Začínáme hledat výrobce jednopodlažních bateriových vlaků pro regionální tratě PID
Naposledy aktualizováno: 07. 04. 2025 | Publikováno 07. 04. 2025
Praha a Středočeský kraj zahajují předběžné tržní konzultace s výrobci primárně akutrolejových elektrických jednotek pro regionální tratě v Praze i Středních Čechách. Cílem těchto konzultací je připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele a relevantní subjekty na trhu o záměrech a požadavcích obou objednatelů veřejné dopravy na území Prahy a Středočeského kraje na plnění veřejných zakázek v oblasti zajištění železniční dopravy od prosince 2029. Současně s tím budeme zjišťovat i možnosti dodání klasických elektrických jednopodlažních jednotek.
Očekávání obou objednatelů jsou taková, že vybraný dodavatel bude schopen pro potřeby zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2029 nabídnout až 30 nových kolejových vozidel typu BEMU, popř. EMU, v příslušné kategorii s přibližnou kapacitou cca 145 sedadel, variantně cca 230 sedadel, která budou svým počtem i kvalitou schopna zajistit potřebný objem služeb veřejné železniční dopravy. Přímo osloveno bylo 9 výrobců, další se mohou přihlásit zde:
Věstník veřejných zakázek – Ministerstvo pro místní rozvoj
BEMU je zkratka pro Battery Electric Multiple Unit, tedy bateriová elektrická motorová jednotka. Jednoduše řečeno, jedná se o vlak, který kombinuje elektrický pohon z trolejí s pohonem na baterie. Díky tomu může jezdit i na tratích, které nejsou plně elektrizované. Nespornou výhodou vlaků BEMU je fakt, že mohou být provozovány na elektrizovaných i neelektrizovaných tratích. Díky možnosti jízdy na baterie se snižují emise škodlivých látek, což přispívá k čistšímu ovzduší a udržitelnější dopravě. Bateriový pohon je tišší než tradiční dieselové motory, což zvyšuje komfort cestujících a snižuje hlukovou zátěž v okolí tratí.
Provoz vozidel BEMU se předběžně předpokládá na tratích č. 070/071/072 Praha hl.n. – Neratovice – Mělník, č. 210 Praha hl.n. – Vrané nad Vltavou – Čerčany / Čisovice (popř. Dobříš) a ve střednědobém horizontu též na tratích č. 212 Čerčany – Zruč nad Sázavou a č. 235 Kutná Hora hl.n. – Zruč nad Sázavou (nutná realizace dobíjecího bodu ve stanici Zruč nad Sázavou) či jiných tratích bez možnosti průběžného dobíjení vozidel během jízdy vlaku. Vozidla BEMU musí umožnit z pohledu dobíjení dojezd na těchto tratích. Provoz klasických elektrických jednotek (EMU) se předběžně předpokládá především na tratích č. 090/091 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem, č. 220/221 Praha – Benešov – Tábor, popř. na dalších stávajících a v budoucích letech nově elektrizovaných tratích v Praze a Středočeském kraji.
Ze strany ROPID a IDSK byly detailně analyzovány a následně objednatelům předloženy ke zvážení různé varianty zajištění dopravní obslužnosti po skončení stávajících smluvních vztahů s dopravci. Pro provoz vybraných linek byla oběma objednateli zvolena varianta zajištění dopravní obslužnosti prostřednictvím akutrolejových elektrických železničních vozidel (BEMU) se zahájením nabídkového řízení na výběr dopravce odpovědného jak za provoz, tak i za pořízení uvedených vozidel od prosince 2029, a to na smluvní období nejméně 15 let. Objednatelé budou zároveň usilovat o zajištění dotací na pořízení části nových vozidel dle podmínek programu Modernizačního fondu Ministerstva životního prostředí, které by pokryly alespoň část jejich pořizovací hodnoty.
Cílem předběžné tržní konzultace je provedení průzkumu trhu a ověření možností výrobců:
- dodat ucelenou flotilu požadovaných vozidel v počtu cca 25-30 vozidel BEMU, resp. EMU a zajistit schválení jejich běžného provozu s cestujícími na území České republiky do prosince roku 2029 (u vozidel BEMU i EMU se musí jednat o vozidla dvousystémová, u vozidel BEMU doplněná baterií s dojezdem pro určené tratě),
- garantovat technickou shodu požadovaných vozidel pro případ jejich dodávek i po roce 2034.
Výchozí parametry pro předběžné tržní konzultace:
- jednotky typu BEMU/EMU 150 (tj. s přibližnou kapacitou cca 145 míst k sezení), variantně EMU (popř. BEMU) 230 (tj. s přibližnou kapacitou cca 230 míst k sezení);
- třída zatížení C2;
- možnosti spřažení, počet jednotek;
- u vozidel BEMU možnost stacionárního dobíjení;
- dvousystémové jednotky 3kV/25kV (u BEMU včetně baterie);
- další parametry týkající se minimálního dojezdu, životnosti a údržby baterie (u BEMU), uspořádání interiéru, počtu dveří v bočnici, nástupní výšky, maximální rychlosti apod.
Další důležitá témata, která mohou být v rámci konzultací s dodavateli řešena:
- kritické časové milníky pro vývoj, výrobu a uvedení do provozu požadovaných vozidel v prosinci 2029,
- možnosti výrobce uspokojit požadavky na základní vymezené parametry požadovaných vozidel,
- struktura záručních podmínek (včetně záruční doby) výrobce na požadovaná vozidla
- možný zájem výrobce na participaci v projektu (společně s dopravcem) nad rámec výroby a dodání požadovaných vozidel – např. formou vybudování technické základny na zajištění údržby formou full service,
- možná účast výrobce na předfinancování (předplatbách/zálohách) / na přímém financování požadovaných vozidel, popř. zprostředkování financování jejich výroby (finanční instituce, leasingová společnost),
- možnosti snížení rizik vyplývajících z realizace projektu pro jeho jednotlivé zúčastněné subjekty (objednatelé, dopravci, výrobci).