Středočeský kraj společně s Hlavním městem Prahou zahájily předběžné tržní konzultace s výrobci železničních vozidel, díky kterým upřesní technické parametry vlaků pro historicky největší soutěž na české železnici
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 10. 10. 2023
Předmětem konzultací s výrobci kolejových vozidel je zmapování aktuální situace na trhu nových vysokokapacitních elektrických jednotek. Tyto vlaky by měly od roku 2029 rozšířit park elektrických jednotek v PID a nahradit nejstarší jednotky CityElefant, které v té době již dosáhnou téměř 30 let v provozu a bez další modernizace by je nebylo možné provozovat. Nové jednotky budou mít nejen větší kapacitu, ale budou i dvousystémové – budou tedy schopné provozu i po přepnutí stejnosměrných tratí na střídavou napájecí soustavu. Jednotky budou provozovány na linkách příměstské železniční dopravy na území Hlavního města Prahy a Středočeského kraje.
Cílem uvedených konzultací je ověření možností výrobců železničních vozidel dodat ucelenou flotilu 50 vozidel dané kategorie dle požadavků obou krajů vysoutěženému dopravci k využití v běžném provozu od prosince roku 2029 a zajistit případné dodávky dalších až 50 jednotek v rámci vyhrazené opce, ale i možný servis těchto vozidel v následujícím období. Osloveno bylo všech šest relevantních výrobců kolejových vozidel na evropském trhu – Alstom, CAF, Pesa, Siemens, Stadler a Škoda. Technické podklady pro konzultace byly též uveřejněny na profilu zadavatele – Středočeského kraje a zpřístupněny i dalším výrobcům.
Nové jednotky budou muset splňovat řadu požadavků na cestovní rychlost, zrychlení, uspořádání interiéru s rozdělením na 1. a 2. vozovou třídu, klimatizaci či nízkopodlažnost. Jejich pořízení umožní další významné posílení provozu s ohledem na očekávaný demografický vývoj celé pražské metropolitní oblasti, a budou tak navazovat na nákup nových jednotek řady EMU240, které budou zařazeny do provozu v průběhu roku 2024.
„Stejně jako v případě úspěšných soutěží na nové autobusové dopravce postupujeme maximálně transparentně, a i z toho důvodu jsme přistoupili ke zveřejnění zamýšlených technických požadavků na nová železniční vozidla. Nové jednotky budou poptány v souladu se západoevropskými standardy a jejich pořízením dojde k výraznému zvýšení komfortu veřejné železniční dopravy,“ konstatuje Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„Nově pořízené jednotky budou provozovány na linkách příměstské železniční dopravy, a proto na přípravě soutěží úzce spolupracujeme se Středočeským krajem. Zejména městské části na okraji hlavního města trpí náporem aut ze Středočeského kraje. Řešení spočívá v nabídce kvalitnějších a kapacitnějších vlakových jednotek pro dojíždějící Středočechy,“ uvedl Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.
Hlavní město Praha a Středočeský kraj se po důkladné analýze rozhodly pro vysoutěžení smlouvy s novým dopravcem, který nové železniční jednotky zakoupí a bude je následně v rámci smlouvy s oběma objednateli provozovat. Bude se jednat o rekordně velkou zakázku, nákup podobně kapacitních vlaků v takovém objemu nebyl v České republice dosud nikdy realizován.
Na předběžné tržní konzultace s výrobci budou navazovat obdobná jednání se železničními dopravci tak, aby v průběhu roku 2024 mohly oba kraje společně zahájit zadávací řízení na výběr dopravce odpovědného jak za provoz, tak i za pořízení uvedených vozidel s předpokládaným zahájením provozu od prosince 2029.