Praha zavádí novinku v kampani proti černým pasažérům

V rámci kampaně Nejedeš načerno?, která se zaměřuje na boj s černými pasažéry, začal tento týden pražský dopravní podnik umisťovat do většiny stojanů s jízdními řády na  tramvajových zastávkách vizuály s krátkými slogany, které cestujícím připomínají otázku, zda nejedou bez platného dokladu. Celkem patnáct variant hlášek doporučuje, že namísto stresu z jízdy načerno je lepší koupit si roční kupon jen za deset korun denně.

Počet odhalených černých pasažérů v Praze stoupal od roku 2014; v roce 2016 dosáhl hranice téměř 300 000. Magistrát ve spolupráci s dopravním podnikem a společností ROPID připravil odlehčenou a zároveň edukativní kampaň Nejedeš načerno?, která upozorňuje, že normální je za službu zaplatit. „V meziročním srovnání let 2017 a 2018 klesl počet černých pasažérů v Praze téměř o patnáct procent. Stále ale hledáme i další cesty, jak cestujícím připomenout, jestli nezapomněli na platnou jízdenku – nyní prostřednictvím patnácti humorných hlášek umístěných na vybraných tramvajových jízdních řádech,“ říká ředitel ROPID Ing. et Ing. Petr Tomčík.

Jak lépe utratit 800 korun

Cestující se setkají s patnácti různými hláškami, které odlehčenou formou pracují například s částkou 800 korun, již nepoctiví cestující mohou zbytečně utratit za pokutu („Vymysli si lepší způsob, jak utratit osm stovek“ či „O osm kilo lehčí hned!“). Pobaví i parafráze přísloví („Tak dlouho se chodí se džbánem…“) nebo glosa, která nabádá, že je lepší koupit si roční kupon a ušetřit si tak stres i případnou ostudu před revizorem („Na výmluvy to nejezdí“, „Šetři si nervy i peníze“). Každý vizuál je doplněn obligátní otázkou Nejedeš načerno?, jež cestujícím připomíná, zda u sebe mají platný cestovní doklad.