Nová upozornění
Aktuálně nemáte žádná nepřečtená upozornění
Přečtená upozornění
Aktuálně nemáte žádná přečtená upozornění
Přihlášení

Obnovení hesla

Zadejte email a my vám pošleme odkaz pro obnovu hesla.


Registrace

Autobusová revoluce ve Středních Čechách – od 1. 12. 2024 začnou platit nové smlouvy s dopravci

Od 1. 12. 2024 vyjedou podle nových jízdních řádů dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení realizovaných společně Středočeským krajem a hl. m. Prahou. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku či přísnější standardy kvality služby.

Dále budou na základě požadavků obcí, měst a cestujících a s ohledem na přepravní vazby a využití nabídky na jednotlivých trasách realizovány úpravy jízdních řádů i změny ve vedení některých linek. Na řadě linek budou nasazena kapacitnější vozidla délky 15 či 18 metrů. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se zkušebně rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi.

Nové desetileté smlouvy s autobusovými dopravci znamenají v mnoha oblastech Středočeského kraje změnu dopravců jednotlivých linek, ale také výrazné omlazení vozového parku. Příměstské a regionální linky PID bude nově zajišťovat 31 dopravců a také několik jejich subdodavatelů. Některé specifické linky nebyly obsaženy v soutěžených svazcích a z různých důvodů u nich bude aplikováno přímé zadání jednotlivým dopravcům.

Požadavky na vozový park jsou však jednotné – předepsány jsou přísné kvalitativní standardy požadující například bezbariérovost, celovozovou klimatizaci, pohodlné látkové polstrované sedačky, digitální informační displeje včetně vnitřních LCD obrazovek či jednotný červenošedý vnější design vozidel. Všichni dopravci musí tak jako doposud poskytovat on-line informace o poloze svých vozidel do jednotného dispečerského systému, vozidla musí být čistá, řidiči nesmějí odjíždět ze zastávek napřed oproti jízdnímu řádu, musí dodržovat předepsané návaznosti a musí být oblečeni do stejnokroje dopravce. Odbavovací systém musí akceptovat také platby kartou. Nad provozem bude nonstop dohlížet dispečink PID, který bude řešit i případné mimořádnosti a neprodleně o nich informovat prostřednictvím komunikačních kanálů PID. Celkem bude na příměstských a regionálních linkách PID provozováno cca 1200 vozidel délkového rozpětí od 7 do 18 metrů. Vývěs informací včetně jízdních řádů na středočeských zastávkách nově zajistí až na výjimky organizace IDSK.

Autobusové dopravce jsme vybírali v největší soutěži svého druhu v České republice. Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách jsme rozdělili do čtyř vln, přičemž v každé z nich jsme soutěžili 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsme hodnotili na základě nejnižší nabídkové ceny,“ uvádí Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility a pokračuje: „Co se týče autobusové dopravy, přinášíme celou řadu novinek, které činí cestování veřejnou hromadnou dopravou vstřícnější. Jednou z nich je nástup do autobusů všemi dveřmi. Na dvou linkách jsme si ověřili, že systém, kdy se cestující nemusí odbavit u řidiče, funguje. Tržby neklesly, zlepšilo se dodržení jízdního řádů a cestování se díky tomu stalo příjemnější záležitostí. Nástup všemi dveřmi jsme pilotně testovali na linkách 705 a 519, kde zůstane, a nyní ho zkušebně rozjedeme i na linkách 423, 456, 481, 785 a 805.“

Pro Prahu je klíčové, aby co nejvíce lidí, kteří sem denně dojíždí, využívalo hromadnou dopravu, což uleví přetíženým pražským silnicím od mimopražských aut. Zásadní je tedy zvyšovat komfort MHD a průběžně modernizovat vozový park, aby byla pro cestující co nejvíce atraktivní. Na řadě linek proto nově nasadíme kapacitnější vozidla, což znamená více místa a pohodlí. U všech autobusů jsou také samozřejmostí bezbariérovost, klimatizace, digitální informační displeje či platba za jízdné platební kartou,” konstatuje 1. náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Příprava a realizace soutěže, která neměla svým rozsahem v České republice obdoby, znamenala intenzivní spolupráci mezi Prahou a Středočeským krajem i stovky hodin práce všech zúčastněných pracovníků ROPID i IDSK. Zejména chci vyzdvihnout práci vedoucí projektového týmu, ekonomické náměstkyně ROPID Miroslavy Staňkové, jejíž erudice a pečlivost při přípravě zadávací dokumentace přispěla mimo jiné k tomu, že jsme se při výběru dopravců obešli bez komplikací i následných průtahů. To je v prostředí České republiky naprosto ojedinělé,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

Na některých linkách budou nově kapacitnější autobusy

Nové smlouvy s autobusovými dopravci a s nimi spojené úpravy jízdních řádů přinášejí zásadní modernizaci a zkvalitnění služeb cestujícím ve Středočeském kraji. Ti se mohou mimo jiné těšit na pohodlnější cestování v moderních a klimatizovaných autobusech. Zásadní je celkové zlepšení dopravní obslužnosti v kraji, které zahrnuje i nová mezikrajská spojení, zkrácení intervalů na vybraných linkách, posílení kapacity či rozšíření pilotního projektu s nástupem všemi dveřmi. Věřím, že tyto změny přispějí ke komfortnějšímu a efektivnějšímu cestování pro všechny obyvatele našeho kraje,“ dodává Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

U řady nejvytíženějších linek zejména z Prahy do regionu bude navýšena kapacita díky nasazení kloubových nebo patnáctimetrových autobusů namísto autobusů standardní délky (například do oblasti Mělníka, Klecan, Velkých Přílep, Kladna, Berouna, Příbrami, Dolních Břežan, Zruče nad Sázavou či České Lípy). Delší vozidla budou nasazena i na některých regionálních linkách na Nymbursku, Kolínsku a Kutnohorsku). Na řadě linek budou také zkráceny intervaly zejména v přepravních špičkách (například do Odoleny Vody, Nupak či Jesenice), častější provoz bude o víkendech na linkách do oblasti Příbrami, Dobříše, Nového Knína, Sedlčan, Kostelce nad Labem, Nupak či Zruče nad Sázavou.

Některé linky změní trasu nebo číslo. Například budou sloučeny linky 428 a 765 do trasy Jesenice – Sibřina, část linky 449 do Bratřínova bude mít nové číslo 748, linka 688 bude z Nového Knína prodloužena do Dobříše. Větších změn doznají také autobusové linky v oblasti Kralup nad Vltavou. Některé linky, zejména ty z číselné řady 421 – 427, budou přečíslovány kvůli uvolnění číselné řady pro linky z Prahy do regionu nebo další mezikrajské linky.

Zkušební zavedení nástupu všemi dveřmi na regionálních linkách 519 a 705 bude rozšířeno na linky 481, 785, 805, 823 (původně 423) a 858 (původně 456).

Další zásadní změny v rámci mezikrajské autobusové dopravy

Největší proměnou projde autobusová doprava v severní části Středočeského kraje s přesahem do Ústeckého kraje. V zastávce Nová Ves, u dálnice vznikne nový přestupní uzel, kde na sebe budou vzájemně vyčkávat linky spojující hlavní sídla v této oblasti včetně páteřní linky 413 Praha – Litoměřice. Díky tomu vzniknou nová atraktivní a rychlá spojení například mezi Kralupy nad Vltavou a Mělníkem, Kladnem a Roudnicí nad Labem nebo Velvary a Litoměřicemi. Přímé spojení Kladna s Litoměřicemi zajistí také prodloužená linka 650. Dál do Ústeckého kraje bude prodloužená také linka 389 z Prahy, která bude z Loun pokračovat až do Chomutova.

Rozšířena bude také spolupráce s Jihočeským a Plzeňským krajem. Linka 407 do Písku bude posílena a o víkendech bude prodloužena až do Vodňan a Prachatic. Nová linka 416 pojede z Prahy přes Horažďovice do Sušice, z Prahy do Strakonic vyjede nová linka 428, která pojede o víkendech až do Volyně a Vimperku. Mezi Středočeským a Jihočeským krajem vyjedou také nové linky 456 a 457 a na stávajících linkách 453 a 455 budou nově nasazeny elektrobusy. Vzájemné uznávání tarifů PID a IDPK bude rozšířeno na linkách 545, 546 a 548, kdy budou jízdenky PID platit v autobusech až do Rokycan.

Spolupráce s Královéhradeckým a Libereckým krajem vyústí v integraci linky 405 z Prahy přes Mladou Boleslav, Jičín a Vrchlabí do Špindlerova Mlýna. K ní se pravděpodobně od 15. 12. 2024 přidá také linka 425 Praha – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou.

Informační kampaň a dohled nad prvními dny nových jízdních řádů

Jednotlivé novinky představujeme veřejnosti na webu a sociálních sítích PID průběžně již od začátku listopadu. Nové jízdní řády od 1. prosince jsou zveřejněny na těchto webových stránkách a ve vyhledávačích spojení včetně mobilní aplikace PID Lítačka. Pro oblast s největšími změnami v severní části Středočeského kraje (přestupní uzel Nová Ves) je vydána tištěná brožura s jízdními řády jednotlivých linek.

V prvních dnech platnosti nových jízdních řádů bude posílen provoz telefonické infolinky i informačního dispečinku PID, v terénu budou na provoz dohlížet mobilní hlídky dispečinku PID, který bude personálně posílen také v letňanské centrále.

Nové jízdní řády včetně grafických vývěsek v oblastech s největšími změnami nově na území celého Středočeského kraje vyvěsí zastávková služba IDSK, na území Prahy pak zastávková služba ROPID, případně jednotliví dopravci v případě některých zastávek ve vlastnictví Dopravního podniku hl. m. Prahy či ČSAD MHD Kladno.

 

Změny na autobusových regionálních linkách jsou popsané v následujícím článku.

Nové obelisky Čitelné Prahy ukážou, kudy kam na Palmovce

U jednotlivých výstupů ze stanice metra Palmovka vyrostly ve spolupráci TSK hl. m. Prahy, THMP a městskou částí Praha 8 nové navigační prvky pěší navigace, tzv. obelisky. Ty pomáhají po vzoru úspěšného systému Legible London v britské metropoli lépe se zorientovat při cestách městskými ulicemi v návaznosti na navigační sytém v metru a na zastávkách veřejné dopravy.

Navigační sloupy obsahující zejména mapu blízkého i vzdálenějšího okolí a směrovky na hlavní pěší i dopravní cíle jsou první svého druhu na území městské části Praha 8 a nahrazují zde původní hnědé směrovky rozmístěné poblíž této rušné tramvajové křižovatky. Čtyři nové obelisky jsou umístěny poblíž jednotlivých výstupů z metra, zhruba v místech původních reklamních sloupů.

Navzdory digitální době

Aktuálně plánujeme těmito obelisky a směrovkami osadit další lokality v rámci prováděných rekonstrukcí, jako například okolí ulice Dukelských hrdinů na Praze 7 nebo Václavské náměstí. Právě na trase mezi Václavským náměstím a holešovickým výstavištěm si chceme vyzkoušet návaznost jednotlivých prvků mezi sebou, a zda jsou podle těchto nových prvků lidé schopni dojít ke svému cíli bez nutnosti používání jiných map. Ze zkušeností kolegů z Londýna víme, že lidé oceňují tyto prvky i navzdory dnešní době, kdy může mít každý navigaci ve svém mobilu. Pokud se totiž chodec nachází v neznámém prostředí, je pro něj často jednodušší zorientovat se na větší fyzické mapě než na malé obrazovce smartphonu,” říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Obelisky mají sloužit jako záchytné body s jasnými informacemi o směrech k důležitým místům, jako jsou zastávky MHD, úřady, parky, kulturní zařízení či zdravotnické služby. Zároveň přidávají prvek moderního městského mobiliáře, který zpřehledňuje orientaci a podporuje pěší pohyb. Palmovka je jedním z klíčových dopravních uzlů v Praze, kde se střetává široké spektrum všech možných druhů veřejné dopravy od metra, tramvaje až po trolejbusy. Proto vítáme, že je jedním z dalších míst, kde jsou umístěny,“ říká radní pro dopravu Prahy 8 Tomáš Slabihoudek

Poprvé se testuje i zobrazení cyklotras

Pilotní obelisky doplněné samostatnými směrovkami jsou již nainstalovány například u nové Štvanické lávky, poblíž Václavského náměstí nebo u vlakové zastávky Dolní Počernice. Kromě Palmovky byly nyní osazeny také dva obelisky v rámci rekonstrukce ulice Dukelských hrdinů, konkrétně na Strossmayerově náměstí a u Veletržního paláce.

Na základě předchozích uživatelských výzkumů byl doladěn vzhled i obsah těchto prvků projektu Čitelná Praha. Mapy jsou orientovány vždy podle pohledu diváka a například jednotlivé dopravní cíle jsou doplněny o časový údaj, za jak dlouho lze k těmto cílům průměrnou rychlostí chůze dojít. V mapách na Palmovce poprvé testujeme například zobrazení celoměstsky významných cyklotras nebo dlouhodobě uzavřených úseků, což se zde týká Libeňského mostu. Jednotlivé mapy připravují na základě designových i obsahových pravidel od designérů Čitelné Prahy, studia Side2, kartografičtí experti z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy, nosiče informací pořídila na základě designového zadání Side2 a architektů ze studia A69 organizace ROPID.

Palmovku bereme od začátku projektu Čitelná Praha jako takovou laboratoř, kde testujeme se širokou veřejností jednotlivé prvky nového komplexního systému pražské navigace. Začalo to již v roce 2022 novou grafikou cedulí ve stanici metra a od letošního září právě testujeme novou podobu informací na tramvajových zastávkách. Následovat bude instalace prototypů nových prosvětlených nosičů informačních tabulí v metru, které budou lépe vyhovovat nové grafice a posunou orientační systém metra do 21. století,” dodává ředitel ROPID Petr Tomčík

Více o projektu Čitelné Prahy: https://pid.cz/citelnapraha/

Změny na železnici od 15. 12. 2024

K celostátnímu termínu změn jízdních řádů 15. prosince 2024 dochází k výraznějším změnám vlakových linek PID v Praze i ve Středočeském kraji. Nejvýraznější změnou projdou vlakové linky na tratích Praha – Český Brod – Kolín a Praha – Lysá nad Labem – Milovice / Nymburk. Na několik linek vyrazí nové bezbariérové elektrické vlaky.

Na trase Praha – Kolín – Kutná Hora dochází k celkové změně konceptu dopravy. Zastávková linka S1 bude ve špičkách pracovních dnů zkrácena do trasy Praha – Poříčany a místo ní bude v úseku Poříčany – Kolín zastavovat posílená spěšná linka R41 Praha – Kutná Hora, která bude nově provozována v intervalu 30 minut ve špičkách pracovních dní (v úseku Kolín – Kutná Hora v intervalu 60 minut) a budou na ni nasazeny nové elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou 230 míst k sezení. Mezi Kutnou Horou a Kolínem bude celotýdenně posílena linka S20 zajíždějící jako linka S28 až do Kutné Hory město s návazností na rychlíky R18 na Prahu.

Nové elektrické jednotky RegioPanter pojedou také na všech vlacích linky S4, v úseku Praha – Kralupy nad Vltavou budou ve špičkách spojovány do dvojic. Vybrané spoje budou nově o sezónních víkendech prodlouženy až do Nelahozevsi.

Linka S7 už nepojede v úseku Praha hl. n. – Český Brod a místo ní bude posílena linka S1 v úseku Praha Masarykovo nádraží – Český Brod. Provoz zkrácené linky S7 bude totiž i nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností v úseku Karlštejn – Beroun a na výtoňském železničním mostě.

Nový dopravní koncept bude zaveden také na trati Praha – Milovice / Nymburk – Kolín. Vlaky linky S9 do/ze Strančic budou nově ve špičkách pracovních dní prodlouženy v pravidelném intervalu 30 minut o úsek Praha hl. n. – Milovice. Naopak už nepojedou vybrané ranní vlaky linky S9 z Kolína nebo Nymburka. Vlaky linek S2 a S22 budou v Praze přesměrovány z Masarykova na Hlavní nádraží pro zajištění společného nástupu s prodlouženou linkou S9 ve směru Milovice. Ve špičkách pracovních dnů tak pojedou vlaky v úseku Praha – Lysá nad Labem v souhrnném intervalu 15 minut. Mezi Prahou, Nymburkem a Kolínem se navíc zavádí nové spěšné vlaky linky R42 ze stanice Praha Masarykovo nádraží, které pojedou ve špičkách pracovních dnů každých 60 minut a v úseku Praha – Nymburk zastaví jen v Lysé nad Labem. Dále budou zastávkové až do Kolína. Linka S32 z Ústí nad Labem, již nebude pokračovat jako S2 z Lysé nad Labem do Kolín, Nahradí ji standardní spoje linky S2.

Cestující čeká také výrazné posílení provozu spěšných vlaků na lince R49. Většina spojů už nebude ukončena v Benešově, ale pojede až do Olbramovic, Votic nebo Tábora.

Mírné posílení provozu bude realizováno i na dalších středočeských vlakových linkách (S10, S11, S31, S36, S54, S57, S58, S60, S65, S66, S90, S98, S99, R43).

Trať 011 Praha – Poříčany – Kolín

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41 (vybrané spoje i na lince S1).
  • Změna konceptu spěšných vlaků linky R41 Praha – Kolín (– Kutná Hora), které budou v pracovních dnech v období přepravních špiček provozovány v intervalu 30 minut.
  • U spěšných vlaků linky R41 dochází ke změně zastavovací politiky, kdy v úseku Praha – Poříčany pojedou jako zrychlené a v úseku Poříčany – Kolín budou zastavovat (až na několik výjimek projíždění zastávek Nová Ves u Kolína a Tatce u spojů ve směru do Prahy) ve všech stanicích a zastávkách, kde nahradí linku S1.
  • V dopoledních a večerních sedlech pracovních dní a o víkendech, kdy linka R41 není v provozu, budou vlaky linky S1 i nadále vedeny v celé trase Praha – Kolín.Se změnou konceptu provozu na této trati souvisí úprava časových poloh spojů linek R41 a S1 – vlaky těchto linek se budou potkávat okolo 00. a 30. minuty v železniční stanici Poříčany, kde budou spoje těchto linek na sebe navazovat.
  • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu; mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány na Masarykovo nádraží.

Trať 060 Poříčany – Nymburk

  • V Poříčanech budou zajištěny oboustranné přípoje mezi vlaky linky S12 z Nymburka a vlaky linek R41 a S1 jak ve směru do Prahy, tak i ve směru do Kolína.

Trať 072 Ústí nad Labem – Mělník – Lysá nad Labem

  • Všechny spoje linky S32 budou od Ústí nad Labem ukončeny v Lysé nad Labem, v úseku Lysá nad Labem – Kolín je nahradí linky S2 v novém provozním konceptu.

Trať 090 + 091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na většinu spojů linky S4/U4, tyto jednotky mají kapacitu 230 míst k sezení a mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou ve špičkách pracovních dní budou spojovány do dvojic a nabídnou tak kapacitu pro 460 sedících cestujících.
  • Na základě spolupráce s obcí Nelahozeves budou o víkendech a svátcích v období rekreačního léta prodlouženy vybrané spoje linky S4 o úsek Kralupy nad Vltavou – Nelahozeves; z/do Prahy v části dne tak bude zkrácen interval mezi vlaky na 1 hodinu.

Trať 171 Praha – Beroun

  • Z technologických důvodů bude linka S7 zkrácena do trasy Praha hl. n. – Beroun a ve špičkách pracovních dní už nebude jezdit jako přímá z Českého Brodu (mezi Českým Brodem a Prahou linku S7 nahradí posílená linka S1 a všechny její spoje budou trasovány z/na Masarykovo nádraží).
  • Provoz linky S7 bude nadále výrazně ovlivněn výlukovou činností mezi Karlštejnem a Berounem a také nevyhovujícím technickým stavem výtoňského železničního mostu přes Vltavou v Praze mezi Hlavním nádražím a Smíchovem.

Trať 212 Čerčany – Světlá nad Sázavou

  • Linka S80 bude nově vedena v trase Čerčany – Zruč nad Sázavou a linka S82 v trase Zruč nad Sázavou – Světlá nad Sázavou.
  • Ve Zruči nad Sázavou budou zajištěny přestupy mezi spoji obou linek.

Trať 220 + 221 Praha – Benešov u Prahy – Tábor

  • Provoz spěšných vlaků linky R49 v pracovní dny bude výrazně posílen – většina spojů bude z Benešova u Prahy prodloužena do Olbramovic, Votic a popřípadě Tábora, kam pojedou celkem 4 páry vlaků v období přepravních špiček.
  • O víkendech a státních svátcích bude zaveden nový pár spěšných vlaků linky R49, který bude z Prahy hl. n. do Tábora odjíždět v 8:16 a zpět pojede v 17:06 z Tábora do Prahy. Na tento pár spojů bude nasazována nová elektrická jednotka řady 640.2 „RegioPanter“.
  • Většina spojů linky S90 bude nově navazovat v Táboře na Jihočeskou linku S2 do Českých Budějovic, proto pojede o hodinu později či dříve.
  • Na lince S90 bude mezi Olbramovicemi a Táborem pravidelný interval 120 minut téměř po celý provozní den, který bude v mírně redukované podobě nadále doplněn krátkými spoji mezi Olbramovicemi a Voticemi.
  • Vybrané ranní spoje linky S9 do Benešova u Prahy v pracovních dnů již nebudou výchozí z Kolína, Nymburka nebo Lysé nad Labem a místo toho budou v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232 nově vedeny v intervalu 30 minut přímé spoje linky S9 v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v ranní i odpolední přepravní špičce pracovních dnů.

Trať 230 + 235 (Praha –) Kolín – Světlá nad Sázavou / Zruč nad Sázavou

  • Nasazení nových elektrických jednotek řady 640.2 „RegioPanter“ na linku R41.
  • Rozšíření provozu pásmových spěšných vlaků linky R41 do Kutné Hory, kam budou ve špičkách pracovních dní zajíždět v intervalu 60 minut mezi spoji.
  • V souvislosti s plánovanou rozsáhlou výlukovou činností v Kolíně je možno očekávat nahrazování některých vlaků linek R41 a S20 v úseku Kutná Hora hl. n. – Kolín náhradní autobusovou dopravou.
  • V pracovních dnech zavedeny 3 páry a o víkendech dva páry nových přímých vlaků linky pod linkou S20 a S28 v trase Kutná Hora město – Kolín s návaznostmi na linku R18 pro doplnění rychlých spojení s Prahou.
  • Na trati 235 (linka S28) dochází k přejmenování zastávek: Kutná Hora předměstí na Kutná Hora-Vrchlice a Poličany na Kutná Hora-Poličany.

Trať 231 (Praha –) Lysá nad Labem – Kolín

  • Zavedení špičkového intervalu 15 minut v úseku Praha hl. n. – Lysá nad Labem; zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
  • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut, mezi Prahou a Nymburkem budou zastavovat pouze v Lysé nad Labem a v úseku z Nymburka do Kolína budou v prokladu s linkou S2 zastavovat ve všech stanicích a zastávkách. V Praze budou vedeny z/na Masarykovo nádraží.
  • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka ve špičkách po 30 minutách, dále do Kolína celodenně po 60 minutách; v sedlech pracovních dní a o víkendech budou nadále vedeny v intervalu 60 minut v celé trase linky.

Trať 232 Praha – Lysá nad Labem – Milovice

  • Zásadní úprava spojů linek S2, S9, S22 a zavedení nových pásmových spěšných vlaků linky R42 v souvislosti se změnou provozního konceptu na tratích 231 a 232.
  • Nové spěšné vlaky linky R42 budou vedeny v období přepravních špiček pracovních dnů v intervalu 60 minut mezi spoji (viz trať 231).
  • Zastávkové osobní vlaky linky S2 budou vedeny z Prahy hl. n. do Nymburka (viz trať 231).
  • Linka S9 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha a zároveň přímé spojení v trase Milovice – Praha hl. n. – Strančice v intervalu 30 minut. Ve špičkách odpadne nutnost přestupu ve stanici Lysá nad Labem při cestování z Milovic do Prahy.
  • Linka S22 zajistí obsluhu úseku Milovice – Praha v období přepravních sedel v pracovních dnech a o víkendech jako doposud.
  • Linky S2, S9 a S22 budou v Praze vedeny z/na hlavní nádraží a všechny vlaky těchto linek budou zastavovat ve stanici Mstětice.

Středočeské autobusové linky v novém od 1. 12. 2024

Od 1. 12. 2024 vyjedou dopravci ve 35 provozních oblastech na základě výsledků výběrových řízení realizovaných společně Středočeským krajem a hl. m. Prahou. Nové smlouvy uzavřené na 10 let přinášejí zejména zvýšení kvality v oblasti vozového parku či přísnější standardy kvality služby.

Dále budou na základě požadavků obcí, měst a cestujících a s ohledem na přepravní vazby a využití nabídky na jednotlivých trasách realizována dopravní opatření, která zahrnou i komplexnější úpravu linkového vedení a tím změny časových poloh či nabídky přepravních relací v rámci širšího území. Na řadě linek dochází rovněž k nasazení kapacitnějších vozidel délky 15 či 18 m. Současně s touto změnou dojde k rozšíření spolupráce s okolními kraji České republiky – nové linky PID vyjedou například na Šumavu nebo do Krkonoš. Na vybraných linkách se zkušebně rozšíří možnost nástupu všemi dveřmi.

Článek je průběžně aktualizován.

Hlavní změny na středočeských linkách PID

Navýšení kapacity vozidel na jednotlivých linkách

316, 333, 337, 369, 371, 380, 398, 399, 498, 499, 705    Posílení kapacity nasazením kloubových vozidel na všechny či vybrané spoje.

349, 384, 393–395    Posílení kapacity plošným nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje celotýdenně.

388, 389, 406    Posílení kapacity garantovaným nasazením vozidel délky 15 m na vybrané spoje.

338, 390    V letní sezóně o víkendech plošné nasazení kloubových autobusů na všechny spoje.

Další změny tras či rozsahu provozu

300   Část spojů celotýdenně je prodloužena o úsek Kladno – Libušín – Svinařov – Smečno, ruší se zastávka Kladno, Energie.

302   Pro vybrané spoje zřízení polookružní trasy linky Praha, Letňany – Přezletice – Veleň – Praha, Letňany.

323   Vybrané spoje jsou prodlouženy o úsek Koleč – Želenice.

327    Posílení provozu v úseku Osnice – Jesenice.

328   Přes Herink a Modletice jedou nově i všechny ranní a dopolední spoje ve směru Doubravice.

332  Posílení provozu v pracovní dny ráno.

348  Linka je zkrácena o úsek Praha, Ládví – Praha, Bulovka.

354+662   Část spojů linky 354 je v pracovní dny prodloužena o úsek Nehvizdy, Mochovská – Mochov a dále po trase linky 662 přes Vyšehořovice, Vykáň a Černíky do Kounic. Rozšíření provozu v pracovní dny večer.

360, 377, 395, 754    Posílení víkendového provozu.

363   Zrušení víkendových posilových spojů v trase Praha, Opatov – Průhonice (nahrazeno posílením linky 385).

370, 372    Posílení provozu v úseku Praha – Odolena Voda – Postřižín ve špičkách pracovních dnů a o víkendech.

377    Celotýdenní posílení provozu v obci Polerady.

385    Celotýdenní posílení provozu v úseku Praha – Nupaky (– Říčany).

386  Část víkendových spojů je prodloužena o úsek Bratronice – Kladno, Aut. nádr.

399   Linka je zkrácena o úsek Kladno – Smečno a v Kladně je nově ukončena v zastávce Energie (nahrazeno prodloužením linky 300).

401    Zrušena varianta linky do Třeboně.

402   Posílení provozu nasazením vozidel délky 15 m na všechny spoje v pracovní dny a výrazné posílení provozu o víkendu v úseku Praha – Ostředek – Zruč nad Sázavou – Zbraslavice.

415    Zavedení zrychlených spojů ve špičkách pracovních dnů v úseku Zličín – Krupá.

427   Posílení provozu v pracovní dny v úseku Mimoň – Mnichovo Hradiště, část spojů nově zajíždí do Horné Rokyté.

428 + 765    Nově pod označením 765 přímé spojení v relaci Sibřina – Říčany – Jesenice. Linka 765 jede v úseku Dobřejovice – Jesenice nově přes Herink, Radějovice a Horní Jirčany a nejede přes Osnici a Kocandu.

447     Linka nově obslouží část Voznice, Chouzavá (namísto linky 446).

449    Část spojů v trase Bratřínov – Řitka převedena na novou linku 748.

528    Zavedení večerního provozu v pracovních dnech.

531    Posílení školního spojení do Příbrami díky nasazení výhradně standardních vozů, nová školní posila v trase Hořovice – Příbram; zřízení večerního návozu do firem v Čenkově kolem desáté večerní ve směru Hořovice a zpřehlednění přestupních vazeb na 640 v Jincích.

452   O víkendech je linka provozována také v úseku Votice – Mladá Vožice.

463  O víkendech je linka provozována také v úseku Seletice – Rožďalovice – Městec Králové.

555, 600, 619 a 625   zrušení zastávky „Doksy,rozcestí“ (zastávku nově obslouží pouze linka 618)

532  Posílení provozu v úseku Votice, žel.st. – Votice, Beztahov.

586     Zavedení víkendového provozu v relaci Slaný – Malíkovice.

587     Zrušení víkendového provozu (nahrazeno linkou 580).

592    Linka je přečíslována na 708

620 a 626   zrušení zastávek „Kladno,Kübeck „Kladno,průmyslová“ a „Kladno,Poldi“ (linky nově obslouží zastávku „Kladno,Na kopci“)

622     Prodloužení vybraných spojů v úseku Okoř – Velké Přílepy.

629   Linka je přečíslována na 624

639     Zavedení víkendového provozu v úseku Hostomice – Dobříš; posílení večerního provozu do Hostomic.

640     Zvýšení počtu přímých spojů na/z linky 641 pro přímé spojení do Berouna; zpřehlednění přestupů na/z 531 v Jincích.

641     Zavedení večerního provozu v úseku Hořovice – Zdice.

642    Nové spoje v souvislosti s večerním provozem linky 639.

659    Posílení provozu v úseku Vlkančice – Stříbrná Skalice.

668    Záměna trasy s linkou 696.

688    Posílení provozu a prodloužení o úsek Nový Knín – Dobříš.

696    Záměna trasy s linkou 668.

702  Většina spojů v pracovní dny prodloužena o úsek Bořetice – Suchdol, víkendové spoje prodlouženy o úsek Opatovice – Suchdol.

729  Část spojů je zkrácena do Doubravičky, část spojů je prodloužena do Borče, Žebic. 

748    Nová linka Bratřínov – Mníšek pod Brdy – Řitka (část původní linky 449).

755    Prodloužení víkendových spojů do Rabyně.

757  Linka je posílena a prodloužena o úsek Bystřice, Jarkovice – Bystřice, žel.st.; pro vybrané spoje zřízena varianta trasy přes Maršovice a Olbramovice do Votic. 

769  Linka je prodloužena o úsek Rokytovec – Mladá Boleslav aut.st.

770    Posílení provozu v úseku Benešov – Ostředek ve špičkách pracovních dnů.

796    Posílení provozu v pracovní dny.

857 (původně linka 457)    Posílení provozu v pracovní dny pro sídliště U Cukrovaru. Část víkendových spojů je o víkendech prodloužena o úsek Kralupy nad Vltavou, Minice – Dolany n.Vlt., Debrno – Kralupy nad Vltavou,hřbitov – Kralupy nad Vltavou,žel.st.

Nástup všemi dveřmi

Od 1. 12. 2024 bude zkušebně rozšířen nástup všemi dveřmi na linkách:

481    Soběšín – Uhlířské Janovice – Kutná Hora – Čáslav

484   Úvaly – Horoušany – Úvaly

785    Kácov – Malešov – Kutná Hora – Kolín

805    Zruč nad Sázavou – Zbraslavice – Kutná Hora – Kolín

823 (původně 423)    Jirny – Úvaly – Škvorec – Doubravčice

858 (původně 456)    Slaný – Koleč – Libčice nad Vltavou

Zkušební provoz pokračuje i nadále na linkách:

519    Sedlčany – Votice

705    Poděbrady – Kolín – Kutná Hora – Čáslav

Přečíslování linek

V souvislosti s potřebou uvolnit číselnou řadu pro nové linky zajišťující spojení regionu s Prahou nebo kvůli zavádění nových mezikrajských linek dojde k přečíslování linek:

421 → 821

422 → 822

423 → 823

424 → 824

425 → 825

426 → 826

456 → 858

457 → 857

592 → 708

629 → 624

668 → 696

696 → 668 

841 → 750

Změna názvů zastávek

 Aktuální název  Nový název
 Bělá p.Bezd.,Březinka,Valovická  Bělá p.Bezd.,Březinka,rozc.Valovice
 Benátky n.Jiz.,,Ovčín  Benátky n.Jiz.,Dražice,Ovčín
 Černíny,Zdeslavice  Černíny,Zdeslavice,rozc.
 Český Brod,Liblice,SEŠ  Český Brod,Liblice,škola
 Hostovlice  Hostovlice,ObÚ
 Hostovlice,u hřiště
 Kácov,žel.st.rozc.  Kácov,rozc.k žel.st.
 Kněžmost,žel.zast.  Kněžmost,silo
 Kouřim,ZŠ  Kouřim,škola
 Krnsko,u žel.zast.  Krnsko,,Vystrkov
 Lysá n.L.,,Odbočka Dvorce  Lysá n.L.,rozc.Dvorce
 Nová Ves u Bakova n.Jiz.  Nová Ves u Bakova
 Ostrá  Ostrá,u křížku
 Ostrá,kino  Ostrá,u kapličky
 Pertoltice,Laziště  Pertoltice,Laziště,rozc.
 Plazy,,u mlýna  Plazy,,hl.sil.
 Potěhy,ZŠ  Potěhy,škola
 Rokytá,Horní Rokytá  Rokytá,Dolní Rokytá,ObÚ
 Rokytá,Horní Rokytá,otočka  Rokytá,Horní Rokytá,has.zbroj.
 Rokytá,Horní Rokytá,konečná  Rokytá,Horní Rokytá,otočka
 Staňkovice,Chlum  Staňkovice,Chlum,rozc.
 Staňkovice,Nová Ves  Staňkovice,Nová Ves,rozc.
 Staňkovice,Ostašov  Staňkovice,Ostašov,rozc.
 Stará Lysá,,Hostinec  Stará Lysá,,hostinec
 Suchdol,Malenovice  Suchdol,Malenovice,rozc.
 Těchařovice, rozc. Zbenice  Vrančice, Mýšlovice
 Úžice,Radvanice  Úžice,Radvanice,rozc.
 Vlastějovice,Milošovice  Vlastějovice,Milošovice,rozc.
 Zbizuby,Makolusky  Zbizuby,Makolusky,rozc.
 Zruč nad Sázavou,Želivec,žel.zast.  Zruč nad Sázavou,Želivec,rozc.k žel.zast.
 Žehušice,ZŠ  Žehušice,škola
 Žleby,ZŠ  Žleby,škola

Změny v rámci krajské autobusové dopravy

Mníšecko

Stávající autobusová linka 688 mezi Mníškem pod Brdy, Novou Vsí pod Pleší a Novým Knínem bude od 1. prosince prodloužena přes Mokrovraty a Starou Huť do Dobříše a bude jezdit o víkendech v pravidelném dvouhodinovém intervalu.

Říčansko

Nově dojde k propojení linek 428 a 765. Nově pod číslem 765 pojedou autobusy přímo z Jesenice přes Říčany až do Sibřiny.

Další zásadní změny v rámci mezikrajské autobusové dopravy

Mělnicko, Kladensko a Ústecký kraj

V zastávce Nová Ves, u dálnice budou zavedeny v pracovní dny téměř každou hodinu (o víkendu v intervalu 120–240 minut) garantované návaznosti mezi linkami 413 (Praha – Litoměřice), 617 (Kladno – Slaný – Velvary – Roudnice) a 646 (Kralupy – Mělník). Bude zde umožněn všesměrný přestup mezi uvedenými linkami z obou směrů, tj. mezi 6 vozidly. Díky tomu vznikne řada nových spojení, případně dojde k obnově těch historických, např. Kladno – Mělník nebo Velvary – Litoměřice. Výrazně se taktéž zlepší a zrychlí dojíždění do Prahy obcím na hranici Středočeského a Ústeckého kraje.

413      Praha, Letňany – Nová Ves, u dálnice – Litoměřice

  • Změna časových poloh spojů, zavedeny garantované přestupy na linky 617 a 646.

646      Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nová Ves, u dálnice – Mělník

  • Nová trasa linky pro expresní spojení Kralup nad Vltavou s jejich okresním městem Mělník; cestovní doba pouze 35 min. V provozu ve špičkách pracovních dní každou hodinu, v ostatních obdobích včetně víkendu každé dvě hodiny.

Další úpravy:

466      Mělník – Nelahozeves – Kralupy nad Vltavou

  • Linka nově vedena přes Nelahozeves, čímž bude zajištěno dlouho požadované přímé spojení s okresním městem Mělník.

856      Zákolany – Kralupy nad Vltavou – Veltrusy – Nelahozeves – Velvary

  • Linka je nově prodloužena z Kralup nad Vltavou přes Veltrusy a Nelahozeves do Velvar, čímž zajistí v pracovní dny zcela nové spojení v této relaci, ve Velvarech zajištění přestupů pro spojení do Slaného a Kladna linkou 617.

Nové spojení Kladna s Litoměřicemi

V rámci posílení spojení Kladno – Slaný přes Smečno dochází k prodloužení linky 650 (Litoměřice – Slaný) ze Slaného do Kladna, vznikne tak zcela nové přímé spojení Kladno – Smečno – Litoměřice. Linka bude v provozu v intervalu cca 60 minut ve špičkách pracovních dnů, v ostatních obdobích zhruba každé dvě hodiny. Kromě propojení Kladna s městy Bohušovice nad Ohří a Litoměřice, které má i turistický potenciál, vznikne nové rychlé a přímé spojení obcí severně od Slaného s Kladnem. Například spojení ze Zlonic do Kladna pouze za cca 40 minut.

Nové spojení do Chomutova

Na základě mezikrajské spolupráce se prodlužuje trasa linky 389 (Praha – Louny) o úsek Louny – Chomutov, v daném úseku nahradí linku DÚK 701. Ta bude taktéž v úseku Žerotín – Louny nahrazena prodlouženou linkou 589, na níž bude většina spojů vedena přímo z/do Prahy (z Hořešovic jako linka 389). Obsluha obce Líský v rámci spojení do Pozdně zajištěna převážně linkou 588. Nově dochází ke zrychlení spojení Panenský Týnec – Chomutov, rozšíření provozu na relaci Louny – Postoloprty – Chomutov v okrajových časech, zavedení přímých spojení Postoloprty – Praha, Žerotín, Hříškov a okolí – Slaný, Zichovce a Bílichov – Louny a většina spojů v relaci Praha – Chomutov bude zajištěna kapacitními autobusy délky 15 metrů.

Jihočeský + Plzeňský kraj

407    Posílení linky Praha, Smíchovské nádraží – Písek v pracovní dny a zavedení víkendového provozu až do Vodňan a Prachatic (tarif PID v úseku Praha – Čimelice).

416     Nová linka Praha, Smíchovské nádraží – Blatná – Horažďovice – Sušice celotýdenně (tarif PID v úseku Praha – Horažďovice, tarif IDPK v úseku Sušice – Blatná).

428    Nová linka Praha, Smíchovské nádraží – Strakonice celotýdenně, o víkendu až do Volyně a Vimperku (tarif PID v úseku Praha – Čimelice).

453, 455    Nový dopravní koncept v souvislosti s nasazením elektrobusů (v oblasti Mladé Vožice).

456    Nová linka Miličín – Šebířov – Mladá Vožice – Pojbuky (tarif PID v úseku Miličín – Mladá Vožice).

457    Nová linka Miličín – Sudoměřice u Tábora – Tábor (tarif PID v úseku Miličín – Sudoměřice u Tábora; platí pouze pro autobusy).

545, 546, 548     Rozšíření tarifní integrace, nově tarif PID až do Rokycan, Strašic a Zbirohu, tarif IDPK do Hořovic.

Královéhradecký + Liberecký kraj

405    Nová linka Špindlerův Mlýn – Vrchlabí – Jilemnice – Nová Paka – Jičín – Mladá Boleslav – Praha, Černý Most; tarif PID Praha – Jičín, IREDO Mladá Boleslav – Špindlerův Mlýn, IDOL Jičín – Vrchlabí, Herlíkovice.

425    Nová linka Praha, Černý Most – Městec Králové – Trutnov – Pec pod Sněžkou, pravidelný interval 120 minut v úseku Černý Most – Trutnov, do Pece pod Sněžkou v provozu jeden pár spojů o víkendech, možnost přestupu na regionální linky např. v Městci Králové, turistický potenciál např. o víkendu do ZOO ve Dvoře Králové; tarif PID Praha – Nový Bydžov, tarif IREDO Městec Králové – Pec pod Sněžkou.

585   Nová linka Jičín – Kopidlno – Poděbrady (tarif PID i IREDO v celé trase).

Nová vlaková linka S61 vyjede později a v jiné trase

Předpokládaný start nové vlakové linky S61, plánovaný k celostátní změně jízdních řádů 15. prosince 2024, bude odložen cca o 3,5 měsíce z důvodu pozdního dodání nových elektrických jednotek výrobcem Pesa. Stejně tak bude odložena i obměna vozového parku na stávající vlakové lince S49. Obě linky má provozovat od letošního prosince dopravce RegioJet podle vysoutěžené smlouvy na 15 let. Z důvodu nerealizace nových železničních zastávek v Praze 14 navíc pojede linka S61 v jiné trase a posílí tak vytížený úsek na hlavní koridorové trati mezi pražským Hlavním nádražím, Libní, Běchovicemi a Úvaly.

V roce 2021 byl v otevřeném výběrovém řízení vysoutěžen dopravce RegioJet pro provoz stávající vlakové linky S49 a nové linky S61. Pro jejich zajištění si dopravce objednal 7 nových elektrických třívozových jednotek od polského výrobce Pesa. Bohužel se však výrobci nepodařilo včas dokončit schvalovací proces tohoto typu pro české železniční tratě, a proto bylo s dopravcem dohodnuto posunutí zahájení provozu nových vlaků i celé linky S61 na konec března 2025.

Linka bude jezdit dočasně v náhradní trase

Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Nicméně na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. Problematika vybudování nových železničních zastávek na Praze 14 bude v nejbližších týdnech znovu projednávána. Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly.

Do doby, než budou nové zastávky na Praze 14 vybudovány, tedy pojede linka S61 v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.

Nové elektrické jednotky měly od prosince 2024 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy. Do doby jejich zprovoznění zajistí nový dopravce této linky RegioJet provoz pomocí stávajících motorových jednotek pronajatých od nynějšího dopravce ARRIVA vlaky.

Za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní ROPID sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu Kč včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61.

Speciální jízdy Cyklohráčku a parního vlaku

Také v chladnější dny se s námi můžete vydat na speciální výlety vlakem. Letos jsme pro Vás připravili novinku v podobě tzv. Zimního výletu s Cyklohráčkem, který nejen rodinám s malými dětmi zpestří předvánoční čekání na Ježíška. 

Zimní výlet s Cyklohráčkem 7. 12. 2024

Turistický vlak Cyklohráček pro malé i velké výletníky si pro vás připravil jedinečnou novinku! Po vzoru tzv. Letních výletů, které letos již potřetí zaznamenaly velký zájem ze strany cestujících, jsme ve spolupráci s dopravcem České dráhy a.s. nachystali tzv. Zimní výlet s Cyklohráčkem! V sobotu 7. prosince 2024 tak máte možnost vyrazit na předvánoční výlet z Prahy přes Beroun do středočeského Rakovníka. Vlak cestou zastaví mimo jiné v železniční zastávce Křivoklát, kde se budou na královském hradě v prosincové vánoční náladě konat tradiční adventní trhy. Na palubě vlaku se tradičně setkáte s našimi hrajvedoucími, kteří mají především pro děti připravené upomínkové předměty nebo hry. Samozřejmostí je i služba ČD Minibaru, jež nabízí základní sortiment občerstvení.

Cyklohráček vyjede ráno v 8:52 z pražského hlavního nádraží a do Rakovníka dojede v 11:33. Po přestávce se v 15:29 vrátí z Rakovníka do Prahy, kde svůj adventní výlet ukončí na hlavním nádraží v 17:45. V Cyklohráčku platí standardní jízdné PID, Českých drah nebo One Ticket. Rezervace míst k sezení se na jednotlivé spoje neprovádějí.

Ke stažení:

  • Plakát k tzv. Zimnímu výletu s Cyklohráčkem ke stažení zde

Proběhlé akce: adventní jízdy Cyklohráčku a parního vlaku

Mikulášský víkend s Cyklohráčkem a parním vlakem 30. 11. – 1. 12. 2024

O prvním adventním víkendu 30. listopadu (sobota) a 1. prosince 2024 (neděle) si můžete užít předvánoční atmosféru s Mikulášem, čerty a anděly jak ve výletním vlaku Cyklohráček, který se převlékne do kabátu tzv. Čertohráčku, tak v nostalgickém vlaku v čele s parní lokomotivou Všudybylkou (354.195). Vlaky i letos odjíždějí ze stanice Praha-Vršovice – Cyklohráček na několik mimořádných tras, historický parní vlak v sobotu na tři jízdy do Roztok u Prahy či Dobřichovic a v neděli na jednu okružní jízdu Posázavským Pacifikem.

Cyklohráček (Čertohráček)

I letos se konají mikulášské jízdy oblíbeného výletního vlaku Cyklohráček, který se na první adventní víkend promění v Čertohráček. V něm vám budou dělat společnost nejen naši tzv. hrajvedoucí, kteří mají pro všechny malé výletníky připravené upomínkové dárky na památku, ale také Mikuláš se svými pomocníky – andělem a čertem. Za básničku pak malí cestovatelé obdrží z andělského košíku nejednu dobrotu. Výchozí i cílovou stanicí všech jízd Čertohráčku, které jsou stejné po oba dva víkendové dny, je nádraží Praha-Vršovice.

Na první jízdu se vlak vydá z Prahy-Vršovic v 9:10 do Vraného nad Vltavou, odkud se v 10:12 vrátí zpět do Vršovic. Na druhou jízdu se Čertohráček vypraví z Vršovic ve 12:08 a přes pražské hlavní nádraží a Roztoky u Prahy dorazí ve 12:53 do Kralup nad Vltavou. Ve 13:19 se vrátí zpět do Vršovic, odkud bude plynule pokračovat přes Říčany do Strančic, kam dojede ve 14:31. Zpět vyrazí v 15:04 a přes Vršovice zamíří ještě na krátkou přestávku až do Roztok u Prahy. Odtud se v 16:45 vrátí už jen do pražských Vršovic, kde v 17:18 ukončí svou mikulášskou pouť.

Ve vlaku bude k dispozici oblíbené občerstvení s nabídkou ČD Minibar, jež naleznete ve výdejním okénku v cyklovoze. Ve všech vlacích Čertohráčku platí standardní jízdné PID, Českých drah nebo One Ticket. Rezervace míst k sezení se na jednotlivé spoje neprovádějí.

Parní vlak

Sobota 30. 11. 2024

Na sobotu 30. listopadu připravili kolegové z Českých drah tři jízdy mikulášských vlaků, které poveze parní lokomotiva Všudybylka. Parní vlaky budou odjíždět z nádraží Praha-Vršovice.

Dopolední a večerní jízda povede po Negrelliho viaduktu údolím řeky Vltavy do Roztok u Prahy. Při odpolední jízdě se svezete po nově rekonstruovaném Branickém železničním mostu a podél řeky Berounky do Dobřichovic. Ve vlacích bude řazen bufetový vůz s vánoční nabídkou občerstvení a služební vůz pro přepravu kočárků.

Kolik zaplatíte za jízdné v parním vlaku?

Základní globální cena – zpáteční:

  • Praha-Vršovice – Roztoky u Prahy a zpět 390 Kč
  • Praha-Vršovice – Dobřichovice a zpět 390 Kč

Snížená globální cena – zpáteční:

  • Praha-Vršovice – Roztoky u Prahy a zpět 290 Kč
  • Praha-Vršovice – Dobřichovice a zpět 290 Kč

Snížená cena platí pro děti od 6 do 18 let a držitele průkazů ZTP, ZTP/P a jejich průvodce. Děti do 6 let cestují zdarma bez nároku na místo k sezení. Jízdenky na parní vlaky je možné zakoupit v předprodeji ve všech pokladnách ČD a také v e-shopu ČD.

V rámci Mikulášských jízd bude na nádražích Praha-Vršovice a Roztoky u Prahy otevřena expozice modelových kolejišť. Na vršovickém nádraží najdete také stánek s občerstvením, kde si můžete před odjezdem vlaku zakoupit něco dobrého nebo na zahřátí.

Neděle 1. 12. 2024

Parní vlak vedený lokomotivou Všudybylka odjíždí v neděli 1. prosince v 10:04 hod. z nádraží Praha-Vršovice a doveze vás do Týnce nad Sázavou.

V prostorách vánočně vyzdobeného týneckého hradu na vás budou čekat výstavy – Vánoční tradice, Malované a vyšívané obrazy Anny a Zdeňky Hanibalových (jedinečná kolekce obrazů, které spojují tradiční techniky s moderním uměním). Nebude chybět už tradiční minitržiště, kde si návštěvníci mohou zakoupit originální vánoční dekorace, tradiční hračky a šperky ručně vytvořené místními řemeslníky. Těšit se můžete také na ukázku vyřezávání betlémů, dílničky pro děti a vánoční minikvíz. Do prostor celého hradu bude tento den vstupné dobrovolné.

Ve 14:34 hod. bude parní vlak pokračovat po okružní trase přes Čerčany zpět do Prahy-Vršovic, kde svoji jízdu v 16:15 hod. ukončí. Ve vlaku bude řazen jídelní vůz s vánoční nabídkou občerstvení a služební vůz pro přepravu kočárků

Kolik zaplatíte za jízdné v parním vlaku?

Základní globální cena:

  • celý okruh Praha-Vršovice – Praha-Vršovice 490 Kč
  • Praha-Vršovice – Týnec nad Sázavou 390 Kč
  • Týnec nad Sázavou – Praha-Vršovice 290 Kč

Snížená globální cena:

  • celý okruh Praha-Vršovice – Praha-Vršovice 390 Kč
  • Praha-Vršovice – Týnec nad Sázavou 290 Kč
  • Týnec nad Sázavou – Praha-Vršovice 190 Kč

Snížená cena platí pro děti od 6 do 18 let a držitele průkazů ZTP, ZTP/P a jejich průvodce. Děti do 6 let cestují zdarma bez nároku na místo k sezení. Jízdenky na parní vlaky je možné zakoupit v předprodeji ve všech pokladnách ČD a také v e-shopu ČD.

PID Haló na Českobrodsku: poptávková doprava za 3 měsíce provozu přilákala více než tisícovku cestujících

Během prvních tří měsíců pilotního provozu poptávkové dopravy PID Haló na Českobrodsku využilo tuto službu 1 148 cestujících. Díky flexibilní přepravě, která přizpůsobuje trasy skutečné poptávce, si lidé zajišťují spojení ve večerních hodinách, kdy je nabídka běžných linkových spojů omezenější. Poptávková doprava tak mnoha obyvatelům regionu umožňuje snadnější návraty domů a přispívá ke zlepšení dostupnosti i komfortu veřejné dopravy.

Jednou z největších výhod, kterou cestující oceňují, je možnost objednat si jízdu přímo v aplikaci PID Lítačka. Stačí několik kliknutí, a spojení je naplánováno. Zájem o tuto novinku je patrný – během tří měsíců se poptávková doprava objevila při plánování trasy v aplikaci více než 13 tisíckrát,“ říká Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.

Aplikace také umožňuje objednání jízdy pomocí chatbota, který zjednodušuje celý proces. Ve 2 816 případech se uživatelé PID Lítačky rozhodli zkoumat možnosti jízdy právě prostřednictvím chatbota, což naznačuje rostoucí zájem o tuto technologii a ochotu cestujících vyzkoušet nové způsoby objednávání veřejné dopravy. Díky přizpůsobeným vozidlům, která umožňují také přepravu kočárků a osob na invalidním vozíku, je služba přístupná všem skupinám obyvatel.

Aplikace PID Lítačka již prokázala, že technologie může výrazně zjednodušit cestování pro každého, ať už jde o rodiče s kočárky nebo osoby s omezenou mobilitou. Poptávková doprava PID Haló je dalším krokem v našem úsilí o zlepšování uživatelského komfortu při pohybu po Praze a Středočeském kraji pomocí vyhledávače tras nové generace v aplikaci PID Lítačka,“ dodává Luboš Kratochvíl, generální ředitel pražské městské společnosti OICT, která aplikaci vyvíjí a spravuje.

Komfortní i ekonomicky udržitelná

V návaznosti na tento nový přístup k přepravě je jedním z klíčových cílů poptávkové dopravy zajistit efektivní využití veřejných prostředků tím, že v méně vytížených časech nahrazuje klasické autobusy menšími, úspornějšími vozidly. Tím se minimalizuje provoz poloprázdných autobusů, což přispívá k udržitelnějšímu hospodaření a současně zajišťuje, že veřejná doprava zůstává dostupná i v hodinách, kdy by jinak bylo neekonomické ji provozovat.Tento projekt má potenciál nejen zlepšit pohodlí cestujících, ale i přispět k odlehčení dopravy a parkovacích kapacit v okolí nádraží.

Průběžně vyhodnocujeme výsledky a zpětnou vazbu od cestujících, abychom zjistili, jak tento model co nejlépe využít. Pokud se poptávková doprava PID Haló osvědčí, rádi bychom ji rozšířili i do dalších míst, kde by mohla podobně zlepšit dostupnost a komfort veřejné dopravy,“ uvádí Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.

Tento přístup je součástí snahy o zajištění kvalitní a flexibilní dopravy, která odpovídá moderním požadavkům cestujících a reaguje na aktuální trendy. „Věříme, že chytrá a inovativní řešení by měla sloužit především lidem. S aplikací PID Lítačka neustále hledáme nové možnosti, jak reagovat na moderní trendy a potřeby uživatelů, abychom jim usnadnili každodenní cesty,“ uzavírá Luboš Kratochvíl, generální ředitel OICT.

Závěr října v PID: ukončení sezonních přívozů a vlaků, konec letního času a podzimní prázdniny

S nadcházejícím prodlouženým víkendem souvisí i několik důležitých dopravních informací souvisejících s provozem PID.

1. Konec letního času

V noci ze soboty 26. na neděli 27.10. dojde k posunu času ze 3:00 na 2:00. Pro většinu nočních linek, které mají během noci odjezdy stejné každou hodinu, se nic nemění. Spoje linek 345, 903, 951, 952, 956, 957, 959, 960 s odjezdem z konečné před 2:00 pojedou celý spoj podle letního času, spoje linek 397, 954, 958, 961 s odjezdem z konečné po 2:00 pojedou celý spoj až podle zimního času.

2. Výluka metra mezi Muzeem a Kačerovem

Od zahájení provozu v sobotu až do konce provozu v pondělí bude přerušen provoz metra C mezi stanicemi Muzeum a Kačerov. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC. Podrobnosti o výluce naleznete v samostatném článku.

3. Konec sezonních přívozů

Sezonní přívozy P3, P4, P5 a P6 vyplují letos naposledy v pondělí 28. října. Na své trasy se vrátí zase koncem března 2025. Přes zimu zůstanou v provozu celoroční přívozy P1 (Sedlec – Zámky) a P2 (V Podbabě – Podhoří). Sezonní přívozy letos převezly cca 300 000 cestujících, přičemž nejvyužívanější sezonní linka byla P5 (Císařská louka – Výtoň / Kotevní), která převezla cca 163 000 cestujících a více než 7600 kol. Naopak nejméně vytížený byl nejmladší přívoz P4 (Dostihová – Belárie) s cca 21 500 cestujícími.

4. Konec sezonních vlaků i dětského výletního vlaku Cyklohráček

Spolu s koncem turistické sezony vyjedou naposledy v pondělí 28. října také všechny sezonní a rekreační vlaky PID (Cyklo Brdy, Český ráj, Kokořínský rychlík, Lužickohorský rychlík, Rakovnický rychlík, Brdský a Posázavský motoráček).28. říjen bude také posledním dnem pravidelných letošních jízd dětského výletního vlaku Cyklohráček. A právě na tento den jsme si připravili speciální program ve Slaném včetně komentované procházky po městě a se speciálními jízdami historického autobusu. Více o akci v samostatném článku.

5. Sváteční provoz 28. října

Během státního svátku v pondělí 28. října pojedou linky PID podle nedělních jízdních řádů.

 6. Prázdninový provoz MHD v úterý 29. a středu 30. 10.

Z důvodu snížené poptávky vlivem podzimních školních prázdnin budou na část autobusových a trolejbusových linek MHD aplikovány v úterý 29. a středu 30. října poloprázdninové jízdní řády (z důvodu krátkého trvání nebudou vyvěšeny na zastávkách). Provoz metra, tramvají, vlaků ani příměstských a regionálních autobusů PID omezen v tyto dny nebude.

Akce k zakončení sezony Cyklohráčku 28. 10. 2024 ve Slaném

Letošní jízdy výletního vlaku Cyklohráček se blíží do svého finále. Už ve státní svátek v pondělí 28. října 2024 proběhnou poslední jízdy jeho 11. sezóny. Vlak plný hraček a her slavnostně zakončí letošní putování cestou z Prahy do Slaného a Loun.

Už cestou z hlavního města se na palubě vlaku můžete setkat se slonem Elfíkem – maskotem Českých drah, který bude mít hlavně pro nejmenší cestující nachystané sladké dobroty ve svém proutěném košíku. Hrajvedoucí si pro všechny výletníky připravili zajímavé kvízy a soutěže, za jejíchž správné rozluštění obdrží upomínkové předměty PID. Tradiční reflexní pásku dostane každý cyklista, který se svým kolem vyrazí na výlet. O občerstvení se jako vždy postará ČD Minibar, jehož prodejní okénko naleznete v cyklovoze.

Přímo v královském městě Slaný je přichystána komentovaná prohlídka městem, konkrétněji Bořkovou cestou Za zlatým pokladem, která je zaměřená především pro rodiny s dětmi. Průvodce v dobovém kostýmu si zájemce vyzvedne po příjezdu ranního Cyklohráčku z Prahy, a to ve 12:00 na vlakovém nádraží ve Slaném. Prohlídka trvá cca 90 minut, je zdarma a koná se za každého počasí. Po městě se v době od 12 do 16 hodin můžete také svézt zdarma historickým autobusem Karosa ŠD11, jež propojí vlakové a autobusové nádraží s centrem města.

Cyklohráček odjíždí v pondělí 28. října v 8:56 z Prahy hl. n. přes Kralupy nad Vltavou, Ctiněves a Zlonice do Slaného. Odtud se vydá ve 12:00 zpět do Zlonic a dále na otočku do Loun v Ústeckém kraji, odkud vyjede opět do Slaného ve 13:15. Svou poslední letošní jízdu ze Slaného do Prahy zahájí Cyklohráček v 16:15.

Jízdy historickým autobusem Karosa ŠD11

Po městě se v době od 12 do 16 hodin můžete také svézt zdarma historickým autobusem Karosa ŠD11, jež propojí vlakové a autobusové nádraží s centrem města.

Jízdní řád historického autobusu


Schéma trasy historického autobusu

Jízdní řád ke stažení zde, mapa s trasou linky ke stažení zde.

Kam se Cyklohráček vydá příště?

V letošním roce se můžete ještě těšit na tradiční Mikulášské jízdy, při kterých se Cyklohráček převlékne do zimního kabátu – tzv. Čertohráčku. Speciální jízdy s Mikulášem a jeho družinou proběhnou o víkendu 30. listopadu 2024 a 1. prosince 2024.

Po vzoru tzv. Letních výletů s Cyklohráčkem letos vyzkoušíme i zimní provoz, a to netradičním výletem v sobotu 7. prosince 2024. To vyjede barevný vláček z Prahy přes Beroun do Rakovníka a zpět. Vyjet si s námi můžete třeba na adventní jarmark na stáním hradě Křivoklát. Pro více informací sledujte webové stránky Cyklohráčku nebo sociální sítě Cyklohráčku.

Trvalé změny MHD v Praze od 2. 11. 2024

Od 2. listopadu 2024 dochází k trvalým změnám v autobusové dopravě zejména v severní části Prahy. Hlavním důvodem změn je potřeba posílení v oblasti Starých Letňan (kratšími intervaly a nasazením kloubových vozů na všechny spoje linky 158) a také nové zástavby ve Kbelích v okolí zastávky Valcha (posílením linky 159). Z Letňan do Třeboradic pojede místo zkrácené linky 158 prodloužená linka 185 přes Kbely a v kratších intervalech. Výrazně posílena bude linka 159, naopak zkrácené trasy budou mít linky 182 a 202. Rozšířen bude také provoz školních linek ke škole v Čakovicích na náměstí Jiřího Berana jako náhrada za zkrácené linky 158 a 202.

Nově je také řešena obsluha rozvíjející se lokality jižně od Stodůlek a rozšiřuje se i provoz některých linek v oblasti Prahy 5 a 6.

Změny jednotlivých linek

58           Zlepšení časové koordinace s linkou 377 v pracovní dny dopoledne a o víkendech.

104         1 spoj v pracovní dny odpoledne ze Školy Slivenec do Klukovic jede nově již ze zastávky Kazínská.

116         Linka je prodloužena o úsek Jenerálka – Bořislavka, nově je také zřízena zastávka Lotyšská.

123         Zkrácení intervalu v pracovní dny ráno z 7,5 na 6 minut.

130+246               Pro lepší obsluhu nové bytové zástavby v jižní části stodůleckého sídliště se zřizují nové zastávky Toufarova a Radouňova a ruší se zastávka Holýšovská.

158         Linka je zkrácena o úsek Sídliště Letňany – Třeboradice, posílení večer a o víkendu v úseku Letňany – Sídliště Letňany (stejné intervaly jako linka 195, se kterou bude časově koordinována). V relaci Letňany – Třeboradice je nahrazena prodlouženou linku 185 s kratšími intervaly.

159         Celotýdenní posílení provozu (zkrácení intervalu v pracovní dny ráno na 12 minut, odpoledne na 15 minut a v ostatních obdobích včetně víkendů na 30 minut) a zavedení časové koordinace s linkou 185 v úseku Letňany – Bakovská.

160         Linka nově zastavuje také v zastávce Lotyšská.

182        Linka je zkrácena o úsek Kbelský hřbitov – Vinoř (nahrazena posílením linky 159) a ve směru na Kbelský hřbitov nově obsluhuje zastávky Kbelský pivovar a U Rumpálu a nejede přes zastávku Kbely (náhradou za zkrácenou linku 202).

185         Linka je nově prodloužena o úsek Kbelský hřbitov – Čakovice – Třeboradice a nahrazuje tak v relaci Letňany – Třeboradice zkrácenou linku 158. Spojení Letňany – Třeboradice je výrazně posíleno, zejména ve špičkách pracovních dnů a o víkendech, a je časově srovnatelné s dosavadní linkou 158, navíc bez rizika zdržení na železničním přejezdu v Čakovicích.

202         Linka je zkrácena o úsek Čakovice – Kbelský pivovar (nahrazeno prodloužením linky 185), zkrácení intervalu v pracovní dny ráno z 15 na 12 minut.

216         Zavedení víkendového provozu cca od 7:30 do 18:00 v intervalu 60 minut. V úseku Poliklinika Petřiny – Vozovna Střešovice jede jen část spojů.

257        Školní linka jede ráno v prodloužené trase Miškovice –  Náměstí Jiřího Berana – Koupaliště Čakovice – Nádraží Čakovice, odpoledne je i nadále vedena pouze v trase Nám. Jiřího Berana – Miškovice. Odpoledne však pojede hned pětkrát (místo jednoho spoje, jak tomu bylo doposud).

276        Nová školní linka v trase Třeboradice – Nám. Jiřího Berana (1 spoj ráno pouze v tomto směru).

Schéma trvalé změny v oblasti Stodůlek

Schéma trvalé změny v oblasti Kbel a Čakovic