Nezapomeňte si aktualizovat aplikaci PID Lítačka pro nový tarif platný od ledna 2026
Od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost nový tarif Pražské integrované dopravy (PID). Změny se týkají především cen jízdného, a ještě více zvýhodňují elektronické nákupy jízdenek a předplatních kuponů, zejména prostřednictvím aplikace PID Lítačka.
Cílem nového tarifu je motivovat cestující k využívání moderních, digitálních forem odbavení. Elektronické jízdné je nejen pohodlnější, ale v roce 2026 také nejvýhodnější variantou cestování v systému PID.
V souvislosti s tarifními změnami je v těchto dnech vydávána aktualizace aplikace PID Lítačka, která obsahuje nezbytné úpravy vyplývající z nového tarifu. Aby aplikace od 1. ledna 2026 fungovala správně, je nutné mít nainstalovanou nejnovější verzi.
U většiny mobilních zařízení probíhá aktualizace automaticky, přesto organizátoři dopravy doporučují zejména na konci roku ověřit, že je aplikace aktualizovaná. Jestli je aplikace aktualizovaná na nejnovější verzi, zjistí uživatelé buď v aplikaci Obchod Play nebo AppStore. Pokud aplikace není aktualizovaná, nabízí se možnost “Aktualizovat”.
„Aktualizace aplikace je klíčová pro bezproblémové používání jízdních dokladů po zavedení nového tarifu. Zabrání se tak případným komplikacím při nákupu nebo kontrole jízdenek,“ doplňuje Vladimír Antonin Bláha, tiskový mluvčí Operátora ICT, která má provoz aplikace na starosti.
Jak aplikaci aktualizovat:
- otevřete App Store nebo Google Play,
- vyhledejte aplikaci PID Lítačka,
- klepněte na tlačítko „Aktualizovat“.
V roce 2026 bude elektronické jízdné nejvýhodnější
Nový tarif PID zvýhodňuje cestující, kteří nakupují elektronické jízdenky v aplikaci PID Lítačka. Tyto varianty vyjdou v roce 2026 nejlevněji ve srovnání s papírovými a SMS jízdenkami. Změny se týkají jak území hlavního města Prahy, tak Středočeského kraje. „Chceme cestujícím jasně ukázat, že digitální řešení jsou cestou do budoucna – jsou levnější, ekologičtější a přehlednější,“ uvádí Vladimír Antonin Bláha.
V souvislosti se změnami tarifu byl již 1. prosince 2025 zahájen předprodej dlouhodobých předplatních kuponů s platností od 1. ledna 2026. Cestující si mohou nové jízdní doklady zakoupit prostřednictvím všech prodejních kanálů PID – v mobilní aplikaci PID Lítačka, v e-shopu, na přepážkách i u dopravců.
Ceny dlouhodobých předplatních kuponů pro pražská tarifní pásma zůstávají beze změny, úpravy cen se týkají pouze vnějších tarifních pásem.
Co se stane s nevyužitými jednorázovými jízdenkami z roku 2025
Jednorázové jízdenky zakoupené v aplikaci PID Lítačka před nebo v průběhu prosince 2025 bude možné využít nejpozději do 31. prosince 2025. Od 1. ledna 2026 už tyto jízdenky nebude možné použít ani předložit při kontrole.
Nevyužité jízdenky se automaticky přesunou do historie aplikace a zároveň dojde k automatickému vrácení peněz. Částka bude nejpozději do konce února 2026 vrácena na účet, ze kterého byla platba provedena, podrobnější informace na: Nový Tarif PID od 1. ledna 2026: Neplať víc, než musíš | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava
Tisková zpráva Operátora ICT
Roční vyhodnocení pilotního provozu elektrobusů na linkách 453 a 455
V prosinci roku 2024 bylo v rámci rozvíjející se mezikrajské dopravní spolupráce Středočeského a Jihočeského kraje, za podpory Sdružení měst a obcí Táborska a společnosti COMETT PLUS na linkách 453 z Tábora do Vlašimi a 455 z Tábora do Benešova nasazeno celkem šest elektrobusů. Jednalo se o pilotní provoz prvních šesti moderních elektrobusů pro příměstské linky veřejné dopravy v nelehkém terénu na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje, který měl ukázat, zda vozidla s touto technickou specifikací budou schopná zvládat požadovaný objem denních ujetých kilometrů a jaký to bude mít vliv na kapacitu baterií.
„Pilotní provoz elektrobusů ukázal, že moderní technologie mohou zlepšit dostupnost i spolehlivost dopravy pro lidi žijící na pomezí Jihočeského a Středočeského kraje. Pro Jihočechy to znamená pohodlnější spojení do sousedního regionu, méně hluku i emisí v obcích a zároveň efektivnější obsluhu venkovských oblastí. Jsem rád, že jsme mohli být součástí projektu, který přináší konkrétní užitek lidem v našem kraji,“ uvedl Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje.
„Pro nás je tento rok důležitým ověřením, že přechod na bezemisní technologie je reálnou cestou pro budoucí rozvoj veřejné dopravy. Elektrické autobusy na linkách 453 a 455 obstály. Otázkou samozřejmě i nadále zůstává, jak by Středočeský kraj plošný přechod na 100% bezemisní technologie zaplatil, protože provozní náklady na elektrické autobusy jsou zhruba o 50% vyšší než u autobusů naftových,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu a mobilitu.
„Provoz těchto elektrobusů na linkách 453 a 455 byl během uplynulého roku téměř bezproblémový. Bezemisní doprava, moderní přístupy, efektivita a novinky v oboru, touto cestou se zde dopravce COMETT PLUS vydal a já samozřejmě kvituji, že tyto moderní elektrobusy jsou součástí systému PID,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
„Společnost COMETT PLUS přistupuje zodpovědně k environmentálním předpisům. Vlastní vyhodnocení provozu bychom začali rokem 2007, kdy jsme vybudovali první plnicí stanici na CNG a provozovali více než 50 nízkoemisních autobusů na CNG, a to jak v příměstském, tak i městském provozu. Těmito vozidly jsme najeli přes 36 milionů kilometrů. Na základě těchto zkušeností jsme logicky přistoupili k další významné etapě – provozu bezemisních vozidel. Před spuštěním elektrobusů jsme měli nemalé obavy ohledně zajištění všech potřebných součástí stavby a komponent v termínu před zahájením provozu, stejně jako z fungování celého systému. Mezi klíčové prvky patřily trafostanice, vlastní dobíjecí body, autobusy a v neposlední řadě připojení k distribuční síti. Každý díl této mozaiky pocházel od jiného dodavatele, ale vše do sebe zapadlo a provoz byl zahájen 1. 12. 2024. Pro tento provoz jsme zvolili autobusy IVECO CROSSWAY Elec. Už při definování a přípravě jednotlivých turnusů pro elektrobusy bylo zřejmé, že denní výkony některých vozidel jsou nezvykle vysoké i ve srovnání s naftovými vozidly na příměstských linkách „kolem komína“. Všechny vstupy se nám podařilo zkoordinovat a máme za sebou úspěšný rok provozu. Dva elektrobusy jezdí sedm dní v týdnu, denně přes 350 km. Při takovém proběhu je nutné správně naplánovat dobíjení během denní pauzy, aby bylo možné oběh bez problémů dokončit, a v noci autobus plně nabít pro zajištění plnohodnotného výkonu následující den. Ostatní vozy dosahují výkonu okolo 300 km v pracovní dny. Vozy obsloužily přes 98 % naplánovaných výkonů za sledované období, během kterého eBusy ujely více než 530 tisíc km. Na jednom vozidle jsme řešili přepojení baterií, což si vyžádalo delší odstavení, jinak šlo o běžné odstávky na dva až tři dny. Připojení k dobíjecí stanici výrobce KEMPOWER je bezporuchové a servisně podpořené kvalifikovanými odborníky,“ konstatuje Aleš Melich, jednatel společnosti COMETT PLUS a doplňuje: „Díky těmto zkušenostem zvažujeme další možnosti rozšíření provozu bezemisních vozidel v linkové dopravě. V 1. čtvrtletí roku 2025 jsme rovněž investovali do dalších elektrobusů, tentokrát pro provoz MHD, které jsme postupně zařadili do provozu. Jednalo se o 10 elektrobusů SOLARIS, které mají v současnosti najeto přes 400 tisíc km. Provoz těchto vozidel je rovněž téměř bezporuchový. Do konce roku předpokládáme dosažení hranice 1 milionu km bezemisními vozidly v našem vozovém parku. Tímto počinem přispíváme k lokální podpoře snižování emisí, naplňování našich cílů v oblasti ochrany životního prostředí a realizaci společných cílů se všemi zúčastněnými stranami celého pilotního projektu.“
„Provoz linky 453 a 455 s elektrobusy hodnotím zatím velmi pozitivně i přes některé počáteční porodní bolesti. Díky elektrobusům se jedná o ekologičtější dopravu a zároveň širší a lepší obsluhu příměstských oblastí,“ uvedl Martin Mareda, předseda Sdružení měst a obcí okresu Tábor.
Pilotní projekt na provoz šesti elektrických autobusů na linkách 453 Tábor – Ratibořské Hory – Mladá Vožice – Vlašim a 455 Tábor – Hlasivo – Mladá Vožice – Postupice – Benešov vznikl v rámci elektrifikace části linek MHD Tábor. Objednávku obou linek zajišťuje Středočeský kraj ve spolupráci se Sdružením měst a obcí Táborska, resp. Jihočeským krajem.
Provoz PID během vánočních a novoročních svátků
Během letošních vánočních a novoročních svátků a prázdnin bude tradičně upraven provoz veřejné dopravy v Praze i Středočeském kraji.
- Na Štědrý den bude PID jezdit podle sobotních jízdních řádů s ukončením denního provozu tramvají a autobusů cca v 18:00. Metro pojede až do půlnoci, večer ale v prodloužených intervalech.
- Od 25. do 26. prosince 2025 a 1. ledna 2026 bude PID v provozu podle nedělních jízdních řádů.
- O pracovních dnech, tj. 22., 23., 29., 30. prosince 2025 a 2. ledna 2026, bude jezdit PID podle prázdninových jízdních řádů.
- Na Silvestra bude PID jezdit podle prázdninových jízdních řádů s úpravou provozu ve večerním období a s prodlouženým provozem.
Pondělí 22. a úterý 23. prosince
Metro a tramvaje pojedou podle běžných jízdních řádů pro pracovní den. Autobusy MHD v Praze pojedou podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. Nepojedou studentské vložené spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek.
Linky 180, 191 a 201 pojedou podle běžných neprázdninových jízdních řádů. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády.
Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro běžný pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.
Středa 24. prosince (Štědrý den)
PID bude letos na Štědrý den jezdit podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Metro pojede podle sobotních (neprázdninových) jízdních řádů cca do 18:00, poté pojede v intervalu 20 minut až cca do půlnoci. Denní provoz tramvají, autobusů i přívozů bude ukončen cca v 18:00. Letištní linka 59 pojede v návaznosti na metro až do ukončení jeho provozu.
Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Linky 143, 187 a 238 nebudou v provozu.
Noční spoje vyjedou cca v 18:00 a budou v provozu do druhého dne cca 7:00. Kapacita nočních tramvají bude navýšena na dvojnásobek (na všechny linky budou nasazeny kloubové tramvaje nebo dvojice vozů T3). V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 ke stanici metra Skalka, linky 911 a 914 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů.
Příměstské autobusové linky pojedou podle sobotních jízdních řádů a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.
Provoz vlaků podle nedělních, resp. svátečních jízdních řádů bude ukončen mezi 18:00 a 20:00 s tím, že cca do 22:00 bude zachován provoz na vybraných páteřních linkách S. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy. Provoz přívozů bude ukončen cca v 18:00.
Čtvrtek 25. prosince (1. svátek vánoční)
Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako na Štědrý den. Linky 143, 187, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246).
Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlakové linky S3 (ve směru do Prahy), S49 a S61 zahájí provoz až cca v 7:30.
Pátek 26. prosince (2. svátek vánoční)
Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246). Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.
Sobota 27. prosince
Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.
Neděle 28. prosince
Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Studentské linky 143, 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.
Pondělí 29. a úterý 30. prosince
Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebude v provozu tramvajová linka 21, nepojede také studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády. Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.
Středa 31. prosince (Silvestr)
Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. Metro pojede s prodlouženým provozem tak, aby poslední spoje projížděly centrem Prahy druhého dne těsně po 2. hodině ranní. Mimo provoz bude tramvajová linka 21.
Denní provoz tramvají a autobusů bude ukončen cca ve 22:00 s tím, že do druhého dne cca 2:30 zůstávají v provozu vybrané autobusové linky (59, 102, 103, 106, 107, 109, 111, 112, 113, 118, 120, 122, 123, 125, 126, 129, 131, 134, 136, 137, 139, 141, 142, 145, 153, 154, 159, 161, 162, 163, 171, 174, 176, 177, 180, 185, 190, 191, 193, 197, 199, 201, 207, 215, 221, 226, 227, 229, 241; některé linky jen v části pravidelné trasy) podle zvláštních jízdních řádů. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 238 a 246). Nepojede studentská autobusová linka 187, vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek.
Provoz nočních tramvají bude zahájen cca ve 22:00 v intervalu 15 minut na všech linkách do druhého dne cca 3:30, poté přejdou všechny linky na interval 20 minut a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. Ruší se garantované přestupy. Kapacita nočních tramvají bude navýšena na dvojnásobek (na všechny linky budou nasazeny kloubové tramvaje nebo dvojice vozů T3).
Noční autobusové linky (linky 902, 904, 905, 907–911 a 915 v polovičním intervalu) vyjedou druhého dne v cca 2:30 a budou v provozu druhého dne cca do 7:00. V době provozu metra bude linka 904 zajíždět ke stanici metra Zličín, linka 908 bude zajíždět ke stanici metra Skalka, linky 911 a 914 ke stanici metra Letňany a linka 911 ke stanici metra Roztyly. Ruší se garantované přestupy. Vybrané noční příměstské linky pojedou podle zvláštních jízdních řádů.
Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády a jejich večerní provoz bude upraven příslušnými časovými poznámkami v jízdních řádech.
Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den a provoz bude ukončen cca ve 20:00 s tím, že cca do 22:00 až 23:00 bude zachován provoz v intervalu 60 minut na všech linkách S (z/do Prahy). Provoz linky S49 bude ukončen cca v 19:00. Zrušen bude také půlnoční rozjezd vlaků z Prahy.
Čtvrtek 1. ledna (Nový rok)
Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů s tím, že denní provoz tramvají, městských i vybraných příměstských autobusů bude zahájen cca od 7:00 s výjimkou linky 59, která vyjede v návaznosti na zahájení provozu metra. V době provozu metra budou vybrané noční linky opět zajíždět k vybraným stanicím metra stejně jako na Štědrý den. Linky 143, 238 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu. Podle zvláštních jízdních řádů pojedou také autobusové linky primárně obsluhující obchodní centra (180, 191, 208, 228, 246).
Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro neděli, resp. svátek s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů. Vlakové linky S3 (ve směru do Prahy), S49 a S61 zahájí provoz až cca v 7:30.
Pátek 2. ledna
Provoz MHD v Praze podle prázdninových jízdních řádů platných pro pracovní den. V tomto období nebude v provozu tramvajová linka 21, nepojedou také vložené studentské spoje linky 177 v trase Chodov – Volha a nepojedou ani školní linky a školní spoje příměstských linek. Na vybraných příměstských linkách budou platit prázdninové jízdní řády.
Vlaky pojedou podle jízdních řádů pro pracovní den s případnými drobnými omezeními u vybraných spojů.
Sobota 3. ledna
Provoz PID podle sobotních prázdninových jízdních řádů. Studentská linka 187 a vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.
Neděle 4. ledna
Provoz PID podle nedělních prázdninových jízdních řádů. Vložené studentské spoje linky 177 na Volhu nebudou v provozu.
Poloprázdninový provoz PID v lednu a únoru 2026
Na vánoční a novoroční provoz naváže od 5. ledna 2026 do 1. března 2026 mírně omezený provoz MHD s ohledem na každoročně sníženou poptávku začátkem roku. Provoz linek tramvají a většiny městských autobusů bude organizován podle poloprázdninových jízdních řádů, tedy v obdobném rozsahu jako v prvních měsících roku 2025. Oproti roku 2025 však nově nebude omezován provoz metra.
Vánoční motoráček: nostalgická projížďka Prahou o víkendu 20. a 21. prosince
Vánoční atmosféru spojenou s dopravou můžete zažít v sobotu 20. 12. a v neděli 21. 12. při jízdě Pražským motoráčkem.
Ve spolupráci s dopravcem KŽC Doprava jsme pro Vás připravili na poslední adventní víkend vánoční nostalgické jízdy po romantickém Pražském Semmeringu. Obvyklou cestu Pražského motoráčku Vám zpříjemní vánoční výzdoba, nabídka perníčků a svařeného vína.
A nejen to. Během soboty se přidáme i my a přímo ve vlaku budeme rozdávat oblíbené skládačky vozidel a další drobné předměty.
Vánoční motoráček bude jezdit po celý den v časech klasického Pražského motoráčku. Ve spojích motoráčku platí jízdní doklady PID. Jízdenky zakoupíte např. v mobilní aplikaci PID Lítačka, na pokladnách Českých drah, a.s., nebo ve vlaku u průvodčího bez přirážky. Nelze v něm platit platební kartou. Více informací naleznete na stránkách Pražského motoráčku nebo na stránkách dopravce KŽC.
Odjezdy ze stanice Praha hl. nádraží
• 8:22 • 10:37 • 12:37 • 14:37
Odjezdy ze stanice Praha-Zličín:
• 9:47 • 11:47 • 13:47 • 16:07
Mobilní informační centrum PID Point: Jízdní řád na prosinec a na leden
PID Point je pojízdné informační centrum společného integrovaného dopravního systému Prahy a Středočeského kraje (PID), které přináší cestujícím všechny důležité informace o dopravě přímo tam, kde je potřebují. Mobilní informační centrum rozšíří dostupnost nabízených služeb a pomůže k lepší informovanosti obyvatel o výhodách v cestování v rámci PID.
V prosinci můžete PID Point navštívit v těchto městech:
Výjezdy infocentra v lednu
Co PID Point nabízí?
- expresní vyhotovení karty PID Lítačka včetně pořízení fotografie
- doložení věku a nahrání slevové aplikace „Doklad o nároku na zvláštní ceny jízdného“ pro seniory starší 65 let a děti do 15 let
- dobíjení kupónu
- pomoc s aplikací
- vyhledávání spojení
- informace o tarifu
- tisk jízdních řádů
- a spoustu dalšího
PID Point doplňuje síť kamenných informačních center PID a přináší všechny důležité služby až do vašeho města či obce. Navazuje na infocentra v Praze, Benešově, Kutné Hoře, Mladé Boleslavi, Příbrami a Rakovníku.
Vánoční zastávka: Zastavte se na Andělu v úterý 16. 12.
Letos už potřetí proměníme jednu zastávku na zastávku Vánoční. To už bychom skoro mohli začít nazývat tradicí. Tentokrát to bude Anděl. Tramvajová zastávka v ulici Nádražní směr na Arbesovo náměstí získá nové jméno i nový kabát. Ozdobí ji vánoční polep, který bude cestujícím zpříjemňovat čas předvánočního shonu i klid vánočních svátků.
V úterý 16. 12. od 10:00 do 18:00 se můžete navíc těšit i na něco dalšího. V tomto čase bude zastávka dozdobena dalšími vánočními dekoracemi a nebude chybět ani PIDový vánoční stromek. A samozřejmě stánek plný našich dárkových předmětů a informačních materiálů.
Jako každým rokem, i letos zde můžete sdílet vaše vánoční přání či koledu. A za sdílení něco dostanete. Studenti Střední průmyslové školy dopravní v Motole pro vás připravili něco speciálního. Krásné vánoční ozdoby s dopravní tematikou, které budou vašemu vánočnímu stromku zaručeně slušet.
Fotogalerie Vánoční zastávky z předchozích let
Trvalé změny v lednu 2026
Vážení cestující, v lednu 2026 dochází k následujícím změnám na linkách PID:
Změny provozu autobusových linek
360 (od 5. 1. 2026)
- Zavádí se spoj v pracovní dny Na Plácku (7:07) – Smíchovské nádraží (7:23)
403 (od 1. 1. 2026)
- Mezi zastávkami Benátky nad Jizerou,aut.st. a Brodce,Cukrovarská je nově linka vedena přes zastávky:
- Benátky nad Jizerou,Dražická
- Benátky nad Jizerou,Dražice,Na Štěpničce
- Benátky nad Jizerou,Dražice,záv.
439 (od 5. 1. 2026)
- Zavádí se spoje v pracovní dny
- Nový Knín (16:35) – Chotilsko,Živohošť (17:13) (přes Sejckou Lhotu)
- Chotilsko,Živohošť (17:15) – Nový Knín (17:45) (mimo Sejckou Lhotu)
775 (od 1. 1. 2026)
- Zrychlený spoj v pracovní dny Luštěnice,Sluneční (7:04) – Mladá Boleslav,aut.st. (7:28) je nově veden přes zastávky:
- Luštěnice,Brodecká
Němčice,hl.sil.(nerealizuje se)- Strašnov
Změna zařazení zastávek v Libereckém kraji do tarifních pásem PID
V souvislosti s úpravou tarifu PID dochází ke změnám zařazení zastávek do tarifních pásem:
| Zastávka | Původní TP | Nové TP | Dotčené linky |
| Blatce,pod Beškovem | 8 | 7 | 697 |
| Doksy,aut.nádr. | 10 | 9 | 410, 697 |
| Doksy,Bílá labuť | 10 | 9 | 410 |
| Doksy,Lipové nám. | 10 | 9 | 410 |
| Doksy,Mimoňská | 10 | 9 | 410 |
| Doksy,Obora | 10 | 9 | 697 |
| Doksy,Staré Splavy,otočka | 11 | 10 | 697 |
| Doksy,Zbyny,náves | 9 | 8 | 410, 697 |
| Doksy,žel.st. | 10 | 9 | 410, 697 |
| Dubá,aut.nádr. | 8 | 7 | 400, 410, 697 |
| Dubá,Horecký důl | 9 | 8 | 697 |
| Dubá,Horky,odb. | 9 | 8 | 410, 697 |
| Dubá,Korce | 9 | 8 | 697 |
| Dubá,Křenov | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,Nedamov | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,Nedamov,koupaliště | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,Nedamov,vodárna | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,Nový Berštejn | 8 | 7 | 410, 697 |
| Dubá,Nový Berštejn,střelnice | 8 | 7 | 410, 697 |
| Dubá,Rozprechtice,háj. | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,Rozprechtice,křiž. | 8 | 7 | 697 |
| Dubá,školka | 8 | 7 | 697 |
| Ohrazenice,Pyrám | 11 | 10 | 733 |
| Ohrazenice,u výkupny | 11 | 10 | 733 |
| Okna,obec | 10 | 9 | 693, 697 |
| Paceřice | 12 | 11 | 345 |
| Paceřice,Husa | 12 | 11 | 733 |
| Paceřice,Husa,hl. sil. | 12 | 11 | 345 |
| Paceřice,Rohanka | 12 | 11 | 345 |
| Skalka u Doks | 9 | 8 | 410, 697 |
| Tachov | 9 | 8 | 697 |
| Turnov,chemička | 11 | 10 | 717 |
| Turnov,Na Lukách | 11 | 10 | 717, 733 |
| Turnov,Terminál u žel. st. | 11 | 10 | 345, 717, 733 |
| Turnov,U Benešů | 11 | 10 | 733 |
| Vrchovany | 9 | 8 | 410, 697 |
Trvalé změny PID k 14. 12. 2025
K celostátnímu termínu změn jízdních řádů od neděle 14. prosince 2025 dojde k úpravě některých vlakových linek PID. Největší změna konceptu vedení linek nastane na Mělnicku, kde budou současně nasazeny nové motorové jednotky RegioFox. Na modernizované motorové vozy se mohou těšit cestující také na Benešovsku. K mírnému posílení dopravy dojde na linkách S4, S9, S31 nebo S50.
Celostátní termín změn jízdních řádů je i letos příležitostí také k úpravám některých autobusových linek. Změny jsou vyvolány například návaznostmi na změněné vlaky, požadavky na úpravu školních spojů, vybudování nových zastávek či vyhodnocení stávajícího provozu. Největší změny nastanou v oblasti Kralup nad Vltavou, kde se mění zdejší systém MHD. Změněno bude vedení některých linek na Úvalsku. Také vznikne nová noční linka 963 z Prahy přes Neratovice do Mělníka.
Nejvýznamnější změny vlakových linek
S3 Nově vedena jen v relaci Praha – Všetaty – Mělník, úsek Všetaty – Mladá Boleslav nově jako samostatná linka S30. Vedení všech spojů do/z Mělníka, hodinový interval Praha – Mělník. Postupné nasazení jednotek ř. 847 „RegioFox“.
S9 Doplnění spojů v dopoledním a poledním sedle pracovních dní v úseku Strančice – Benešov u Prahy do pravidelného intervalu 30 minut mezi spoji: 4 páry vlaků v pracovní dny dopoledne budou prodlouženy o úsek Strančice – Benešov u Prahy. Prodloužení jednoho dopoledního páru vlaků v dopoledním sedle pracovních dní o úsek Říčany – Strančice
S30 Nově vedena v trase Všetaty – Mladá Boleslav.
S35 Nové označení pro stávající linku S30 v původní trase Mladá Boleslav – Turnov.
S57 V souvislosti s obnovou dopravny Oráčov dochází ke změně provozního konceptu spojeného s úpravou časových poloh vybraných vlaků a zavedení nových vlaků s cílem zlepšení přestupních vazeb v Rakovníku a Blatně u Jesenice.
S59 Zavedení nové linky v trase Protivec – Bochov (v provozu v sezoně od 6. 6. do 28. 9. 2026).
S61 Zkrácena o úsek Praha hl. n. – Praha-Vršovice a nově je provozována v trase Praha hl. n. – Úvaly.
S90 Nasazení modernizovaných motorových vozů ř. 841.3 „RegioSpider“ na většinu spojů.
Nejvýznamnější změny autobusových linek
304 Posílení provozu v pracovní dny dopoledne ve směru Rakovník a na začátku odpolední špičky ve směru Praha.
316 Zkrácení intervalu o víkendových ránech v úseku Holubice – Bořislavka; zrušení vybraných spojů v úseku Holubice – Kralupy nad Vltavou,
343 Na linku jsou převedeny 3 páry školních spojů v trase Svémyslice – Zeleneč – Nádraží Klánovice-sever ze zrušené linky 408.
353 Část spojů v pracovní dny je prodloužena o úsek Svémyslice – Brandýs n. L., Nádraží jako náhrada za zrušenou linku 408, vybrané spoje v pracovní dny ráno a odpoledne jsou prodlouženy o úsek Čertousy – Svémyslice.
370 3 spoje v pracovní dny odpoledne z Kobylis do Kralup (v intervalu 60 minut) jsou nově zrychlené – nejedou přes Odolenu Vodu. Místo nich jsou zavedeny nové spoje na lince 372 do Odoleny Vody. Rozšíření obsluhy Postřižína v pracovní dny. Půlnoční spoj z Prahy převeden na linku 372.
372 3 nové spoje v pracovní dny odpoledne z Kobylis do Odoleny Vody jako náhrada za zrychlení spojů linky 370 mimo Odolenu Vodu.
380 Většina spojů je prodloužena do nové zastávky Králův Dvůr, Počaply, Obchodní centrum.
404 3 nové spoje v pracovní dny ráno z Rakovníka do Prahy, část spojů v pracovní dny odpoledne a večer prodloužena v Rakovníku do zastávky Plzeňská; mírné omezení v pracovní dny dopoledne.
407 Doplnění zastávek v Miroticích a Předoticích (sjednocení zastavování s linkami 428 a 488).
408 Linka je zrušena a její spoje jsou převedeny na linky 343 a 353.
416 Doplnění zastávek na území Nerestců, Čimelic a Blatné.
428 Doplnění zastávek na trase mezi Milínem a Drhovlí (sjednocení zastavování s linkami 407 a 488).
466 Linka je prodloužena částí spojů do zastávky Kralupy nad Vltavou, obchodní centrum.
488 Doplnění zastávek v Miroticích a Předoticích (sjednocení zastavování s linkami 407 a 428).
574 Sezonní víkendová linka je prodloužena o úsek Skryje – Radnice, náměstí (vybrané spoje jedou v trase Rakovník – Radnice) a nově provozována společně se systémem IDPK (Tarif PID v úseku Křivoklát / Rakovník – Chříč, Tarif IDPK v úseku Radnice – Skryje).
631 Více spojů zajíždí do horní části Hýskova přes zastávku Hýskov, Náměstí 5. května (původní název Hýskov) a nejede přes zastávku Hýskov, Prefa.
663 Změna trasy na území Kralup nad Vltavou v souvislosti s optimalizací zdejší MHD.
691+692 Linky jsou částí spojů prodlouženy o úsek Liběchov – Mělník, Pšovka.
693 Pro spoje v trase Mšeno – Okna zřízeny zastávky Doksy, Žďár a Luka, odb. 1.0. Na lince platí nově také Tarif IDOL v úseku Mšeno – Okna, obec.
741 Výraznější změna jízdního řádu, posílení provozu v pracovní dny ráno ve směru do Čáslavi. Ranní spoje do Čáslavi jedou nově přes jižní část Čáslavi. Změna obsluhy Tupadel a Adamova.
743 Spoje ukončené v zastávce Čáslav, Za Rybníkem jsou prodlouženy přes zastávku U mostu do zastávky Čáslav, aut. st.
856 Linka je v rámci reorganizace MHD v Kralupech nad Vltavou zkrácena o úsek Kralupy nad Vltavou – Zákolany a v Kralupech je nově ukončena v zastávce Zeměchy. Výraznější změna trasy na území Kralup. Zaveden víkendový provoz v úseku Kralupy nad Vltavou, žel. st. – Dolany, Debrno – Kralupy nad Vltavou, Zeměchy.
857 Linka je v rámci reorganizace MHD v Kralupech nad Vltavou prodloužena vybranými spoji o úsek Kralupy nad Vltavou – Zákolany. Výraznější změna trasy na území Kralup a rozšíření večerního provozu.
953 Linka nově vynechává zastávku Podolanka.
963 Nová noční linka v trase Praha, Třebenická – Neratovice, Kojetická – Mělník, Mlazice (1 pár spojů v nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli).
Změny zastávek
Brandýs n. L.-St. Boleslav, Martinovská nová zastávka pro linku 471
Brandýs n. L.-St. Boleslav, Vestecká nová zastávka pro linku 666
Družec, náves nový název pro zastávku Družec, náměstí
Králův Dvůr, Počaply, Obchodní centrum nová zastávka pro vybrané spoje linky 380
Ovčáry, Býchorská nová zastávka pro linky 536, 537
Vlašim, Havlíčkova nová zastávka pro linku 841
Žebrák, Volmanova nový název pro zastávku Žebrák, INTOS
Více informací
Podrobné informace o jednotlivých změnách v prosinci 2025: Trvalé změny v prosinci 2025 | Pražská integrovaná doprava Pražská integrovaná doprava
Rozdávání nových jízdních řádů vlaků v Praze a ve Středočeském kraji
V neděli 14. prosince 2025 vstoupí v platnost nový jízdní řád na železnici. K této příležitosti budou tradičně zdarma vydány kartičkové jízdní řády vlaků k jednotlivým tratím Pražské integrované dopravy.
Kromě jízdních řádů vlaků budeme na některých místech rozdávat také souhrnné jízdní řády pro celou Prahu a Středočeský kraj.
V rámci infostánku v Kralupech nad Vltavou budeme také informovat o chystaných změnách autobusové dopravy v této oblasti.
Kam a kdy se můžete zastavit pro informace?
Úterý 9. prosince 2025:
- Kolín – od 6:00 do 9:00
- Čerčany – od 6:00 do 9:00
- Praha, Masarykovo nádraží – od 14:30 do 18:00 (Infostánek PID v odbavovací hale)
- Beroun – od 14:00 do 18:00
Středa 10. prosince 2025:
- Kralupy nad Vltavou – od 6:00 do 9:00
- Praha, hlavní nádraží – od 14:30 do 18:00 (Rozdávání JŘ před jednotlivými vlaky)
- Kladno – od 14:00 do 18:00
Čtvrtek 11. prosince 2025:
- Mladá Boleslav, hl. n. – od 6:15 do 9:00
- Olbramovice – od 6:00 do 9:00
- Praha-Smíchov – od 14:30 do 18:00 (Rozdávání JŘ před jednotlivými vlaky)
- Nymburk hl. n. – od 14:00 do 18:00
Kutnohorská MHD je zcela bezemisní. „Předpokládáme, že moderní autobusy přilákají do MHD více cestujících,“ říká starosta Lukáš Seifert
Město s bohatou historií, jedinečnou architekturou, které se už 30 let pyšní statusem světového dědictví UNESCO. V poslední době je Kutná Hora skloňována také v souvislosti s moderním přístupem k udržitelnosti ve veřejné dopravě. Pro své městské autobusové linky vsadilo jako jedno z prvních měst na výhradně bezemisní provoz. „Návrat k naftovým autobusům si už nedokážu představit. Máme novu generaci elektrobusů, které jsou komfortní pro cestující a zároveň vhodné pro jízdu historickým centrem,” říká starosta města Lukáš Seifert.
Novou flotilu elektrobusů MAN nasadil dopravce Lutan na kutnohorskou páteřní linku 801 a novou linku 802, která zajišťuje spojení do lokalit, které dříve veřejná doprava obsluhovala málo nebo vůbec, jako autobusové nádraží, hřbitov či část Žižkova. V minulosti jezdilo po městě pět elektrobusů společnosti Arriva Autobusy. Ty nyní našly využití pro příměstský provoz. „Například nejlidnatější část města Šipší se tak stala lokalitou obsluhovanou už pouze autobusy na elektrický pohon,” podotýká starosta Lukáš Seifert.
Provoz elektrobusů se podle něj městu ekonomicky vyplatí. „V soutěži pořádané Středočeským krajem se podařilo dohodnout cenu, za kterou v jiných městech jezdí běžná naftová vozidla. Ani cenově to tedy není pro město taková zátěž,” vysvětluje starosta Seifert a zmiňuje i další přínosy elektrobusů pro město – méně hluku, vibrací i ideální jízdní vlastnosti do kopcovitého terénu Kutné Hory.
Vedení města předpokládá, že nové moderní autobusy přilákají do veřejné dopravy více cestujících. „Do budoucna předpokládáme, že tlak na využívání MHD v Kutné Hoře ještě vzroste, protože se připravuje zpoplatnění parkovací zóny v rámci širšího centra města a bude také docházet k regulacím pohybu turistů, kteří využívají turistické autobusy,” upřesňuje Lukáš Seifert. Používání veřejné dopravy pro cestu do města má podle něj i pozitivní vedlejší efekt v podobě podpory místních podnikatelů.
Budoucí dopravní terminál přiblíží nádraží centru
V Kutné Hoře si letos připomínají výročí 30 let od zápisu na seznam UNESCO. Každoročně sem zavítá několik set tisíc českých a zahraničních turistů, kteří stále častěji přijíždějí také po železnici. Hlavní nádraží je tedy velmi často to první, co turista při příjezdu do Kutné Hory vidí. Omšelá železniční budova a zanedbaný prostor kolem nádraží však pro město nepředstavuje právě dobrou vizitku. „Naše vlakové nádraží není ve stavu, jaký bychom si přáli,” přiznává Lukáš Seifert. O potřebné rekonstrukci se mluví už dlouho, Správa železnic její zahájení naplánovala na rok 2028. Kompletní proměnou má projít nejen nádražní budova, ale také kolejiště a nástupiště, která budou nově plně bezbariérová.
Základní revitalizací přednádražního prostoru, odkud vyjíždí autobusy do města a do okolí, plánuje radnice zahájit už příští rok. „Máme zpracovanou studii na vybudování záchytného parkoviště pro osobní auta a zaokruhování trasy dnes nevhodného příjezdu na hlavní nádraží,” upřesňuje starosta. Další úpravy by měly zahrnovat také vybudování nástupních ostrůvků a čekáren, výsadbu zeleně a vyhrazení odstavného parkoviště pro turistické autobusy.
V delším časovém horizontu je město ve svých plánech mnohem odvážnější. Kdo cestoval do Kutné Hory někdy vlakem, ten ví, že hlavní nádraží je od historického města poměrně vzdálené. Cestu si může zkrátit autobusem anebo místní lokálkou, která ho zaveze do železniční zastávky Kutná Hora-město, od níž už je to do centra pár metrů. A právě zde by se v budoucnu měl nacházet hlavní dopravní terminál, který by spojil do jednoho území městské železniční nádraží a nově i autobusové nádraží. Tento záměr, který je nyní ve fázi projektové dokumentace, úzce souvisí s letitým projektem takzvaného Kutnohorského železničního oblouku, jehož smyslem je odstranění dnešní úvrati tak, aby do Kutné Hory města dojížděly přímé vlaky od Prahy, které ve stávajícím stavu končí na hlavním nádraží. Zda Kutnohorský oblouk vznikne nebo nikoliv, závisí na rozhodnutí Správy železnic, která k němu aktuálně vypracovává investiční záměr.
- Dopravní terminál Kutná Hora město. Zdroj: MÚ Kutná Hora
„Projekt Kutnohorského oblouku byl schválený vládou v roce 2000, vždy ale doplatil na politickou nestabilitu v Kutné Hoře, protože bylo zvykem po volbách zrušit vše, co připravilo předchozí vedení,” vysvětluje Lukáš Seifert, který po svém zvolení do funkce starosty v roce 2022 téma Kutnohorského oblouku opět otevřel. Podle něj se může stát, že Správa železnic dojde k závěru, že projekt nedává aktuálně ekonomicky smysl a k jeho realizaci opět v nejbližších letech nedojde. To by ale nemělo ovlivnit vznik dopravního terminálu. „Ten postavíme tak nebo tak, pro nás bude důležité, že bude existovat zpracovaný projekt od Správy železnic, na jehož základě můžeme připravovat stavbu terminálu,” dodává s tím, že k elektrifikaci trati také dřív nebo později dojde, byť třeba v jiné formě, kterou může být například parciální vlaková doprava kombinující trakční vedení s baterií. S dopravním terminálem počítá také právě vznikající strategický plán, který klade důraz na budoucí směřování i koncept města krátkých vzdáleností.
Kutná Hora, předměstí Prahy
Kutná Hora leží až na samém konci středočeského mezikruží, ani ne hodinová cesta vlakem do centra Prahy však dělá z kilometrické vzdálenosti relativní pojem. Lukáš Seifert o Kutné Hoře mluví jako o předměstí Prahy. Vznikají tu nové developerské projekty, kam se stěhují i lidé svázaní pracovně s Prahou, kteří si bydlení v metropoli nemohou finančně dovolit. „Jsem rád, že nejsme noclehárna Prahy a lidé mohou v Praze pracovat a v Kutné Hoře plnohodnotně bydlet. Je tu krásná příroda, kvalitní služby i školy. Zároveň je tu vyšší dostupnost bydlení a aktivit než v těch satelitech blíže Prahy. Máme tu výhodu, že máme dostatek odborných a lidských kapacit, protože ne každému se chce cestovat každý den tak daleko,” uvažuje.
Také Lukáš Seifert několik let dojížděl do hlavního města za studiem a později i pracovně na Ministerstvo školství, kde působil v oblasti analytiky a tvorby vzdělávací politiky. Z rozhodnutí natrvalo se usadit ve svém rodišti vyvstala možnost zapojit se do komunální politiky, v níž mohl zhodnotit své zkušenosti ze státní správy. Do nejvyšší funkce ve vedení města nastoupil jako relativně mladý politik, ve svých pětatřiceti letech. „Náročné je to z toho hlediska, protože mám malé děti a musím čas rozložit mezi prací a rodinou. Myslím, že mladých starostů bude časem ještě přibývat. Věk může být výhodou částečně v energii, ačkoliv znám i starší starosty, kterým bych jejich energii mohl závidět, ale i v nějakých ideálech a v tom, že člověk reprezentuje potřeby generace, která je možná někdy trochu přehlížena. Tady se dřív dělalo hodně věcí navenek, opravila se škola, aby měla pěknou fasádu a plot, ale uvnitř zůstalo vše při starém. Já dbám spíš na kultivaci prostorů uvnitř, protože ve škole děti tráví velkou část dne. Děti by měly přicházet do srovnatelného nebo u některých do ještě lepšího prostředí, než které mají doma. To zlepšuje vztah a kulturu prostředí. Nedělat věci jen, aby vypadaly zvenku dobře, ale aby fungovaly i uvnitř,” stáčí starosta řeč k oblasti školství, která je mu profesně nejblíže. Nebojí se děti do rozhodovacích procesů také zapojovat. „Chci, aby byly jejich názory slyšet a aby dostaly možnost měnit věci, které se jim nelíbí. Jen tak můžeme být úspěšní v těch dlouhodobějších cílech,” dodává.













