Řídit autobus na sněhu není legrace
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 28. 01. 2021
Tak štědrá sněhová nadílka už tu dlouho nebyla, proto není divu, že mnoho řidičů bílé silnice trochu vykolejily. A teď si představte, že jste řidičem autobusu, kterému na záda dýchají i desítky pasažérů, kteří se chtějí dostat do cíle včas, ale zároveň i bezpečně. Možná si řeknete, že mezi osobákem a autobusem není až takový rozdíl – v zásadě ne. Ale nesmíte zapomenout, že autobus je delší, širší, mnohem těžší a někdy se skládá i z více „vozů“, které dokážou při prvnímu uklouznutí nadělat svým vzájemným pohybem vůči sobě pěknou paseku. Nehledě na to, že na každý prudší pohyb jsou pasažéři za vámi citliví, zvlášť když třeba stojí.
Tím, že je autobus mnohem širší než klasické auto, může při vzájemném vyhýbání na úzké silnici snadno dojít k tomu, že se dostanete pravým kolem těsně na hranu vozovky a od sklouznutí do příkopu vás někdy dělí centimetry nebo jen o něco prudší otočení volantem nebo sešlápnutí brzdového pedálu. Při zasněžené silnici, kde nevíte, kde vlastně její okraj leží a zdali není povrch zledovatělý, musí být řidič autobusu maximálně opatrný, proto při vzájemném míjení mějte toto na paměti a mnohdy je lepší zastavit a nechat se krokem objet než prudkým stržením volantu na poslední chvíli dostat smyk a skončit mimo vozovku.
Kvůli tomu, že je autobus mnohem těžší, má i mnohem delší brzdnou dráhu zvlášť na zledovatělé vozovce. Proto prosím mějte trpělivost, když autobus před vámi jede doslova krokem. Řidič to nedělá naschvál, ale záleží mu na tom, aby dojel bezpečně do cíle nejen on, ale i všichni cestující. Jakákoli změna směru nebo sklonu vozovky v tomto může být zrádná. A vždy platí, že snazší je jet po rovině a do kopce než z kopce a do zatáčky. To nikdy nevíte, jak to nakonec dopadne. Proto opět platí, raději pomalu, ale bezpečně.
A na závěr jedna specialitka – kloubové autobusy. U nich je zpravidla poháněna zadní náprava a hlavně při jízdě do kopce se může na zledovatělé vozovce stát, že zadní část autobusu se najednou rozhodne jet jinak než ta přední. Proto buďte obezřetní hlavně při objíždění takového kolosu, i u klasických autobusů platí, že na sněhu raději autobus nepředjíždět.
A na úplný závěr jedna prosba cestujícím. Řidiči autobusů jsou profíci, ale bez Vaší tolerance to v tomhle zimním počasí nejde. Proto se na ně nezlobte, když mají zpoždění. Nedělají to schválně, vždyť i oni sami se okrádají o zaslouženou přestávku na konečné. Jejich cílem je dojet do cíle, nezůstat někde viset a hlavně dojet bezpečně. Každá zbrkle ušetřená minuta může znamenat dlouhé hodiny čekání na vyproštění nebo náhradní autobus. Řidič má odpovědnost nejen za své vozidlo, ale hlavně za své cestující.