Noví jezevčíci v metru mají finální podobu. Celkové schéma doplní jednolinková varianta

Naposledy aktualizováno: 23. 12. 2024 | Publikováno 23. 12. 2024

Novou podobu grafického zobrazení informací ve vozech metra vytvořilo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Výchozí návrh včetně alternativní jednolinkové varianty byl na začátku roku 2024 podroben detailnímu uživatelskému zkoumání. V hloubkových kvalitativních rozhovorech i v rozsáhlém anketním průzkumu jsme přímo ve vozech zjišťovali čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků, co lidem ve schématech chybí nebo naopak přebývá, co vyplývá pro nové návrhy z funkčního porovnání s původní grafikou, i jakou variantu schématu nad dveřmi preferují. Na základě těchto průzkumů dopracovalo grafické studio Side2 systém do finální podoby, která reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe a nyní budou noví „jezevčíci“ instalováni do všech vozů metra.

Ikoničtí „jezevčíci“ v pražském metru dostanou nový kabát! Děkuji všem cestujícím, kteří se zúčastnili testování a poskytli nám cennou zpětnou vazbu. Ta pro nás byla absolutně klíčová! Díky ní jsme oproti původnímu návrhu třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.

Základem projektu Čitelná Praha je jeho vývoj s uživateli, tedy s širokou veřejností, protože právě jim systém slouží. Proto jsme i novou podobu informací ve vozech metra podrobili detailnímu uživatelskému zkoumání a těší mě, jak se poznatky designérům podařilo zapracovat do finálního řešení,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

Co jsme zjistili v průzkumech?

Ve všech typech průzkumů byla potvrzena dostatečná čitelnost a srozumitelnost nových prvků. Zejména lidé se zrakovým omezením kvitovali lepší čitelnost informací na tmavém podkladu oproti stávajícímu bílému. Přesto byly zjištěny některé nedostatky, které komplikovaly rychlé a srozumitelné použití zobrazovaných informací. Lidem nejvíce vadila velká koncentrace informací v centrální části schématu, rušivě působilo také střídavé uspořádání názvů jednotlivých stanic. Hůře pochopen byl nový symbol bariérovosti, protože oproti stávajícím zvyklostem jsou speciálním symbolem označeny naopak stanice, které bezbariérové ještě nejsou. Lidé naopak neměli problém s prohozením některých konečných úseků metra kvůli budoucí možnosti doplnění budované linky D.

I přes jasně deklarovanou lepší čitelnost a přehlednost jednolinkového schématu lidé stejně preferovali schéma se všemi linkami metra, díky kterému získají rychlý přehled o celé síti. Nakonec ale zvítězila varianta kombinace obou typů schémat, která budou umístěna nad dveřmi vždy na jedné plošině proti sobě. Každý tak bude moci využít variantu, která mu lépe vyhovuje, jak tu jednolinkovou, tak „jezevčíka“ se všemi linkami. Ten už nebude obsahovat malé přehledové schéma u pravého okraje, protože v tomto případě ho lidé vnímají jako nadbytečné. O to větší a čitelnější ale může být základní trojlinkové schéma.

Jako velmi užitečné se ukázalo doplňkové schéma s detailem centra včetně znázornění tramvajových tratí umístěné u vybraných dveří. Počet těchto schémat proto zdvojnásobíme a nahradíme jimi výňatek ze smluvních přepravních podmínek, který je nyní umístěn také ve vitrínách ve stanicích metra a pro cestující ve vozech má již minimální užitek.

Uživatelské testování je nedílnou součástí implementace projektu a jako designéři jsme se se zájmem zúčastnili tzv. stínování, kde jsme jako inkognito pozorovatelé na vlastní uši slyšeli jednotlivé podněty cestujících. Tyto zkušenosti pak vedly k lepšímu porozumění potřeb a zároveň vyfiltrovaly nadbytečné informace. Toto všechno noví jezevčíci již reflektují,“ říká Richard Jaroš z designérského studia Side2.

Co se změnilo oproti testovanému návrhu?

  • Zvětšené písmo i zarovnání názvů stanic do jedné linie u trojlinkové varianty.
  • Nový srozumitelnější symbol bariérovosti stanic.
  • Upravené symboly přestupu na autobus na letiště či do ZOO.
  • Zvýrazněné přestupní stanice metra v centru.
  • Označení linky písmenem je přesunuto na konec každé linky.
  • Přidané další důležité body zájmu u trojlinkové varianty (Staroměstská radnice, Vyšehrad, Arena Praha).

Jak jsme získávali zpětnou vazbu?

V prvních měsících letošního roku jsme kromě vyhodnocení zpětné vazby z webu i ze sociálních sítí provedli ve spolupráci s agenturou Bohemia Design & and Research dva typy uživatelských výzkumů. Detailního hloubkového dotazování se zúčastnilo celkem 20 respondentů pečlivě vybraných tak, aby reprezentovali všechny skupiny cestujících včetně lidí s nejrůznějším druhem kognitivního, zrakového a pohybového omezení. Ty nejdůležitější poznatky jsme si pak ověřili v cíleném stručnějším kvantitativním anketním průzkumu, do kterého se zapojilo přes 1 300 náhodně vybraných cestujících, kteří v konečném důsledku splňovali předem stanovené socio-demografické segmenty odrážející populaci Prahy. V obou typech průzkumů jsme zkoumali jak obě varianty „jezevčíků“ nad dveřmi metra, tak i novou podobu dopravního schématu umístěného na skleněných zástěnách u dveří.

Tento uživatelský výzkum byl zatím v rámci Čitelné Prahy nejsložitější na provedení, protože jsme testovali grafiky v omezeném počtu souprav a za ostrého provozu metra. Výzkumníci i tazatelé si s tímto ale zdárně poradili. V důsledku, nás velmi mile překvapilo, kolik cestujících s námi chtělo tento výzkum podstoupit během jejich cestování. Děkujeme všem cestujícím za jejich ochotu s námi podílet jejich zkušenost z nových schémat Čitelné Prahy,“ dodává Dominika Potužáková z Bohemia Design & and Research.

Zjištěné poznatky a provedené úpravy grafiky budou zohledněny i v dalších grafických výstupech projektu Čitelná Praha, například ve stanicích metra nebo v dalších dopravních mapách a schématech.

Více o projektu Čitelné Prahy.