Změna trasy tramvajové linky 13
Naposledy aktualizováno: 27. 11. 2023 | Publikováno 28. 03. 2017
Proč linka 13 jede z I. P. Pavlova nově na Francouzskou a nikoli do Bělehradské?
V srpnu roku 2016 byl na území městských částí Praha 2 a Praha 10 obnoven provoz tramvajové linky 6, která přímo propojuje zastávky Bohemians a Nádraží Vršovice s Bělehradskou ulicí, zastávkou I. P. Pavlova a dalšími částmi centra Prahy. Toto spojení je dostupné na rozdíl od minulosti celotýdenně a první průzkumy vytížení spojů ukázaly, že žádosti občanů i obou městských částí o jeho návrat byly oprávněné.
Trvalé propojení západní části Vršovické ulice s linkou metra C na I. P. Pavlova je prospěšné nejen místním obyvatelům, ale také cestujícím vystupujícím ve Vršovicích z vlaku, fanouškům fotbalu, žákům mateřské i základní školy a klientům nedalekého domova pro seniory. V neposlední řadě vedení linky 6 z Kubánského náměstí směrem na Nové Město pomohlo zajistit přímé spojení okolí Nuselských schodů s Karlovým náměstím a mírně odlehčit přetíženým spojům linky 22 ve Francouzské ulici. Přesto jsou ve Francouzské ulici ve špičkách některé spoje linek 4 a 22 přetížené, zejména ranní spoje linky 22, před nimiž posilový spoj „čtyřky“ nejede.
Praha 10 proto vstoupila do jednání s MČ Praha 2 a organizací ROPID a společně byly hledány možnosti, jak tramvajové spoje v úseku Čechovo náměstí – Ruská – Náměstí Míru ještě více posílit. Vzhledem k tomu, že linka 6 v Bělehradské ulici zcela nahradila původní spoje linky 13, které byly v roce 2013 zřízeny naopak právě náhradou za zrušenou „šestku“ a nyní v souvislosti s dlouhodobou rekonstrukcí trati na Spořilov končily na Zvonařce, naskytla se možnost linku 13 využít pro potřeby cestujících z Francouzské a Moskevské ulice.
Linka 13 je proto od 25. března 2017 vedena z Černokostelecké přes Floru a Muzeum na I. P. Pavlova a dále pokračuje na Náměstí Míru a přes zastávky Jana Masaryka a Ruská na Čechovo náměstí. Tam je ukončena stejným způsobem jako linka 4. Na Francouzské ulici doplňuje kapacitu spojů linek 4 a 22 a ve špičkách zde umožňuje realizovat cca dvouminutový interval spojů. Linka 13 z Francouzské ulice zajišťuje nově celotýdenní přímé spojení k Muzeu, v opačném směru v případě mimořádné dopravní situace v centru a zdržení linek 4 a 22 pak cestujícím do Francouzské ulice nabízí na Náměstí Míru kromě autobusu 135 i nový tramvajový spoj.
Realizaci změny trasy linky 13 (současný vznik nostalgické linky 23) byla umožněna vzájemnou dohodou městských částí Praha 2 a Praha 10, které obě k jednání přistupovaly velmi konstruktivně a s ohledem na zájmy svých obyvatel. Obě městské části současně požádaly hl. m. Prahu o to, aby zahájila práce na revitalizaci tramvajových obratišť na Čechově náměstí (Minská ulice) a na Zvonařce (ulice Šafaříkova, U Zvonařky, Záhřebská). V případě Minské ulice jde především o zmírnění hlukové zátěže odstraněním dlažby v prostoru ulice i tramvajových kolejí, v případě Zvonařky o předláždění prostoru komunikace, revitalizaci návazných chodníků, úpravu a lepší vyznačení parkovacích stání, zastávek a pěších vazeb.