Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Trvalé změny PID od 31. 8. 2025

Od začátku nového školního roku dochází k více trvalým změnám na vybraných autobusových linkách zejména ve Středočeském kraji. Největší změny se týkají oblasti Chýně, Voticka, Líbeznicka a Mukařovska. Jedná se převážně o reakci na vznik nových škol nebo další nové požadavky na školní spoje. Více změn se týká také školních linek v Praze.

Změny jednotlivých linek

16   Prodloužení všech spojů mimo špičky pracovních dnů o úsek Kotlářka – Sídliště Řepy (od 1. 9.).

255   Nová trasa školní linky: Jenerálka – Nádraží Podbaba – Sídliště Baba – Na Santince (od 1. 9.).

264   Pro všechny ranní spoje zřízena zastávka Újezd nad Lesy (od 1. 9.).

266   Zrušení druhého odpoledního spoje ve směru Nové Butovice – Zadní Kopanina (od 1. 9.).

280   Zrušení prvního odpoledního spoje ve směru Ruzyňská škola – Divoká Šárka (od 1. 9.).

303   1 spoj v pracovní dny dopoledne z Prahy jede nově také přes zastávku Sibřina, škola.

334   Ve směru Smíchovské nádraží je obnovena zastávka Lahovice a zkrácen interval na 30 min.

335   Poslední spoj v pracovní dny z Prahy jede nově také přes Radějovice a Křížkový Újezdec a nejede přes Hlubočinku.

336   V úseku Chýně, Žitná – Hostivice, Břve je linka vedena přes nové zastávky Chýně, Pod Horou; Chýně, V Roklích; Chýně, Městský úřad. Ve špičkách pracovních dnů je linka prodloužena o úsek Hostivice, Ve Vilkách – Jeneč, Lidická. Posílení linky v pracovní dny ráno a odpoledne.

347   V úseku Chýně, Žitná – Chýně, Háje jede linka přes nové zastávky Chýně, Pod Horou; Chýně, V Roklích, v zastávkách Chýně, Pivovarský dvůr a Chýně zastavuje již pouze jedenkrát.

359   Zřízena zastávka Roztoky, U Rybníčku také ve směru Suchdol.

368   Vybrané školní spoje jsou prodlouženy o úsek Předboj – Zlonín. Nový ranní školní spoj Bořanovice, náves – Líbeznice, Škola – Předboj. Nový odpolední školní spoj Líbeznice, II – Zlonín.

401   Nový spoj v pracovní dny ráno Bystřice, nám. – Benešov, Terminál; zrušen 1 spoj v pracovní dny odpoledne Miličín, škola – Votice, aut. st.

414   3 spoje v pracovní dny odpoledne jsou prodlouženy o úsek Terminál 1 – Středokluky, u školy.

451   1 spoj v pracovní dny ráno z Borotína zkrácen o úsek Votice, aut. st. – Votice, žel. st.

452   Prodloužení části spojů celotýdenně o úsek Votice, aut. st. – Olbramovice, žel. st.; zrušen spoj v pracovní dny odpoledne Votice, aut. st. – Neustupov, Jiřetice.

466   Změna obsluhy místních částí v Nové Vsi.

487   Vybrané spoje v pracovní dny ráno a poledne jedou nově také přes zastávky Bečváry, Dolní Jelčany; Bečváry, Hatě.

491   Vybrané školní spoje v pracovní dny ráno o odpoledne jsou prodlouženy o úsek Mukařov – Louňovice, I. hráz.

532   Celková změna jízdního řádu zejména v úseku Votice – Beztahov z důvodu zlepšení návazností na vlaky a koordinace s ostatními linkami.

550   Vybrané spoje jsou prodlouženy o úsek Votice, žel. st. – Votice, Beztahov.

557   Zrušeny školní spoje v trase Svojetice, Na Vyhlídce – Stříbrná Skalice, náměstí. Zřízeny školní spoje v trase Svojetice, Na Vyhlídce – Louňovice, I. hráz.

558   Celková změna jízdního řádu, posílení v úseku Olbramovice, žel. st. – Votice, aut. st.

568   Zrušen 1 spoj v pracovní dny odpoledne Miličín, Podměští – Miličín, škola.

586   Nový spoj v pracovní dny ráno Slaný, Aut. nádr. – Drnek.

627   Vybraný ranní spoj veden přes zastávku Slaný, Šultysova.

638   Zřízení zastávek Králův Dvůr, Počaply, Plzeňská a Králův Dvůr, Počaply ve směru do Berouna. Zrušení zastávky Králův Dvůr, Počaply, škola.

656   1 ranní školní spoj nově nejede přes Bořanovice (nahrazeno linkou 368). Zrušen 1 školní odpolední spoj Líbeznice, Škola – Čakovičky.

661   Změna sledu zastávek v Semicích.

677   Nový školní spoj v pracovní dny ráno v trase Úvaly, žel. st. – Tuklaty, Tlustovousy – Jirny, kulturní dům.

693   Pro vybrané spoje zřízeny zastávky Okna, obec a Sudoměř. Nový pár spojů v pracovní dny ráno a odpoledne Mšeno – Okna, obec.

699   Nový pár spojů v pracovní dny ráno Mladá Boleslav, aut. st. – Horky nad Jizerou.

705   Vybrané školní spoje v pracovní dny ráno a odpoledne jedou nově také přes zastávky Opolany, Oškobrh; Opolany, Opolánky.

708   Změna trasy na území města Slaný (všechny spoje ve směru Slaný nově jedou přes zastávku U Stadionu, naopak většina spojů nově nejede přes zastávku Mírová); 1 spoj v pracovní dny ráno z Panenského Týnce jede nově také přes Želevčice a Dolín.

717   Ruší se obsluha zastávky Březina, náves (nahrazeno linkou 733).

733   Linka je prodloužena o úsek Sezemice – Vlastibořice – Radimovice – Paceřice – Turnov (náhrada za linku IDOL 670363).

734   Kompletní změna jízdního řádu, zrušení odpoledních spojů v pracovní dny ze Sezemic do Mnichova Hradiště (nahrazeno linkou 733).

743+749   Změna obsluhy obce Souňov a vzájemné propojení obou linek u části spojů.

765   1 nový spoj v pracovní dny ráno Říčany, Masarykovo nám. – Modletice, rozc. Doubravice a 1 nový spoj odpoledne zpět.

780   1 spoj v pracovní dny odpoledne jede nově přes zastávky Vinaře, Vinice; Vinaře; Žleby, Šumava; Žleby, škola a nejede přes Žleby, Hráz; Žleby, Sibiř; Žleby, Markovice, lom. Nový odpolední spoj v opačném směru v téže trase mezi Čáslaví a Žleby.

781   Všechny víkendové spoje nově vyjíždějí již ze zastávky Čáslav, žel. st.

792   Změna trasy 1 spoje v pracovní dny poledne na území Vlašimi – nově vyjíždí ze zastávky ZŠ Vorlina.

841   Celková změna jízdního řádu (sjednocení tras, optimalizace provozu).

Změny zastávek

Chýně, Pod Horou   Nová zastávka pro linky 336, 347 obousměrně.

Chýně, V Roklích   Nová zastávka pro linky 336, 347 obousměrně.

Chýně, Městský úřad   Nová zastávka pro linku 336 obousměrně.

Nymburk, OC Poděbradská   Nová zastávka pro linky 673, 674 obousměrně.

Předboj, U Rybníka   Nová zastávka pro linku 368 (obousměrně).

Říčany, Obchodní   Nový název pro zastávku Říčany, Černokostelecká.

Svojetice, Na Moklině   Nová zastávka pro linky 383, 385, 489, 557 ve směru Mukařov.

Vlašim, závod   Výrazné omezení počtu spojů linek 406, 458, 483, 487, 550, 758, 790, 793, 794, 795, 799, 840, 854, které obsluhují tuto zastávku.

Bezba doprava rozšíří flotilu o dalších 7 speciálních vozidel

Bezba doprava, specializovaná přepravní služba pro osoby s těžkým zdravotním postižením, se dočká významného posílení. Rada hlavního města Prahy schválila potřebné dofinancování na zajištění plnohodnotného provozu do konce letošního roku o 17 milionů Kč. Zároveň byl schválen záměr rozšířit flotilu o dalších 7 speciálně upravených vozidel. Také bude personálně posílen dispečink, který provozuje organizace ROPID.

Nezbytná služba pro mobilitu a soběstačnost

Bezba doprava představuje pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace často jedinou možnost, jak se dostat ke vzdělání, do zaměstnání, na lékařská vyšetření, do denních stacionářů nebo na kulturní akce. Pro klienty nejde o nadstandardní benefit, ale o základní podmínku pro udržení soběstačnosti, důstojnosti a kvality života – nejen jejich, ale i jejich rodin.

Navzdory rostoucí bezbariérovosti linek Pražské integrované dopravy zůstávají místa a situace, kdy není využití běžných linek možné. V současnosti musí dispečeři Bezba dopravy denně odmítat přibližně 120 požadavků, a od září se předpokládá další nárůst poptávky. Již nyní je evidováno kolem 500 žádostí na pravidelné každodenní jízdy od začátku nového školního roku.

Dostupná doprava pro lidi se zdravotním postižením není luxus, ale základní právo. Rozšíření Bezba dopravy o nové vozy a posílení služeb je konkrétní krok k férové a otevřené Praze, kde se každý může dostat tam, kam potřebuje – bez bariér a bez kompromisů,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

O službu je obrovský zájem. Se stávajícími 44 vozidly už bohužel nedokážeme pokrýt všechny požadavky, proto je toto navýšení nezbytné,“ uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID. „Nová vozidla nám umožní uspokojit drtivou většinu objednávek, včetně těch, které přijdou od září, kdy skončí specializovaná doprava k Jedličkovu ústavu.“

Rychlé řešení nedostatku kapacit

Navýšení finančních prostředků pro provoz v letošním roce umožní zachovat stávající rozsah služeb. Zároveň ale bude aktivována opce na pořízení sedmi nových vozidel, která budou v rámci platných smluv provozovat dopravci Vega Tour a Lutan. Nové vozy, které by měly být k dispozici začátkem roku 2026, pomohou vyřešit nedostatek kapacit alespoň v nejbližším období.

O službě Bezba doprava

Bezba doprava je určena držitelům průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 44 speciálně upravenými vozidly. Dispečink zřízený organizací ROPID přijímá objednávky a koordinuje provoz vozidel dopravců Lutan a Vega Tour. Denně je takto přepraveno až 350 pasažérů. Na financování Bezba dopravy se podílí také Středočeský kraj, neboť vozidla pokrývají i jeho území cca v rozsahu 1. vnějšího tarifního pásma PID.

Mobilní informační centrum PID Point

PID Point je pojízdné informační centrum společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje (PID), které přináší cestujícím všechny důležité informace o dopravě přímo tam, kde je potřebují. Mobilní informační centrum rozšíří dostupnost nabízených služeb a pomůže k lepší informovanosti obyvatel o výhodách v cestování v rámci PID.

V září můžete PID Point navštívit v těchto městech:

Co PID Point nabízí?

  • expresní vyhotovení karty PID Lítačka včetně pořízení fotografie
  • dobíjení kupónu
  • pomoc s aplikací
  • vyhledávání spojení
  • informace o tarifu
  • tisk jízdních řádů
  • a spoustu dalšího

PID Point doplňuje síť kamenných informačních center PID a přináší všechny důležité služby až do vašeho města či obce. Navazuje na infocentra v Praze, Benešově, Kutné Hoře, Mladé Boleslavi, Příbrami a Rakovníku.

Praha schválila úpravu Tarifu PID od ledna 2026. Zvýhodní se jízdenky v aplikaci, předplatné jízdné v Praze se nemění.

Rada hlavního města Prahy dnes schválila úpravy Tarifu Pražské integrované dopravy (PID) s platností od 1. ledna 2026. Změny reflektují červnové rozhodnutí Středočeského kraje o navýšení cen jízdného ve vnějších pásmech PID. Ceny běžných jednorázových papírových jízdenek v Praze se zvýší cca o 25-30 %, jízdenky přes mobilní aplikaci PID Lítačka budou dražší cca o 15-20 %. SMS jízdenky budou dražší cca o 30-35 %. Pro účely cestování přes hranice Prahy se bude nově Praha počítat jako 3 pásma, což zmírní tarifní dopady zdražení pro přeshraniční jednorázové cesty. Nový Tarif PID zároveň přináší několik novinek, které usnadní cestování vlakem po Praze. Zvýší se také přirážky za jízdu načerno. Ceny časových kupónů pro území Prahy se nemění. Nemění se ani rozsah slevových kategorií nebo bezplatné přepravy, ale chystá se zjednodušení prokazování slev na jízdném prostřednictvím jeho digitalizace.

Hlavní změnou je zvýšení cen jednorázových jízdenek, které budou nově cenově zvýhodněny při nákupu přes mobilní aplikaci PID Lítačka. Základní jízdenka na 30 minut za 30 Kč bude nově stát 39 korun jako běžná jízdenka v papírové podobě, 36 korun v mobilní aplikaci a 42 korun jako SMS jízdenka. Dnešní jízdenka na 90 minut, která stojí 40 korun, bude nově stát 50 korun v papírové podobě, 46 korun přes PID Lítačku a 55 korun formou SMS jízdenky. Mírně se zdraží také turistické jízdenky na 24 a 72 hodin. I u těchto jízdenek bude výhodnější si je koupit přes PID Lítačku.

Území Prahy se bude pro účely cest za hranice Prahy nově počítat jako tři tarifní pásma místo dosavadních čtyř, což zmírní dopad chystaného zdražení ve Středočeském kraji pro cesty mezi Prahou a středními Čechami. Zvýšení cen jednotlivých jízdenek i předplatných kuponů na území Středočeského kraje od 1. 1. 2026 cca o 30 % v papírové a 20 % v elektronické podobě bylo schváleno Středočeským krajem již v červnu 2025.

Další důležitou úpravou je zjednodušení cestování vlakem po Praze – většina dosavadních výjimek bude zrušena, pravidla se sjednotí s ostatními druhy dopravy a s podmínkami platnými ve Středočeském kraji.

Hlavní změny od 1. 1. 2026

  • Zvýšení cen jízdného v Praze i ve Středočeském kraji: +30 % u papírových jízdenek, +20 % u elektronických přes PID Lítačku (ceny předplatných kuponů v Praze se nemění)
  • Zdražení pro dojezd do Prahy nebude díky novému počítání Prahy jako 3 pásem místo dnešních 4 tak výrazné.
  • Zvýšení ceny za přepravu velkého zavazadla (nebo psa) z 20 na 23 Kč v elektronické podobě, resp. 25 Kč v papírové podobě, cestující s jízdenkou platnou jeden a více dní budou i nadále moct přepravit jedno velké zavazadlo (nebo psa) zdarma.
  • Rozšíření bezplatné přepravy ve vlacích po Praze pro držitele průkazů ZTP/ZTP-P a pro doprovod dítěte do 3 let.
  • Sjednocení pravidel ve vlacích s ostatní dopravou PID při prokazování věku pro slevové kategorie.
  • Zvýšení jízdného na lince Airport Express (AE) z 100 na 200 Kč.
  • Zavedení relačního jízdného pro mezikrajské cesty do sousedních krajů a možnost nákupu místenek na vybraných autobusových linkách PID za specifických podmínek (jsou nepřestupní a jen do stanovených relací).
  • Zvýšení pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu na území Prahy:

• 1 200 Kč (na místě) – původně 1 000 Kč
• 1 500 Kč (do 15 dnů) – původně 1 000 Kč
• 2 000 Kč (ostatní případy) – původně 1 500 Kč
• poplatek za zpětné doložení zapomenutého předplatného kuponu zůstává ve výši 50 Kč

Další chystané úpravy (od data vyhlášení)

  • Zjednodušení prokazování studentských slev (sjednocení platnosti průkazů ISIC vždy do konce kalendářního roku, výhledově odstranění nutnosti dvojího prokazování nároku na slevu a akceptace elektronicky ověřených potvrzení o studiu).
  • Umožnění prokazování nároku na slevu průkazem ISIC i dětem a juniorům mezi 6 a 18. rokem, možnost prokazování data narození pomocí bankovní identity

Sdílení zkušeností: Model provozu vlakotramvají z Karlsruhe inspiruje Středočeský kraj

Středočeský organizátor veřejné dopravy, Integrovaná doprava Středočeského kraje a společnost Albtal-Verkehrs-Gesellschaft, sdružená v organizátorovi dopravy Karlsruher Verkehrsverbund (KVV), podepsali dnes v Karlsruhe Prohlášení o záměru, jak v budoucnu sdílet informace k efektivnímu zavedení a provozování vlakotramvají v rámci PID.

Díky této dohodě německá strana poskytne své dlouholeté zkušenosti s plánováním, provozem a dalším rozvojem úspěšného „tram-train modelu Karlsruhe“ a podpoří IDSK při zavádění a realizaci tohoto modelu ve středních Čechách.

Výměnu zkušeností s AVG doplňuje společnost Transport Technologie-Consult Karlsruhe GmbH (TTK). Tato dceřiná společnost AVG se již podílí na plánovacích a poradenských projektech po celém světě s cílem utvářet mobilitu budoucnosti pomocí udržitelných dopravních řešení pro lepší dostupnost a vzájemnou provázanost městských a venkovských oblastí.

Úspěch systému tram-train v Karlsruhe a okolí byl v roce 1996 výchozím bodem pro založení společnosti TTK jako kompetenčního centra pro kolejovou dopravu, které se mezitím rozšířilo na celou oblast plánování dopravy a infrastruktury.

Vlakotramvajové provozy Karlsruhe jsou inspirací pro Středočeský kraj

Znalost systému tram-train Karlsruhe v oblasti dopravy je žádaná v celé Evropě. To, že naše know-how v oblasti udržitelné mobility proudí do středních Čech, ukazuje, že odborné znalosti veřejné dopravy mohou mít dopad i poměrně daleko za hranicemi našeho regionu,“ vítá mezinárodní spolupráci primátor Karlsruhe Dr. Frank Mentrup, který je zároveň předsedou dozorčí rady AVG.

Model tram-train Karlsruhe je v Evropě osvědčeným příkladem toho, jak lze smysluplně propojit různé infrastruktury – tramvajovou s železniční, nebo umožňuje provoz moderních lehkách vlakotramvajových vozidel na železničních tratích. Naše spolupráce s KVV, resp. AVG bude cenným příspěvkem k přenesení tohoto přístupu do středních Čech a podpoří jeho další rozvoj,“ doplňuje JUDr. Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Osm okruhů spolupráce

První osobní kontakty mezi KVV, AVG a IDSK byly navázány během veletrhu IT-Trans na jaře 2024. Z výměny informací o evropských modelových projektech se vyvinula spolupráce s cílem strukturovaně přenést znalosti o městské tram-train dopravě z Karlsruhe do středních Čech.

Prohlášení o záměru zahrnuje osm okruhů. Patří mezi ně právní rámec, zejména souhrn dotčených národních i evropských právních norem, technické parametry vozidel, provozní normy, správa infrastruktury a otázky spojené s hospodárnou ekonomikou provozu. Vzájemné návštěvy v Karlsruhe a Praze prohloubí sdílení znalostí a umožní přenést komplexní know-how.

Podpis memoranda v Karlsruhe

Spolupráce s IDSK je silným znamením důvěry v naši kompetenci. Posiluje evropskou výměnu znalostí a ukazuje, že v oblasti udržitelných dopravních systémů patříme k průkopníkům v oboru,“ zdůraznil Prof. Dr. Alexander Pischon, předseda představenstva KVV a AVG.

Christian Höglmeier, technický ředitel AVG, také vyzdvihl praktickou přidanou hodnotu vlakotramvají a jejich zavádění: „Zavedení systému tram-train není projekt typu plug-and-play. Vyžaduje technické know-how, porozumění systému a prozíravost. Právě v oblasti nákupu vozidel, otázek infrastruktury a součinnosti národního a evropského práva máme dlouholeté zkušenosti. Tyto znalosti cíleně předáváme dál. Tak vzniká konkrétní přidaná hodnota.“

Úspěch tram-train modelu Karlsruhe není založen pouze na technické realizaci, ale také na chytrých konceptech a strategickém přístupu. Jako TTK přinášíme naše mezinárodní know-how, abychom společně s AVG vyvinuli řešení na míru,“ dodal Dr. Rainer Schwarzmann, ředitel společnosti TransportTechnologie-Consult Karlsruhe.

Enztalbahn: dobrý příklad potenciálu tram-train

Během svého pobytu v Karlsruhe navštívila česká delegace provozovnu v Tullastraße. Tam měla příležitost vyměnit si zkušenosti s odborníky na vozidlovou techniku, infrastrukturu i řízení provozu. Přímý dialog tvoří základ pro udržitelný přenos znalostí. Provoz vlakotramvají v Karlsruhe a okolí si zástupci ze středních Čech mohli na vlastní kůži vyzkoušet při jízdě do lázní Bad Wildbad po tzv. Enztalbahn. Ta je dobrým příkladem potenciálu systému tram-train: před převzetím společností AVG hrozilo této trati zrušení pro malé využití cestujícími. Doplnění nových zastávek, zrychlení provozu změnou typu vozidel (z železničních na vlakotramvajové) a prodloužení této původně výhradně železniční trati z nádraží v Pforzheimu až do samotného centra lázní Bad Wildbad pomocí tramvajové trati, vedlo k enormnímu nárůstu počtu cestujících, a trať se změnila v prosperující dopravní osu celé oblasti.

Dohoda vstupuje v platnost dnem podpisu a bude platit nejprve do konce roku 2026. Je možné ji prodloužit. IDSK se bude s KVV a AVG potkávat také na půdě Svazu německých dopravních společnostní (VDV), jehož členem se IDSK stalo v roce 2025. (Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV).

Začíná provoz na nejmodernějším nádraží v Česku, Bubny odstartují rozvoj nové čtvrti

Doprava v Praze vstupuje do nové éry. Správa železnic zahajuje provoz na modernizované trati mezi Bubny a novou zastávkou na Výstavišti. Metropole se tak po čtyřiceti letech dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu. Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na všechny linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště Václava Havla a do Kladna.

Nádraží v Bubnech leží na dvou významných příměstských tratích. Do Kralup nad Vltavou a dále do Ústí nad Labem se z něj cestující dostanou od soboty 2. srpna, vlaky z Masarykova nádraží do Kladna ho pak budou využívat od pondělí 4. srpna. Navýšení kapacity modernizované tratě umožní zavést víc spojů.

Tento projekt je mimořádně významný nejen z hlediska dopravy, ale do značné míry mění tvář hlavního města. Bubenské nádraží se stává základním kamenem nové čtvrti, která zde v příštích letech vznikne. Železnice tak znovu plní svou historickou roli, kdy je impulsem k rozvoji širokého okolí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Unikátní technické dílo

Prakticky celý zmodernizovaný úsek – bezmála kilometr tratě – je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona.

Vlaky v Bubnech také poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také stojí na pilířích. Díky tomu mohl pod nástupišti vzniknout prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty budou otevírat postupně v následujících měsících, během nichž ještě pokračují dokončovací práce.

K vlakům se cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, na nástupištích jsou skleněné čekárny, vnitřek nádraží oživují stromy s automatickou závlahou.

Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně. Potvrdilo se ale, že umíme táhnout za jeden provaz – stát, projektanti, developer, magistrát i Praha 7,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a pokračuje: „Pomohl nám i konstruktivní přístup místních obyvatel, se kterými se podařilo najít shodu na některých detailech. I díky tomu mohla stavba probíhat plynule a bez zbytečných zdržení.

Modernizovaný úsek končí v nové zastávce na Výstavišti. Přístup na nástupiště zde zajišťují kromě schodů také výtahy. Nad kolejemi tratě do Kladna vede lávka, která zlepšila přístup z Letné do Stromovky.

Zhotoviteli prací byly společnosti Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Celkové náklady stavby dosáhly 5 644 223 231 korun.

Projekt modernizace trati Bubny – Výstaviště patří k nejnáročnějším, které jsme v České republice realizovali. Děkuji našemu týmu i kolegům ze sdružení za profesionální nasazení a skvělou spolupráci. Jsem rád, že jsme mohli být u projektu, který nastaví zcela nové standardy a významně zlepší úroveň železniční dopravy v hlavním městě,“ uvádí Aleš Gothard, předseda představenstva a ředitel společnosti Metrostav TBR.

Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 119 231 838 eur. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 101 347 062 eur, což představuje cca 2,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.

Evropská finanční podpora obvykle dosahuje 85 procent způsobilých nákladů, takže představuje hnací sílu pro celé odvětví železničních staveb v České republice. Díky našemu členství v EU také jezdíme po modernizovaných tratích v nových železničních soupravách. Na úsek, který dnes uvádíme do provozu, přispěl Nástroj pro propojení Evropy bezmála 2,5 mld. Kč z necelých 3 mld. Kč nákladů na železniční infrastrukturu. Připomínám, že ze stejného zdroje proudí ohromné částky i na další dvě rozsáhlé stavby, které právě probíhají na území Prahy: 2,5 mld. Kč do rekonstrukce Masarykova nádraží a téměř 3,5 mld. Kč na celkovou přestavbu nádraží Praha-Smíchov,“ doplňuje vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR Monika Ladmanová.

Na historii se nezapomnělo

V červenci začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která získává zcela nové poslání. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941–1945. Projekt citlivě rozšiřuje původní budovu a zachovává její charakteristické prvky. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.

Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a díky nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.

Železnice na letiště

Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.

Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu železnice Praha – Letiště – Kladno najdete na webu O projektu – www.zeleznicenaletiste.cz.

Tisková zpráva Správy železnic

Odprodej nepotřebného movitého majetku

Výzva k podání nabídek

Regionální organizátor pražské integrované dopravy, příspěvková organizace

vyhlašuje

veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku na odprodej nepotřebného movitého majetku – dopravního prostředku osobní automobil Škoda Fabia a osobní automobil Škoda Octavia

Podrobnosti:

Odprodej_auta_2025-07 [PDF]

Lhůta pro podávání nabídek počíná dnem vyhlášení a končí dnem 1.8.2025 ve 12:00.

Bezba doprava dokončila test elektromobilu – první krok k ekologičtější přepravě hendikepovaných

Bezba doprava, specializovaná služba pro přepravu osob s těžkým zdravotním postižením, úspěšně dokončila pětiměsíční test elektromobilu Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard v reálném provozu. Test probíhal od 15. ledna do 31. května 2025 a zahrnoval 98 testovacích dní, během kterých bylo shromážděno významné množství dat. Výsledky ukázaly jak potenciál, tak výzvy elektromobility v oblasti bezbariérové dopravy.

Výsledky testování

Testovaný elektromobil Mercedes-Benz eSprinter Pro 320 Standard s kapacitou baterie 56 kWh prokázal průměrnou spotřebu 46 kWh/den, což při běžném provozu znamenalo dostatečnou kapacitu pro denní provoz. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o výkonu 150 kW s maximální rychlostí omezenou na 90 km/h a má kapacitu až pro tři invalidní vozíky a tři cestující na sedadlech současně.

Klíčová zjištění

Test odhalil několik důležitých poznatků:

Pozitivní aspekty:

  • Kapacita baterie byla při průměrné spotřebě 46 kWh/den dostačující pro běžný provoz
  • Cestující vysoce oceňovali tichý provoz elektromobilu
  • Nabíjení probíhalo bez větších komplikací
  • Minimální vliv na spotřebu měla hydraulická rampa a zatížení vozidla

Výzvy:

  • Okolní teplota se ukázala jako nejvýznamnější faktor ovlivňující spotřebu – při teplotách pod 0 °C byl zaznamenán téměř dvojnásobný nárůst spotřeby oproti teplotám 20 – 25 °C
  • Problém s rychlým vyhřátím vozidla v chladných dnech
  • Kapacitní omezení: užitečná hmotnost 731 kg po instalaci hydraulické rampy může být při plném obsazení nedostatečná

Bezba doprava je doplňkem standardních služeb veřejné dopravy, která pomáhá pohybovat se i lidem s těžkým zdravotním postižením, pro které jsou běžné, i když bezbariérové dopravní prostředky, těžko použitelné. Speciálně upravené mikrobusy najedou každý den po Praze i Středních Čechách průměrně 6 000 km. Proto je důležité myslet také na ekologickou stopu jejich provozu,“ uvádí Petr Tomčík, ředitel ROPID.

Závěr a doporučení

Závěrečná zpráva konstatuje, že testovaný elektromobil nesplňoval všechny požadované kvality a parametry, přesto se ukázalo, že elektromobil může být pro Bezba dopravu potenciálně vhodný při promyšlených změnách především v oblasti kapacity baterie, užitečné hmotnosti vozidla a vytápění.

Pro budoucí směřování k elektromobilitě ve veřejné dopravě by bylo vhodné analyzovat zařazení nejen elektrických užitkových vozů, ale i elektrických osobních vozů, které již dnes dosahují slibných výsledků dojezdu a užitečné hmotnosti.

O službě Bezba doprava

Bezba doprava je služba určená pro osoby s těžkým zdravotním hendikepem – držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území Prahy nebo Středočeského kraje. Služba funguje v současné podobě od roku 2022 a v současnosti disponuje 43 speciálně upravenými vozidly.

Provoz zajišťuje dispečink zřízený organizací ROPID, který přijímá jednotlivé objednávky a koordinuje provoz vozidel zajišťovaných společnostmi Lutan a Vega Tour. Služba je schopna denně uspokojit až 350 pasažérů.

Více informací naleznete na webových stránkách Bezba doprava 🚐 Dovezeme vás, kam sami nemůžete!

Středočeský organizátor dopravy IDSK nabírá desítky nových revizorů

Od 1. srpna 2025 čeká cestující na příměstských a regionálních autobusových linkách PID zásadní změna. Na 118 linkách bude možné nově nastupovat všemi dveřmi – stejně jako v pražské MHD. Kontrolu jízdenek už nebudou provádět řidiči, ale až revizoři. Cílem je urychlit cestování a zkrátit zpoždění, která nyní vznikají dlouhým odbavováním nastupujících cestujících. Spolu s touto změnou organizace IDSK výrazně posiluje tým přepravní kontroly a otevírá nábor na pozice revizorů. Plat včetně výkonových odměn je velmi motivující. Vyšší nároky jsou kladeny na profesionální vystupování, základní znalost angličtiny i fyzickou a psychickou odolnost.

Zavedením nástupu všemi dveřmi děláme další krok směrem k moderní a efektivní veřejné dopravě. Aby tento systém fungoval, potřebujeme vzájemnou důvěru – mezi dopravcem a cestujícími. Pokud však nebude dostatek poctivých cestujících a kontrolní činnost nebude účinná, můžeme být nuceni celý systém přehodnotit a vrátit se k méně komfortnímu režimu nástupu předními dveřmi. I proto posilujeme tým přepravní kontroly a zvyšujeme revizorům odměny. Férové chování se musí vyplatit – jak cestujícím, tak těm, kdo na něj dohlížejí,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou mobilitu.

Fronty patří do minulosti

Zavedení nástupu všemi dveřmi by mělo přinést rychlejší odbavení cestujících, kratší zpoždění a pohodlnější cestování. Ostatně – inspirovat se mohou v Praze, kde podobný systém funguje v tramvajích, autobusech, trolejbusech i v metru dlouhodobě.

Na nejvytíženějších příměstských linkách vznikaly dosud dlouhé fronty cestujících, které se v kampani PID symbolicky přirovnávají ke „frontám na banány v minulosti“. I proto PID rozjíždí vedle informační kampaně také náborovou: hledáme revizory, kteří pomohou tyto fronty poslat do minulosti.

Chcete být součástí změny?

IDSK hledá nové posily do týmu přepravní kontroly:

  • nadprůměrná mzda včetně výkonových odměn
  • smlouva na hlavní pracovní poměr
  • 5 týdnů dovolené, 5 sick days, stravenky a příspěvek na penzijní připojištění
  • nástupní místo v Praze Karlíně
  • možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu

K výkonu této pozice hledáme zodpovědné, fyzicky zdatné a psychicky odolné kandidáty s výborným vystupováním, znalostí regionu a alespoň základní znalostí anglického jazyka. Výhodou jsou zkušenosti s kontrolní činností a znalost tarifních podmínek PID.

Bezpečnost a fér přístup

Cestující bez platné jízdenky musí stále nastupovat předními dveřmi a zakoupit si lístek u řidiče. Od srpna 2025 zároveň platí nové výše přirážek za jízdu bez jízdenky:

  • 1500 Kč na místě
  • 2000 Kč při platbě do 15 dnů
  • 2500 Kč po této lhůtě

Jak se přihlásit

Zájemci o pozici revizora/ky mohou zasílat svůj strukturovaný životopis na e-mailovou adresu: kariera@idsk.cz. Do předmětu e-mailu prosíme uvést název pozice.

Životopis lze zaslat i poštou na adresu: Integrovaná doprava Středočeského kraje, Meteor Centre Office Park, Sokolovská 100/94, 186 00 Praha 8 – Karlín.

V rámci informační kampaně k rozšíření režimu nástupu všemi dveřmi pořádá IDSK dny otevřených dveří, během kterých se mohou zájemci o práci v přepravní kontrole seznámit s pracovním prostředím, kolegy a detaily výkonu této profese. Nabídka je určena všem, kteří chtějí spojit svou profesní dráhu s veřejnou službou.

Návrat vlaků od Kladna i Kralup do centra Prahy od začátku srpna 2025

Od začátku srpna bude v souvislosti s dokončením části modernizace železniční trati obnoven provoz vlaků v úsecích Praha-Dejvice – Praha Masarykovo nádraží a Praha-Podbaba – Praha Masarykovo nádraží. Současně bude zprovozněna nová železniční stanice Praha-Bubny nahrazující původní stejnojmenné nádraží v jiné poloze a také zcela nová železniční zastávka Praha-Výstaviště.

Vlaky linek S5, S54, R24 a R45 ve směru od Kladna a Hostivice, které jsou nyní ukončeny ve stanici Praha-Dejvice budou od 4. 8. opět prodlouženy až na Masarykovo nádraží.

Výjimkou budou pouze vlaky Os 9803 a Os 19735, které budou ukončeny ve stanici Praha-Bubny (příjezd 7:31 a 18:32) a vlak Os 19738, který bude výchozí ze stanice Praha-Bubny (odjezd 16:42).

Taktéž osobní vlaky linky S4 od Kralup nad Vltavou, které nyní končí ve stanici Praha-Holešovice, opět pojedou již od 2. 8. přes obnovenou stanici Bubny na Masarykovo nádraží. Výjimkou bude pouze vlak Os9607, který bude nadále ukončen ve stanici Praha-Holešovice (příjezd 6:29).

Spěšné vlaky linky R44 ze/do Slaného budou nadále začínat a končit ve stanici Praha-Holešovice.

Nová podoba stanice Praha-Bubny nabídne výrazně kratší a pohodlnější přestup na metro C ve stanici Vltavská a tramvajové linky ze stejnojmenné zastávky. Zcela nová vlaková zastávka Praha-Výstaviště umožní nejen přestup na tramvajové linky v zastávce Výstaviště, ale výrazně zlepší dostupnost holešovického výstaviště, Stromovky i přilehlé části Holešovic nejen pro cestující ve směru od Kladna a Hostivice.

V této souvislosti se také trvale ruší železniční zastávka Praha-Holešovice zastávka (na lince S4).

Výluka Masarykova nádraží 26. 7. – 1. 8. 2025

V souvislosti s aktivací nového zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha Masarykovo nádraží budou vlakové linky, které toto nádraží obsluhují, ve dnech 26.7. – 1. 8. odkloněny na Hlavní nádraží nebo zkráceny do stanice Praha-Vysočany. Spoje linky S9 ve všední dny končící nebo začínající v Horních Počernicích budou zkráceny jen na Hlavní nádraží.

Výluka na Hlavním nádraží 2. – 3. 8. 2025

Kvůli údržbě kolejiště na pražském hlavním nádraží budou o víkendu 2. a 3. 8. vlaky linek S2 a S3 odkloněny na Masarykovo nádraží a linky S8 a S88 budou zkráceny do stanice Praha-Vršovice.