Praha i Středočeský kraj reagují na vládní nařízení zkrácením denního provozu do 22 hodin

V návaznosti na aktuální opatření Vlády ČR, zákaz nočního vycházení, v důsledku minimální poptávky a v očekávání prodloužení nouzového stavu i všech stávajících vládních opatření dochází k pondělí 2. listopadu 2020 k omezení provozu pražské MHD i železnice ve večerním období, na kterém se domluvili Hl. m. Praha, ROPID, DPP, IDSK a České dráhy. Denní provoz metra, tramvají a autobusů je ukončen postupně v období cca mezi 22:00 a 22:30 hodin. Současně s tím vyjely dříve noční linky tramvají i autobusů. Prodloužily se také intervaly na páteřních železničních tratích po 21. hodině. Nabídka spojů metra, tramvají a příměstských autobusů bude nadále držena vysoko nad aktuální poptávkou, která je nyní opět nižší o cca 70 % oproti obvyklému stavu. Přesto došlo k mírnému prodloužení intervalů na těchto linkách cca do rozsahu prázdninového provozu, kdy obvykle cestuje o cca 25 % cestujících méně.

Úpravy MHD jsou navrženy tak, aby neomezovaly pracovníky zdravotnických zařízení a dalších profesí v režimu 24/7 a střídání večerních a nočních směn. Střídající pracovníci budou moci využívat poslední denní spoje při cestě do/z práce. Pokud v souvislosti se zkrácením denního provozu linek PID do období 22:00 až 22:30 hodin dojde k dílčím komplikacím v zajištění dopravní obslužnosti některých lokalit, je Praha připravena pro pracovníky IZS a další infrastrukturní profese zajistit operativní doplnění spojů na adrese dispecink@dpp.cz.

Změny večerního a nočního provozu

Nejvíce v současnosti klesla poptávka po cestování ve večerních a nočních hodinách, a to cca o 80 %. Proto bude v návaznosti na aktuálně platný zákaz vycházení po 21. hodině omezena nabídka Pražské integrované dopravy i ve večerním období. Metro, denní tramvaje a autobusy včetně příměstských linek ukončí od pondělí 2. listopadu svůj provoz již v období cca mezi 22:00 a 22:30 hodin, kdy je v Praze nahradí linky nočních tramvají a autobusů. Ty už v současnosti obsluhují drtivou většinu městských částí včetně těch okrajových. Poslední metro na každé lince vyjede o dvě hodiny dříve než dosud. Na poslední spoje metra budou navazovat poslední denní spoje povrchové dopravy, stejně jako je tomu v současnosti.

Zároveň bude adekvátně po dohodě se Středočeským krajem zkrácen denní provoz i na příměstských autobusových linkách, které navazují na metro. S výjimkou linek 951 a 953 bude po dohodě s městy a obcemi Středočeského kraje zrušen provoz nočních příměstských linek. Na železnici bude po 21. hodině prodloužen interval na páteřních tratích z Prahy do Středočeského kraje (linky S1, S2+S22, S4, S7, S9) ze 30 na 60 minut. Popůlnoční rozjezd vlaků z Prahy bude zachován.

Odjezdy posledních spojů metra z konečných od 2. listopadu 2020:

  • Linka A: Depo Hostivař: 22:01 | Nemocnice Motol: 22:01
  • Linka B: Zličín: 22:00 | Černý Most: 22:05
  • Linka C: Letňany: 22:04 | Háje: 22:04

Mírné prodloužení intervalů metra a tramvají v pracovní dny

Aktuálně cestuje pražskou MHD cca o 70 % lidí méně ve srovnání se stejným obdobím loňského roku (např. v metru proběhne denně místo 1 200 000 cest jen cca 380 000 cest). Dosud byl přesto denní provoz pražské MHD omezen jen cca o 8 %. Jelikož však lze v následujících dnech očekávat další pokles počtu cestujících, dojde na linkách metra a tramvají k dalšímu mírnému prodloužení intervalů především ve špičkách.

Intervaly metra se ve špičkách prodlouží podle linky o 10–45 sekund, u tramvají dojde k mírnému prodloužení intervalů v ranní špičce o 1–2 minuty, tj. v ranní špičce pojedou spoje shodně jako nyní odpoledne, tzn. v jednotných intervalech 10 minut vyjma páteřních linek 9, 17 a 22, které budou nově vypravovány v jednotných intervalech 5 minut. U městských autobusů zůstanou v platnosti současné intervaly, neboť u autobusů je pokles poptávky ze všech trakcí nejnižší.

I s ohledem na tato opatření bude Pražská integrovaná doprava trvale nabízet výrazně více kapacity, než odpovídá aktuální poptávce. Stejně zůstane s ohledem na cestující pracující večer a v noci plnohodnotně zajištěná obsluha území města noční dopravou. Přestože spoje PID využívá i v pracovní dny nyní cca polovina lidí, co běžně cestuje o víkendu, nabídka spojů bude nyní odpovídat stavu, při němž by spoje využívalo dvoj- až trojnásobně více lidí. Právě s ohledem na doporučení WHO a ministerstva zdravotnictví.

Prázdninový jízdní řád ve Středočeském kraji

Po dohodě se Středočeským krajem bude od pondělí 2. listopadu 2020 nasazen na části příměstských autobusových linek PID prázdninový jízdní řád. Jedná se zpravidla o linky s krátkými intervaly a omezení se dotkne především přepravních špiček pracovních dnů. Na železnici bude u vybraných vlaků snížena kapacita například nasazením jedné jednotky CityElefant místo dvou.