Vyhodnocení (rok 2013)
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 28. 02. 2017
Vyhodnocení standardů kvality se provádí každé čtvrtletí. Zveřejněny jsou konkrétní hodnoty plnění za jednotlivé druhy dopravy i dopravce a popsány jsou především nevyhovující stavy a specifika daného čtvrtletí. Okomentován je také aktuální trend, případně návrh řešení jednotlivých nevyhovujících stavů. Jednotlivé čtvrtletní výsledky se sdružují do ročních vyhodnocení a vytváří se tak souvislá vývojová řada, kde si může každý cestující ověřit celkový vývoj kvality poskytovaných služeb.
Vyhodnocení standardů v tabulkách a grafech
AUTOBUSY
Rok 2013 byl již třetím rokem běžného měření a vyhodnocování standardů kvality PID pro autobusovou dopravu. Roční hodnocení dává objektivnější představu o dlouhodobé kvalitě jednotlivých dopravců a na základě výsledků za celý rok lze jednotlivé dopravce lépe porovnávat. Zvláště dopravce s malým podílem výkonů, u kterých mohly výsledky kvůli malému počtu měření značně kolísat. U standardů „stáří vozidel“ a „podíl nízkopodlažních vozidel ve vozovém parku“ se hodnoty vztahují k 31.12.2013.
Obecně byl konstatován pozitivní trend postupného zvyšování kvality u většiny dopravců. I přes složitější finanční situaci objednatelů dopravy pokračovaly i s využitím dotací Evropské unie investice do obnovy vozového parku, pořizování nízkopodlažních vozidel nebo do obnovy zastávkových zařízení. Podařilo se tak navýšit podíl bezbariérově přístupných vozidel (z 27,7 % v roce 2012 na 31,4 % v roce 2013), což se promítlo také v jízdních řádech formou navýšení počtu garantovaně nízkopodlažních spojů zejména na příměstských linkách.
Zvyšující se podíl kloubových a nízkopodlažních vozidel má vliv také na garanci kapacity a nízkopodlažnosti pro cestující. U části dopravců však přetrvává problém s plněním poměrně vysoké úrovně náročnosti.
Nejčastěji neplněným standardem je stejně jako v roce 2012 informování cestujících ve vozidlech – většinou se ale nejedná o zásadní prohřešky, které by výrazně zhoršovaly podmínky pro cestování. Zčásti jde o technické závady na odbavovacím zařízení, částečně je neplnění úrovně náročnosti zaviněno nedodržováním povinností jednotlivými řidiči (zejména hlášení zastávek). Na zlepšení tohoto nevyhovujícího stavu se společně s dopravci speciálně zaměříme v roce 2014.
I nadále se podařilo výrazně snížit procento předjetých spojů oproti jízdnímu řádu, což je narozdíl od zpoždění aspekt ovlivnitelný řidiči.
U standardů měřených pomocí kontrolní činnosti se díky intenzivnějším a efektivnějším kontrolám daří udržovat poměrně vysokou kázeň jednotlivých řidičů a společně s dopravci jsou zvlášť řešeny případy tzv. problémových řidičů nebo upozornění od cestujících. Nejčastější závady se týkají kouření ve vozidlech nebo nesprávného odbavování cestujících.
Dopravci s vysokou kvalitou (splněno 80 a více % standardů) * = takto označení dopravci splnili všechny standardy |
ABOUT ME* MARTIN UHER* Dopravní podnik hl. m. Prahy ČSAD POLKOST STENBUS OAD Kolín BOSÁK BUS |
Dopravci s vyšší kvalitou (splněno mezi 60 % a 80 % standardů) | Jaroslav Štěpánek PROBO BUS ARRIVA PRAHA ČSAD MHD Kladno ČSAD Střední Čechy |
Dopravci s průměrnou kvalitou (splněno mezi 40 % a 60 % standardů) | Vlastimil Slezák |
Dopravci s nižší kvalitou (splněno méně než 40 % standardů) | – |
VLAKY
Současně s posledním kvartálem došlo k vyhodnocení celého roku 2013. V součtu nebylo splněno šest Standardů kvality. Na provozních ukazatelích se projevují především vlivy výluk a jiných mimořádností, nicméně v tomto směru dochází díky častějšímu vydávání výlukových jízdních řádů ke statistickému zlepšování, především v otázce Plnění odjetých kilometrů.
Horší je situace u Dodržení kapacity vlaku, kde se projevují neschopnosti jednotek 471 „CityElefant“, u nichž je v některých případech problém udržet v provozu jejich dostatečný počet i s ohledem na pravidelnou údržbu a opravy.
Lépe dopadlo hodnocení Garance bezbariérovosti, kde již bylo v posledním kvartálu dosaženo požadovaného výsledku.
V prvních třech čtvrtletích byly také zjištěny případy, kdy svoji práci řádně nekonal průvodčí, což se vztahuje ke standardu Prodej a kontrola jízdních dokladů ve vlacích. Tyto případy byly s dopravcem projednány a u konkrétních zaměstnanců byly vyvozeny patřičné důsledky, případně byla shledána objektivní příčina neprovádění revize jízdenek například z důvodu poruchy vlakového zabezpečovacího zařízení.
V uplynulém roce docházelo k závadám také v Informování cestujících ve vlacích. a to především na území Středočeského kraje. Oproti tomu v Informování ve stanicích a zastávkách jsou problémy i v Praze, nicméně výsledky jsou lepší než ve Středočeském kraji a dochází k mírnému zlepšování. Především vlivem výlukové činnosti nebyl splněn standard Přípojových vazeb.
Závěrem lze říci, že problémy přetrvávají v Dodržení kapacity vlaku. a to především vlivem neschopnosti vozidel řady 471. Pozitivní je situace v případě Plnění GVD – přesnost provozu, kde celoroční výsledek ukazuje, že více než 96 % vlaků PID na území hl. m. Prahy jelo včas nebo se zpožděním do pěti minut. Uspokojivá je i situace v Čistotě vozidel, byť zde by se dílčí problémy také našly, jedná se však spíše o ojedinělé případy. Velkého posunu vpřed bylo dosaženo ve Stáří vozidel, kde se snížil průměrný věk vozidel na 11,6 let. Menší spokojenost panuje v případě Informování ve vlacích a Informování ve stanicích a zastávkách.