Vyhodnocení integrace veřejné dopravy na Slánsku od 15. 11. 2020
Naposledy aktualizováno: 30. 11. 2020 | Publikováno: 14. 11. 2020 | Tisk

K integraci veřejné dopravy na Slánsku a v části Kladenska, která byla realizována v srpnu 2019, v uplynulém roce organizátor dopravy IDSK obdržel připomínky, stížnosti i pochvaly od cestujících, dopravců a od zástupců dotčených měst a obcí. Vyjma došlých podnětů, na které klademe maximální zřetel, byly zváženy provozní zkušenosti jednotlivých dopravců a koordinačního dispečinku. Byla také provedena řada přepravních průzkumů za účelem zjištění obsazenosti spojů, které prokázaly vysokou obsazenost některých autobusových linek a naopak velice nízkou poptávku po jiných linkách. Aby byla kapacita autobusů využita efektivněji a současně bylo vyhověno většině evidovaných požadavků, přistupuje organizátor dopravy IDSK k úpravě linkového vedení jízdních řádů v řešené oblasti v rámci tzv. vyhodnocení integrace, ke kterému dojde od neděle 15. listopadu 2020. Vyhodnocení integrace bylo na předchozích jednáních s dotčenými městy a obcemi v roce 2019 avizováno právě z důvodu, aby dopravní systém mohl po ročním provozu ve větší míře reflektovat potřeby cestujících.
V případě jakýchkoliv připomínek doporučujeme obyvatelům obcí obrátit se na své volené zástupce, se kterými jsou jízdní řády dojednávány. Alternativně je možné oslovit též organizaci IDSK (podnety@idsk.cz), která z pověření Středočeského kraje integraci připravuje.
Nejzásadnější připomínky k integraci v řešené oblasti
- nedostatečná kapacita linek 300, 330 a 399 v období přepravních špiček pracovních dní
- chybějící přímé spojení z obcí Královice a Trpoměchy do Prahy (během výluky zajišťováno linkou 389) + chybějící víkendové a večerní spoje do obce Královice a okolních obcí
- nutnost řešení trasy linky 389 mezi městy Slaný a Louny z důvodu stavby zkapacitnění silnice I/7 na dálnici, při které budou zrušeny zastávky ležící přímo na této komunikaci a některé nájezdy
- přetížená konečná zastávky Slaný, Arbesova pro linky 388 a 592 a souběhy některých spojů v rámci města Slaného
- příliš zdlouhavé spojení měst Velvary a Kladno stávající linkou 623
- ztráta rychlého spojení měst Slaný a Kladno (především bývalá linka 608)
- spojení z obcí Ledce, Přelíc a Hradečno do Kladna linkou 627 zdlouhavé přes Svinařov a Libušín + nedostatečná kapacita vybraných spojů
- kapacitní problémy na linkách 609 a 627
- provozní komplikace na lince 617, která je příliš dlouhá (Kladno – Slaný – Mělník) s nevyrovnanou poptávkou cestujících (mezi Kladnem a Slaným přetížená, mezi Novou Vsí a Mělníkem nevyužitá)
- příliš četná obsluha obce Bor (Milý) a provozně nevhodný koncept pro linku 628, která do obcí Milý a Bor zajíždí závlekem a autobusy se na úzké komunikace do Boru potkávají
- nevyhovující časové polohy některých spojů
Spojení města Kladno a Praha
Spojení města Kladno s hlavním městem Praha zajistí i nadále především páteřní linky 300, 324, 330 a 399 jedoucí na dopravní terminál Praha, Nádraží Veleslavín. Protože byly na linkách 300, 330 a 399 pravidelně zaznamenávány kapacitní problémy spojů ve špičkách pracovních dnů, budou u těchto tří linek ve špičkách pracovních dnů zkráceny intervaly. V ranní špičce pojedou spoje v intervalu 10 – 15 min. (souhrnný interval se zkrátí na 3,3 min.), v odpolední pak po 15 – 20 min. (souhrnně po 5 min.).
U linky 324 budou mezi Prahou, Zličínem a Kladnem prodlouženy intervaly mezi spoji v odpolední špičce z 20 na 30 minut, což bude kompenzováno nasazením kapacitních kloubových autobusů na většinu spojů. Linka 324 bude z Kladna, Rozdělova prodloužena přes město Smečno až do Slaného.
Do zastávky Kladno, Energie bude místo linky 324 zajíždět linka 399.
Severní část Slánska
Páteřní linkou v této oblasti zůstane i nadále linka 389, která bude kvůli plánovaným i probíhajícím stavebním úpravám silnice I/7 přetrasována. Uvedená komunikace bude zkapacitněna na dálnici a z legislativních důvodů dojde ke zrušení autobusových zastávek (Kutrovice, Hlavní silnice, Třebíz, Rozc.), zároveň budou zrušeny některé nájezdy (v obci Lotouš a u obce Třebíz). Při ponechání stávající trasy linky 389 by došlo k výraznému zhoršení dopravní obsluhy přilehlých obcí a proto je připravována úprava trasy linky, která za cenu prodloužení jízdní doby mezi městy Slaný a Louny zajistí výrazně lepší obsluhu obcí Trpoměchy, Královice, Neprobylice, Kutrovice, Kvílice a Třebíz. Mezi obcí Hořešovice a městem Louny bude trasa zachována beze změny.
S úpravou linky 389 souvisí i změna na lince 589, která bude zkrácena do trasy (Kvílice) – Hořešovice – Lísky. V úseku Slaný – Hořešovice bude tato linka plnohodnotně nahrazena přetrasovanou linkou 389 a v obci Hořešovice bude zajištěn garantovaný přestup mezi linkami 389 a 589 a vybrané spoje pojedou obě linky přímo bez nutnosti přestupu. Přímé spojení z obcí Líský, Bílichov a Zichovec do spádové základní školy ve Kvílicích bude zachována školními spoji jedoucími z/do Kvílic.
Odkloněná linka 389 již nepojede přes obec Lotouš, kde jí nahradí přetrasovaná linka 588, která namísto Královic a Trpoměch vždy v obou směrech obslouží Lotouš.
Drobnou změnu čeká i linka 594, u které dojde na žádost obce Jarpice ke změně sledu zastávek v Jarpicích a Budenicích u spojů jedoucích z/do Zlonic, aby spoje zastavovaly na straně, kde se nachází přístřešek pro cestující.
Spojení měst Slaný, Smečno a Kladno
Spojení těchto měst i nadále zajistí linka 609, jejíž provoz bude mírně omezen. Nasazeny budou ve větší míře standardní autobusy, kapacitnější kloubové vozy budou nasazovány jen na vybrané vytíženější spoje v pracovní dny. Linka bude na území města Slaného ukončena na autobusovém nádraží, tj. nepojede na sídliště (Slaný, Rabasova), avšak obslouží centrum města v zastávkách Slaný, Šultysova a Slaný, Palackého. Kompenzací omezení provozu této linky bude linka 324 od Kladna prodloužena přes město Smečno až do Slaného. Na území města Slaného bude kopírovat dnešní trasu linky 609 s konečnou Slaný, Rabasova. Linka 324 zajistí rychlejší spojení měst Slaný a Kladno oproti dnešní lince 609 a zároveň pravidelné a rychlé spojení ke kladenské nemocnici. Provoz této linky bude zajištěn především kapacitními kloubovými autobusy, čímž kapacitně odlehčí zbývajícím linkám v podobných trasách.
Stávající linka 627 bude zkrácena do trasy Slaný – Přelíc – Ledce – Hradečno – Smečno. Vybrané spoje v ranní a odpolední špičce budou však vedeny do Kladna jako přímé bez nutnosti přestupu – linka 627 se ve Smečně ve směru Kladno změní na linku 324 nebo naopak linka 324 od Prahy, resp. Kladna se ve Smečně změní na linku 627. I o víkendu bude zachováno přímé spojení s Kladnem pouze s tím rozdílem, že se linka 627 ve Smečně změní na linku 621 (ta pojede do Kladna přes Svinařov a Libušín). V ostatních obdobích bude ve směru Kladno zajištěn garantovaný přestup v zastávce Smečno s linkou 324 (obě linky provozovány shodným dopravcem)
Zavádí se nová autobusová linka 621 v trase Kladno, Nám. Svobody – Libušín – Svinařov – Smečno. Linka ve Svinařově a Libušíně plně nahrazuje provoz linek 617 a 627. Vybrané spoje pojedou z Kladna, Rozdělova dále jako linka 324 do Prahy, Zličína (přímé spoje bez nutnosti přestupu). O víkendu pojedou vybrané spoje ze Smečna dále jako linka 627 přes Hradečno, Ledce a Přelíc do Slaného (přímé spoje bez nutnosti přestupu).
Trasa linky 399 bude zkrácena do Kladna, Energie (v úseku Kladno – Smečno nahrazena linkou 324). Naopak linka 330 z Prahy, Nádraží Veleslavín bude z Libušína prodloužena přes Svinařov do Smečna ve špičkách pracovních dní (cca 4 páry spojů).
Obsluha města Slaný
Linka 609 bude zkrácena na autobusové nádraží a vedena přes zastávky Slaný, Šultysova a Slaný, Palackého pro zlepšení přístupnosti centra.
Namísto linky 609 bude obsluhu města Slaného zajišťovat především linka 324, která bude vedena po trase dnešní linky 609 až do zastávky Slaný, Rabasova. Ze zastávky Slaný, Rabasova směr Kladno, resp. Praha, Zličín bude tato linka vedena jednosměrným objezdem přes zastávky Slaný, Mírová a Slaný, U Stadionu (již od 1. 7. 2020 je tato úprava provedena na dnešní lince 609).
Interval linky 324 ve Slaném bude v pracovní dny ve špičkách 30 min., v sedle 60-120 min., o víkendu a večer 120 min. (dochází k požadovanému omezení provozu oproti současné lince 609) především ve městě Slaný, kde bylo poukazováno na naddimenzovaný provoz linky 609.
Linka 592 bude nově vedena mezi zastávkami Slaný, Na Hájích a Slaný, Šultysova přes zastávku Slaný, Gymnázium (požadované zkrácení docházkové vzdálenosti k nemocnici). V úseku Slaný, aut.nádr. – Slaný, Arbesova dojde k omezení počtu spojů z důvodu nedostatečné kapacity konečné zastávky Slaný, Arbesova a souběhů s linkami 324 a 388.
Vybrané spoje linky 592 budou ze zastávky Slaný, Arbesova kolem sokolovny prodlouženy do zastávky Slaný, V Ráji, kde nahradí linku 593. Linka 593 tak bude od Velvar ukončena na autobusovém nádraží ve Slaném.
Oblast Velvarska
Nejzásadnější změnou na Velvrasku je změna trasy linky 617, která již nebude trasována z Kladna přes Slaný až do Mělníka z důvodu provozních komplikací a nevyrovnané obsazenosti cestujícími. Linka 617 nově pojede v trase Slaný – Velvary – Nová Ves – Nelahozeves – Kralupy nad Vltavou. Z důvodu minimální obsazenosti linky 617 mezi Novou Vsí a Mělníkem bude tato linka od Nové Vsi odkloněna přes Nelahozeves do Kralup nad Vltavou. Zajistí tak nově požadované spojení z obce Nelahozeves do Velvar a zároveň v úseku Kralupy nad Vltavou – Nelahozeves – Veltrusy nahradí stávající linku 458, která bude zachována v trase Kralupy n. Vlt. – Holubice.
Linka 617 již nezajistí přímé spojení měst Velvary a Kladno, ale toto spojení bude nově možné realizovat přetrasovanou linku 612, která bude od Kladna přes Pchery, Knovíz, Podlešín, Zvoleněves, Kamenný Most a Neuměřice až do Velvar v provozu celodenně, celotýdenně. S touto úpravou souvisí i změna na lince 623, která již nepojede přes Kamenný Most a Neuměřice (zde ji nahradí linka 612), ale přímo do Velvar, čímž dojde k jejímu zrychlení. Obec Slatina již nebude obsluhována vybranými spoji linky 612, ale do obce bude zajíždět linka 623.
Významným zlepšením bude zavedení víkendového provozu na lince 595, která s přípoji od vlaků ve Velvarech zajistí spojení do obcí Černuc, Kmetiněves, Hospozín, Poštovice, Šlapanice a Jarpice.
Oblast Mšecka
V této oblasti bude upraven způsob obsluhy obcí Milý a Bor, do nichž již nebude zajíždět linka 628, ale nově linka 588 od Slaného, která bude od Srbče prodloužena až do zastávky Milý, Bor.
Přímé spojení z obcí Milý a Bor do základní školy ve Mšeci zajistí nová linka 583. Tato linka v trase Milý, Bor – Mšec – Mšecké Žehrovice – Nové Strašecí – Řevničov, Nádraží – Řevničov vyjma zmíněného školního spojení zajistí i požadované doplňkové přímé spojení městyse Mšec s městem Nové Strašecí v minimálním rozsahu a také nové přímé spojení řevničovského nádraží s městem Nové Strašecí.
Stávající garantované návaznosti mezi linkami 588 a 628 v Srbči a mezi linkami 586 a 628 v Lodenici budou zachovány.
Oblast Kladenska/Rakovnicka
Zejména se jedná o linky 619 a 625. Linka 619 se nově rozdělí na dvě linky – na stávající linku 619 a zcela novou linku 600.
Linka 600 bude novou páteřní linkou oblasti. Na linku budou převedeny spoje, které nyní obsahuje linka 619 a jsou vedeny až do zastávky Vinařice. Vzhledem k novému trasování dojde k výrazně rychlejšímu spojení mezi Kladnem, Novým Strašecím, Řevničovem, Kroučovou, Pochvalovem, Smilovicemi, Kozojedy a Vinařicemi. Linka vznikne v souvislosti s plánovaným propojením linky DÚK 713 (Vinařice – Louny), k propojení těchto linek by mělo dojít v prosinci roku 2021, kdy by měla vzniknout nová páteřní mezikrajská linka 600 Kladno – Nové Strašecí – Řevničov – Louny. Přestupní vazby z linky 600 na linku 713 ve Vinařicích budou zachovány.
Linka 619 pak bude jezdit do Řevničova po své stávající trvalé trase; z Řevničova pojede přes Kroučovou a Třeboc do Ročova, nahradí tak linku 583, která zajišťuje školní spojení mezi Řevničovem a obcemi Třeboc a Ročov. Většina spojů, které nyní končí v Novém Strašecí, bude prodloužena do obce Třtice (tak, aby byl zachován stávající počet spojů Třtice – Kladno). Vznikne také zcela nové přímé spojení Ročov – Nové Strašecí – Kladno.
Linka 625 bude nově obsluhovat zastávky Lány, U hřbitova, Lány, Vašírov a Stochov, Slovanka I (tak, aby byl zachován stávájící počet spojů (Lány – Kladno). Dojde k výraznému posílení linky na pravidelný interval po celý den (v období přepravní špičky bude linka jezdit v intervalu 60 minut).
Vzhledem k rozsáhlým uzavírkám silnice II/606 budou do prosince 2020 jezdit všechny linky v oblasti Kladenska/Rakovnicka dle výlukových jízdních řádů, které jsou postupně aktualizovány podle aktuální fáze rekonstrukce. Obnovení trvalého provozu všech linek bude po dokončení všech etap rekonstrukce (předpoklad prosinec 2020).
Nejzásadnější změny na linkách PID
Linka | Trasa | Dopravce | Popis změn | Jízdní řád |
300 | Praha, Nádraží Veleslavín – Kladno, Energie | ČSAD MHD Kladno a.s. | posílení provozu v ranní a odpolední špičce prac. dne | Jízdní řád |
324 | Praha, Zličín – Kladno – Smečno – Slaný, Rabasova | ČSAD MHD Kladno a.s. | oslabení provozu v odpolední špičce prac. dne, prodloužení linky do Slaného | Jízdní řád |
330 | Praha, Nádraží Veleslavín – Kladno – Libušín – Smečno |
AUTODOPRAVA LAMER |
posílení provozu v ranní a odpolední špičce prac. dne, prodloužení linky do Smečna | Jízdní řád |
342 | Praha, Nádraží Veleslavín – Slaný | ČSAD Slaný POHL Kladno |
pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
388 | Praha, Nádraží Veleslavín – Slaný | ČSAD Slaný ČSAD Česká Lípa POHL Kladno |
pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
389 | Praha, Nádraží Veleslavín – Slaný – Třebíz – Louny | ČSAD Česká Lípa ČSAD Slaný |
linka je vedena přes obce Trpoměchy, Královice, Neprobylice, Kutrovice, Kvílice a Třebíz | Jízdní řád |
399 | Praha, Nádraží Veleslavín – Kladno, Energie | EXPRESCAR Kladno | posílení provozu v ranní a odpolední špičce prac. dne, zkrácení linky do Kladna | Jízdní řád |
457 | Kralupy nad Vltavou, Zeměchy – Kralupy nad Vltavou, Tesco | ČSAD Střední Čechy | pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů |
Jízdní řád |
458 | Kralupy nad Vltavou, Žel.st. – Holubice | ČSAD Střední Čechy | linka je zkrácena, nejede již do Nelahozevsi a Veltrus | Jízdní řád |
580 | Slaný – Mšec – Řevničov – Rakovník | ČSAD Slaný | pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů |
Jízdní řád |
583 | Milý, Bor – Mšec – Nové Strašecí – Řevničov | ČSAD Slaný | celková změna trasy linky zajišťující doplňkové spojení | Jízdní řád |
586 | Slaný – Drnek – Nové Strašecí | ČSAD MHD Kladno a.s. ČSAD Slaný |
pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
587 | Slaný – Tuřany – Libušín | ČSAD Slaný | pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
588 | Slaný – Milý, Bor | ČSAD Slaný | jede přes Lotouš, ze Srbče je linka prodloužena do Boru | Jízdní řád |
589 | Kvílice – Hořešovice – Líský | ČSAD Česká Lípa ČSAD Slaný |
linka je zkrácena o úsek Slaný – Kvílice | Jízdní řád |
590 | Vraný – Slaný – Nové Strašecí | ČSAD Slaný ČSAD MHD Kladno |
úprava jízdního řádu v dopoledním a poledním období pracovních dnů | Jízdní řád |
591 | Vraný – Klobuky | ČSAD Slaný | zřízena zastávka Vraný, Bytovky | Jízdní řád |
592 | Slaný – Panenský Týnec | ČSAD Slaný | prodloužení linky do zastávky Slaný, V Ráji; změna trasy na území Slaného | Jízdní řád |
593 | Slaný – Hobšovice – Velvary | ČSAD Slaný | zkrácení linky od Velvar na autobusové nádraží ve Slaném | Jízdní řád |
594 | Slaný – Hospozín – Zlonice | ČSAD Slaný | změna sledu zastávek v Jarpicích a Budenicích | Jízdní řád |
595 | Velvary – Poštovice – Peruc | ČSAD Slaný ČSAD MHD Kladno a.s. |
v úseku Velvary – Jarpice zavedení víkendového provozu | Jízdní řád |
596 | Velvary – Černuc | ČSAD Slaný | pouze drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
597 | Velvary – Chržín, Budihostice | ČSAD Slaný | změna trasy linky na území Velvar, drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
600 | Kladno – Nové Strašecí – Řevničov – Vinařice | ČSAD MHD Kladno a.s. | nová páteřní linka oblasti (nahrazuje část linky 619) | Jízdní řád |
609 | Kladno – Vinařice – Slaný | ČSAD MHD Kladno a.s. | změna trasy na území Slaného, linka končí na aut. nádr. | Jízdní řád |
612 | Kladno – Knovíz – Velvary | ČSAD MHD Kladno a.s. | od Zvoleněvsi je linka prodloužena do Velvar; nezajíždí do obce Slatina; nejede přes zastávku Kladno, Újezd | Jízdní řád |
617 | Slaný – Velvary – Kralupy nad Vltavou | ČSAD Slaný ČSAD Střední Čechy |
změna trasy linky, nejede do Kladna a Mělníka | Jízdní řád |
619 | Kladno – Lány – Třtice – Řevničov – Ročov | ČSAD MHD Kladno a.s. | změna trasy linky, z Řevničova jede nově přes Kroučovou a Třeboc do Ročova | Jízdní řád |
620 | Kladno – Třebusice – Kralupy nad Vltavou | VALENTA BUS | linka nejede přes zastávku Kladno, Újezd; zrušení vybraných spojů v prac. dny | Jízdní řád |
621 | Kladno – Libušín – Smečno | ČSAD MHD Kladno a.s. | nová linka pro obsluhu obcí Libušín, Svinařov a Smečno (náhrada linek 617 a 627) | Jízdní řád |
623 | Kladno – Třebusice – Velvary | ČSAD MHD Kladno a.s. | omezení provozu do/z Velvar, drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
624 | Kladno – Dřetovice | ČSAD MHD Kladno a.s. | trasa linky je prozatím beze změny (úprava bude provedena dodatečně během zimy 2020/2021 |
Jízdní řád |
625 | Kladno – Ruda – Rakovník | ČSAD MHD Kladno a.s. | výrazné posílení linky, nově také obsluhuje zastávky Stochov, Slovanka I, Lány, Vašírov a Lány, U hřbitova | Jízdní řád |
627 | Smečno – Ledce – Slaný | ČSAD MHD Kladno a.s. | zkrácení linky do trasy Smečno – Slaný | Jízdní řád |
628 | Kladno – Mšec – Řevničov | ČSAD MHD Kladno a.s. | linka již nezajíždí závlekem do obcí Milý a Bor | Jízdní řád |
650 | Slaný – Martiněves, Radešín | ČSAD Slaný | drobné posuny časových poloh stávajících spojů | Jízdní řád |
Změny názvů zastávek
PŮVODNÍ NÁZEV | NOVÝ NÁZEV |
---|---|
Pchery, Křiž. | Pchery, ObÚ |
Vrbičany, žel. zast. Vraný | Vrbičany, žel. zast. |
Mapa integrované oblasti
Upravené vedení linek PID ve Slaném
Nová víkendová spojení na Velvarsku
Úprava linkového vedení v severozápadní části Slánska
Ceny jízdného za jednu cestu
Ceny jízdného se řídí počtem projetých pásem a časovou platností. Podrobné informace naleznete v článcích Jednotlivé jízdné v příměstské dopravě a Tarifní pásma. Pásmové zařazení zastávek naleznete v jízdních řádech linek.
Kde koupit jízdenky
Papírové jízdenky PID je možné zakoupit bez přirážky u řidičů autobusů na všech linkách PID nebo v pokladnách železničních stanic. Plný sortiment jízdenek PID nabízí také aplikace PID Lítačka a také jízdenkové automaty PID.
Předplatné jízdné
Nabízí se též možnost předplatného jízdného. Nejvhodnější bývá je zakoupit společně s předplatným na MHD v Praze. Ceny jízdného se řídí počtem projetých pásem. Podrobné informace naleznete v článcích Předplatné jízdné v příměstské dopravě a Tarifní pásma. Pásmové zařazení zastávek naleznete v jízdních řádech linek.
Kde zakoupit předplatné jízdné PID
Pro možnost využít předplatné jízdné je potřeba mít vystavenu Průkazku PID, čipovou kartu Lítačka nebo jinou bezkontaktní kartu kompatibilní se systémem PID Lítačka.
Lítačka
Čipovou kartu „Lítačka“ lze zařídit online nebo osobně na vybraných prodejních místech v Praze. Místo Lítačky lze jako nosič jízdného PID použít také bezkontaktní platební kartu nebo In Kartu ČD. Elektronické jízdné ke kartě zakoupíte na prodejních místech v metru nebo online v e-shopu bez nutnosti navštěvovat kontaktní místo (s výjimkou cenově zvýhodněných věkových kategorií).
Více informací o pořízení předplatného jízdného naleznete v samostatném článku.
Informace
Pro telefonické dotazy je k dispozici telefonní linka Zákaznického centra Pražské integrované dopravy: 234 704 560 (pracovní dny 6:00 – 20:00, víkendy a svátky 8:00 – 18:00).