy do provozu až na výjimky nepouštíme. Historické tramvaje, které jsou v ulicích běžně k vidění, jsou však na pravidelný provoz připravené. Běžný cestující to nemá šanci poznat, některé součástky jsou však již nové a splňují současné normy. Navíc, v jiných městech opravují historické vozy většinou nadšení zaměstnanci jako bokovku, my na to máme celou provozovnu se speciálním servisem, kde naši šikovní kolegové udržují staré tramvaje v dobré kondici dle původních postupů. Tyto tramvaje si od nás pronajímají cestovní kanceláře, ale zároveň slouží i jako zajímavé místo pro pořádání různých oslav. A kdo si tramvaj nechce pronajímat soukromě, může se přes víkend svézt linkou 41.
Kromě starých tramvají babiček nově vypravujete i retro tramvaj 23…
Po dlouhých letech jsme se letos stali běžnou tramvajovou provozovnou (i když menší) a kromě starých dřevěných vozů vypravujeme i legendární tramvaje T3. Aktuálně provozujeme dvě pořadí na lince 23 a v budoucnu bychom měli mít na bedrech tři. Střešovické vozy poznáte podle oranžových pantografů jako v minulosti. Aby byly tramvaje opravdu retro, postupně jim vracíme i původní červeno-krémový nátěr. Ostatní pořadí na lince zajišťuje vozovna Hloubětín.
Dopravní fanoušci se zájmem sledují rekonstrukci unikátních vozů Tatra T2. I ty zde budou jezdit?
Ano. Je to opravdu unikátní projekt, Praha se stane jediným městem světa, které bude provozovat tramvaje Tatra T2. Nebereme-li v úvahu Liberec, od kterého jsme vozy odkoupili, tyto vozy jsou ve světě minulostí už desítky let. Tramvaje se aktuálně podrobují generální opravě u externí společnosti Ekova Electric v Ostravě.
Jeden vůz bude opraven do původního stavu, jako když v 60. letech vyjel z výrobní linky. Bude mít koženkové sedačky a jen jeden čelní reflektor. Druhý vůz bude naopak reprezentovat 80. léta, kdy tramvaje v Československu procházely rekonstrukcí. Bude mít laminátové sedačky a dva čelní reflektory. Abychom si byli jistí maximální kvalitou rekonstrukce, DPP do Ostravy pravidelně posílá odborníky, kteří na celý průběh dohlížejí. Tramvaje by se na lince 23 měly objevit začátkem příštího roku. Připravují se také na to, aby byly kompatibilní s vozy T3 a v případě potřeby se mohly vzájemně spřahovat.
Petr Malík (1967, Praha)
Narodil se v Praze, kde studoval na SPŠ dopravní a poté na VŠ dopravy a spojů ve slovenské Žilině. Původně pracoval jako výpravčí v Dobřichovicích, po absolvování vojenské služby nastoupil v roce 1993 do Dopravního podniku hl. m. Prahy. Po roce následoval přestup do ROPIDu a fascinující doba úplných začátků Pražské integrované dopravy. V roce 1996 se se vrátil do Dopravního podniku a začal tvořit podnikový měsíčník DP kontakt. Na marketingu DPP pracoval až do roku 2013, poté byl na volné noze, nadále však spolupracoval jak s DPP, tak s ROPIDem, kde připravoval časopis ČasoPID. Kromě dopravy se věnuje dostihovému sportu, což je jeden z jeho největších koníčků. Miluje sport, turistiku a cestování.
Autor: Martin Žarnovický
LIDÉ Z PIDu
Spouštíme nový projekt Lidé z PIDu, kde vám budeme postupně představovat zajímavé osoby z dopravy a jejich práci. Společně nahlédneme pod pokličku různých dopravních profesí i zajímavých lidských příběhů.
Máte příp. i vy tip na zajímavou osobu, bez které by doprava v pražské aglomeraci nebyla tím, čím je? Pošlete nám ho na zarnovicky.martin@ropid.cz.
Děkujeme!