Posázavský pacifik posílí o víkendech další cyklovozy, spojů pro cyklisty přibývá

Od této soboty 6. května se o víkendech a svátcích výrazně rozšíří možnosti, jak na tratích Posázavského pacifiku cestovat s jízdním kolem. České dráhy nasadí do pravidelného provozu na tratích z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Dobříše nebo Čerčan další dva cyklovozy, které budou připojeny za známé Regionovy.

V loňském roce České dráhy testovaly na trati z Prahy do Dobříše první prototyp cyklovozu, který byl speciálně upraven pro provoz s Regionovami. Velmi se osvědčil, od půlky května do poloviny září přepravil na dobříšské trati 771 kol. Praha a Středočeský kraj proto společně požádaly ČD, aby na letošní sezonu připravily další dva vozy, které budou nasazeny na nejoblíbenější spoje z Prahy na Sázavu.

Výrazně se tak rozšíří počet vlaků, které dokážou přepravit více než 20 jízdních kol najednou. Dva pojedou z Prahy přes Vrané do Dobříše a šest jich pojede z Prahy přes Vrané do Čerčan v sobotu a pět v neděli. Taková nabídka pro cestující s koly tu o víkendech nikdy předtím nebyla.

„Vím, že Regionovy měly na těchto výletních trasách v hezkých dnech problém pobrat všechny cyklisty a rodiče s kočárky, teď bude situace o hodně lepší,“ říká náměstek primátorky a pražský radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. „V Posázaví a v okolí Brd, kam tyto vlaky jedou, jsou pro obyvatele Prahy krásná místa, kde rádi tráví volný čas v přírodě. Stále častěji sem vyrážejí i na kolech, proto na provoz cyklovozů finančně z pokladny hlavního města přispíváme.“

Na trati do Dobříše budou jezdit Regionovy a k nim bude připojen speciálně upravený cyklovůz. Z Prahy pojedou tyto soupravy s navýšenou kapacitou pro jízdní kola v 8:55 a v 10:25.

Na trati do Čerčan zajišťují dostatečnou kapacitu pro jízdní kola už řadu let soupravy velkých patrových vozů. Nově na tuto trasu přibude také jeden cyklovůz, který bude vložen doprostřed mezi dvě spojené Regionovy. Nabídka pro cyklisty se tak rozšíří i zde. Z Prahy přes Vrané a Davli do Čerčan pojedou víkendové vlaky s velkou kapacitou pro kola vždy v 8:25, 9:22, 9:55 (pouze v sobotu), 10:55, 13:55 a v 16:25.

„Středočeský kraj dá letos na rozvoj cyklodopravy skoro 51 milionů korun, to je o 18 milionů víc než v roce 2016. Záleží nám na tom, aby si cyklisté našli cestu do středních Čech, i na tom, aby měli plný servis. Proto navyšování míst ve vlacích pro cyklisty a kola pomocí speciálních cyklovozů vítám,“ doplnila hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová.

Aktuální výluky mírně mění jízdní řád

Od 27. dubna až do 7. června jedou z důvodu výluky některé vlaky z Vršovic do Krče odklonem po jiné trati. V praxi to znamená, že minou zastávku Praha-Kačerov a z hlavního nádraží odjíždějí o deset minut dříve než obvykle. O víkendech dopoledne se to týká například sobotního vlaku v 9:55 do Čerčan (mimořádně odjíždí z hlavního nádraží už v 9:45) nebo spoje v 10:25 do Dobříše (v době výluky jede z hlavního nádraží už v 10:15). Více informací je uvedeno ve výlukovém jízdním řádu.

V čem jsou tyto cyklovozy jiné

Na první pohled se cyklovozy pro Posázavský pacifik příliš neliší od ostatních cyklovozů v jiných koutech republiky, přesto jde o výjimečné technické řešení. „Regionovy dosud mohly být plnohodnotně spojovány zase jen s Regionovami, jen tak byly propojené všechny řídicí a komunikační systémy. Cyklovozy takové propojení dosud neumožňovaly,“ upozornil ředitel Odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta. „Dvě spojené Regionovy mají jednoho strojvedoucího, který řídí obě soupravy najednou. Pokud mezi ně dáme cyklovůz, musí být speciálně upravený, aby přes něj počítače obou motorových vozů komunikovaly, aby uměly ovládat jeho dveře, aby uměl hlásit zastávky a podobně. V pražském depu jsme loni postavili prototyp, který se velmi osvědčil. Učili jsme se na něm a další dva cyklovozy připravené na letošní sezonu jsou po technické stránce ještě propracovanější. Praha a Středočeský kraj měly o jejich nasazení na tyto linky velký zájem.“

210

Zjednodušený jízdní řád spojů se zvýšenou kapacitou pro jízdní kola. Tabulka zobrazuje trvalý stav v době bez výluk na trati.