Od pátku 1. 5. 2020 dochází k dalšímu rozšíření sezónního provozu vlaků a přívozů
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 30. 04. 2020
V návaznosti na aktuální vývoj přepravní poptávky, jež vyplývá především z postupného uvolňování opatření v České republice v souvislosti s nákazou novým koronavirem COVID-19, dochází od pátku 1. 5. 2020 k dalšímu posílení, respektive rozšíření provozu vybraných vlaků na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje, a to o sobotách, nedělích a státních svátcích. Navýšená tak bude kapacita vlaků linek S8 a S80 na turisticky atraktivním horním i dolním Posázaví. V první májový pátek také poprvé vypluje i dvojlinka přívozů z Císařské louky (lidově zvané Cinda) – P4 na Kotevní a P5 na Výtoň.
Posílení vlaků v oblasti horního i dolního Posázaví
S8 – Na vlakové lince mezi Prahou, Vraným nad Vltavou a Čerčany došlo k navýšení kapacity jednotlivých vlaků již o minulém víkendu. Od 1. 5. bude posílen provoz o další navýšení vozů. Tam, kde již dnes běžně jezdí třívozová Regionova řady 814, bude provoz posílení o přidání další jednotky stejného typu, kapacita tak bude navýšena o 100%. Vlakové soupravy dvou patrových velkoprostorových osobních vozů druhé třídy budou taktéž kapacitně rozšířeny o 100%, nově tedy budou vlaky provozovány čtyřmi vozidly řady Bdmteeo. V následující tabulce jsou uvedeny vlaky, kterých se posílení provozu týká.
Číslo vlaku | Odjezd z výchozí stanice |
Výchozí stanice | Cílová stanice |
9055 | 08:24 | Praha hl. n. | Čerčany |
9057 | 09:23 | Praha hl. n. | Čerčany |
9059 | 09:54 | Praha hl. n. | Čerčany |
9061 | 10:54 | Praha hl. n. | Čerčany |
9064 | 14:05 | Čerčany | Praha-Vršovice |
9066 | 15:38 | Čerčany | Praha hl. n. |
9067 | 16:30 | Praha-Vršovice | Čerčany |
9068 | 16:35 | Čerčany | Praha hl. n. |
9070 | 18:08 | Čerčany | Praha hl. n. |
S80 – I na lince mezi Čerčany, Zručí nad Sázavou a Ledči nad Sázavou dojde k navýšení kapacity stávajících spojů. Motorové vozy řady 810 budou nahrazeny modernějšími a především kapacitnějšími motorovými jednotkami Regionova nebo posíleny přidáním osobního vozu BDtax, jež je upraven především pro přepravu jízdních kol. V tabulce jsou uvedeny všechny vlaky, kterých se posílení týká.
Číslo vlaku | Odjezd z výchozí stanice |
Výchozí stanice | Cílová stanice |
9205 | 07:09 | Čerčany | Ledeč nad Sázavou |
9206 | 06:09 | Zruč nad Sázavou | Čerčany |
9208 | 08:40 | Ledeč nad Sázavou | Čerčany |
9209 | 08:09 | Čerčany | Zruč nad Sázavou |
9212 | 12:33 | Ledeč nad Sázavou | Čerčany |
9213 | 10:11 | Čerčany | Zruč nad Sázavou |
9214 | 14:09 | Zruč nad Sázavou | Čerčany |
9215 | 11:10 | Čerčany | Ledeč nad Sázavou |
9217 | 13:03 | Čerčany | Ledeč nad Sázavou |
9218 | 16:33 | Ledeč nad Sázavou | Čerčany |
9219 | 15:03 | Čerčany | Ledeč nad Sázavou |
9220 | 18:45 | Ledeč nad Sázavou | Čerčany |
9221 | 17:03 | Čerčany | Zruč nad Sázavou |
9223 | 19:03 | Čerčany | Zruč nad Sázavou |
Výletní vlak Posázaví – od 1. května také vyjede první z tzv. rekreační vlaků, jež každoročně v hl. m. Praze a Středočeském kraji provozují vlakoví dopravci do turisticky atraktivních destinací. Tzv. Výletní vlak Posázaví dopravce České dráhy a.s. bude v provozu až do 1. listopadu 2020. Pro cestující do/z oblasti horního Posázaví tak nabízí přímé spojení s hlavním městem Prahou bez nutnosti přestupu ve stanici Čerčany. Z Prahy pojede do oblasti horního Posázaví 1 vlak, v opačném směru odpoledne 2 vlaky – viz následující tabulka.
Číslo vlaku | Odjezd z výchozí stanice |
Výchozí stanice | Cílová stanice |
9211 | 08:22 | Praha hl. n. | Ledeč nad Sázavou |
9216 | 14:33 | Ledeč nad Sázavou | Praha hl. n. |
1598 | 16:04 | Zruč nad Sázavou | Praha hl. n. |
Zahájení provozu pražských sezónních přívozů
V první májový pátek poprvé vypluje i dvojlinka přívozů z Císařské louky (lidově zvané Cinda). Jedná se o linky P4 (Císařská louka – Kotevní) a P5 (Císařská louka – Výtoň), jež přebírají základní funkci za chybějící severní napojení Císařské louky na oba břehy Vltavy po původním (delším) přívozu P5.
Změna konceptu „cindových“ přívozů, kdy je levobřežní přístaviště trvale přemístěno ze smíchovské náplavky na přístaviště Kotevní a pro přehlednost jsou dvě větve označeny jako samostatné linky, reaguje na skutečnost, kdy spojení obou náplavek je v základu zajištěno nedávno zrekonstruovanými pěšími lávkami výtoňského železničního mostu. V minulých letech navíc často docházelo k situacím, kdy bylo velmi obtížné (a občas až nemožné) kapacitně pokrýt vysokou poptávkou po spojení (nejčastěji však mezi náplavkami, nikoli ve vztahu k ostrovu Císařská louka). I proto byl provoz v minulosti postupně posilován zkracováním intervalů, druhým plavidlem, či vloženými plavbami, přesto se však nedařilo poptávku vždy kvalitně uspokojit a další posilování provozu (např. nasazením většího plavidla) by znamenalo nejen vyšší náklady na provoz a odborné nároky na personál, ale prodloužením odbavování a manévrování i prodloužení intervalu.
Přívozy P4 a P5 usnadňují cestu na Císařskou louku a tím i k nezvyklému malebnému výhledu na Vyšehradskou skálu, levobřežním cyklistům pak mezi Lihovarem a železničním mostem nabízejí cestou přes Císařskou louku alternativu za aktuálně uzavřený úsek Nádražní ulice a automobilovou dopravou silně využívanou Strakonickou ulici.
Přívozy zajišťují s ohledem na charakter provozu pouze plavby uvedené v jízdním řádu. Odjezdy spojů obou linek se střídají tak, že z Císařské louky přívoz odplouvá každých 15 minut. Při zvýšené poptávce může být z kapacitních důvodů zajištěn potřebným směrem posilový spoj.