Neuspokojivý stav vlakové linky S34 do Čakovic

Naposledy aktualizováno: 23. 01. 2025 | Publikováno 23. 01. 2025

V současné době je provoz vlakové linky S34 v trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Čakovice zajišťován ve snížené kvalitě. Namísto původních dvouvozových částečně nízkopodlažních motorových jednotek řady 813 zde dopravce KŽC Doprava nasazuje starší vysokopodlažní motorové vozy řady 810 s nižší kapacitou. Od cestující veřejnosti i městských částí na trase této linky máme řadu oprávněných stížností na výrazně sníženou kvalitou cestování. Současná situace pro nás rozhodně není uspokojivá a s dopravcem intenzivně řešíme, jak v rámci možností kvalitu cestování na lince S34 co nejdříve zvýšit.

Proč jezdí na lince S34 staré motoráky?

Důvodů, proč nyní jezdí do Čakovic místo nízkopodlažních vlaků staré motoráky, je několik. Smlouva s dopravcem KŽC Doprava je koncipována tak, že turnusová potřeba vozidel řady 813 je přesně rovná inventárnímu stavu vozidel a jako záložní slouží starší motorové vozy řady 810. V roce 2025 dojde u obou jednotek k montáži mobilní části evropského vlakového zabezpečovače ETCS a dále obě vozidla řady 813 čekají dlouhodobě plánované vyšší stupně oprav. Po tuto dobu musí dopravce nasazovat záložní vozidla, a to i nad rámec stanoveného limitu 5 %, který nepočítá s těmito nestandardními situacemi, kdy je nutné vozidla odstavit na delší dobu.

Situaci dále zkomplikovala nehoda jedné jednotky v září 2024, jejíž poškození si vynutilo okamžité odstavení této jednotky do provedení opravy, která si vyžádá podle aktuálních informací více než jeden rok. Instalace nového evropského vlakového zabezpečovače ETCS je nezbytná, neboť bez něj by po roce 2027 nemohly jednotky řady 813 na lince S34 jezdit. Právě nový zabezpečovač má přispět k eliminaci i takových nehod, kvůli které je jeden ze dvou vlaků z linky S34 odstaven již od loňského podzimu. Podle původního plánu měly vlaky z linky S34 být na tuto přestavbu posílány postupně, aby byl vždy alespoň jeden ze dvou k dispozici. Bohužel volné kapacity firem, které tyto přestavby provádějí, a současně nutná oprava vlaku po nehodě, nedávají příliš na výběr. Pokud by se nabízené termíny odmítly, hrozilo by, že se doplnění nového zabezpečovače nestihne a vlaky by po roce 2027 nemohly na trati jezdit. Také by hrozila ztráta dotací na instalaci ETCS. Vyvazovací opravy, instalace ETCS i oprava vozidla po nehodě budou prováděny souběžně (ačkoli bude nezbytné zkoordinovat práce více zhotovitelů), aby bylo odstavení vozů mimo provoz co nejkratší. Se zajištěním provozu během instalace ETCS do vozidel mají v současné době velké problémy i další dopravci.

Proč je provoz linky S34 tak drahý?

Smlouva s dopravcem KŽC Doprava je od počátku koncipována tak, že pro provoz linky S34 jsou každý všední den potřeba 2 vozidla řady 813 a dopravce má jako řádná vozidla pod smlouvou rovněž pouze 2 vozidla s tím, že zálohu za ně tvoří motorové vozy řady 810 (popř. s přípojnými vozy řady 010). Na běžnou údržbu pak dopravce využívá víkendy, kdy linka S34 nejezdí. Toto řešení bylo před začátkem platnosti smlouvy zvoleno jako přijatelné s ohledem na ekonomické možnosti objednatele. Pokud by smlouva počítala, byť s jedním dalším záložním vozidlem s požadovanou bezbariérovostí i kapacitou, náklady na provoz této linky by patrně neumožnily její další existenci. Je nutné si uvědomit, že z důvodů časové koordinace s vlaky linky S3 i faktem, že trať do Čakovic je převážně jednokolejná, vlaky na lince S34 více času stojí, než jedou. Proto jsou náklady na provoz takové linky, přepočtené na jeden km, vysoké. Zvlášť když obě pravidelně nasazovaná vozidla byla pořízena v podstatě jako nová (byť se jedná o celkovou rekonstrukci ze starších motorových vozů řady 810).

Zvažovali jsme zvýšení efektivity linky například úpravou jízdního řádu, prodloužením linky nebo rozšířením provozu, aby cena za km nebyla tak vysoká?

Časové polohy vlaků linky S34 jsou určeny požadavkem na pravidelný proklad s vlaky linky S3, jejichž časové polohy jsou sestaveny s ohledem na přípoje ve stanici Neratovice (křižování vlaků linky S3 cca ve 30. minutě) a dále s ohledem na polohy vlaků dálkové dopravy linky R21, resp. na spěšné vlaky linky R43 (s křižováním těchto vlaků cca v 00. minutě v Neratovicích). S ohledem na tyto skutečnosti a na to, že trať je jednokolejná, není technologicky možné vlaky linky S34 prodloužit dále do Středočeského kraje (to bude teoreticky možné až po zdvoukolejnění této trati). Určitou možnost potenciálního zefektivnění provozu linky S34 do budoucna skýtá možnost vlaky prodloužit po vlečce bývalého cukrovaru blíže k čakovickému sídlišti, což ovšem závisí na opravě této vlečky a její zpřístupnění pro osobní dopravu.

Proč nevypovíme s dopravcem smlouvu?

Smlouva je koncipována tak, že pokud dojde k překročení stropu smluvních sankcí, který činí v každém roce 300 000 Kč, můžeme s dopravcem smlouvu vypovědět. Výše sankce se odvíjí od platné legislativy pro tento typ smluv, může dosahovat maximálně hodnoty přiměřeného zisku a činí cca 1 % vstupní hodnoty zakázky, což je obdobně nastaveno třeba i ve stávající smlouvě s Českými dráhami. Sankce byly za loňský rok uděleny v maximální možné výši. Nad rámec sankcí bude ještě dopravci platba za realizované výkony v roce 2024 ponížena cca o 3 miliony Kč z důvodu snížené kvality. Praha bude také za provoz náhradních vozidel platit dopravci výrazně méně.

Vypovězení smlouvy bez dalších kroků by ale znamenalo přerušení provozu linky S34 do doby nalezení nového dopravce a zároveň zmařenou investici v podobě dosavadního financování odpisů motorových jednotek řady 813. Ty byly v roce 2019 pořízeny jako nové a tento fakt se propisuje i do ceny za kilometr. S těmito vlaky (zvlášť když se do nich nyní namontuje nový zabezpečovač ETCS), se totiž počítá i do budoucna právě proto, aby byl provoz této linky ekonomicky únosný. Po dohodě s dopravcem ale nyní předpokládáme, že platnost stávající smlouvy bude ukončena o rok dříve, tedy do roku 2027. Mezitím připravíme otevřené výběrové řízení na nového provozovatele linky s podmínkou, že nově vysoutěžený dopravce použije stávající jednotky řady 813.

Proč linku S34 nepřevezme jiný dopravce?

Zvažovali jsme i možnost zajištění služeb jiným dopravcem (reálně by připadaly v úvahu pouze České dráhy s řadou 814). Zde však narážíme na nepřenositelnost přidělené kapacity dopravní cesty v rámci naší železniční sítě. U případného nového dopravce by nebylo jisté, že dostane od Správy železnic stávající časové polohy přidělené.

Jaké jsou možnosti náhrady za vlaky v opravě?

V současné době jezdí na lince S34 záložní motorové vozy řady 810. Linka S34 zdaleka není jedinou v rámci PID, na níž tyto motorové vozy v současnosti zajišťují provoz, na území Prahy je výhradně těmito vozy zajišťována např. i linka S65, další linky jezdí na území Středočeského kraje. Aktuálně probíhají jednání s cílem připojit k nejvytíženějším vlakům alespoň ve špičkách druhý vůz. Záležet bude na možnostech technologie obratů vlaků na rekonstrukcí omezeném Masarykově nádraží.

Dopravce zároveň aktivně řeší možnost zapůjčení vhodnějšího typu vozidla od některého z jiných dopravců. Zejména z důvodu zachování nízkopodlažnosti byla prověřována možnost zapůjčení motorových jednotek řady 814 „Regionova“ od Českých drah, jednání však ale zatím nebyla úspěšná. Určitá možnost pronájmu nízkopodlažních vozidel se naskýtala i od dalších dopravců, avšak tato vozidla byla již několik let odstavená mimo provoz, tudíž existují oprávněné obavy o jejich provozní spolehlivosti. V současné době jsou prověřována i případná řešení bez dodržení nízkopodlažnosti, která ale vyřeší požadavek na zachování kapacity. Na základě obdržených nabídek pak Hlavní město Praha vyhodnotí, zda bude pro rok 2025 ve vazbě na probíhající montáž ETCS ochotno financovat dopravci jiné než stávající záložní vozidlo.

Kdy se na linku S34 vrátí původní jednotky 813?

Pokud vše půjde podle plánu, první jednotka by se měla podle informací od dopravce na linku vrátit do června 2025, druhá pak do konce roku 2025.

Co se bude dít nyní?

Intenzivně jednáme s dopravcem o možnostech nalezení řešení pro zlepšení stávající nevyhovující situace. Kromě hledání náhradních vozidel připravujeme dodatek smlouvy, který bude řešit instalaci ETCS do vozidel, změnu požadavků na záložní vozidla či úpravu sankčních ujednání ve smyslu navýšení sankčního stropu. Součástí tohoto dodatku bude také zkrácení smluvního vztahu s předpokladem ke konci roku 2027, tj. tak, aby nedošlo k přerušení služeb.

V mezidobí bude připraveno a vyhlášeno otevřené nabídkové řízení na nového provozovatele linky S34, včetně potřebné notifikace a vítězný uchazeč bude muset následně mít dostatečný prostor pro zajištění kapacity dráhy. S ohledem na skutečnost, že stávající smlouva s dopravcem obsahuje povinný odkup vozidel ze strany objednatele, budou stávající vozidla 813 využívána i vítězem nabídkového řízení. Právě proto je naším zájmem provedení instalace mobilní části ETCS do vozidel (s dotací), neboť tato budeme používat i v dalším smluvním období, ať již bude dopravce jakýkoli. Přitom pro provoz linky S34 bude nezbytné vozidlo vybavené mobilní částí ETCS od okamžiku ukončení modernizace Masarykova nádraží, tj. během roku 2027 (ve stanici bude po ukončení modernizace zaveden výhradní provoz). Nová smlouva také předpokládá vyšší kvalitativní požadavky na náhradní vozidla.