Třicet let od vypravení první příměstské autobusové linky

V současné době jsou linky příměstské autobusové dopravy s trojkou na začátku už běžnou součástí provozu ve Středočeském kraji a v Praze. Aktuálně je cestujícím v Praze a Středočeském kraji k dispozici už 433 příměstských a regionálních autobusových linek PID číselné řady od 300 výše. V úterý 11. ledna 2012 v 11:00 hod. si připomínáme přesně 30 let od zahájení provozu prvních příměstských autobusových linek. První dvojicí byly linky č. 351 a 352, prvně jmenovaná jezdila z Českomoravské do Hovorčovic a druhá ze Stodůlek do Ořecha.

Na začátku 90. let se hodně diskutovalo o zvýšení efektivity provozu, a tak představitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy i města hledali a zkoušeli různé novinky. Tehdejším náměstkem primátora pro dopravu byl Ing. František Polák, dlouholetý zaměstnanec Dopravního podniku hlavního města Prahy, který se osobně zasazoval o vyzkoušení integrovaného dopravního systému. Zejména tak jeho zásluhou byla 20. prosince 1991 podepsána dohoda o experimentálním zavedení integrovaného dopravního systému mezi hlavním městem Prahou, okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a obcemi Hovorčovice a Ořech.

Na obou zavedených linkách (351 a 352) platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň na nich platily předplatní jízdenky (dělnické a žákovské) ČSAD. V roce 1992 příměstské linky doplňovaly spoje provozované ČSAD Klíčov, respektive ČSAD Praha-západ níže uvedených čísel. Naopak na spojích příměstských linek 10032, 10033, 10090 a 10281 v úseku Praha – Hovorčovice a 11660 a 11661 v úseku Praha – Ořech platily všechny předplatní jízdenky vydávané Dopravním podnikem. Jednalo se o velice jednoduché, ze zpětného pohledu i trochu nesystémové řešení, nezatížené problémy v legislativní rovině.

Postupně po oficiálním zavedení systému Pražské integrované dopravy a jednotlivých vnějších tarifních pásem tvořících prstenec kolem Prahy, přibývalo zapojených linek, zastávek, tarifních pásem i jednotlivých středočeských měst a obcí.

„Po 30 letech od zavedení prvních příměstských linek do okolí Prahy je v rámci Pražské integrované dopravy provozováno již 432 příměstských a regionálních linek obsluhujících přes tisícovku měst a obcí nejen ve Středních Čechách,“ uvádí ředitel ROPID Petr Tomčík. Počet mimopražských zastávek se za 30 let rozrostl na téměř 10 000 a každý všední den vyráží na trasy do Středočeského kraje přes 14 000 autobusových spojů, které zajišťuje již 29 dopravců.

S kolegy usilovně pracujeme na tom, aby při 30 výročí zavedení příměstských linek byla v letošním roce úspěšně dokončena úplná integrace veřejné dopravy ve Středočeském kraji,“ dodal ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

„DPP si velmi váží skutečnosti, že byl jedním z klíčových iniciátorů zavádění integrované dopravy a provozoval první dvě takové linky v roce 1992, tedy dva roky před zřízením organizace ROPID. Integrace přinášela a stále přináší do regionální autobusové dopravy zvýšení kvality. V prvních obdobích se jednalo místo jednotlivých spojů o zavádění pravidelnější intervalové dopravy,  doplňování spojů i o víkendech. Následně zavádění garantovaných nízkopodlažních spojů, přičemž linka 351 byla jednou z prvních. Od září 2018 je linka 351 vypravována kompletně bezbariérovými autobusy, postupně jsou všechny nasazované autobusy s nejpřísnějším emisním limitem Euro 6 a celovozovou klimatizací. DPP má zájem být i nadále jedním z nejvýznamnějších dopravců příměstských linek a v rámci modernizace vozového parku zavádět alternativní pohon i na tyto spoje,“ řekl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Počet vnějších tarifních pásem je aktuálně 12, která pokrývají již přes 1 100 měst a obcí nejen ve Středočeském kraji, ale i v kterých přilehlých okolních krajích České republiky. Během letošního roku očekáváme dokončení integrace veřejné dopravy v celém Středočeském kraji včetně potřebných přesahů do okolních krajů.