Na Pražský Semmering se vrací vlaky, kompletně hotovo bude příští rok

V úterý 18. prosince ve večerních hodinách končí více než tříměsíční výluka vlaků na trati Praha-Smíchov – Hostivice, která je známá také pod označením Pražský Semmering. Cestující od Kladna a Hostivice tak mají zpět rychlé vlakové spojení se Smíchovem a centrem Prahy. Přerušení železniční dopravy si vyžádala zejména rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů přes Prokopské údolí a Dalejský potok, vznikla ale také nová zastávka v Jinonicích přímo u stanice metra a zastávky Žvahov i Stodůlky prošly kompletní rekonstrukcí. Stavební práce realizovala společnost Metrostav a vyšly na 63,7 milionu Kč.

„Po dlouhé výluce se vrací vlaky z Hostivice na svou pravidelnou trasu přes Smíchov na pražské hlavní nádraží. V Hostivici je na ně možné přestupovat z vlaků od Rudné u Prahy, Kladna a Rakovníka i od Středokluk. Vrací se tak rychlé vlakové spojení z těchto směrů na Smíchov i na samotné hlavní nádraží v centru Prahy,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík.

„Velký dík patří Správě železniční dopravní cesty, že se pustila do intenzivních oprav tratí v celém Středočeském kraji, opravuje se na desítkách míst a opravovat se bude i nadále, je to veliká změna k lepšímu,“ říká radní Středočeského kraje pro oblast dopravy František Petrtýl. „Kompletní obnova Pražského Semmerignu je velmi důležitá i pro Středočechy, desítky lidí z Kladenska a západního okraje Prahy přestupují v Hostivici na tyto spoje linky S65 do centra města každý den.“

Změny poznají cestující také na zastávkách Stodůlky a Žvahov, kde se mohou opět po letech potkávat protijedoucí vlaky. Jsou tu nová nástupiště, osvětlení i informační systém pro cestující. Zbrusu nová zastávka vznikla u stanice metra Jinonice. „V místech původního nádraží Jinonice už vlaky zastavovat nebudou, zastávka se posunula mnohem blíž k metru, přímo k areálu nových kanceláří a bytů, které vyrůstají v Jinonicích místo bývalé továrny Waltrovka,“ říká Jakub Goliáš, ředitel regionálního obchodního centra ČD pro Prahu a Středočeský kraj. „Na své pravidelné trasy se vrací i noční vlaky z hlavního nádraží do Kladna, které teď jezdily po delší odklonové trase přes Rudnou u Prahy.“

Rekonstrukce trati

Oba historické mosty v Hlubočepích, které prošly kompletní rekonstrukcí, pocházejí z roku 1872, měří 115 respektive 92 metrů a během uplynulých tří měsíců prošly důkladnou omlazovací kúrou, která se zatím týkala většinou pouze železničního svršku. Ten byl snesený, mostní klenby byly opraveny a sanovány. Poškozené římsové kameny byly nahrazeny a osadilo se nové ocelové zábradlí. Na kratším mostě, který překlenuje trať ze Smíchova do Rudné u Prahy, byla vyměněna ocelová konstrukce. V dalších měsících nyní budou pokračovat injektáže zdiva opěr a pilířů či sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Veškeré stavební práce na obou mostech skončí do poloviny příštího roku.

„Hlavním cílem rekonstrukce bylo prodloužit jejich životnost a zajistit bezpečnost železniční dopravy na nich. Pokud by se totiž oprava nerealizovala, musela by se pravděpodobně velmi brzy snížit na obou mostech rychlost,“ upozornil ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl. Oba dva mosty jsou památkově chráněny a tak jejich rekonstrukce probíhala pod dohledem památkářů. Nicméně při přípravě projektu i při jeho realizaci se podařilo bez problémů najít společnou řeč, jedinou komplikací byl větší rozsah stavebních prací vůči původnímu plánu, což si vyžádalo prodloužení výluky o 14 dní.

Po dobu tříměsíční výluky rovněž pokračoval projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na celé trati mezi Smíchovem a Hostivicemi a obnova železničních výhyben Praha- Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Nová nástupiště jsou v Jinonicích a Zličíně. V Jinonicích díky posunu zastávky do blízkosti stanice metra trasy B vznikla nová možnost přestupu z vlaku na metro či autobus a opačně. Pokračuje ještě výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích, obnoveny pak byly technologické budovy ve Zličíně a na Žvahově. Na celou trať se rovněž instaluje digitální rádiový systém GSM-R a po dokončení celé modernizace se zde provoz bude řídit z CDP na Balabence.

Smyslem projektu „Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha-Smíchov – Hostivice“ je především zvýšení propustnosti trati jako objízdná trasy při realizaci staveb souboru Praha – Kladno. Po zahájení modernizaci tratě z Prahy-Buben do Hostivic se část vlaků odkloní právě na tuto trať.