Bezbariérově s PID

PID bez bariér Objednání mikrobusu 1 (do 31.12.2021) Objednání mikrobusu 2 (do 31.12.2021) Mikrobusy na objednání (od 1.1.2022)

Mikrobusy na objednání pro hendikepované budou od roku 2022 zajišťovat noví dopravci

Aktuálně provozovaná služba mikrobusů na objednání pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace, držitelů průkazů ZTP a ZTP/P s trvalým pobytem v Praze (dále jen přeprava OZP), byla Hlavním městem Prahou na jaře letošního roku přesoutěžena a od 1.1.2022 jí budou provozovat dva noví poskytovatelé. Ve veřejné soutěži zvítězili Vega Tour s.r.o. a Lutan s.r.o. Ti budou provozovat 35 speciálně upravených vozidel, která bude obsluhovat personál speciálně vyškolený pro tuto činnost. Z 35 vozidel bude 25 mikrobusů pro přepravu 3-4 cestujících a 10 pro přepravu jednoho pasažéra. Každé vozidlo musí umožňovat přepravu alespoň jednoho klienta na vozíku (elektrickém nebo mechanickém). V případě potřeby smlouvy obsahují i vyhrazené změny umožňující rozšíření vysoutěžených služeb, tak aby služby fungovaly pro celé období platnosti smluv efektivně. Dosud bylo v rámci dopravy na objednání provozováno 27 vozidel.

„Cestování do práce, k lékaři, za kulturou, přáteli a tak dál je důležité i pro lidi se zdravotním postižením, kteří ovšem ne vždy mohou využít veřejnou dopravu, byť jsme se v odstraňování bariér v posledních dvaceti letech nesmírně vylepšili. Těší mě, že konečně budeme mít stabilní řešení, které přinese lidem jistotu, že se dostanou tam, kam potřebují,‘‘ řekla Milena Johnová, radní pro sociální politiku a zdravotnictví.

Kromě telefonických objednávek bude nově možné objednávat tuto speciální přepravu přes webovou stránku cca od října/listopadu 2021 (kontaktní údaje a detaily pro objednávání budou upřesněny v průběhu podzimu 2021).

„O mikrobusy na objednání je velký zájem, proto bylo při výběru nového dopravce naším cílem navýšení počtu vozů, abychom mohli tuto službu nabídnout co nejvíce Pražanům se zdravotním omezením a také zkrátit čekací dobu na objednání. Mikrobusy nám posloužily ale i během pandemie, kdy je mohli využívat senioři starší osmdesáti let při cestě na očkování a zpět, ale také senioři starší sedmdesáti let s pohybovým omezením,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Na provoz a co nejefektivnější využití mikrobusů bude nově dohlížet dispečink ROPID. Cílem je poskytnout kvalitnější služby a zkrátit čekací objednávkové časy. Současní provozovatelé Societa v.p.s. a Handicap-Transport s.r.o. budou tuto službu provozovat podle stávajících podmínek do konce letošního roku, tedy pro přepravu ještě v letošním roce je možné objednávat službu za stávajících podmínek u těchto dopravců.

Mikrobusy bude možné stejně jako nyní využívat pro cesty po Praze i do vybraných středočeských měst a obcí v bezprostředním okolí Prahy. Služba bude zpoplatněna nástupní sazbou 10 Kč a jednotlivým jízdným ve výši 40 Kč. Při cestě z Prahy do příměstských obcí stojí jedna jízda 60 Kč (jízdné pro děti od 6 do 15 let bude poloviční, děti do 6 let se přepraví zdarma).

(informace bude průběžně doplňována)

Ceník služeb pro oprávněné uživatele

Cena přepravy (s DPH) Dospělý Děti 6–15 let
Nástupní taxa pro každou 1 přepravovanou osobu (platí i pro doprovod) 10 Kč 10 Kč
Cena za jednotlivou jízdu po území hl. m. Prahy * 40 Kč 20 Kč
Cena za jednotlivou jízdu zasahující na území Středočeského kraje (jen vybrané obce dle seznamu obcí, na které se vztahují poskytované služby) * 60 Kč 30 Kč
Čekání na Klienta – do doby čekání se nezapočítává doba potřebná k nástupu/výstupu Klienta, případně naložení/vyložení vozíku nebo jiných kompenzačních pomůcek 15 min. zdarma před zahájením objednané jízdy z domova;
30 min. zdarma při návratu nebo další jízdě téhož Klienta
50 Kč za každou další započatou čtvrthodinu čekací doby
1 doprovázející osoba (také i vlastní osobní asistent) občana s průkazkou ZTP platí stejnou cenu jako držitel průkazky ZTP
1 doprovázející osoba (také i vlastní osobní asistent) občana s průkazkou ZTP/P platí stejnou cenu jako držitel průkazky ZTP, v odpovídající kategorii
V případě, že Klient bude během přepravy využívat služby svého osobního asistenta, je asistent tarifován sazbou shodnou se sazbou za 1 doprovázející osobu. Jeho přeprava však musí být objednána a také potvrzena.
Přeprava asistenčního nebo vodícího nebo signálního psa s platným služebním průkazem je bezplatná, musí však být objednána a také potvrzena předem.
* Sazby jsou účtovány za uskutečněné jízdy v celé trase přepravy bez ohledu na skutečný počet ujetých kilometrů (tam i zpět).
Děti do 6 let věku mají přepravu zdarma.
Dítětem od 6 do 15 let se rozumí dítě ve věku počínajícím dnem 6. narozenin a končícím dnem předcházejícím dni 15. narozenin.
Cena za přepravu zavazadel rozměrů větších než 25 × 45 × 70 cm, živých zvířat pouze ve schráně je stanovena ve výši ceny za přepravu dítěte 6–15 let, nevztahuje se na nezbytné kompenzační pomůcky, které jsou přepraveny s Klientem bezplatně.
Nástupní sazba se účtuje za každé přistavení vozu a jako paušální poplatek za základní dopomoc a doprovod Klienta související bezprostředně s nastoupením a vystoupením Klienta do vozu a z vozu.

Území, kde jsou služby poskytovány:

  1. Hl. m. Praha
  2. Obce, na které se vztahují poskytované služby:
    Bašť; Běloky; Bořanovice; Brázdim; Buštěhrad; Březí; Černošice; Čestlice; Číčovice; Dobročovice; Dobrovíz; Dobřejovice; Dobříč; Dobřichovice; Dolní Břežany; Drahelčice; Dřetovice; Dřevčice; Herink; Horoměřice; Horoušany; Hostivice; Hostouň; Hovorčovice; Husinec; Choteč; Chrášťany (okres Praha-západ); Chýně; Chýnice; Jeneč; Jenštejn; Jesenice (okres Praha-západ); Jíloviště; Jinočany; Jirny; Karlík; Klecany; Klíčany; Kněževes (okres Praha-západ); Kosoř; Křenice; Květnice; Libeř; Líbeznice; Libochovičky; Lidice; Lichoceves; Makotřasy; Měchenice; Měšice; Mezouň; Modletice; Mratín; Nehvizdy; Nová Ves (okres Praha-východ); Nučice (okres Praha-západ); Nupaky; Ohrobec; Ořech; Pavlov; Podolanka; Průhonice; Přezletice; Psáry; Ptice; Radonice; Roblín; Roztoky (okres Praha-západ); Rudná; Říčany; Sedlec; Sibřina; Sluhy; Sluštice; Statenice; Stehelčeves; Strančice; Středokluky; Svémyslice; Světice; Šestajovice; Škvorec; Tachlovice; Tehov; Trnová; Třebotov; Tuchoměřice; Tuklaty; Úholičky; Úhonice; Únětice; Úvaly; Veleň; Velké Přílepy; Vestec (okres Praha-západ); Větrušice; Vonoklasy; Vrané nad Vltavou; Všenory; Všestary; Zájezd; Zbuzany; Zdiby; Zeleneč; Zlatá; Zlatníky-Hodkovice; Zlonín.

Často kladené otázky

Proč končí stávající dopravci?

Služba je významnou měrou dotována z veřejných prostředků (více než 50 mil. Kč/rok) a po 11 letech bylo potřebné tuto službu přesněji definovat a přesoutěžit v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Do veřejné soutěže se přihlásil pouze jeden ze dvou stávajících dopravců, na základě jasně daných kritérií se však neumístil mezi vítězi. Soutěži přecházely detailní tržní konzultace, aby nastavené podmínky plnění co nejvíce vyhovovaly klientům a byly v nich využity souhrnně zkušenosti stávajících poskytovatelů (Handicap transport s.r.o. a Societa v.p.s.), poskytovatele obdobné služby Hewer, z.s. a také dalších potenciálních uchazečů z řad dopravců, poskytujících veřejné služby v přepravě cestujících.

Kteří dopravci budou službu zajišťovat od roku 2022?

16 vozidel pro speciální dopravu (z toho 10 s možností využití dopravního asistenta) bude zajišťovat firma Lutan s.r.o.

19 vozidel pro speciální dopravu bez asistence bude zjišťovat firma Vega tour s.r.o., která má zkušenosti s poskytováním dopravy lidem se znevýhodněním, přepravuje i The Tap Tap.

Změní se cena za přepravu?

Ceny jízdného nesouvisí s Tarifem PID – přeprava je specifickou službou a nesouvisí s integrovaným dopravním systémem.

Ceny platné od 1. 1. 2022 byly uvedeny v ceníku soutěžených služeb: nástupní taxa 10 Kč + 40/20 Kč po území Prahy a 60/30 Kč společně území Prahy a vyjmenovaných obcí na území Středočeského kraje.

Kolik vozidel bude zajišťovat provoz? Dojde k posílení a tím lepší dostupnosti služby?

Celkem bude službu zajišťovat 35 vozidel, z toho:

  • 10 mikrobusů pro přepravu nejméně 6 cestujících, s možností přepravovat nejméně 4 cestující na vozících (z toho nejméně 3 elektrické),
  • 15 mikrobusů pro přepravu nejméně 5 cestujících, s možností přepravovat nejméně 3 cestující na vozících (z toho nejméně 1 elektrický)
  • 10 vozidel pro přepravu nejméně jednoho cestujícího na (elektrickém) vozíku.

Služby bude možné rozšířit jak v denním rozsahu intenzivnějším využitím stávajícího počtu vozidel v mimošpičkových časech, tak i v počtu vozidel až o 16 (8+8) dalších.

Uvedený maximální počet vozidel bude v provozu v pracovní dny ráno a odpoledne, doprava bude však zajišťována nepřetržitě (tedy v rozsahu 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce).

Provoz bude koordinovat nový dispečink ROPIDu pro dopravu na objednání s využitím moderních systémů objednávek, evidence i sledování provozu. Díky tomu předpokládáme zlepšení dostupnosti služby.

Jak se mám objednat pro každodenní cesty na školní rok 2021/2022?

Pro období od 1.9. do 31.12.2021 shodně jako nyní u stávajících dopravců (Handicap transport s.r.o. a Societa v.p.s.).

Pro období od 1.1.2022 bude objednávání možné cca od listopadu 2021 prostřednictvím webové aplikace, případně telefonicky přes dispečink.

Informace budou doplňovány postupně na podzim.

Jak se mám objednat pro jednotlivé cesty?

Pro období do 31.12.2021 shodně jako nyní u stávajících dopravců (Handicap transport s.r.o. a Societa v.p.s.).

Pro období od 1.1.2022 bude objednávání možné cca od listopadu 2021 prostřednictvím webové aplikace, případně telefonicky přes dispečink.

Informace budou doplňovány postupně na podzim.

Bude možné objednávat u nových dopravců i dopravu mimo určené území?

Ano, obdobně jako u dopravců stávajících.

Podrobnější informace dopravci zveřejní v dostatečném předstihu a budou dostupné i na dispečinku k případné kombinaci objednávky v časech mimo plně vytíženou kapacitu objednaných vozidel.

Jaké smlouvy jsou uzavřeny s novými dopravci?

Smlouvy jsou zveřejněné v souladu se zákonem 340/2015 Sb.:

Má služba nějaký název?

Zatím nemá – výběrové řízení probíhalo na službu, která by se dala společensky korektně nazvat „Doprava na objednání pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace“. Takový název je však dlouhý a nepraktický pro běžné použití, lepší by byl kratší a v běžném hovoru použitelný název – může to být běžné slovo (např. název zvířete či rostliny) nebo novotvar (ze zkratky, či zkráceniny slova k této dopravě se vztahující). Název by měl být zapamatovatelný, vyslovitelný a skloňovatelný.

Návrhy na název služby můžete zasílat do konce července na adresu: drapal.filip@ropid.cz do předmětu uveďte text: „návrh názvu služby„. Nejlepší návrh odměníme malou pozorností.