Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den
Informací o přípravě nových tramvajových tratí v Praze se v médiích objevuje hodně, většinou se však soustřeďují na popis konkrétní lokality, projektu, jeho podoby, případně se zaměřují na proces výběru zhotovitele a samotný postup výstavby. Dokument „Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den“ zachycuje nejen shrnutí těchto informací, ale detailně nahlíží i o hodně dále na to, co cestující zajímá nejvíce. Jak to na nových tratích pojede? Jak se změní trasy tramvajových linek? Jak pojedou návazné autobusy v okolí? A jak se otevření každé nové trati projeví do celkové podoby provozu hromadné dopravy ve městě?
Ve vysokém stupni přípravy, případně již v stavbě, je v Praze aktuálně šest nových tramvajových tratí (TT): TT Dvorecký most, TT Jarov (oficiálně vedená pod názvem stavba Olšanská – Habrová), TT Václavské náměstí (stavby TT Václavské náměstí a TT Muzeum), TT Strahov (stavba TT Malovanka – Strahov), TT Malešice (stavba TT Počernická) a TT Nové Dvory (stavba TT Libuš – Nové Dvory). Jejich zprovoznění bude probíhat postupně, poslední z nich přivítá své cestující již v polovině roku 2028.
V dokumentu je nejprve každá nová trať stručně představena, popsána peripetie jejího vzniku i to, čím bude pro město a jeho obyvatele užitečná. Následuje vždy detailní schéma provozu linek tramvají i návazných autobusů v okolí každého nového projektu doprovázené jednoduchou vizualizací toho, jak se už za pár měsíců některé části Prahy promění. Chystané změny tras linek tramvají a autobusů jsou v dalším textu popsány velice podrobně zastávku po zastávce. U každé linky jsou červeně vyznačeny úpravy jejího vedení nebo intervalů provozu. Na závěr každé kapitoly vás pak čeká schéma tramvajové sítě v celém městě v podobě, ve které se bude v dalších měsících postupně rozvíjet a měnit.
Přehledová mapa opatření
První změny v provozu PID nastanou již na počátku března 2026, kdy se otevře Dvorecký most. V rámci tohoto projektu dojde ke změnám v provozu autobusů na pankrácké pláni, kterým je rovněž věnována samostatná mapa. V průběhu dvou let nás pak všechny čeká spousta novinek v hromadné dopravě. Dvojnásobek autobusů bude celotýdenně propojovat Budějovickou se Smíchovem, tramvaje nově zajistí přímá spojení z Modřan na Malou Stranu či do Dejvic, z Barrandova do Podolí a z Podolí na I. P. Pavlova. Překvapivá nová rychlá spojení vzniknou v centru.
Tramvaje spojí Vršovice a Francouzskou ulici se středem Václavského náměstí, Masarykovým nádražím a Dlouhou třídou. Z náměstí Republiky bude rychleji přes zastávku Muzeum dostupná celá Bělehradská ulice, stejně se usnadní cesty třeba od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice. Centrum bude tramvajemi nově přímo dostupné ze Strahova i Malešic, vše i díky postupným dodávkám nových tramvají 52T, kterých Praha může objednat až 200 kusů.
Kdo se hromadné dopravě v Praze věnuje podrobněji, určitě si povšimne, že se informace o trasování linek uvedené v této publikaci v některých částech mírně liší od souhrnu dat obsažených v již delší dobu veřejném dokumentu „Rozvoj linek PID v Praze 2022–2032“. To je dáno čtyřmi skutečnostmi. Na rozdíl od předchozího dokumentu je nyní u nových tramvajových tratí poměrně přesně znám termín jejich dokončení a sled, ve kterém na nich tramvajové spoje začnou jezdit. To umožnilo připravit vývoj potřebných dopravních opatření v detailnějších návaznostech.
Druhým faktorem, který bude ještě delší dobu ovlivňovat podobu sítě PID v Praze, je absence Libeňského mostu. Za tři roky po vydání rozsáhlého materiálu o budoucím rozvoji linek PID se dále objevilo několik podnětů od veřejnosti, které po vyhodnocení vedly k dílčím úpravám předchozích záměrů. Několik detailů bylo rovněž upraveno na základě podnětů nové politické reprezentace Hlavního města Prahy (HMP) i městských částí.
Moc děkujeme, že máte o budoucnost Pražské integrované dopravy zájem a současně věříme že většina rozvojových projektů v tramvajové síti, o kterých se zde dočtete, přispěje k tomu, že se i vám bude po Praze cestovat lépe a rychleji.
|
Ke stažení
Dokument ke stažení v celém znění [PDF]
Dílčí části dokumentu ke stažení [PDF]
Schémata
Dílčí schémata ke stažení [PDF]
Detailní mapy ke stažení [PDF]